השופלים עולים על הקרקע: הסינים מתעניינים ברכבת לאילת
השר כץ: בתוך שבועיים צפויים להגיע לישראל צוותי עבודה סינים האמורים לגבש את הצעת ממשלת סין להקמת קו הרכבת לאילת
צעד משמעותי וחשוב בדרך להקמת קו הרכבת לאילת. ישראל וסין החלו היום (יום רביעי) במשא ומתן ראשוני על אפשרות הקמת קו הרכבת לאילת, באמצעות ממשלת סין שישמש להסעת נוסעים ומטענים מאילת למרכז הארץ.
היום פורסם שהמדינה מצפה רק מתגליות הגז להכנסה של 548 מיליארד שח! ויש עוד תגליות שלא יצא עליהן אישור סופי. בנוסף גם הפרויקט עצמו יספק הכנסות במיוחד בהעברת סחורות כאופציה נוספת לתעלת סואץ.
לעיני כל, עיני וכל חבריו לפשע שודדים את הקופה הציבורית. העיקר ששלי ו'פרופסור' לפיד עוצמים עינים
בכל יום בממוצע נוסעים ב"קו" ת"א-אילת כ - 5000 ישראלים (בטיסות, אוטובוסים ורכבים פרטיים). עלות הנסיעה המוערכת שלהם היא כ - 300 שקל, כלומר הוצאה שנתית של כ - חצי מיליארד שקל, וזה עוד לפני חישובים של הובלת משא, וכמובן מעבר לאפשרות שפתיחת קו של רכבת יכול לעשות פלאים לאיזור הערבה (תיירות פנים וחוץ). מעבר לכך, מכיוון שמדובר בפרוייקט לאומי, אמורה להיות השתתפות ממשלתית משמעותית, על פניו אי אפשר לשלול את הפרוייקט מבחינת הצדקה כלכלית. רוב ההשקעות הלאומיות ממילא אינן עומדות במבחן כיסוי ההשקעה.
נניח שהמספו 5000 נכון. (אני לא יודע). נניח שכל ה-5000 ינטשו את הטיסות ואת הנסיעה ברכב פרטי. זאת הכנסה של חצי מילירד שקל לפי חשבונך? איפה זה ואיפה ההשקעה? החצי מילירד הם הכנסה ברוטו. יש עלויות תפעול (חשמל/דלק, משכורות, תחזוקה) שישאירו אולי (אופטימי) 200 מיליון ש"ח להוצאות פחת וריבית. כלומר 1% אחד מההשקעה. הובלת מטענים לא תכניס כל כך הרבה (אני יכול לדון בזה בנפרד) אבל בוא נגיד שהיא תכפיל את ההכנסה. אז יש לנו 2% על ההשקעה.
זה מספיק כדי שגכם סטודנט לכלכלה שנה א' יזרוק את הנייר לפח.
הראיתי שיש בסיס לחשיבה על הנושא גם כעסק כלכלי (כמובן לא בהיקפי הנסיעה הנוכחיים), אבל כתבתי במפורש, שפרוייקטים לאומיים אינם נמדדים אך ורק במדדים כלכליים. אתה יודע כמה עולה בשנה לחדש רק את כביש ירושלים - ת"א ? נראה לך שיש לזה איזו הצדקה כלכלית ?
הכביש לירושלים אינו דומה אפילו ביחס עלות תועלת. ותחזוקת כבישים וחידושם היא חלק מהמהלך התקין של חיים. ביחוד בכביש בין הבירה והעיר המרכזית מבחינה תרבותית/עסקית. (שנוסעות בו עשרות אלפי מכוניות ביום).
כמו שקודמי אמר, לא לכל פיתוח תשתיתי-מדיני יש הצדקה כלכלית, יתכן שלא נרוויח על זה ב 30 שנה הקרובות, אולי לא ב 50 שנה גם, אבל זהו צעד חשוב מאין כמותו, שיטיב עם כל הציבור.
הסינים יבנו ויממנו את הקו, תמורת זכיון (בדומה לכביש 6).
בהתחלה זה עצבן אותי, אבל אחרי הסבר ממישהו שקצת מבין נראה שיש בזה לא מעט הגיון.
(פגיעה בקו היא פגיעה באינטרסים סיניים וזוה הרתעה משמעותית לארגוני טרור, נותן אלטרנטיבה למעבר דרך סואץ ויכול לשנות מדיניות סינית בקשר לעימותים אפשריים מול מצרים, המון מסחר בינ"ל וסיני יעבור דרך נמלי ישראל מאילת לאשדוד,וכו')
ואני חייב לציין שהם באמת עובדים במרץ. במשך כל שעות היממה, בוקר צהריים ערב ולילה יש שם עבודה די אינטנסיבית. אני רק לא מבין איך בקצב הזה תאריך הסיום הוא רק 2017..
מהיום ואולי כן תהיה לזה הצדקה כלכלית. וגם אם לא ממש, הנוחות שתהיה בנסיעה ברכבת, זה דבר שהעם מוכן לשלם עליו בתוספת מיסים קלה לכמה שנים. וגם אם זה לא מספיק, לא כל מה דבר שהמדינה מעניקה לאזרחים חייב לבוא רק ממניעים של רווחים כספיים.
רק יש דבר אחד שכנראה לא ממש חשבו עליו זו העובדה שעד 2017 במצב הנוכחי, הרכבת תשמש בעיקר סודנים ומסתננים. אם הם בכלל ישלמו עליה... זה ממש חלום עבורם, קו מדרום תל אביב, עד אילת - 2 המעוזות הגדולים של הסודנים.
את ההובלה שמגיעה מנמל אילת מה שכרגע נשחקו על ידי חברת תעבורה היתרון שהדבר יהיה מהיר יותר ואולי (ממש אולי) יובל בהורדת מחירים החיסרון הרבה נהגים יאבדו את מקום עבודתם
ולכן מטענים אינם נלקחים בחשבון כרגע בחישובי ההכנסות. אני לא מאמין שבעקבות המסילה משהו ישתנה. מה גם שנמל אילת הוא נמל קטן. ועלות הרחבתו תעלה עוד כמה מיליארדים.