גירסת הדפסה          
קבוצות דיון גילוי מסמכים נושא #26573 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 26573   
דוידזון
חבר מתאריך 3.3.08
145943 הודעות
יום שלישי ו' באייר תשע''ג    08:05   16.04.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

פרס בראיון חג למעריב: ''לעולם לא אשקר, חובתי לומר לעם את האמת''  

 
  
הועבר בתאריך 22.04.13 בשעה 11:57 מפורום חדשות על-ידי Maya, (גלובל)
 

איך נולדה מדיניות העמימות הגרעינית? מה היה באמת ב“הסכם לונדון“ ומדוע שמיר פוצץ אותו? למה נתניהו חיסל הערוץ החשאי עם אבו מאזן? איך מוכיחים שאובמה הוא ידידנו הטוב בעולם? לנשיא שמעון פרס יש, כרגיל, תשובות לכל השאלות. ראיון מיוחד

אמנון לורד ושלום ירושלמי

הנשיא שמעון פרס נפעם. יש לו כמה סיבות להרגיש כך דווקא בשנה האחרונה. הפגישה הממושכת שקיים עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לפני חודש הותירה אותו מלא התפעלות מהאיש שאותו הוא מתאר "עמוק, רציני, היסטורי ביחסו לישראל". הפגישה עם מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק, הותירה בו רושם דומה. "בחור צעיר עושה מהפכה עולמית, בלי אידאולוגיה, בלי כיבוש מדינות ומחוזות, בלי רצח עם. איפה הוא ואיפה לנין וסטאלין‭,"‬ מתפעל פרס ומניף את ידו באוויר.


פרס. מצב האומה צילום: אריק סולטן
הנשיא פרס ראה הכל ושמע הכל, ואם הוא עדיין נפעם ממשהו, זה אומר הרבה. שעות ארוכות הוא נועד עם הנשיא האמריקאי בביקורו האחרון בארץ. פרס, בן ‭,90‬ הרצה לאובמה, הצעיר ממנו בשנות דור, על העתיד. לפרס יש משנה סדורה, אפשר לומר מהפכנית, בעניין הזה. הממשלות הלאומיות בעולם הולכות ומאבדות את מעמדן לטובת חברות רב-לאומיות ותאגידים, שעוסקים במחקר ופיתוח, וחוצים את הגבולות והמוסכמות שאליהם התרגלנו. המדינות מתרוקנות מתוכן, הכלכלות הלאומיות מתאדות ממש לנגד עינינו. חזון פרס יכול לשמש גם איתות אזהרה. המדינה כקונספט יכולה להיעלם כמו שהדת נעלמה באירופה בתוך עשור.

בקרוב יפרסם פרס את ספרו "לרקוד עם העתיד",‬ שאותו כתב עם ז‘ק אטאלי, סופר, כלכלן ואינטלקטואל יהודי-צרפתי, שהיה יועצו של הנשיא מיטראן. את עיקרי הספר אובמה כבר יכול לדקלם. "העולם נהיה בלתי נשלט‭,“‬ אמר פרס לנשיא המעצמה הגדולה בעולם. "הביטחון הפך מהתנגשויות בין צבאות להתפרעויות של טרור, ושום מדינה לא יכולה להשתלט על זה. פוליטיקאי יכול לומר ’אני חזק, אני גדול‭‘!‬ נו, באמת‭!?‬ אתה יכול לשים קץ למשבר הכלכלי? לא. אתה יכול לשים קץ לטרור? לא.

"לתוך החלל הזה נכנסו החברות הרבלאומיות. לחברות הגלובליות האלה יש הישגים לא מבוטלים. חברה גלובלית לא יכולה להיות גזענית. חברה גלובלית מעצימה את האדם, כי היא בנויה על הרצון של האיש האינדיווידואלי. חברות כאלה שולטות ללא כוח. בלי צבא ובלי משטרה.

"אני שואל את עצמי איך העולם יתנהל בעתיד. ממשלות לאומיות יהיו עקרות הבית של המדינה. הן יטפלו בחלוקת הכסף והאוויר וכדומה. התאגידים הבינלאומיים יעסקו במחקר ופיתוח. במקביל, וזה הכי חשוב, אנחנו נבין את המוח האנושי ונוכל לבחור איך לחיות בצורה חדשה.

"לאדם הרי יש את המכשיר הכי מדהים על הכתפיים שלו. המוח מקבל החלטות בשבילך, לא שואל אותך. אתה לא יודע איך זה קורה. אנחנו עכשיו מנסים להבין איך הוא פועל. אם נבין איך הוא פועל, נוכל לבחור. אם תצטרך לבחור אם להיות מאושר או לא מאושר, מה תבחר? ואם תצטרך לבחור שלום או מלחמה, מה תבחר? זה ברור.

"המהפכה תתרחש תוך עשר שנים‭,“‬ מבטיח פרס ועיניו בורקות. "לפי דעתי, זה כבר קורה. ראיתי אתמול את המילה האחרונה של הטכנולוגיה. מדהימה! מדהימה! המוח של האדם יכול לתת הוראות לגפיים מלאכותיות. המחשבות של האדם יכולות לתת הוראות לאצבעות ביד מלאכותית, והן אוחזות. זה לא ייאמן. זה המראה של העולם החדש‭."‬

"אובמה גילה עניין בדברים האלה?",‬ אנחנו מסתקרנים. "איזו שאלה",‬ מתלהב פרס שוב. "שעות ישבתי איתו על זה. הוא מתעניין בזה. כאן לא מתעניינים. מהבחינה הזו, אני חי בעולם אחר‭."

"זה קצת מזכיר לנו גרסה חדשה של אלדוס האקסלי, עולם חדש מופלא‭,“‬ אמרנו לפרס. הנשיא מתקומם. האקסלי בשבילו הוא היסטוריה רחוקה. "העולם נהיה שונה. מה אתם משווים. אנחנו חיים במערות? אני בוגר בית ספר חקלאי. כל מה שלמדתי כבר לא רלוונטי. על מה אתם מדברים איתי? אני כבר חי בעולם אחר. מי היום חולב בידיים? אז מה אתה מזכיר את האקסלי? האקסלי הוא כל כך מיושן. הוא חיוור".


שלום חבר
בחזרה לאובמה ולענייני המזרח התיכון. גם בנושא הזה מציע הנשיא להפעיל את המוח טוב יותר, ולהגיע לאבחנות מזיקות פחות. "גילינו שאובמה הוא לא אויב",‬ אומר פרס. "יש אנשים שממהרים לייצר אויבים. אני אומר, אל תמהרו, יש לנו מספיק ברזרבה. לתחזק אויב עולה נורא ביוקר. עולה המון. לעומת זאת, לעשות ידיד זה קשה, אבל תמיד משתלם.

"אמרתי לאובמה, ’שמע. אני הייתי פעם ראשונה בארצות הברית ב‭.1952-‬ זה היה אחרי מלחמת השחרור, ומצאתי שאני לא יודע מילה אנגלית. אמרתי לבן גוריון-שזה לא יאה שאהיה בור כזה. אני כל החיים עבדתי. לא היה לי זמן לאוניברסיטאות. אז הוא אמר, בסדר, תהיה ראש המשלחת, תלמד בערב. הדבר שהימם אותי, וחשבתי שהוא חסר פתרון כמו אצלנו, היה היחס בין הלבנים ובין האפריקאים. עכשיו תאר לך, כעבור 60 שנה אני מוצא מולי נשיא כמוך'.

"אמריקה הייתה כולה וואספית. לבנה ופרוטסטנטית. היום אמריקה כזאת? אמריקה השתנתה. לפעמים ארבע מילים הן כל ההיסטוריה. כשאני שומע את החבר‘ה האלה שרים ’לט מיי פיפל גו‘ - ארבע המילים האלה, בשבילי זה יציאת מצרים. איך הגזענות נסוגה. איך העולם השתנה. בדרך היו הקו קלוקס קלאן ואחרים. פיניש! נגמר! אין מה לעשות. יכולים לשאול למה זה לא קרה בעשר שנים. שאלה טובה. לקח 50 שנה‭."

"אובמה", אנחנו מזכירים לפרס, "שידר בנאום קהיר ובהנחתות שלו על ממשלת ישראל שהוא ידיד הערבים ודי עוין למדינה היהודית".


פרס לא אוהב את ההערה. "מורי ורבי דוד בן-גוריון אמר לי, תשפוט אדם רק לפי דבר אחד. און דה רקורד, מה הוא עשה. לא הפסיכולוגים ולא המנתחים ולא המרכלים. עזוב. קח אדם. אני לוקח את ארבע שנות ההתנהלות של אובמה. לא היה אדם כזה שנענה לישראל בנושאים כה רבים בתחום הביטחוני וגם בתחום המדיני. מה השיא בעיניי? הוא הרי נגד ההתנחלויות, כמו שאתם יודעים, אבל כשהאו“ם עמד לקבל החלטה נגד ההתנחלויות, הוא שם וטו. אתם יודעים מה זה? יש לנו את ארצות הברית כידידה. זה טבוע עמוק בקורותיה, במורשת שלה. על כן אני מסתכל על זה אחרת".

"יש מקומות בעולם שבהם הופכים את השונה לאויב. באמריקה אתם הופכים את השונה לאזרח", החמיא פרס לאובמה, ואולי רמז למה שקורה אצלנו.

"אתה חושב שאובמה אכן יפציץ את המתקנים באיראן‭“?‬ שאלנו. פרס עבר לעמדת הסנגור. "אין לכם סבלנות? לאובמה יש דבר אחר. הוא צריך להוכיח לעם האמריקאי שהוא נקט את כל האמצעים הלא צבאיים. אבל אני מאמין שאם יהיה צורך, הוא ינקוט גם אמצעים צבאיים. מה הייחוד של אמריקה? צריך להיות הוגן כלפיה.

"זו המעצמה היחידה בהיסטוריה שיצרה את גדולתה על מה שהיא נתנה ולא על מה שהיא לקחה. אמריקה נתנה יותר ממה שלקחה. כל המעצמות האחרות רק לקחו. אמריקה לחמה בשביל אחרים. לנו היא נתנה מאה מיליארד דולר. אני למשל לא ידעתי שתוכנית מרשל הייתה רבע מההכנסה הלאומית של ארצות הברית. אתם ידעתם?".

"איך התרשמת מנאום אובמה בבנייני האומה, שבו הוא קרא לנוער לצאת ללחוץ על ההנהגה?", שאלנו. "גם אני קורא לנוער לעשות את זה", ענה. "אבל אתה לא נשיא זר", אמרנו.

"שלום הוא לא רק בין ממשלות‭,“‬ ענה פרס. "שלום הוא בין עמים. בניגוד לסמואל הנטינגטון (מחבר הספר ’התנגשות הציביליזציות'), אני לא מאמין שיש התנגשות בין תרבויות, אלא התנגשות בין דורות. אני חושב שהדור הצעיר, גם אצל הערבים, מורד באבותיו. גם אנחנו מרדנו באבותינו, לא? לדור הצעיר יש זכות ליצור עולם משלו‭.“‬

"הקמת מדינת ישראל זה סוג של מרד‭,“?‬ שאלנו. "איזו שאלה‭,“‬ פסק פרס. "רוב הרבנים היו נגד הציונות. אז זה לא מרד? ודאי שזה היה מרד‭.“‬

"אתה אומר שאתה בעד שתי מדינות, ואובמה בעד שתי מדינות, ונתניהו בעד שתי מדינות. אז למה אנחנו תקועים‭“?‬ שאלנו. פרס לא עונה מיד. הפעם הוא חושב קצת. הוא הרי סומך על הכוח של אבו מאזן, ואילו ראש הממשלה נתניהו לא מוכן לסמוך עליו. זו עיקר המחלוקת בין השניים. "יש גם בעיות‭,“‬ הוא אומר לבסוף.

"אין ויכוח שהביטחון צריך להיות במרכז, והשאלה היא איך לתרגם את הביטחון לשפת המעשה. קח את עניין איראן. יש שתי דעות. יש כאלה שאומרים, אנחנו צריכים לעשות את זה. יש כאלה שאומרים, יותר טוב שנחכה ונעשה את זה עם האמריקאים. הרמטכ“ל הנוכחי אמר את זה.

"על אותו המשקל, איך מאבטחים את יהודה ושומרון. יש שתי אפשרויות: האחת היא שנאבטח בכוח צה“ל; והשנייה היא שנאבטח בכוח משותף. מה השתנה? הביטחון השתנה. פעם הביטחון היה פלישה יבשתית. היום עיקר הביטחון זה טרור. אנחנו בנינו כוח נגד פלישה והצלחנו. ראינו את זה במלחמת יום הכיפורים‭.“‬

אמנות העמימות
מלחמת יום הכיפורים חצתה את תפיסותיו המדיניות של נשיא המדינה. באותם ימים קשים של אוקטובר 1973, פחות או יותר, הוא הפך מנץ ביטחוני ליונה מדינית.

"בתקופה הראשונה של המדינה", מסביר פרס, "כמעט מחצית שנות המדינה, הערבים האמינו שהם יכולים להשמיד אותנו, ולכן הייתי נץ שבנצים. חשבתי איך למנוע מהם לתקוף, ואיך להתגונן אם יתקיפו, ועל כן הלכתי למרחקים הכי גדולים שרק אפשר. תזכור שנגד ישראל היה אמברגו. לא היה לנו נשק, לא היה לנו כלום, ולזה התמסרתי.

"השבר היה ביום הכיפורים. מה שהיה צריך להיות שיא ההצלחה הערבית היה שיא הכישלון הערבי. לפי דעתי, ביום הכיפורים הם הגיעו למסקנה שהם לא יכולים להשמיד אותנו, ואז שיניתי כיוון. הוספתי לביטחון את השלום. ואפריורי אני רוצה שלום. חשבתי שהתווסף מרכיב לביטחון שהוא שלום".

"מה היה תפקיד האופציה הגרעינית במלחמת יום הכיפורים?", שאלנו. "אני אף פעם לא אמרתי דברים ברורים בעניין הגרעיני, גם עכשיו אני לא אגיד. חשבתי שהמדיניות צריכה להיות מדיניות של עמימות. אני גם המצאתי אותה. המצאתי אותה במקרה לגמרי. אם אתם לא מכירים את הסיפור הזה, אני אספר".

"לך על זה", ביקשנו. "ב-1963 הייתי בארצות הברית, כשקנדי היה הנשיא. זה לא מקובל שנשיא אמריקאי יקבל סגן שר ישראלי. כנראה מישהו סיפר לו, והוא ביקש שאני אבוא אליו. הכניסו אותי דרך הדלת האחורית בבית הלבן. שגריר ישראל דאז היה אברהם הרמן, והוא סבל מהקשנשוס, (כאבי גב). לא עלינו במעליות, אלא במדרגות. הוא התענה עינויים נוראיים.

"אבל הגענו. קנדי ישב על כיסא המתניע. אחרי כמה רגעים הוא שאל: ’יש משהו שאתה היית רוצה לבקש‘? אמרתי 'כן'. 'מה?', הוא שאל. 'אתם יודעים מה מצבה של ישראל', אמרתי לו. 'אתם יודעים שהותקפנו, למה אתם לא נותנים לנו רובים? למה? הרוסים נותנים לערבים מטוסים, למה אתם לא נותנים לנו טילי הוק (טילי נ"מ)? זה נשק הגנתי'.

"הנשיא אמר לי: 'לך תדבר עם אחי (רוברט קנדי). תסביר לו את זה'. עניתי לו: 'אחיך מעבר לפוטומק. במקום אחר', והוא אמר: 'אתה אדם צעיר, אתה לא יכול לשחות? תשחה'. בזה סיימנו את השיחה.


"ואז הוא התחיל, זה היה יום אחרי שאיסר הראל התפטר מהמוסד. ’למה הוא התפטר‭‘? ‬הוא פתאום שאל. ’מה קרה‭‘?‬ הוא ירה שאלות כמו במכונת ירייה, שאלה אחרי שאלה. פתאום הוא שואל: ’יש לכם נשק גרעיני‭‘?‬ לא הייתי מוכן לשאלה כזו. אמרתי לו, ’אדוני הנשיא, אנחנו לא נהיה הראשונים להכניס נשק גרעיני למזרח התיכון. זאת המדיניות‭.‘‬

"נחזור עוד יותר אחורה‭,“‬ אנחנו מציעים. "אם כבר מדברים על נשיאים אמריקנים וגרעין, בוא נדבר על הנשיא הארי טרומן. איך הרגשת כשהוא הטיל פצצות על נגסקי והירושימה‭"?‬

"הרגשתי כמו איינשטיין‭,“‬ משיב פרס אחרי מחשבה. "הרגשתי שצריך לשים קץ למלחמה. בנגסקי והירושימה נהרגו מאות אלפי אנשים. הרגשתי עליהם צער רב. במלחמת העולם השנייה נהרגו מיליוני אנשים. מיליוני אנשים! אבל כשאני חשבתי על מה שאנחנו עושים, חשבתי במושגים של הרתעה. אני לא אומר שיש לנו פצצה גרעינית. אי אפשר לצטט אותי שאמרתי שיש לנו. שאלו אותי פעם: ’מה אתה רוצה שיכתבו‭‘?‬ אמרתי: ’מדימונה לאוסלו‭.‘‬ הכוונה הייתה להגיע לאוסלו. להגיע להסכם.

"אני אספר סיפור פיקנטי קטן. עמרו מוסא היה שר החוץ של מצרים. היינו ביחסים די טובים. יום אחד בא אליי מוסא. ’שמע‭,‘‬ הוא אמר לי: ’אנחנו חברים טובים, קח אותי לדימונה, אני רוצה לראות מה אתם עושים שם‭.‘‬ אמרתי לו: ’עמרו, אתה משוגע? אני אקח אותך לדימונה, תראה שאין שם שום דבר, תתחיל לכתוב שאין לנו שום דבר. אני מבסוט שאתה חושד. אני לא רוצה לפזר את החשדות שלך‭.‘‬ זו הפילוסופיה‭.“‬

"נחזור עוד יותר אחורה‭,“‬ אנחנו מציעים. "אם כבר מדברים על נשיאים אמריקנים וגרעין, בוא נדבר על הנשיא הארי טרומן. איך הרגשת כשהוא הטיל פצצות על נגסקי והירושימה‭"?‬

"הרגשתי כמו איינשטיין‭,“‬ משיב פרס אחרי מחשבה. "הרגשתי שצריך לשים קץ למלחמה. בנגסקי והירושימה נהרגו מאות אלפי אנשים. הרגשתי עליהם צער רב. במלחמת העולם השנייה נהרגו מיליוני אנשים. מיליוני אנשים! אבל כשאני חשבתי על מה שאנחנו עושים, חשבתי במושגים של הרתעה. אני לא אומר שיש לנו פצצה גרעינית. אי אפשר לצטט אותי שאמרתי שיש לנו. שאלו אותי פעם: ’מה אתה רוצה שיכתבו‭‘?‬ אמרתי: ’מדימונה לאוסלו‭.‘‬ הכוונה הייתה להגיע לאוסלו. להגיע להסכם.

"אני אספר סיפור פיקנטי קטן. עמרו מוסא היה שר החוץ של מצרים. היינו ביחסים די טובים. יום אחד בא אליי מוסא. ’שמע‭,‘‬ הוא אמר לי: ’אנחנו חברים טובים, קח אותי לדימונה, אני רוצה לראות מה אתם עושים שם‭.‘‬ אמרתי לו: ’עמרו, אתה משוגע? אני אקח אותך לדימונה, תראה שאין שם שום דבר, תתחיל לכתוב שאין לנו שום דבר. אני מבסוט שאתה חושד. אני לא רוצה לפזר את החשדות שלך‭.‘‬ זו הפילוסופיה‭.“‬


עשו לי עוול
השיחה עם פרס מתקיימת בלשכה המסוגננת שלו בירושלים. זהו יום שמש נאה, ופרס שרוי במצב רוח טוב במיוחד, רחוק מהדימוי המלנכולי שדבק בו בעבר. לפנינו היו אצלו אנשי הוצאת הספרים, שאמורים לפרסם את הספר שלו ושל אטאלי. אחרינו נכנסו לפגישה נאווה ברק, נשיאת עמותת "עלם‭,“‬ ואנשי העמותה.

פרס שקול, נינוח, משלים עם הפוזיציה המצוינת שיש לו ברגע זה, לא חותר קדימה ולא אחורה. ערב הבחירות הציעו לו לרוץ נגד בנימין נתניהו. ציפי לבני ופוליטיקאים אחרים התייצבו אצלו עם סקרים שבהם הוא מקבל 40 מנדטים פלוס, אם יעמוד בראש גוש מפלגות של המרכז-שמאל.

פרס, כמו ליברמן, מתעקש שאצלו מילה זו מילה, והוא לא עוזב משימה באמצע. "אנשים עושים לי עוול‭,“‬ הוא אומר. "בין 1984 ל‭1988-‬ קיימנו ממשלת רוטציה. אני הייתי ב‭26-‬ החודשים הראשונים, ושמיר אחריי. כשסיימנו את התקופה שלי, היה לי רייטינג של 84 אחוז. באו אליי חבריי ואמרו לי: ’שמע. תפסיק. תתפטר. תרוץ. תרוץ לבחירות‭.‘‬ גם שמיר חשד בי. אמרתי לכולם: ’לא אני. אתם טועים. אני הסכמתי ואני אקיים‭.‘‬ כך אני עושה כל חיי. שמישהו יראה לי שאני פעם אחת הפרתי את האמון.

"אז עכשיו נבחרתי לשבע שנים. השתדלתי למלא את תפקידי בדרך הטובה ביותר שאני יכול. זה לא אומר שאני כאן איזה איש זר, אורח נוטה ללון. אני אזרח מדינת ישראל. עם סמכויות של החוק, לא מבצעיות - מוסריות. אבל גם מוסרית זה מחייב".

"אמרת משהו בענייני מוסר על רובי ריבלין‭,“‬ נזכרנו. "טענת שנגרם לו עוול כאשר הודח מתפקיד יושב ראש הכנסת".

"קודם כל, לא אמרתי. שוחחתי עם ידידים. מישהו האזין. מותר לי בשיחה פרטית להביע צער. למחרת אני רואה כותרות. אני גם בן אדם. מותר לי לשוחח עם אנשים. מישהו שמע, מיד כותרת". "ריבלין מעלה חשד שיבקשו להאריך את הנשיאות שלך בעוד שנה, כדי שהוא לא יהיה הנשיא הבא‭,“‬ אנחנו אומרים.

"עזבו, אני לא מבקש להאריך",‬ הוא מבטיח. "אתה לא מבקש, אבל אולי יבקשו להאריך עבורך", אמרנו.

"אני כאן שליט? אני קדאפי? מי שרוצה - שיגיד. אני כאן שבע שנים. לא אעזוב לפני. לכן גם לא רציתי לרוץ בבחירות".

פרס עם נתניהו וריבלין בקדנציה הקודמת. ''הבעתי צער בשיחה פרטית'' צילום: פלאש 90
"אוקי",‬ אנחנו אומרים, "בפרספקטיבה שלך, אחרי 65 שנות מדינה, מה חסר לנו כדי להגיע לשיט חופשי, לצאת מהמצר?". "שלום",‬ עונה פרס, כצפוי.

"איך עושים את זה?",‬ שאלנו. "קודם כל, יש מהפכה בעולם",‬ הוא ענה. "אני אמרתי שיש מזרח תיכון חדש. כולם מבקרים אותי על זה. לפי דעתי, יכולנו להגיע למזרח תיכון חדש ב‭,1987-‬ בהסכם לונדון. ברור לכולם שיש קרבה ירדנית-פלסטינית. לישראל הייתה בררה: או שפלסטין תהיה המשך של ירדן או שירדן תהיה המשך פלסטין. בעצם הסכם לונדון היה עושה את הנושא הפלסטיני משותף להנהגה הירדנית. אז לא היו בעיות. לא היו התנחלויות. לא ירושלים. לא היה שום דבר. אני חושב שזו השגיאה הכי גדולה שעשינו".

פרס כאמור הגיע להסכם לונדון בתחילת ‭.1987‬ הוא שימש אז שר החוץ בממשלת האחדות. ראש הממשלה היה יצחק שמיר, שהתנגד להסכם. שאלנו את פרס אם ניתן להחזיר את הירדנים למעגל השיחות.

"בשום פנים ואופן לא", הוא השיב. "הם כל כך התאכזבו מאיתנו. בעצם, מי שמנע את הסכם לונדון הביא מחוסר בררה להסכם עם אש"ף. לא נותרה בררה. או שנהיה כובשים גסים, ואחראים על שלושה-ארבעה מיליוני ערבים. כל אחד אומר לי: ’למה שינית את דעתך‭‘?‬ לא שיניתי את דעתי. אני מהתחלה הייתי בעד האופציה הירדנית. בלונדון הגענו להסכם גמור, להפתעתי הגמורה, וכל הסיפורים האלה ששמיר לא ידע זה בובע מייסעס.

"אפרים הלוי נסע איתי לשם. הוא היה סגן ראש המוסד. אתם מכירים את מבנה מדינת ישראל? המוסד כפוף לראש הממשלה. שמיר היה ראש הממשלה. אתה מעלה על דעתך שהלוי ייסע איתי ואני אסתיר ממנו? איזה מין שטויות. לשמיר היה קשה להבין, לרבים קשה להבין. אני נסעתי ללונדון בלי תוכנית וחזרתי עם תוכנית.

"בלונדון פגשתי את המלך חוסיין, ראש הממשלה והרמטכ“ל הירדני. איתי היו יוסי ביילין, אבי גיל ואפרים הלוי. מי שסגר את הפגישה היה ידיד שלי, ויקטור מישקון. מישקון הוא עורך דין יהודי שהיה ראש עיריית לונדון. הוא היה הפרקליט של הנסיכה דיאנה, מאוד ידוע. הבת שלו למדה יחד עם הבת של המלך חוסיין, ושתי הבנות קירבו בין ההורים. מישקון והמלך הפכו לחברים, ואז ויקטור הזמין את שנינו. פעם אחת נפגשנו אצלו באחוזה, פעם שנייה אצלו בבית בלונדון.

"השיחה נמשכה קרוב לעשר שעות. בחלק הראשון המשיב היה ראש הממשלה של ירדן, איש חכם מאוד. כמעט על כל מה שאמרתי הוא אמר ’לאא-לאא-לאא‭‘!‬ אחר כך המלך אמר שהוא קבע ארוחת צהריים עם שר החוץ הסובייטי, ביקש סליחה על כך שהוא יוצא והציע שנמשיך בלעדיו.

"המשכנו. כשחזר הוא ביקש מראש הממשלה שיגיד מה העמדה הישראלית. ואז על כל מה שראש הממשלה אמר ’לא‭,‘‬ חוסיין אמר ’כן‭.‘‬ בארבע השעות הבאות קיבלתי כל מה שרציתי, ואז אמרתי למלך: ’אם כך, בוא נכתוב את זה'. האנגלית שלי לא הייתה שייקספירית. אפרים הלוי עזר לי בניסוח.

"הסכמנו שזה יופיע כהצעה אמריקנית. המלך לא רצה שזה יתפרסם כמסמך ישראלי מפני שהוא לא רצה להודות שיש הסכם. הדיבור היה שהאמריקנים יציגו את זה, ושני הצדדים יסכימו. חזרנו ביום ראשון השכם בבוקר. ראיתי את שמיר. אמרתי לו, ’קרה פה כמעט נס, הגענו להסכם‭.‘‬ הוא אמר: ’טוב, ניפגש‭‘...‬ שמיר לא היה איש מאוד דינמי. הוא לא אהב שדברים מתרחשים מהר, אז הוא אמר: ’בוא ניפגש אחר הצהריים, אחרי ישיבת הממשלה'.

"בינתיים אני צלצלתי לג‘ורג‘ שולץ, שהיה מזכיר המדינה. הוא אמר שהוא בדרך למוסקבה, עם חניית ביניים בפינלנד. אמרתי לו: ’אני אשלח את יוסי ביילין עם ההסכם'.

"אוקי, נפגשתי עם שמיר, הקראתי לו את הנייר. אמר לי: ’קרא לי את זה עוד פעם‭.‘‬ ועוד פעם. אחר כך הוא אמר לי: ’תשאיר לי את הנייר‭.‘‬ אמרתי: ’סליחה, את זה אני לא יכול לתת. אני מאמין לך, אבל אם חס ושלום זה יודלף, אז אין הסכם, מפני שההסכם צריך להיות אמריקני‭.‘‬ אז הוא אמר: ’טוף‭.‘‬ הוא לא אמר לי כן, הוא לא אמר לי לא. וכנראה למחרת, בלי ידיעתי, הוא שלח את משה ארנס לשולץ כדי להגיד שזה לא על דעתו. זה הסיפור. כל היתר זה בובע מייסעס שאין להם יסוד".

המשך הכתבה במקור: http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/460/617.html?hp=1&cat=404&loc=4



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  מה שצדה את עיני זו הכותרת: לעולם לא אשקר (בעתיד) משמע ששיקרת בעבר דוידזון 16.04.13 08:06 1
     ודאי: כשהיה שר אוצר שיקר בקשר לפיחות ואח''כ אמר כי לשר אוצר מותר לשקר Aitan Cohen 16.04.13 08:07 2
  ומה עם השקר הגדול בקשר למכתב ההתחייבות שנתן לעראפת בקשר לירושלים ? Aitan Cohen 16.04.13 08:08 3
  בתי הקברות מלאים חכמים שאמרו ''הפעם זה שונה'' -מוטב לפרס קצת ענווה. עמוסכ 16.04.13 08:24 4
  רבין כבר הזהיר מפרס נקודה החסום 16.04.13 09:13 5
  מר פרס - מי רצח את רבין ? נשארים 16.04.13 09:53 6
  לעולם לא אשקר ( עד עכשיו שיקרת?) אלא אלשין, אתחמן, יהרוס, יבקר, ימנחס, יפזז 669 16.04.13 10:18 7
  איש רע ודוחה. להערכתי הוא פעיל מאחורי הקלעים להמשך כליאתו של פולארד. איש אחד 16.04.13 10:19 8
  אפשר תקציר בבקשה? qm 16.04.13 10:20 9
     בהחלט elib 16.04.13 14:36 11
  הבעיה עם אוסלו שהוא נעשה מאחורי גבה של האוכלוסיה ובניגוד לכל מה שהובטח ליה 16.04.13 10:55 10
  קסאם שמסאם, קורבנות השלום, חתרן בלתי נלאה MadMax 16.04.13 14:42 12
  תודה ידידי. לגזור ולשמור !! פילוביץ שחף 16.04.13 14:50 13

     
דוידזון
חבר מתאריך 3.3.08
145943 הודעות
יום שלישי ו' באייר תשע''ג    08:06   16.04.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. מה שצדה את עיני זו הכותרת: לעולם לא אשקר (בעתיד) משמע ששיקרת בעבר  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Aitan Cohen
חבר מתאריך 28.5.04
28318 הודעות
יום שלישי ו' באייר תשע''ג    08:07   16.04.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. ודאי: כשהיה שר אוצר שיקר בקשר לפיחות ואח''כ אמר כי לשר אוצר מותר לשקר  
בתגובה להודעה מספר 1
 
  

@@@@ הפרקליטות - אויבי העם והמולדת. הפלסטינאצים - חלאת האנושות @@@@



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Aitan Cohen
חבר מתאריך 28.5.04
28318 הודעות
יום שלישי ו' באייר תשע''ג    08:08   16.04.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. ומה עם השקר הגדול בקשר למכתב ההתחייבות שנתן לעראפת בקשר לירושלים ?  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  

@@@@ הפרקליטות - אויבי העם והמולדת. הפלסטינאצים - חלאת האנושות @@@@



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
עמוסכ
חבר מתאריך 11.4.04
66873 הודעות
יום שלישי ו' באייר תשע''ג    08:24   16.04.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. בתי הקברות מלאים חכמים שאמרו ''הפעם זה שונה'' -מוטב לפרס קצת ענווה.  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
נקודה החסום
גולש אורח
יום שלישי ו' באייר תשע''ג    09:13   16.04.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. רבין כבר הזהיר מפרס  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
נשארים
חבר מתאריך 21.11.10
28212 הודעות
יום שלישי ו' באייר תשע''ג    09:53   16.04.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  6. מר פרס - מי רצח את רבין ?  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
איך רבין יצא ברכב שרד והגיע לאחר 20 דקות נסיעה לבית חולים הנמצא במרחק של 5 דקות הליכה ? מה קרה בדרך ולמה לא מספרים לנו את האמת ?


טראמפ, גם ע"פ המשפט הבינ"ל יו"ש שייך למדינת ישראל


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
669
חבר מתאריך 2.4.12
19582 הודעות
יום שלישי ו' באייר תשע''ג    10:18   16.04.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  7. לעולם לא אשקר ( עד עכשיו שיקרת?) אלא אלשין, אתחמן, יהרוס, יבקר, ימנחס, יפזז  
בתגובה להודעה מספר 0
 

יתזז, יחפור, יקבור
את השלטון הנבחר



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
איש אחד
חבר מתאריך 12.4.10
3941 הודעות
יום שלישי ו' באייר תשע''ג    10:19   16.04.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  8. איש רע ודוחה. להערכתי הוא פעיל מאחורי הקלעים להמשך כליאתו של פולארד.  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
qm
חבר מתאריך 9.8.02
60214 הודעות
יום שלישי ו' באייר תשע''ג    10:20   16.04.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  9. אפשר תקציר בבקשה?  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
elib
חבר מתאריך 13.12.07
16363 הודעות
יום שלישי ו' באייר תשע''ג    14:36   16.04.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  11. בהחלט  
בתגובה להודעה מספר 9
 

פרס אמר שלא ישקר.
הוא שיקר בעבר תיחמן רימה סילף הוליך שולל ביזה השתחצן התרברב התנשא זילזל בילף.

עשה זאת בעבר?
כן.
עשה זאת בהווה?
כן.
יעשה זאת בעתיד?
כן.

תקציר...



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ליה
חבר מתאריך 2.9.10
19630 הודעות
יום שלישי ו' באייר תשע''ג    10:55   16.04.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  10. הבעיה עם אוסלו שהוא נעשה מאחורי גבה של האוכלוסיה ובניגוד לכל מה שהובטח  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
אאא | 22:20 15.04.13הבעיה עם אוסלו לא היתה הכישלון


הבעיה עם אוסלו לא היתה הכישלון שלו.מנסים ונכשלים כל הזמן
בהרבה תחומים.

הבעיה עם אוסלו שהוא נעשה מאחורי גבה של האוכלוסיה ובניגוד לכל
מה שהובטח לפני הבחירות.

הבעיה עם אוסלו היא החזון הקולוניאליסטי שעומד בבסיסו.

הבעיה עם אוסלו שהמשמעות שלו היא שהנוכחות של היהודים בישראל
היא פשע.

מעבר לכך, הרעיונות בבסיס אוסלו הם אותם רעיונות שעמדו בבסיס
ההכנסה של הסוס לעיר טרויה. פנטיות דתית קנאית של סוציאליסטים
ובשל הפנטיות הזו, הסמול לא איפשר לחסל את ההסכם מיד כשהתברר שכל ההנחות עליהן ההסכם התבסס היו שגויות.

פרס מעולם לא פעל למען ישראל. הוא תמיד היה סוכן זר שפעל בתוך
ישראל ופגע בה מבפנים בכל דרך אפשרית.

זה אכן יהיה אחד העשורים הדרמטים בהיסטוריה של האנושות.

הקריסה הגדולה בהיסטוריה מגיעה בקרוב.

ארוע חסר תקדים בהיסטוריה.

מפץ גדול תרבותי-כלכלי-דתי-אתני-צבאי.

החצי הראשון של המאה הקודמת הוא פיקניק לעומת מה שמגיע.

סיכויי השרדותה של ישראל? אפסיים לדעתי.

http://news.walla.co.il/?w=/9/2633366

תגובית 114



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
MadMax
חבר מתאריך 16.8.05
15581 הודעות
יום שלישי ו' באייר תשע''ג    14:42   16.04.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  12. קסאם שמסאם, קורבנות השלום, חתרן בלתי נלאה  
בתגובה להודעה מספר 0
 


אי שפיות: לעשות אותו דבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות/ אלברט אינשטיין


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
יום שלישי ו' באייר תשע''ג    14:50   16.04.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  13. תודה ידידי. לגזור ולשמור !!  
בתגובה להודעה מספר 0
 


https://tinyurl.com/5a2yl כאן » פרס הוא המפתח לפרשת אלטלנה


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות