גירסת הדפסה          
קבוצות דיון יש לי מה לומר נושא #19291 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 19291
עכשיו אפשר לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 6.10.17
4014 הודעות, 41 מדרגים, 82 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי ט' בסיון תשע''ח    09:25   23.05.18   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

סיפור מרגש ומיוחד על קשר לשוני בין נער מעולה, נריה סרוסי למר לשון אבשלום קור. שו''ת מילה  

 
  

מר לשון, ד''ר אבשלום קור, משיא המשואה ביום העצמאות האחרון משיב בשמחה ובפירוט מזה תקופה ארוכה לנריה סרוסי, תלמיד כיתה ח' בישיבת ''נחלת ישראל'', שמבקש לדעת את מקור המילים: מצח נחושה, והאם הומצא שם עברי תקני לספינר, ומה האלטרנטיבה העברית למילה ''לחרטט''? ובית כנסת הזכר הוא או נקבה?

לד''ר אבשלום קור, מר לשון ומשיא המשואה ביום העצמאות האחרון יש קהל מעריצים ומי שרואים בו את האורים ותומים של השפה העברית, שומר חותם כהן גדול בבית המקדש של המילים העבריות. אחד מהם הוא נריה סרוסי, תלמיד כיתה ח' בישיבה התיכונית ''נחלת ישראל'' במגדל העמק ותושב עפולה. נריה פרח כהונת משמר העברית, קורא בתורה ובכלל כמו אבותינו, באקצנט ברור, במדוייקות ובחן מקראי תנ''כי. מחליפת מסרונים בינו לבין ד''ר אבשלום קור עולה תמונה מרתקת של שו''ת (שאלות ותשובות) שהפנה נריה לד''ר קור וזוכה ממנו למענים ברורים.
''ד''ר אבשלום שלומות, כותב לו נריה ומוסיף : כידוע המילה ''מצח'' הינה בלשון זכר, מצח גדול, מצח רחב ועל זה הדרך, אם כך מדוע הביטוי ''מצח נחושה'' נאמר בלשון נקבה?'' נחושה היא מילה אחרת לנחושת, אם כן נחושה פירושו של מצח של נחושת כמו מצח פלדה, כך מצח נחושה, אין זה שם תואר''.
וכך ממשיך נריה לשאול האם הומצאה כבר מילה לצעצוע 'ספינר'? האם טלוויזיה בעברית תקינה פרושה ''תבטת''? ד''ר קור מפנה את נריה לאקדמיה העברית וטוען כי טרם נמצא שם לטלוויזיה בעברית. לשאלה איך אומרים בעברית תקינה ''לחרטט'' מגיב לו ד''ר קור: ''ללהג'' זהו המילה התקינה ל ''לחרטט''.
עוד שואל סרוסי האם בית כנסת הוא זכר או נקבה וד''ר קור פסוק: זכר, ולשאלה מה פירוש העברי למילה ''חלאקה'' משיב ד''ר קור: תספורת. כך זה נמשך, נריה שואל מדוע היום אומרים ''נשותיכם'' ולא ''נשיכם'' כמו שכתוב בספר מלכים ב', משיב לו ד''ר אבשלום קור: ''באמת ראוי לומר ''נשיכם'' כך אני אומר, ''המלך ונשיו'', נשות היא המרה של המשנה ואחרים אומרים זאת בשל אי הידיעה.
לכתבנו אמר נריה סרוסי: ''אני כל כך שמח על הערוץ הישיר שיש לי לד''ר אבשלום קור. כל שאלה משמעותית שלא הצלחתי למצוא לה תשובה בכוחות עצמי אני מפנה לד''ר קור ומקבל מענה''.
נריה סרוסי, חניך בתנועת הנוער ''בני עקיבא'' בעפולה בשבט 'הראה', המדריכים שלו נריה בן סבו ומאיר אלימלך, הוא נער מחונן ורב קסם. לכתבנו אמר אבשלום קור: ''אני עונה כל הזמן, אם השאלה שאלה סבירה אני שמח להפיץ דעת, זו שליחותי בעולם הזה. יש מי שמתקשרים אליי ושואלים שאלות שניתן למצוא תשובה במילון, אלה עצלנים ואני מבקש מהם, כפי שאני בן 15 קניתי מילון אבן שושן שישה כרכים, וזהו המילון הטוב ביותר, אני מצפה שמי שיש לו בעיית עברית שיהיה לו מילון בבית. אבל ישנן שאלות אחרות שאני שמח לענות עליהן. אינני מכיר את הניר נריה באופן אישי, השאלות שלו ראויות ואני עונה לו. זו השליחות שלי בעולם הזה, בשביל זה הקב''ה הוריד אותי לתקופת כהונה אחת על פני האדמה בארץ ישראל''.



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד




תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות