גירסת הדפסה          
קבוצות דיון בית המדרש נושא #29040 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 29040
גבעתי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 19.5.04
39811 הודעות, 363 מדרגים, 696 נקודות.  ראה משוב
יום שני כ''ג בטבת תשפ''ג    15:22   16.01.23   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

אור החיים היומי  

 
  

אור החיים יומי

מתורת רבינו חיים בן עטר הקדוש זצוקללה"ה

יום טוב ומבורך. יום שני כג' טבת התשפ"ג

*'אין לה' צבאות מיוחדות לו, כישראל'*

*'ולא ישמע אליכם פרעה, ונתתי את ידי במצרים, והוצאתי את צבאותיי את עמי בני ישראל מארץ מצרים, בשפטים גדולים'*

שואל *רבינו האור החיים הקדוש* צריך לדעת מי הם *'הצבאות'?* ואם הם עם ישראל, היה לפסוק לומר *'את צבאות עמי בני ישראל'* ולא *'את צבאותיי את עמי בני ישראל'?

ומבאר רבינו הקדוש, כי יכוין ה' לרשום בתורה הפלגת מעלתינו אצלו, כי אין לו צבאות מיוחדים לו כישראל, כי יש הבדל בין אם כתוב 'את צבאותיי את עמי בני ישראל' לבין אם כתוב 'צבאות עמי בני ישראל'.

כשכתוב *'את צבאות עמי בני ישראל'* יש מקום לומר שיש לה' יתברך כמה צבאות, והוא בחר מתוך צבאותיו את צבא ישראל, וכשכתוב *'את צבאותיי את עמי בני ישראל'* משמע שרק אנחנו הצבא הידוע והברור המיוחד אצלו יתברך.

ולכן כשכתוב צבאותיי סתם, זה מכווין לעם ישראל, אחד הוא המיוחד. ואחר כך פירט הכתוב שזה עם ישראל. וזה על דרך אחת מהמידות שהתורה נדרשת בהם *כלל ופרט אין בכלל אלא מה שיש בפרט* הכלל זה 'צבאותיי' והפרט זה 'בני ישראל'. ומעתה לא יקרא בכינוי צבאות ה' אלא ישראל המרוממים והמעולים.

בשורות טובות לכל בית ישראל



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד




תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות