אפליקציית אייפון לפורום סקופים  |  אפליקציית אנדרואיד לפורום סקופים  |  אפליקציית WindowsPhone לפורום סקופים

גירסת הדפסה          
קבוצות דיון גילוי מסמכים נושא #21882 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 21882   
lurker
חבר מתאריך 18.9.05
15764 הודעות
אור ליום ראשון י' בסיון תשע''א    19:43   11.06.11   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

משפטית זה דווקא די בסדר לשלוט ביו''ש  

 
   כתבה של ד"ר דורי גולד שפורסמה בישראל היום - 10.6.11
ובה ציטוטים ממשפטנים ידועים, אודות הזכות החוקית
לשליטה יהודית באיזורי יהודה ושומרון.



משפטית זה דווקא די בסדר לשלוט ביו"ש

חוות דעת של גדולי המומחים למשפט בינלאומי קבעו כי ישראל אינה כובשת זרה בשטחי יהודה ושומרון ובמזרח ירושלים ¬ איך קרה שישראל הרשמית הפסיקה להשתמש בטיעונים הללו

דורי גולד

כבר 44 שנים חלפו מאז מלחמת ששת הימים אולם היא משפיעה עד ימינו אנו על זכויותיה המשפטיות של ישראל ועל דרישתה לגבולות בני-הגנה שיחליפו את קווי '67 השבריריים שמהם הותקפה.

נציגים ישראלים ציינו תמיד את העובדה שלפני '67 רוחבה של ישראל עמד על 15 קילומטרים בלבד באזור נתניה. מהטיעון הזה כשלעצמו ניתן היה להסיק שלמדינות בעלות "מותניים צרים" יש זכות לשאוף להרחיב את גבולותיהן ולא היא.

זכויותיה המשפטיות של ישראל לשטחים מעבר הקו הירוק הזקוקים לה להגנתה כמו גם זכויותיה בירושלים נובעות בעיקר מהנסיבות המיוחדות שאפפו את מלחמת ששת הימים ושהוכרו בצורה גורפת על ידי גדולי המשפטנים הבינלאומיים.

לדוגמה בשנת 1970 הופיעה התייחסות מפורשת לעניין זכויותיה של ישראל לגבולות חדשים במאמר בכתב העת היוקרתי ביותר לענייני משפט בינלאומי .International Law The American Journal of המחבר משפטן בשם סטיבן שוובל מונה לימים ליועץ המשפטי למחלקת המדינה האמריקנית ומאוחר יותר לנשיא בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. במבט לאחור עמדותיו המשפטיות הן בעלות חשיבות וראויות לעיון מדוקדק.

שוובל הסביר שכאשר שטחים נתפסים כתוצאה ממלחמה הרי שהנסיבות סביב פרוץ המשבר משפיעות באופן ישיר על הזכויות המשפטיות של שני הצדדים לאחר סיומו.

שתי עובדות בולטות מ1967- השפיעו על עמדתו: ראשית ישראל פעלה בתוקף זכותה להגנה עצמית. כלומר השטחים לא נתפסו כתוצאה ממעשה תוקפנות אלא כתגובה למתקפה מזוינת. למעשה בריה"מ ניסתה להעביר הצעות חוק הן בעצרת הכללית של האו"ם והן במועצת הביטחון שהגדירו את ישראל כצד התוקפן אך ניסיונות אלו נחלו כישלון חרוץ משום שהעולם הכיר בכך שהיתה זו מלחמת הגנה עצמית.

עובדה נוספת שאליה התייחס שוובל היא שטענתה של ירדן לבעלות חוקית על השטחים שהפסידה היתה בעייתית ביותר.
הפלישה הירדנית לגדה המערבית ולירושלים 19 שנים קודם לכן ב1948- היתה בלתי חוקית.

לכן סיכם שוובל: "לישראל תביעת בעלות חזקה יותר" לשטחים שהיו בעבר המנדט על לארץ ישראל מאשר לכל מדינה אחרת שהשתלטה עליהם בכוח הזרוע. הוא ציין במפורש שלישראל טענה משפטית חזקה יותר על "כל ירושלים."
אבחנותיו היו שיקוף של לשון החלטה 242 של מועצת הביטחון של האו"ם שלא דרשה מישראל נסיגה מוחלטת לקווי .'67 הוא הסביר שקווי '67 מעולם לא היו גבול בינלאומי אלא קווי שביתת נשק שאותם זכאית ישראל להחליף בגבולות בטוחים ומוכרים.

גם ירושלים

שוובל לא היה קול בודד בקרב משפטנים בינלאומיים ודיפלומטים. פרופ' אליהוא לוטרפאכט מאוניברסיטת קיימברידג' שכיהן זמן מה גם כיועץ המשפטי של אוסטרליה טען שאיחודה של ירושלים ב1967- הוא חוקי ובעל תוקף.

לוטרפאכט הסביר שהמדינה האחרונה שהיתה בעלת ריבונות חוקית על ירושלים היתה האימפריה העותומאנית ששלטה כאן בשנים .1917-1517 לאחר מלחמת העולם הראשונה ויתרה האימפריה העותומאנית באופן רשמי על ריבונותה בירושלים ובשאר השטחים הנמצאים מדרום לטורקיה המודרנית. נוצרה השעיה או השהיה של הריבונות סיכם לוטרפאכט. במילים אחרות ב1948- נוצר "ריק ריבוני" בפרט בירושלים.

מסקנתו של לוטרפאכט היתה שאת החלל שנוצר ב1948- מילאה ישראל באזורים שבהם פעל והחזיק צה"ל לצורך הצלת האוכלוסייה היהודית של ירושלים מהשמדה או מטיהור אתני. אותו עיקרון חל גם ב1967- כאשר כוחות ירדניים החלו בירי על שכונות יהודיות וכוחות צה"ל נכנסו למזרח ירושלים ולעיר העתיקה כפעולה של הגנה עצמית.

דמות משפטית בכירה נוספת שתרמה לדיון על זכויותיה המשפטיות של ישראל באותן שנים היה פרופ' יוג'ין רוסטאו שכיהן כדיקן בית הספר למשפטים באוניברסיטת ייל ושימש גם סגן מזכיר המדינה בתקופת הנשיא לינדון ג'ונסון.

נקודת המוצא של רוסטאו לניתוח המצב היתה המנדט הבריטי על ארץ ישראל שהתייחס מפורשות ל"זכויות ההיסטוריות של העם היהודי" להקים מחדש את ביתו הלאומי. רוסטאו טען שהזכויות המשפטיות שהוטמעו בתוך המנדט שרדו את התפרקות חבר הלאומים והשתמרו במסגרת סעיף 80 למגילת האו"ם.

נחלת קומץ מומחים

יהיה מי שישאל: מהי החשיבות של העמדות המשפטיות של כל אותם משפטנים מלומדים?

התשובה היא שהמשפט הבינלאומי שונה מהמשפט המקומי בכך שאין ממשלה בינלאומית שמחוקקת את החוקים. יש כמה גורמים שקובעים מה חוקי ומה לא כמו הסכמים בינלאומיים ונוהג בינלאומי.

האמנה של בית דין הבינלאומי לצדק בהאג מוסיפה עוד מקור למשפט הבינלאומי: "תורותיהם של מלומדים בכירים מרחבי תבל." כלומר יש משקל למה שכתבו גדולי המשפט הבינלאומי לאחר מלחמת ששת הימים.

עמדותיהם בזכות ישראל לא שללו את האפשרות שהעצרת הכללית תעביר החלטות מנוגדות לזכויותיה המשפטיות בעתיד. אולם כשמשווים את המשקל של החלטות לא מחייבות בעצרת הכללית כנגד הקביעות של גדולי המשפט הבינלאומי הרי שהאחרונים מנצחים באופן מכריע.

הטיעונים של שוובל לוטפארכט ורוסטאו היו ידועות לדיפלומטים ישראלים לאחר מלחמת ששת הימים. טיעונים משפטיים אלה הופיעו בנאומיהם של שגרירי ישראל לאו"ם בשנות ה70 וה80.

אלא שבשלב מסוים נראה שהזיכרון ההיסטורי של מערך מדיניות החוץ הישראלי החל להתעמעם וידיעתן של זכויותיה המשפטיות של ישראל הנחוצות לה במסגרת המו"מ לשלום נותרה נחלתם של קומץ מומחים משפטיים.

הטיעונים שהשמיעו אבא אבן וחיים הרצוג לפני כמה עשורים עדיין רלוונטיים. חשוב שלדוברים הישראלים תהיה אותה מידה של שכנוע עצמי בצדקת הדרך כפי שהפגינו קודמיהם.



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  פרופ' דינשטיין ובג''צ קיבעו את המונח ''שטחים כבושים'' ליה 16.06.11 11:54 1
  לעצור את השימוש של מערכת המשפט ב - ''שטחים כבושים'' ליה 16.06.11 12:00 2

     
ליה
חבר מתאריך 2.9.10
17510 הודעות
יום חמישי י''ד בסיון תשע''א    11:54   16.06.11   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. פרופ' דינשטיין ובג''צ קיבעו את המונח ''שטחים כבושים''  
בתגובה להודעה מספר 0
 
   אהרון ברק חוזה מדינת כל אזרחיה - שודד הים כהגדרת פוזנר, פעל באמצעות שימוש במוסד הבג"צ ופסקי הדין מטעמו, לצורך השרשת והפצת ההגדרה השיקרית שיהודה ושומרון הם שטחים כבושים - על מנת שמונח זה ישמש את האג'נדה הפוליטית של המחנה שלו, כשהוא מופץ בארץ ובעולם ומשמש לניגוח ממשלות ישראל.
פסק דינו של השופט אהרון ברק:


"יהודה ושומרון מוחזקות על ידי ישראל בדרך של תפיסה צבאית או "תפיסה לוחמתית" (Belligerent Occupation). באזור הוקם ממשל צבאי, אשר בראשו עומד מפקד צבאי. כוחותיו וסמכויותיו של המפקד הצבאי יונקים מכללי המשפט הבינלאומי הפומבי, שעניינם תפיסה צבאית".

מתוך: תפיסה לוחמתית

המונח העברי "תפישה לוחמתית" הוא הצעתו של פרופ' יורם דינשטיין, שתירגם את המונחים הבריטיים: belligerent occupation, military occupation, occupation of enemy territory.

העמדה לפיה ישראל מחזיקה ב"שטחים" בתפיסה לוחמתית, אינה משפיעה רק על החקיקה והמדיניות כלפי התושבים הפלסטינים בשטחים, אלא יש לה משמעות משפטית משמעותית בהקשר למדיניות ההתיישבות הישראלית בשטחים (ההתנחלויות). על פי המשפט הבינלאומי אין להקים התנחלויות בשטח הנתון לתפיסה לוחמתית, אלא לצורכי ביטחון. השאלה האם כלל זה חל גם על ההתנחלויות הישראליות בשטחים שנויה במחלוקת.

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%A1%D7%94_%D7%9C%D7%95%D7%97%D7%9E%D7%AA%D7%99%D7%AA

אך מסתבר שגם לשיטתו של פרופ' דינשטיין שטבע את המונח "שטחים כבושים", אותו אימץ בחום אהרון ברק ודבק בו באמצעות פסק דין, על מנת לקבע ולהפיץ את היחס הזה לשטחי יהודה ושומרון, שמאז חתימת הסכמי השלום עם ירדן ומצרים פקעה הגדרה זו ולמעשה ישראל פסקה מלהיות כובשת בשטחים אלו, אשר נכבשו מידיהן של מדינות אשר ויתרו עליהם בהסכם מוכר בינלאומית.

קיראו את דבריו של עו"ד ויסולי בפנייתו ליועץ המשפטי לממשלה ויינשטיין בנידון:

"ויסולי מסביר במכתבו, כי מאז מלחמת ששת הימים נוהגים נציגיה של מדינת ישראל להגדיר את מעמדם של שטחי יהודה ושומרון ככאלו הנתונים ב"תפיסה לוחמתית", המונח המשפטי העברי המתאר "כיבוש". מדובר בתפיסה אותה טבע פרופ' יורם דינשטיין, אולם מתברר כי אפילו לשיטתו של דינשטיין לפיה מאז מלחמת ששת הימים החזיקה ישראל בשטחים אלו ככובשת, הרי שמאז חתימת הסכמי השלום עם ירדן ומצרים פקעה הגדרה זו ולמעשה ישראל פסקה מלהיות כובשת בשטחים אלו, אשר נכבשו מידיהן של מדינות אשר ויתרו עליהם בהסכם מוכר בינלאומית.

למרות מצב זה, אשר מפקיע את הגדרת הכיבוש לכל השיטות, ממשיכים עד היום כל נציגיה המשפטיים הרשמיים של מדינת ישראל להגדיר את מעמדה של מדינת ישראל כ"כובשת" ביהודה ושומרון, כולל בדיונים בפני בג"ץ ובפני כל הערכאות המשפטיות.

http://www.inn.co.il/News/News.aspx/220554

הבהרה:

שטחי יהודה ושומרון לא היו מלכתחילה שטחים כבושים, היות ולא מדינת ישראל התקיפה על מנת לכבוש אותם. למרות זאת, הדביקו אהרון ברק ופרופ' דינשטיין את המונח הזה לשטחים ששוחררו במלחמת ששת-הימים בשל עמדתם הפוליטית, ומתוך כוונה למנוע איחוד העם עימם.

גם על פי קביעה שמאלנית קיצונית זו של אהרון ברק ושותפיו, לא יכולה להתקיים גישה משפטית זו מאז חתימת הסכמי השלום עם ירדן ומצרים שמהן נלקחו שטחים אלה בעת מלחמה נגד תוקפים!

הגדרת יהודה ושומרון כשטחים כבושים נוגדת את החוק ואת הנוהל הבינלאומי בהתייחסות לשטחים שעברו מיד ליד בעת מלחמה.

יש לתבוע לדין אנשים המשתמשים במונח משפטי מטעה זה, בארץ ובעולם.

משפטנים מהמחנה הלאומי חייבים להתגייס ולהתחיל במאבק המשפטי נגד המשך השימוש במונח המוטעה המשרת בעלי עמדות פוליטיות מצד שמאל של המתרס.

השטחים - למי הם שייכים?

http://www.youtube.com/watch?v=0OV_8HiO1HA

http://rotter.net/cgi-bin/forum/dcboard.cgi?az=show_thread&forum=gil&om=20101&omm=208&viewmode=threaded



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ליה
חבר מתאריך 2.9.10
17510 הודעות
יום חמישי י''ד בסיון תשע''א    12:00   16.06.11   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. לעצור את השימוש של מערכת המשפט ב - ''שטחים כבושים''  
בתגובה להודעה מספר 0
 
   עו"ד אביעד ויסולי איננו מצליח להבין מדוע ישראל מתעקשת להגדיר את עצמה כ"כובשת" ביהודה ושומרון למרות שהמשפט הבינ"ל איננו קובע כך.
עו"ד אביעד ויסולי שיגר אתמול מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בו הוא מבקש מוינשטיין לפעול לשינוי הקונספציה בקרב הפרקליטים המייצגים את המדינה בכל הנוגע להגדרתם המשפטית של שטחי יהודה ושומרון.

ויסולי מסביר במכתבו, כי מאז מלחמת ששת הימים נוהגים נציגיה של מדינת ישראל להגדיר את מעמדם של שטחי יהודה ושומרון ככאלו הנתונים ב"תפיסה לוחמתית", המונח המשפטי העברי המתאר "כיבוש". מדובר בתפיסה אותה טבע פרופ' יורם דינשטיין, אולם מתברר כי אפילו לשיטתו של דינשטיין לפיה מאז מלחמת ששת הימים החזיקה ישראל בשטחים אלו ככובשת, הרי שמאז חתימת הסכמי השלום עם ירדן ומצרים פקעה הגדרה זו ולמעשה ישראל פסקה מלהיות כובשת בשטחים אלו, אשר נכבשו מידיהן של מדינות אשר ויתרו עליהם בהסכם מוכר בינלאומית.

למרות מצב זה, אשר מפקיע את הגדרת הכיבוש לכל השיטות, ממשיכים עד היום כל נציגיה המשפטיים הרשמיים של מדינת ישראל להגדיר את מעמדה של מדינת ישראל כ"כובשת" ביהודה ושומרון, כולל בדיונים בפני בג"ץ ובפני כל הערכאות המשפטיות.

לאור זאת טוען ויסולי במכתבו, כי "משנפלה טענת הכיבוש, הרי נופלות מאליהן מכלול הטענות הנוגעות לחוקיות הבינלאומית של ההתיישבות היהודית באזור יהודה ושומרון".

לדברי ויסולי, "במשך 44 שנה הזניחה מדינת ישראל את ההכרזה הרשמית על המעמד החוקי והריבוני ביהודה ושומרון, וגמגמה כל פעם שנשאלה על כך - בדרך כלל משיקולים פוליטיים. רשלנות זו גרמה להיווצרות בלבול חוקי ומשפטי לכאורי ביהודה ושומרון המסייע רבות לטענות הדה-לגיטימציה נגד מדינת ישראל בכל העולם. ממשלות ישראל ברשלנותן "התביישו" לטעון את המובן מאליו על פי הדין הבינלאומי – כי מדינת ישראל הריבון החוקי ביהודה והשומרון. לאור הבלבול והגמגום זה קפצו אויבי ישראל ושאר מדינות העולם בטענה האבסורדית כי מדינת ישראל היא "כובש" ביהודה ושומרון. כובש ממי?".

ויסולי מציין, כי "כיום גרים באזור יהודה והשומרון למעלה מ – 330,000 איש, ומאות אלפי ישראלים אחרים נמצאים שם לצרכי עבודתם, משפחותיהם או בזמנם הפנוי. אין עוד כל הצדקה לאי הסדרה, לבלבול ולגמגום של משרדי הממשלה בכל הנוגע למצב החוקי והמשפטי באיו"ש".

לטענתו, "אין כל צורך בחקיקה כלשהי על מנת לקבוע את הריבונות של מדינת ישראל ביהודה והשומרון. כל שנדרש הוא הבהרה מינהלית של היועץ המשפטי לממשלה לכל משרדי הממשלה ולרשויות המקומיות שם לגבי המעמד החוקי והריבוני של אזור יהודה והשומרון. הבהרה זו אמורה לייצב את הסטטוס המשפטי של אזור זה בישראל ובכל העולם, ולעקור את היכולת של הפלשתינים או מוסדות בינלאומיים כלשהם (האו"ם, הקוורטט, האיחוד האירופי) להכריז על מדינה פלשתינית באזור יהודה והשומרון. הכרזה כזו, על פי הדין הבינלאומי, תיהווה פגיעה חמורה ובלתי נסבלת בריבונותה של מדינת ישראל, האסורה בתכלית האיסור על פי המשפט הבינלאומי ומגילת האו"ם".

לאור זאת פונה ויסולי לוינשטיין, וכותב לו כי "הינך מתבקש להודיע לכל משרדי הממשלה והרשויות המקומיות באיזור יהודה והשומרון כי לא קיימת עוד "תפיסה לוחמתית" באזור יהודה והשומרון, אין "כיבוש" וכי החוק החל באיו"ש על כל אדם ולכל דבר ועניין הוא ספר החוקים של מדינת ישראל אשר חוקק על ידי הכנסת, והריבונות הבלעדית בעת הזאת באזור יהודה והשומרון היא של מדינת ישראל. כמו כן הינך מתבקש להורות לעובדי הפרקליטות ברחבי הארץ וליועצים המשפטיים במשרדי הממשלה הכפופים למרותך, שלא לעשות כל שימוש בביטוי "תפיסה לוחמתית" או "כיבוש", בכל הקשור למעמדה המשפטי של מדינת ישראל ביהודה והשומרון".
http://www.inn.co.il/News/News.aspx/220554

תגוביות:

1. המגדירים "המשפטיים" אצלנו - דוגמת טליה ששון ושות', מייצגים -את התבוסתנים מהסמול, הכופרים בכל קודש.

2. למתנגדים למינוח "כיבוש" - קישור למאמר של אליקים העצני על "קללת תאדריאנוס" בנוגע לפלסטינה. כדאי וחשוב

http://www.inn.co.il/Articles/Article.aspx/8092

3.אין דבר כזה שטחים כבושים או התנחלות בלתי חוקית. פשרות בין שני עמים, עושים רק כאשר יש לשני הצדדים טענה צודקת לבעלות על השטח שבמחלוקת. אבל לערבים אין שום טענה צודקת לבעלות על איזה שטח משטחי ארץ ישראל, ולכן, יש רק דרך אחת לעמוד מול הלחץ של אובמה: לומר לו את האמת, בלי להתנצל. לתבוע את זכותנו על ארץ-ישראל בשלמותה. לממש את ריבונותנו בירושלים ובהר-הבית. לקבל את המתנה שנתן לנו הקב"ה לפני ארבעים ושלוש שנים.

מה הקוראן אומר על היהדות על התורה וירושלים

http://www.youtube.com/watch?v=ceDkeIJcAxQ&feature=related
@

השטחים - למי הם שייכים?

http://www.youtube.com/watch?v=0OV_8HiO1HA

4. יש רק דרך אחת לעמוד מול הלחצים: פשוט לומר את האמת, בלי להסס, בלי לגמגם ובלי להתנצל. לתבוע את זכותנו על ארץ-ישראל בשלמותה. לממש את ריבונותנו בירושלים ובהר-הבית.

http://www.mythsandfacts.com/Conflict/mandate_for_palestine/MandateN%20-%2010-29-07-Hebrew.pdf


http://www.yeshiva.org.il/wiki/index.php?title=%D7%A6%D7%99%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA

5.ההיסטוריה מספרת על כיבוש שיטחים מתוקפן במלחמות שהיו בעולם.

ב- 1967 ניצחנו את התוקפנים - סוריה,עירק,מצרים,ירדן ולבנון, אבל שיחררנו והשבנו לעצמנו רק מה שהוא חלק משטחיה של ארץ ישראל, שהיא המולדת של עם ישראל.

היתה גם לנו אפשרות לכבוש שטחים כפי שעושים עמים אחרים שמותקפים, שהם חלק ממדינותיהם של כל התוקפנים (כמו שעשו כל מדינות העולם במלחמותיהן), אבל לא עשינו את זה. די לבלבל את העם. עשינו הכל לפי החוק הבינלאומי.

6.מהו הסכם מדף עליו רוצה אובמה לאלץ את ישראל לחתום, ומדוע? להלן פענוח המזימה:

דבר ידוע הוא שהרי יהודה ושומרון נהנים מאז שיחרורם במלחמת ששת הימים על ידי צה"ל, ממצב משפטי מצויין שהוא לטובת ישראל, אילו רק היו קמים לנו משפטנים בעלי שיעור קומה וחדורי אהבת ציון וישראל, ומנהלים את הדיון המשפטי המתאים.

http://www.kr8.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=167459




            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות