מדוע אנו לא מכירים במבנה כיפת הסלע כבית המקדש השלישי?
כידוע, כיפת הסלע נתמכת ע"י 4 עמודים המייצגים את שבטי ישראל במדבר, בנוסף ל12 עמודים המייצגים את 12 שבטי ישראל. אז איך זה שהמבנה שעומד על תילו כבר 1000 שנה לא הוכר מימיו כבית המקדש השלישי, כאשר הוא נבנה ועומד מעל קודש הקודשים של ישראל ומקום ארון הקודש?
הרי (לא מתכוון לפגוע באף אחד מהקוראים) שמוחמד גילה תדת שלו הוא בא ליהודים וניסה שזה כמה שיותר יהיה דומה ליהדות כמו שלוש תפילות ועוד אבל ברגע שהיהודים דחו אותו אז טיפה שינה . אבל העיקרון זה דומה גם לנצרות ששני הדתות מאמינות שהידות פעם הייתה דת האמת. אבל בגלל שחטאו אלוקים נתן תורה חדשה (כמו שהנצרות מביאים ראיה את הנביא יחזקל שיהיה תורה חדשה.אעפ שהידות מבינה את זה במובן אחר) אבל העקרון לדמות ליהודים ולכן זה בנוי כך אבל עם זה בית המקדש השלישי היית יודע . שמחתי לעזור .
2. גם הקוראן וגם ישו בברית החדשה אומרים שהם לא באו לא להוסיף ולא לחדש בתגובה להודעה מספר 1
לתורה או לתרי"ג המצוות מהיהדות אלא לחזור ולחזק את אותו הבסיס. ישו היה יהודי שהלך בדרך נביאי ישראל ונחשב לנביא גם בנצרות וגם באיסלאם. מוחמד לא ידע קרוא וכתוב אז מבחינה הגיונית אם הטקסט שקיבל (קוראן) חוזר על אותן המצוות ואותם הדברים ואותו המסר של ה' לבני ישראל בתורה, הרי שתאורטית כל אדם מאמין המאמץ לעצמו את דת ישראל יכול להיחשב ליהודי לכל דבר (אם מתעלמים לרגע מדרישות ההלכה היהודית, שבאו בתקופה הרבה יותר מאוחרת).
בחזרה לנושא כיפת הסלע... אם הבסיס של הנצרות והאיסלאם הוא בדיוק אותו בסיס של הדת היהודית, חשיבותו של המבנה צריכה להיות שוות ערך בשביל כל שלוש הדתות (ולראיה הבניה שנעשתה ב1300 שנות קיומו גם ע"י מוסלמים וגם ע"י נוצרים/צלבנים ששלטו באיזור ושמרו על המבנה והמקום). אגב, את בית המקדש השני (הבניין המקורי) בנה לא יהודי - כורש מלך פרס. גם הורדוס שהפך את בית המקדש למבנה מפואר, לא היה יהודי אלא אדומי - עם שהאמין באלילים. ובכל זאת ליהודים בתקופת המקדש זה לא שינה דבר. אז איך זה שהיום זה כן משנה מי בנה אותו?
נוכרי בונה מבנה, שלא דומה בכלל לבית המקדש, ואתה נותן בו סימנים כאילו יש קשר ליהדות, ואז שואל למה זה לא בית המקדש?
מעבר לכך, המבנה בכלל לא מתאים להוראות איך צריך לבנות בית מקדש:
"ואלו הן הדברים שהן עיקר בבניין הבית: עושין בו קודש, וקודש הקודשים, ויהיה לפני הקודש מקום אחד והוא הנקרא אולם; ושלושתן נקראין היכל. ועושין מחיצה אחרת סביב להיכל, רחוקה ממנו כעין קלעי החצר שהיו במדבר; וכל המוקף במחיצה זו שהוא כעין חצר אוהל מועד, הוא הנקרא עזרה. והכל נקרא מקדש". הלכות בית הבחירה, א, ה.
גם בית המקדש השני נבנה ע"י נוכרי עובד אלילים, ושופץ והורחב ע"י נוכרי עובד אלילים. למרות זאת הכרנו באותו בנין כבית המקדש ואין ויכוח בענין. לעומת זאת בכל הקשור למבנה הנוכחי, הוא לא מוכר כבית מקדש למרות שנבנה בתקופה שארץ ישראל היתה תחת שלטון שהאמין באל אחד משותף לכל הדתות המונותיאיסטיות. אמנם מסכים איתך שהמבנה לא עונה להגדרות של איך בונים בית מקדש, אבל אם מוסיפים ובונים (כמו שעשה הורדוס לבית המקדש השני), הרי שניתן לקבל מבנה התואם להגדרות. הרי עיקרו של מבנה כיפת הסלע הוא להגן על קודש הקודשים שהוא מקום אבן השתיה עליה עמד ארון הברית בתקופת בית המקדש הראשון. בתקופת המקדש השני, לאחר גניזת ארון הברית, שמשה האבן את הכהן הגדול לשם פולחן דתי יהודי. אז מה מונע מאיתנו היום לבצע את אותו פולחן באותו מקום כאשר מעליו ניצב מבנה שהוקם בשביל אותו האלוהים של היהדות?
המקדש עצמו הוקם ע"י יהודים כהנים עולי בבל בעקבות הכרזת כורש ששלט באזור ואיפשר לכל עמי האזור לחזור כל אחד לפולחנו. הורדוס ששיפץ את המקדש לא היה יהודי (כי התיוון - היה עובד אלילים ובנה מקדשים לאלילים יוונים בשאר חלקי הארץ). הורדוס השתתף בבניה ולראיה הנשר מזהב שתלה בפתח בית המקדש (מקור: https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A7%D7%93%D7%A9_%D7%94%D7%95%D7%A8%D7%93%D7%95%D7%A1) שלאחר מותו הוסר ע"י היהודים.
צר לי, אך באמת אין לי מה לתרום עוד לשיחה; בוודאי כאשר על עובדות פשוטות איננו מסכימים. אם אתה חושב שכל מבנה על הר הבית צריך להיות מוכרז כמקדש - לך על זה. אולי יצליח לך
כניסת יהודים לתוך "כיפת הסלע" היא היום טאבו מוחלט, אך מתברר שבעבר התמונה היתה שונה לחלוטין. כתבה שלישית בסדרה.
ראינו בחלקים הראשונים של סידרה זו כי ה"סטטוס קוו" בהר הבית הוא לא בדיוק מה שנוטים לחשוב.
ברור שה"סטטוס קוו" ההיסטורי אינו איסור גורף על תפילת יהודים במקום המקודש ביותר לעם היהודי – שהרי במשך מאות שנים, עד לפני כ-300 שנה, יהודים עלו להר והתפללו שם לעיתים קרובות.
מצד שני, אם "הסטטוס קוו" מתייחס להסדרים שהותקנו שם לאחר מלחמת ששת הימים בשנת 1967, הם כבר מזמן השתנו – באופן מובהק לרעת זכויותיהם של היהודים.
לא הגיוני בעליל לדרוש המשך ה"סטטוס קוו" כדי לאסור תפילת יהודים בהר הבית, ובד בבד לשנות את ה"סטטוס קוו" כדי להגביל באופן משמעותי ביקורי יהודים במקום.
בכל מקרה, מחקר עדכני בנושא בניית כיפת הסלע - המבנה המפואר העומד על מיקומו של קודש קודשים של בית המקדש - מראה שהוא נבנה לכתחילה לא למוסלמים בכלל. הוא דוקא נבנה עבור העם היהודי!
והנה המקורות:
הרב שלמה גורן זצ"ל, מי שהיה הרב הצבאי הראשי והרב הראשי לישראל, מגדולי המומחים לנושא הר הבית, כתב בספרו "הר הבית" (פרסומי האידרא רבה, ירושלים 2005, עמ' 327) כך:
"מסגד אל-אקצה נבנה כבית תפילה למוסלמים מחוץ לגבולות הר הבית המקורי, ולכן הוא פונה דרומה לכיוון מכה - ועל פי בקשת היהודים, בנה עומר את היכל כיפת הסלע כדי שישמש בית תפילה ליהודים, לאחר שהיהודים הראו לו את המקום בו היה בית המקדש בנוי, והוא אינו מכוון למכה."
הרב גורן מבחין בין שני המבנים: האחד הוא בכיוון של העיר המוסלמית הקדושה מכה, והוא אמור לשמש כמסגד, ואילו השני, מעל קודש הקדשים, נבנה ללא קשר למכה, ורק בהדרכתם ולפי בקשתם של היהודים .
הרב גורן לא פירט את כל מקורותיו, אבל קרוב לודאי שאחד מהם היה ההיסטוריון הביזנטי תיאופניז (Theophanes). בשנה 635, הוא כתב מסה ביוונית בשם כרונוגרפיה. היא תורגמה לאנגלית ויצאה לאור בעיר הגרמנית בון בשנת 1839. ההיסטוריון האנגלי המפורסם גיא ל-סטרנג הביא, בספרו "ירושלים תחת המוסלמים" (1890), את הקטע הרלוונטי הבא:
"בשנה זו , עומר התחיל לשחזר את בית המקדש בירושלים, כי המבנה, למען האמת, כבר לא עמד על יסודות חזקים, והיה במצב של הרס. כאשר עומר ביקש לדעת למה זה כך, היהודים ענו ואמרו, 'אם לא תשליך את הצלב העומד על הר הזיתים, בניין בית המקדש לעולם לא יעמוד איתן.' עומר מיד השליך את הצלב שעמד שם, על מנת שהבניין (בית המקדש) יעמוד איתן..."
הסופר ל-סטרנג מדגיש את מהימנותו של דיווח מפעים זה של Theophanes בשתי נקודות: הסופרים הערבים הראשונים שכתבו על בניית כיפת הסלע (ולא ייחסו לה קשר יהודי כלשו...) עשו כן יותר מ-50 שנה לאחריו. בנוסף, הביזנטי חי ופעל פחות מ-150 שנה לאחר שעומר כבש את ירושלים – יחסית לא הרבה זמן.
ניתן איפוא לראות, בהסתמך על מה שנראה כַּדיווח המוקדם ביותר של בניית מבנה כיפה הסלע, שהוא נבנה לא למוסלמים, אלא ליהודים! הוא אף היה אמור להיות "גירסה איתנה יותר" של בית המקדש.
כמה אירוני הוא שזה הרקע האמיתי של הבניין המסמל, בכל רחבי העולם, שליטה מוסלמית על האתר הקדוש ביותר ליהדות – ואיסור על תפילה יהודית שם.
כאשר שוב תישמע קריאה לחזור ל"סטטוס קוו "בהר הבית, שיהיה ברור שזה בעצם אומר לא פחות מאשר זכויות מלאות לתפילה יהודית באתר הקדוש - ואולי אף הרבה יותר מזה.
כיון שההלכה היא ש"מקריבין הקרבנות כולן, אף על פי שאין שם בית בנוי; ואוכלין קודשי קודשים בכל העזרה, אף על פי שהיא חרבה ואינה מוקפת במחיצה" (רמב"ם בית הבחירה ו, יד)
לכן אם יהיה אפשר להקריב (מבחינה טכנית+הלכתית), אין משמעות להגדרת המבנה שנמצא במקום.
הבעיות (ההלכתיות) לחידוש עבודת המקדש הם בעיקר ייחוס כהנים ומקום המזבח.
חבר מתאריך 22.5.15
6168 הודעות, 114 מדרגים, 112 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
הרי (לא מתכוון לפגוע באף אחד מהקוראים) שמוחמד גילה תדת שלו הוא בא ליהודים וניסה שזה כמה שיותר יהיה דומה ליהדות כמו שלוש תפילות ועוד אבל ברגע שהיהודים דחו אותו אז טיפה שינה . אבל העיקרון זה דומה גם לנצרות ששני הדתות מאמינות שהידות פעם הייתה דת האמת. אבל בגלל שחטאו אלוקים נתן תורה חדשה (כמו שהנצרות מביאים ראיה את הנביא יחזקל שיהיה תורה חדשה.אעפ שהידות מבינה את זה במובן אחר) אבל העקרון לדמות ליהודים ולכן זה בנוי כך אבל עם זה בית המקדש השלישי היית יודע . שמחתי לעזור .
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 16.1.17
152 הודעות
בתגובה להודעה מספר 1
לתורה או לתרי"ג המצוות מהיהדות אלא לחזור ולחזק את אותו הבסיס. ישו היה יהודי שהלך בדרך נביאי ישראל ונחשב לנביא גם בנצרות וגם באיסלאם. מוחמד לא ידע קרוא וכתוב אז מבחינה הגיונית אם הטקסט שקיבל (קוראן) חוזר על אותן המצוות ואותם הדברים ואותו המסר של ה' לבני ישראל בתורה, הרי שתאורטית כל אדם מאמין המאמץ לעצמו את דת ישראל יכול להיחשב ליהודי לכל דבר (אם מתעלמים לרגע מדרישות ההלכה היהודית, שבאו בתקופה הרבה יותר מאוחרת).
בחזרה לנושא כיפת הסלע... אם הבסיס של הנצרות והאיסלאם הוא בדיוק אותו בסיס של הדת היהודית, חשיבותו של המבנה צריכה להיות שוות ערך בשביל כל שלוש הדתות (ולראיה הבניה שנעשתה ב1300 שנות קיומו גם ע"י מוסלמים וגם ע"י נוצרים/צלבנים ששלטו באיזור ושמרו על המבנה והמקום). אגב, את בית המקדש השני (הבניין המקורי) בנה לא יהודי - כורש מלך פרס. גם הורדוס שהפך את בית המקדש למבנה מפואר, לא היה יהודי אלא אדומי - עם שהאמין באלילים. ובכל זאת ליהודים בתקופת המקדש זה לא שינה דבר. אז איך זה שהיום זה כן משנה מי בנה אותו?
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 1.1.13
51619 הודעות, 397 מדרגים, 776 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
נוכרי בונה מבנה, שלא דומה בכלל לבית המקדש, ואתה נותן בו סימנים כאילו יש קשר ליהדות, ואז שואל למה זה לא בית המקדש?
מעבר לכך, המבנה בכלל לא מתאים להוראות איך צריך לבנות בית מקדש:
"ואלו הן הדברים שהן עיקר בבניין הבית: עושין בו קודש, וקודש הקודשים, ויהיה לפני הקודש מקום אחד והוא הנקרא אולם; ושלושתן נקראין היכל. ועושין מחיצה אחרת סביב להיכל, רחוקה ממנו כעין קלעי החצר שהיו במדבר; וכל המוקף במחיצה זו שהוא כעין חצר אוהל מועד, הוא הנקרא עזרה. והכל נקרא מקדש".
הלכות בית הבחירה, א, ה.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 16.1.17
152 הודעות
בתגובה להודעה מספר 3
גם בית המקדש השני נבנה ע"י נוכרי עובד אלילים, ושופץ והורחב ע"י נוכרי עובד אלילים. למרות זאת הכרנו באותו בנין כבית המקדש ואין ויכוח בענין.
לעומת זאת בכל הקשור למבנה הנוכחי, הוא לא מוכר כבית מקדש למרות שנבנה בתקופה שארץ ישראל היתה תחת שלטון שהאמין באל אחד משותף לכל הדתות המונותיאיסטיות. אמנם מסכים איתך שהמבנה לא עונה להגדרות של איך בונים בית מקדש, אבל אם מוסיפים ובונים (כמו שעשה הורדוס לבית המקדש השני), הרי שניתן לקבל מבנה התואם להגדרות. הרי עיקרו של מבנה כיפת הסלע הוא להגן על קודש הקודשים שהוא מקום אבן השתיה עליה עמד ארון הברית בתקופת בית המקדש הראשון. בתקופת המקדש השני, לאחר גניזת ארון הברית, שמשה האבן את הכהן הגדול לשם פולחן דתי יהודי. אז מה מונע מאיתנו היום לבצע את אותו פולחן באותו מקום כאשר מעליו ניצב מבנה שהוקם בשביל אותו האלוהים של היהדות?
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 1.1.13
51619 הודעות, 397 מדרגים, 776 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 4
ואם אתה מדבר על משפצו הורדוס - הןא היה יהודי. ממוצא אדומי, שמשפחתו התגיירה.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 16.1.17
152 הודעות
בתגובה להודעה מספר 5
המקדש עצמו הוקם ע"י יהודים כהנים עולי בבל בעקבות הכרזת כורש ששלט באזור ואיפשר לכל עמי האזור לחזור כל אחד לפולחנו. הורדוס ששיפץ את המקדש לא היה יהודי (כי התיוון - היה עובד אלילים ובנה מקדשים לאלילים יוונים בשאר חלקי הארץ). הורדוס השתתף בבניה ולראיה הנשר מזהב שתלה בפתח בית המקדש (מקור: https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A7%D7%93%D7%A9_%D7%94%D7%95%D7%A8%D7%93%D7%95%D7%A1) שלאחר מותו הוסר ע"י היהודים.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 1.1.13
51619 הודעות, 397 מדרגים, 776 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 6
צר לי, אך באמת אין לי מה לתרום עוד לשיחה; בוודאי כאשר על עובדות פשוטות איננו מסכימים. אם אתה חושב שכל מבנה על הר הבית צריך להיות מוכרז כמקדש - לך על זה. אולי יצליח לך
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 16.1.17
152 הודעות
בתגובה להודעה מספר 7
מבנה שעומד שם כבר 1300 שנה שנבנה בתור בית לה' כדי לשמור על קודש הקודשים - מה הוא אם לא מקדש?
הנה כתבה שמצאתי בנושא באתר ערוץ 7:
http://www.inn.co.il/News/News.aspx/287847
סטטוס קוו? כיפת הסלע נבנתה עבור יהודים
כניסת יהודים לתוך "כיפת הסלע" היא היום טאבו מוחלט, אך מתברר שבעבר התמונה היתה שונה לחלוטין. כתבה שלישית בסדרה.
ראינו בחלקים הראשונים של סידרה זו כי ה"סטטוס קוו" בהר הבית הוא לא בדיוק מה שנוטים לחשוב.
ברור שה"סטטוס קוו" ההיסטורי אינו איסור גורף על תפילת יהודים במקום המקודש ביותר לעם היהודי – שהרי במשך מאות שנים, עד לפני כ-300 שנה, יהודים עלו להר והתפללו שם לעיתים קרובות.
מצד שני, אם "הסטטוס קוו" מתייחס להסדרים שהותקנו שם לאחר מלחמת ששת הימים בשנת 1967, הם כבר מזמן השתנו – באופן מובהק לרעת זכויותיהם של היהודים.
לא הגיוני בעליל לדרוש המשך ה"סטטוס קוו" כדי לאסור תפילת יהודים בהר הבית, ובד בבד לשנות את ה"סטטוס קוו" כדי להגביל באופן משמעותי ביקורי יהודים במקום.
בכל מקרה, מחקר עדכני בנושא בניית כיפת הסלע - המבנה המפואר העומד על מיקומו של קודש קודשים של בית המקדש - מראה שהוא נבנה לכתחילה לא למוסלמים בכלל. הוא דוקא נבנה עבור העם היהודי!
והנה המקורות:
הרב שלמה גורן זצ"ל, מי שהיה הרב הצבאי הראשי והרב הראשי לישראל, מגדולי המומחים לנושא הר הבית, כתב בספרו "הר הבית" (פרסומי האידרא רבה, ירושלים 2005, עמ' 327) כך:
"מסגד אל-אקצה נבנה כבית תפילה למוסלמים מחוץ לגבולות הר הבית המקורי, ולכן הוא פונה דרומה לכיוון מכה - ועל פי בקשת היהודים, בנה עומר את היכל כיפת הסלע כדי שישמש בית תפילה ליהודים, לאחר שהיהודים הראו לו את המקום בו היה בית המקדש בנוי, והוא אינו מכוון למכה."
הרב גורן מבחין בין שני המבנים: האחד הוא בכיוון של העיר המוסלמית הקדושה מכה, והוא אמור לשמש כמסגד, ואילו השני, מעל קודש הקדשים, נבנה ללא קשר למכה, ורק בהדרכתם ולפי בקשתם של היהודים .
הרב גורן לא פירט את כל מקורותיו, אבל קרוב לודאי שאחד מהם היה ההיסטוריון הביזנטי תיאופניז (Theophanes). בשנה 635, הוא כתב מסה ביוונית בשם כרונוגרפיה. היא תורגמה לאנגלית ויצאה לאור בעיר הגרמנית בון בשנת 1839. ההיסטוריון האנגלי המפורסם גיא ל-סטרנג הביא, בספרו "ירושלים תחת המוסלמים" (1890), את הקטע הרלוונטי הבא:
"בשנה זו , עומר התחיל לשחזר את בית המקדש בירושלים, כי המבנה, למען האמת, כבר לא עמד על יסודות חזקים, והיה במצב של הרס. כאשר עומר ביקש לדעת למה זה כך, היהודים ענו ואמרו, 'אם לא תשליך את הצלב העומד על הר הזיתים, בניין בית המקדש לעולם לא יעמוד איתן.' עומר מיד השליך את הצלב שעמד שם, על מנת שהבניין (בית המקדש) יעמוד איתן..."
הסופר ל-סטרנג מדגיש את מהימנותו של דיווח מפעים זה של Theophanes בשתי נקודות: הסופרים הערבים הראשונים שכתבו על בניית כיפת הסלע (ולא ייחסו לה קשר יהודי כלשו...) עשו כן יותר מ-50 שנה לאחריו. בנוסף, הביזנטי חי ופעל פחות מ-150 שנה לאחר שעומר כבש את ירושלים – יחסית לא הרבה זמן.
ניתן איפוא לראות, בהסתמך על מה שנראה כַּדיווח המוקדם ביותר של בניית מבנה כיפה הסלע, שהוא נבנה לא למוסלמים, אלא ליהודים! הוא אף היה אמור להיות "גירסה איתנה יותר" של בית המקדש.
כמה אירוני הוא שזה הרקע האמיתי של הבניין המסמל, בכל רחבי העולם, שליטה מוסלמית על האתר הקדוש ביותר ליהדות – ואיסור על תפילה יהודית שם.
כאשר שוב תישמע קריאה לחזור ל"סטטוס קוו "בהר הבית, שיהיה ברור שזה בעצם אומר לא פחות מאשר זכויות מלאות לתפילה יהודית באתר הקדוש - ואולי אף הרבה יותר מזה.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 16.2.15
13004 הודעות, 128 מדרגים, 248 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 8
כיון שההלכה היא ש"מקריבין הקרבנות כולן, אף על פי שאין שם בית בנוי; ואוכלין קודשי קודשים בכל העזרה, אף על פי שהיא חרבה ואינה מוקפת במחיצה" (רמב"ם בית הבחירה ו, יד)
לכן אם יהיה אפשר להקריב (מבחינה טכנית+הלכתית), אין משמעות להגדרת המבנה שנמצא במקום.
הבעיות (ההלכתיות) לחידוש עבודת המקדש הם בעיקר ייחוס כהנים ומקום המזבח.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד