גירסת הדפסה          
קבוצות דיון משפטים נושא #684 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 684
dotanm1
גולש אורח
   08:51   07.06.02   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

עולים על המעלימים  

 
  
עולים על המעלימים


10:12 | 06.6.2002 הארץ

מאת מוטי בסוק


"אפשר לדעת הכל ממאגרי המידע" - כך אומר דני ברכיה, מנהל תחום מוקדי דיווח במחלקת המודיעין של אגף מס הכנסה. באמצעות מחשב ו-30 עובדים מיומנים, עוסקת היחידה בעיבוד ובהצלבה של נתונים שנאספו במאגרי המידע של האגף. השנה, על פי תוכנית העבודה של מחלקת המודיעין, מתמקדת פעילותה באיתור חשודים בהעלמת מס בהיקף נרחב בכמה חתכים - בהם מקבלי אופציות בחברות היי-טק, פרופסורים בשנת שבתון ומקבלי הנחה גאוגרפית.

מחלקת המודיעין שבראשה עומד אפרים יוגב, היא חלק מהחטיבה לגבייה, מודיעין ומוקדים בראשות סגן נציב מס הכנסה רועי מקוב. במס הכנסה, אומר יוגב, קיימים מאגרים גדולים, ובהם מידע על כל אזרחי המדינה. המידע, שמרביתו ממוחשב, עומד לרשות שני אגפי המס במשרד האוצר - מס הכנסה ומיסוי מקרקעין וכן המכס ומע"מ.


איסוף המידע נעשה בכמה שיטות וממקורות מגוונים, בעיקר חסויים, בין השאר מהלשנות. ואולם, לדברי יוגב, אחד ממקורות המידע החשובים הוא דווקא גלוי: העיתונות בישראל וגם זו המתפרסמת בחו"ל, בעיקר במקומות שבהם קיימת פעילות ענפה של ישראלים, למשל בארה"ב.

http://www.themarker.com/ibo/images/graphs/income_tax_goals.gif

"בעיתונות מופיע מידע שלא יסולא בפז", אומר יוגב. לדוגמה, בריאיון סיפרה אמנית ידועה על היקף עבודתה ועל הסכומים שהיא מקבלת תמורתה, אך בבדיקה התברר שכלל לא היה לה תיק במס הכנסה. בנוסף, העיתונות מרבה לדווח בתקופה האחרונה על עסקים שנקלעו לקשיים. "זה מידע מעניין מאוד מבחינתנו, מכיוון שהוא מאפשר למס הכנסה להגיע לעסקים אלה לפני סגירתם".

על פי תוכנית העבודה לשנה זו, מתמקדת המחלקה באזרחים שעשו פעילות עסקית בסכומים גבוהים, או פעילות יוצאת דופן בניירות ערך זרים בחו"ל (מניות ואופציות); ביזמים, משקיעים, קבלנים, נותני שירותים, רוכשים ושוכרים בקניונים בהקמה ובפרויקטים גדולים אחרים כגון נתב"ג 2000, נמל היובל וחוצה ישראל; ברופאים פרטיים, וטרנרים, מדריכים וחניכים בקורסי טייס אזרחיים.

תשומת לב מיוחדת מוקדשת בחודשים האחרונים למקבלי אופציות, בעיקר בענף ההיי-טק. תשלום מס על האופציה אמור להתבצע שנתיים לאחר קבלתה. מכיוון שרבים קיבלו אותן בזמן פריחת ההיי-טק, לפני כשנתיים, חל מועד מימושן בימים אלה.

בבדיקה התברר כי מאות לא שילמו כחוק את המס על האופציות. בין השאר נחשפה העלמת מס בהיקף של 3.7 מיליון שקל, העלמה בסכום של 2.3 מיליון שקל ועשרות העלמות בסכום של יותר ממיליון שקל. כמה ממקבלי האופציות שילמו עליהן מס חלקי. המס שנקבע הוא 50% משווי האופציות. לעתים, בעצת רואה חשבון, שילמו מקבלי האופציות מס בגובה 35%, כמקובל בניירות ערך זרים, מתוך תקווה שמס הכנסה לא יגיע אליהם.

האקדמיה היא יעד נוסף השנה. מחלקת המודיעין קיבלה מהאוניברסיטאות את רשימת הפרופסורים שיצאו לשנת שבתון, כדי לבדוק אם הם משלמים מס כנדרש. כמה מרצים מקבלים שכר במוסד שבו הם עושים את השבתון נוסף על משכורתם באוניברסיטה; אחרים אינם מקבלים סכומים אלה. בכל מקרה, כספי שנת השבתון חייבים במס.

מבצעים נערכים בקרב מקבלי הנחות במס שמעניקה המדינה על בסיס גאוגרפי. ההנחות ניתנות למאות יישובים באזורי הגבול, בנגב ובשטחים. לפני כשנתיים התברר כי מאות נרשמו כתושבי נהריה על אף שגרו בישובים אחרים, כדי לקבל הקלות במס הכנסה. נישומים שמסרו כתובת כוזבת נדרשו להחזיר כספים בתוספת הצמדה, ריבית וקנסות. מקרים בולטים טופלו במישור הפלילי.

באחרונה בוצעו במחלקת המודיעין עיבודי מחשב נוספים בעניין זה. למשל, הוצלבו הכתובת הרשומה של נישומים חשודים, וכתובות מקום עבודתם והגן של ילדיהם. מהבדיקה עלה כי זמן קצר לפני שהכנסת החליטה לתת הנחות במס לתושבי עכו, העתיקו תושבים רבים את מגוריהם לעיר באופן פיקטיווי. לדברי יוגב, ככל הנראה התופעה שהתגלתה בנהריה ובעכו קיימת ביישובים רבים: "למשל, תושב ירושלים הרשום כאילו הוא גר במעלה אדומים, ונהנה מהנחה במס של 7%. זה הרבה כסף".

גם לבעלי מכוניות יוקרה הגיעה המחלקה. מכונית יוקרה, על פי מס הכנסה, היא זו שמחירה יותר מ-250 אלף שקל. בישראל יש 13.5 אלף מכוניות כאלה. עד כה נבדקו כ-9,000 מבעליהן תוך השוואה להצהרותיהם במס הכנסה, והתבקשו לתת הסבר למקורות המימון של רכישת המכונית.

ל-4,500 מהם, התברר, לא היה תיק במס הכנסה. התגלו מקרים שבהם רשמו נישומים את הרכב על שם קטינים או על שם סבים וסבתות, מתוך כוונה להתחמק משלטונות המס. עוקלו יותר מ-700 מכוניות יוקרה שלבעליהן היה חוב למס הכנסה.

"המוטו שלנו הוא לא להטריד את האזרחים בשל סכומים נמוכים, בעיקר כשלא מדובר בהעלמה במזיד, אבל כמעט בכל מקום שבו עורכת המחלקה בדיקה מתגלות העלמות מס בהיקף גדול", אומר ברכיה. "התחושה אינה טובה, שכן אותם אזרחים מדברים בלהט על הצורך בהגדלת תקציב הביטחון ותשלומי העברה. ואולם, אם הם לא משלמים מסים, מהיכן יבוא הכסף?"

http://www.themarker.com/ibo/article.jhtml?ElementId=%2Fibo%2Frepositories%2Fstories%2Fm1_2000%2Fskira20020606_173581.xml&origin=haaretz&layer=law&layer2=&layer3=



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד




תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות