גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #22014 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 22014   
דנץ
חבר מתאריך 11.9.14
9173 הודעות
יום שלישי י''ז בטבת תשע''ו    07:28   29.12.15   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

הרב אבי שיש : הרבנות הצבאית הראשית צריכה עצמאות, בלי התערבות חיל החינוך  

 
  
הרב אבי שיש, מראשי הנאבקים בפגיעה הצפויה במעמד הרבנות הצבאית בשל הקיצוץ הרוחבי, דוחה את הפשרה המסתמנת על פי פרסומים שונים.


הרב הראשי לצה''ל, תא''ל הרב רפי פרץ עם שר הביטחון יעלוןPhoto by IDF Spokesperson/FLASH90

במסגרת הקיצוץ הרוחבי המתוכנן בצה"ל צפויה הרבנות הצבאית לספוג פגיעה לא מבוטלת, כוחה יכורסם ותקני כוח האדם שלה צפויים להיגרע גם הם. בין השינויים המתוכננים וגוררים אחרים סערה לא מבוטלת בקרב רבני הרבנות הצבאית גם הכוונה לקחת מאחריות הרבנות את אגף התודעה היהודית והעברתו במתכונת מצומצמת לאחריות חיל החינוך.

על פי פרסומים שונים הכוונה המסתמנת בימים אלה, בעקבות המחאה הגוברת, היא לצמצם את מתכונת האגף ולהעבירו לאחריות משותפת של חיל החינוך והרבנות הראשית תחת פיקוד ראש אכ"א.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו על הפשרה המסתמנת עם הרב אבי שיש, רב אוגדה במילואים המנהל את המאבק נגד הפגיעה במעמד הרבנות הצבאית ומי שהקים את ארגון 'מאמינים בצה"ל' כחלק מהמאבק הזה.

בראשית הדברים מציין הרב שיש כי מזה שנים גוברים הניסיונות להחלשת כוחה של הרבנות הצבאית, ומעבר לקיצוץ הרוחבי יש כוונה לקצץ בתקני רבני הפיקודים ובנוסף גם לפגוע בענף התודעה היהודית.

לטעמו "ההצעה שהוצעה היא סיפור כיסוי להשתלטות על ענף התודעה יהודית. פיקוד משותף שיוקם יחייב את הרב הצבאי הראשי לאשר שבתות רפורמיות, חילולי שבת, עלייה להר הבית, כניסה לכנסיות ומהלכים נוספים שכיום מתרחשים תחת חיל החינוך. אלו דברים שהרב הצבאי הראשי לא יוכל לאשר אותם".

"כשהרבנות הצבאית אחראית על תודעה יהודית וחיל החינוך על נושאים חינוכיים אנחנו לא נכנסים לקרביים שלהם ומצפים שגם הם לא ינסו לחפש איפה אגף תודעה יהודית נוהג בסדר או לא בסדר. חיילים מסורתיים דתיים וחרדיים מצפים לשמוע מהרבנות הצבאית את ההסבר של רוח הלחימה. מדובר בדרך הטובה והמקצועית ביותר שיש כי הרבנות הצבאית היא שמעבירה את היהדות בצורה מוחלטת. כך היה גם בזמן הרב גורן ובן גוריון. אנחנו רוצים שלא יפגעו בסטטוס קוו הזה".

ממשיך הרב שיש ואומר כי "קיים מסמך שנוצר לפני כמה שנים ושם דובר על כך שחיל החינוך עוסק בהיסטוריה הקרובה יותר והרבנות הצבאית על ההיסטוריה העתיקה יותר. אנחנו מוכנים לעבוד בגרף משותף, לומר לדוגמא שחיל החינוך ידבר על ט"ו בשבט והרבנות על חנוכה. אנחנו לא רוצים מלחמות על הגב של החייל".

הרב שיש תוהה כיצד עיתון 'הארץ' מצטט מישיבות פנימיות ומכריז על הפשרה ככזו שכאילו נחתמה. "קצינים שואלים אותי אם אגף תודעה יהודית כבר נסגר. הדבר הנכון הוא להשאיר את הדבר כפי שהוא ואם צריך חשיבה מחודשת תמיד היינו נכונים לכך, אבל אם לוקחים את תודעה יהודית ומעבירים אותה לתצורה אחרת מאבדים את כל המשמעות".

הרב שיש נשאל אודות האפשרות לקיים שתי מחלקות בתוך הגוף המשותף שיוקם, ועל המחלקה שתחת הרבנות הצבאית יהיה אחראי רק הרב הצבאי ולהיפך בתחומי החינוך, כך שהרב הצבאי לא ייאלץ לאשר סוגיות בעייתיות מבחינה הלכתית. הרב שיש משיב ואומר: "הרב הצבאי הראשי צריך עצמאות. כשראש אכ"א הוא האחראי הוא יוכל לדוגמא לאסור על הרב הצבאי לדבר על מסירות נפש או תחומים אחרים שהחיילים מעוניינים לשמוע עליהם.

"לא נכון להכניס את הקונפליקטים הדתיים שנמצאים במדינה לתוך הצבא. כשהרב הצבאי עצמאי ולא כפוף לראש אכ"א זוהי המציאות הנכונה ביותר. מעבר לכך בצבא יש מפקד אחד לכל יחידה, ולא ניתן לשים שני מלכים בכפיפה אחת".

הרב שיש רואה דוגמא לפגיעה שכבר מתרחשת כעת במעמד ובתפקוד הרבנות הצבאית בדיווח של העיתון 'הארץ' על החלטה להקפיא רכישת 25 אלף ספרים שאותם ביקשה הרבנות הצבאית לרכוש לחלוקה. בין השאר מדובר בספרים על אל"מ דרור וינברג הי"ד, ספרו של העיתונאי בן דרור ימיני נגד מתקפות השמאל הקיצוני על צה"ל, ספר סיפורי רבי נחמן מברסלב וספרים אחרים.

לדברי הרב שיש המעורבות כעת של אכ"א ברשימת הספרים שהרבנות ביקשה לרכוש, בשלב שהרבנות עדיין עצמאית, מעידה על ההגבלה הצפויה בכוחה של הרבנות במידה וכל תפקודה יהיה כפוף למרותו הפיקודית של אכ"א.

הרב שיש קובע כי הצעד הנכון והמתבקש כעת הוא לא לחולל שינויים באגף התודעה היהודית דווקא משום שהצבא נמצא כעת בעיצומו של קיצוץ רוחבי, להמתין ולבצע כל שינוי לאחר בחינה מעמיקה של הדברים ומתוך שיתוף פעולה וחשיבה יחד באופן מדוד ובלתי חפוז.

הרב שיש מתייחס בדבריו גם לקיצוץ הרוחבי הצפוי לפגוע במעמד הרבנות ואומר כי "לגבי הקיצוץ הרוחבי שהרבנות הצבאית תקבל, אנחנו יודעים לעמוד בזה, אבל לגבי רבני הפיקוד שרצו להוריד את דרגתם מדרגת סגן אלוף לרב סרן, המשמעות היא שמעמדו של הרב הצבאי יהיה פחות ממג"ד ורב הפיקוד לא יוכל להביע עמדות לגבי תקלות בגדודים.

''כעת הרמטכ"ל סבור שהדבר לא ייפגע ואנחנו מאוד מקווים שכך יהיה. אם הוא ייפגע זו תהיה פגיעה ברבנות הצבאית עד כדי אי יכולת לשמור על השבת ועל הכשרות עבור החיילים".

האם דבריו של הרב שיש מובנים גם למי שאינו מגיע מבית המדרש התורני? הרב שיש משוכנע שכן. "אנחנו בצבא כחלק מתפקיד המילואים שלנו, מפקדים צריכים לבחור אם רוצים תודעה יהודית והם בוחרים בתודעה יהודית. גם המפקדים הבכירים מבינים מה משמעותה של רוח הלחימה ועד כמה היא משפיעה על הלוחם שנמצא בתוך מבצע או מלחמה והופכת אותו לחייל הטוב ביותר.

''מנסים לזרוע כאן מלחמה במקום שהיא לא צריכה להיות. דווקא בתקופה שמדברים על כניסת חיילים חרדים צריכים לתת מענה לצרכים שלהם. אני בטוח שלרמטכ"ל יש לב שומע ותתקבל המסקנה הנכונה של חשיבה לטווח ארוך ולא לסגור את האגף החשוב של תודעה יהודית".

http://www.inn.co.il/News/News.aspx/312923



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  לא ''הרבנות הצבאית הראשית צריכה עצמאות, בלי התערבות''. צה''ל צריך... מהיהודים 29.12.15 07:48 1

     
מהיהודים לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 9.2.09
9498 הודעות, 56 מדרגים, 96 נקודות.  ראה משוב
יום שלישי י''ז בטבת תשע''ו    07:48   29.12.15   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. לא ''הרבנות הצבאית הראשית צריכה עצמאות, בלי התערבות''. צה''ל צריך...  
בתגובה להודעה מספר 0
 

צה"ל צריך רבנות צבאית הראשית עצמאית, בלי התערבות.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות