גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #31725 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 31725
ilanka לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 25.4.02
130627 הודעות, 298 מדרגים, 490 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ט בתמוז תשפ''ג    11:29   08.07.23   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

למה חסר חלב על המדפים, והאם הסרת המכסים תוזיל אותו? שאלות ותשובות  

 
  
(...)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע בתחילת השבוע שבכוונתו לאפשר יבוא חלב ללא מכס, לבקשת הקמעונאים. "לא ניתן לקבל מצב שבו אין חלב על המדפים", אמר סמוטריץ', וירה את יריית הפתיחה למאבק על הסרת הפיקוח על מחיר החלב בישראל.

המחסור בחלב מפוקח על מדפי הסופר אכן קיים, אלא ששר האוצר בעצמו אחראי ליצירתו. אז מה עומד מאחורי ההצהרה?

האם חסר חלב בישראל?
לא. למעשה, ההפך הוא הנכון. ישראל היא המובילה בייצור חלב לנפש בעולם והפרות הישראליות הן המובילות בעולם בתנובת חלב. אכן ארץ זבת חלב.

אם כך, למה חסר חלב על המדפים?
אין מחסור בחלב על המדפים, אלא רק חוסר בחלב במחיר מפוקח. מדובר בחלב 1% או 3%, בשקית או בקרטון, שמחירו נקבע על ידי ועדת המחירים של משרד האוצר. כך לדוגמא מחיר ליטר חלב 3% שומן בקרטון עומד היום על 6.35 שקלים. יש בישראל גם חלב שאינו מפוקח, לדוגמה, חלב דל או נטול לקטוז, חלב 2%, חלב "מועשר" וכולי.

אז למה חסר חלב במחיר מפוקח על המדפים?
במחיר הנוכחי, לא רווחי לייצר חלב מפוקח. לדברי גורמים בתנובה, קווי הייצור של החלב המפוקח אפילו נוטים להיות הפסדיים. המרווח בין עלות ייצור החלב למחיר המפוקח שבו הוא נמכר לקמעונאים, לא מצדיק את ייצורו ושיווקו. החלטה זו נובעת מקביעת מחיר החלב המפוקח, שנעשית על ידי האוצר.

תנובה מייצרת 65% מהחלב המפוקח בישראל. 35% נוספים מתחלקים בין טרה ליוטבתה. עד קריסתה בינואר האחרון, היתה גם מחלבת רמת הגולן בין יצרניות החלב המפוקח. קריסתה נבעה בעיקר מחוסר הרווחיות שבייצור מוצרי חלב מפוקחים.
כדי לאזן את שורת הרווח, מייצרות המחלבות סוגים נוספים של חלב, כשהמשתנה הוא אחוז השומן, העשרת החלב בסידן ובוויטמין די, תוספת טעמים וחלב דל או נטול לקטוז.
(...)
מה קרה בפעם הקודמת שנפתח השוק לייבוא מוצרי חלב?
כזכור, עד 2019 גם מחיר החמאה היה בפיקוח. בעלויות הייצור והעלייה בדרישה העולמית לשומן חלב הקטינו את כדאיות הייצור בארץ. המחסור בחמאה שהורגש ברשתות השיווק מתחילת 2019, ועליית המחירים שנרשמה בעקבותיו, הובילו את הממשלה לפטור ממכס את יבוא חמאה ובהמשך, כדי לעשות את היבוא לכדאי, בוטל גם הפיקוח על המחיר.

התוצאות לא אחרו לבוא: היבוא אכן פתר את המחסור על המדפים, ובתחילה היה נראה שגם המחיר מתאזן. אלא שתוך זמן קצר התברר הבלוף: מרבית סוגי החמאה המיובאת הם בקטגוריית פרימיום ולכן יקרים יותר. כשזה מה שיש על המדף, זה מה שהציבור קונה. החמאה המקומית, אגב, התייקרה באחוזים בודדים, בהתאם לעליות בעלויות הייצור.
(...)
לכתבה המלאה, במקור: https://www.davar1.co.il/441661/
משאל גולשי Rotter, בפורום השכן: https://rotter.name/nor/chat/23964.shtml



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד




תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות