בוועדת הכלכלה לקידום התעשייה וההייטק, ח"כ אביגדור ליברמן חשף נתונים עגומים למצב התעשייה הכבדה בישראל. האמת שליברמן לא עלה עליהם בעצמו, הוא קיבל אותם מזוכה פרס נובל דן שכטמן, שמסר גם לי את הנתונים (אבי עבד איתו יחד באותה הפקולטה).
מסתבר שבישראל ישנם כ- 7,000 בוגרי הנדסה חדשים במקצועות התעשייה הכבדה כל שנה. באיראן? 240,000. אמנם אוכלוסייתה של ישראל הינה כ- 10 מליון איש ואילו של איראן כ- 90 מליון איש, כלומר כדי ליצור תחרות "הוגנת" יש להכפיל את כמות הבוגרים בישראל בערך פי 9. ועדיין, 7,000 × 9 = 63,000 שהם כרבע מכמות הבוגרים בלבד בהשוואה לאיראן.
שכטמן הסיק מכך שתי תובנות:
הראשונה היא שכל החכמולוגים שטענו שניתן לזרוק את המחרטות והכרסומות לטובת התעשייה החכמה ועתירת הידע פשוט טעו.
כן, התעשייה החכמה חשובה ורווחית. אבל נשק בפועל מייצרים עם מחרטות ולא מחשבים, ומסתבר שאם לא רוצים להיות תלויים לחלוטין באחרים צריך לדעת לעשות את זה גם בעצמך.
התעשייה האיראנית, למרות ההתקדמות העצומה שלה, עדיין לא עומדת באותה רמה של זו הישראלית. אבל לא רק האיכות אלה גם הכמות קובעת, וכשהאיראנים מסוגלים לספק את הנשק שלהם לכל מאן דבעי, אנחנו בבעיה.
התובנה השנייה של שכטמן, אולי פחות תובנה אלה חצי הלצה, היא שמשעשע לראות שמשטר האייתולות, משטר שהוא שם נרדף לרודנות דתית קיצונית, שולח את נעריו ללמוד הנדסה - ואילו דווקא מדינת ישראל הדמוקרטית, הנאורה והמתקדמת שולחת את בניה לישיבות והכוללים.
את ההבדל בעקבות המדיניות חסרת האחריות הזו רואים בתוצאות.
https://www.israeldefense.co.il/node/60964
חבר מתאריך 25.4.02
138500 הודעות, 307 מדרגים, 504 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
גדל פה דור שלם, שמלים כמו מחרטות וכרסמות - מזוהות, מבחינתו, רק עם רצועת עזה. וברור לי (כמו לשני הענקים הנ"ל), שזה עתיד להתנקם בנו... למעשה, אני לא אתפלא אם זה מתנקם בנו כבר עכשיו, אם לא ברמה המקצועית - אז בוודאי ברמת הקונספציה: מקבלי החלטות צעירים שפשוט לא מכירים ולא מבינים את המשמעויות וההשלכות של זה.
בחודשיים-שלושה האחרונים נחשפתי לכך פעמיים: הן בראיון ששמעתי ברדיו עם בעל בית מלאכה בפנסיה, שעובד מול התעשיות הכי רגישות שלנו, שהתקשה להשיב מה יהיה פה כשהוא כבר לא יהיה פה... והן בשיחה עם מהנדס לא צעיר באחת מאותן תעשיות, שסיפר לי על התהליך שהוא עצמו עבר כבר בשלב החשיפה לתחום, כתלמיד תיכון. ולימים בפקולטות מתאימות, לתואר מתקדם.
גם לי נראה, לעתים, שהחינוך הטכנולוגי בישראל מכוון אך ורק למחשבים. וזונח מלאכות אחרות, שחיוניות לכל משק. אז נכון, אנחנו לא צריכים שכל בוגרי התיכון יהיו חייטים ונגרים. אבל יכול להיות שלו השכלנו לשמר את החשיפה למלאכות כאלה בשיעורי חובה "לא חשובים" כמו נגרות, תפירה וכיו"ב - וכמובן מאפשרים מסלולי המשך גם בתיכונים רגילים - זה עשוי היה להשתנות. ובהקשר לשמו נפתח האשכול - הכוונה כמובן לסל שלם הכולל מקצועות כמו מכונאות, פנאומטיקה, מסגרות, שרטוט וכיו"ב.
...ואפרופו שכטמן, הנה דברים שהזכרתי השבוע אודות נאום שנשא מול הכנסת:
https://rotter.net/forum/scoops1/834175.shtml#16
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 15.8.23
1008 הודעות, 10 מדרגים, 20 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 1
את שירותי הצבאי העברתי במפעל ביטחוני. קשה עד מאוד היום למצוא בעלי מלאכה בתחומים שציינת.
זו בעיה ברוב המערב - יש אנשי הייטק ומחשבים אבל אין אנשים שירכיבו את כל ההמצאות שלהם בפועל...
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.9.07
123739 הודעות, 398 מדרגים, 626 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 1
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 21.6.21
2927 הודעות, 16 מדרגים, 32 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 1
תקופה זה היה עריכת דין, אחכ מדעי המחשב על סוגיהם, ועכשיו מי יודע, סטודנטים חופשיים.
המדינה צריכה לתגמל ולתמרץ מסלולים אחרים אם זה חשוב לה.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 25.4.02
138500 הודעות, 307 מדרגים, 504 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 9
https://rotter.net/forum/scoops1/839304.shtml
הגבתי שם בדיוק בעניין זה: https://rotter.net/forum/scoops1/839304.shtml#30
אותו הדבר בשלל תחומים אחרים...
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.9.05
180109 הודעות, 410 מדרגים, 467 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 10
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.9.07
123739 הודעות, 398 מדרגים, 626 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 10
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.9.07
123739 הודעות, 398 מדרגים, 626 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 1
נפגשתי עם מנהל בית הספר, ניסן גלעד (בלי קשר לנושא, הוא אביה של תמי ארד).
שאלתי אותו על הסדנאות לעבודה מעשית, משום שנכנסתי לבית הספר מהכניסה האחורית הקרובה להן וראיתי שהכל השתנה שם.
הוא חייך ואמר לי שמגמות בית הספר השתנו מאז סיימתי ללמוד (1977).
היום לומדים מחשוב, מנהל ,עיצוב.
אז למדו חשמל, אלקטרוניקה, מכשירנות ומסגרות לבנים.
פקידות והנהלת חשבונות לבנות.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 25.4.02
138500 הודעות, 307 מדרגים, 504 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 13
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.9.07
123739 הודעות, 398 מדרגים, 626 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מדינת ישראל חיסלה את החינוך המיקצועי כמעט לחלוטין.
זה פשע חסר כפרה.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 9.7.08
4573 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 29.1.22
9651 הודעות, 51 מדרגים, 94 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
שכולם יהיו מנהלים ולא יהיו פועלים , ואז נייבא פועלים. ישראל מחויבת להיות מסוגלת לדאוג לעצמה ולחזור לייצר הכל כאן ללא תלות בארה"ב
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 4.3.18
15227 הודעות, 86 מדרגים, 159 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
הרבה "לשעברים" מושקעים בשיטה הזו.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
21023 הודעות, 93 מדרגים, 158 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
https://youtu.be/U9Ti0UyWDjU?si=v1PPiMGFGkbTyhbT
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.9.05
180109 הודעות, 410 מדרגים, 467 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 8
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 25.4.02
138500 הודעות, 307 מדרגים, 504 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
ערכתי לאחרונה בתאריך 30.03.24 בשעה 09:38 בברכה, ilanka
לכתבה: https://newmedia.calcalist.co.il/magazine-28-03-24/m06.html
לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד