גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #33000 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 33000   
ש-עצמון
חבר מתאריך 10.4.16
95643 הודעות
יום שבת י''ג 'באדר ב תשפ''ד    07:36   23.03.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

פרשנות / הגז שמנפח את הבלון הקטרי רחוק מלהסתיים  

 
  
הפיכתה של קטר הזעירה לשחקנית משמעותית שזורה בעלייתו של הגז הטבעי למרכז הבמה | אם בוחנים מגמות עכשוויות וחוזים שנחתמים כעת, היא רק בתחילת הדרך.

תוך פחות מ-20 שנה הפכה קטר ממדינה קטנטנה ואנונימית לשחקנית משפיעה בשדה הפוליטי הגלובלי. סיפור עלייתה של קטר ומשפחת המלוכה שלה, אל-ת'אני, לצמרת, שזור בהפיכתו של הגז הטבעי לאחד ממקורות האנרגיה החשובים בעולם. קטר היא יצואנית הגז הגדולה בעולם, עם נתח שוק של יותר מ-20%. את הכוח הכלכלי היא הצליחה לתרגם בהצלחה להשפעה פוליטית, הרבה מעבר לגודלה היחסי.

למעשה, למדינה בה חיים כחצי מיליון אזרחים אין מנוע כלכלי אחר מלבד הגז, אבל גם אין לה מה לדאוג. בשונה מסעודיה שמנסה לגוון את מקורות ההכנסה שלה, קטר ממשיכה להסתמך על הגז, בידיעה שהביקוש בעשורים הקרובים צפוי להיות יציב. בסוף פברואר הכריז שר האנרגיה שלה על כוונת המדינה להרחיב את הייצור ולהגיע לרבע מהייצור העולמי עד 2030.

כדורגל, אוניברסיטאות וארגוני טרור
עם הזינוק בהכנסות כתוצאה מייצוא הגז ההולך ומתרחב בשני העשורים האחרונים, העמיקה קטר את השפעתה בעולם. בישראל היא ידועה כמממנת החמאס ומתווכת בינו לישראל, אולם פעילות התמיכה בטרור שלה נרחבת בהרבה.

נשיא מכון המחקר ממרי, אל"מ במיל' יגאל כרמון, כינה אותה "הארנק של הטרור הג'יהאדיסטי בעולם"; היא גם המקימה של רשת החדשות תומכת הטרור אל-ג'זירה.

קרן ההשקעות הקטרית מחזיקה נכסים בשווי 475 מיליארד דולרים, הכוללים אחזקות ניכרות בתאגידי ענק בינלאומיים כמו פולקסווגן, ותאגיד הבנקאות הבריטי ברקליס.

הכוח הכלכלי הזה מצטרף לתלות ההולכת והגוברת של כלכלות רבות בגז הקטרי, תלות שהתחזקה בעקבות המלחמה באוקראינה. גרמניה למשל, חתמה על הסכם אספקת גז מקטר עד 2040 לפחות. בנוסף, הייצוא הקטרי זינק בין 2021 ל-2022 בכמעט 7%, עלייה שחלקה כנראה קשור בצמצום חלקה של רוסיה בייצוא למערב.

תרומותיה לאוניברסיטאות הצמרת בארה"ב עלו לכותרות לאחרונה בעקבות מחאות נגד ישראל, שהובילו לשימועים בקונגרס. באוניברסיטת קולומביה יותר מ-170 מרצים הביעו תמיכה בסטודנטים שפרסמו מכתב המאשים את ישראל במתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. לפי פרסום בפיינשל טיימס, קטר היא התורמת הזרה הגדולה ביותר לאוניברסיטאות אמריקאיות, עם תרומה של יותר מ-5 מיליארד דולרים, רובם בעשור האחרון.

בשערורייה שנחשפה בסוף 2022 וזכתה לכינוי "קטרגייט", התגלה שקטר שיחדה פוליטיקאים מהפרלמנט האירופי. במהלך חודש דצמבר באותה שנה, הרשויות הבלגיות ערכות 20 פשיטות בבריסל, עצרו שמונה מעורבים ומצאו מיליון וחצי אירו במזומן. בין העצורים הייתה אווה קיילי היוונייה, חברת פרלמנט אירופי שכיהנה באותה עת כסגנית נשיאת הפרלמנט.

ב-2011 נכנסה קטר לתחום הספורט, עם רכישת מרבית השליטה על מועדון הכדורגל פריז סנט ז'רמן. בחורף 2022 מאמץ זה הגיע לשיא עם אירוח המונדיאל.


בשנה שעברה השתלטה קטר על הסבב העולמי של הפאדל, ענף ספורט שאינו מוכר בישראל, אך פופולרי מאוד בספרד ובאמריקה הלטינית. המהלך מעיד על רצון להגדיל את השפעתה באמריקה הלטינית.

נערכים למעבר של המדינות המתפתחות מנפט לגז
ההיסטוריה של קטר כמעצמה של ייצוא אנרגיה אינה ארוכה. ב-1971 התגלה שדה הגז הצפוני של קטר, חלק ממאגר הגז הגדול בעולם. אולם בתקופה זו הגז עוד היה שולי, וקטר ייצאה בעיקר נפט, אך בהיקפים קטנים.


רק ב-1996, לפני פחות מ-20 שנה, יצא משלוח הגז הטבעי הנוזלי הראשון מהמדינה. מאז חשיבותו של הגז הטבעי הלכה וגברה, ועם זאת קיבולת הייצוא הקטרית. ב-2021, קטר ייצאה אנרגיה, כמעט כולה גז טבעי נוזלי, ביותר מ-70 מיליארד דולרים, צמיחה של יותר מ-900% מאז שנת 2000 (ללא התחשבות באינפלציה).

אם התוכניות הקטריות יתממשו, השפעה זו רק תגדל בשנים הבאות. בסוף החודש שעבר הודיע שר האנרגיה הקטרי, סעד שרידה אלכעבי, על פרויקט להרחבת קיבולת ייצור הגז הטבעי הנוזלי ב-13%. הפרויקט מתווסף לפרויקטים נוספים שהעבודה עליהם כבר החלה. לפי בלומברג, יכולת ייצור הגז הטבעי כמעט תוכפל עד 2030, מ-77 מיליון טונות בשנה כיום ל-142 ב-2030.

לפי הערכת הקטרים, הגידול הזה יענה על ביקוש הולך וגדל שיגיע מכלכלות ברחבי העולם, בעיקר מתפתחות, שיעברו משימוש בנפט ופחם לגז טבעי, שכן מבין הדלקים הפוסיליים, הגז הטבעי הוא המקור שגורם הכי מעט פליטות. הקטרים צופים שכלכלות מתפתחות, שלא יכולות לממן את ההשקעות הנדרשות לייצור אנרגיה מתחדשת או גרעינית, יעברו בעשורים הקרובים משימוש בנפט ופחם לגז טבעי.

כרגע, הנפט והפחם הם שני מקורות האנרגיה הנצרכים ביותר, אך באופן הדרגתי הגז הטבעי הופך ליותר ויותר חשוב. בשנים האחרונות כמעט רבע מצריכת האנרגיה העולמית מתבססת על גז טבעי, עלייה מ-15% משנות ה-60.

החדשות הרעות: התחזקות שתתורגם כנראה לתמיכה בטרור
לפי שנת 2023, נראה שהתחזית הקטרית מתממשת. הביקוש לדלקים פוסיליים המשיך לעלות, וחברות האנרגיה רשמו רווחים נאים חרף ירידה ממחירי השיא בעקבות המלחמה באוקראינה. עבור חברות רבות, למשל הענקיות 'אקסון' ו'של', שנת 2023 הייתה השנה השנייה הרווחית בהיסטוריה לאחר 2022, בה המחירים הרקיעו.

לפי בלומברג, התממשות התוכנית הקטרית צפויה להגדיל את הכנסתה השנתית ב-31 מיליארד דולרים. לא רק שקטר תיעשה לעשירה יותר, היא תבסס את הדומיננטיות האנרגטית שלה. חרף החלק ההולך וגדל של אנרגיות מתחדשות, עדיין יותר מ-80% מהכלכלה העולמית מבוססים על שימוש בדלקים פוסיליים, ולכן מחירם ואספקתם מהווים מנוף כוח אדיר שיוכל לשמש את הקטרים.

הקטרים מנסים להפוך את התוכנית להבטחה על ידי חתימת הסכמים ארוכי טווח. לפי בלומברג, בערך 20 מדינות, בהן הודו הענקית, מקיימות משא ומתן עם חברת הגז הקטרית על חוזה ארוך טווח לאספקת גז. עוד דיווחו בבלומברג, שברבעון האחרון של 2023 קטר הייתה המדינה שחתמה על חוזי הגז הגדולים ביותר.

החוזים שנחתמו עם קטר הצטברו למכירת 11 טונות של גז מתוך סך של 23.5 טונות עליהם נחתמו חוזים באותה תקופה, כשהמדינה הבאה אחריה, ארה"ב, הסכימה על מכירת 3.8 טונות.

כפי שהדברים נראים כיום, ההתעצמות הקטרית בשנים הקרובות בלתי נמנעת. מצדה של ישראל וכל מי שמתנגד לטרור, מדובר בחדשות רעות. ההתחזקות תתורגם, יש להניח, למימון נוסף לטרור ולהעמקת ההשפעה הפוליטית של הקטרים. ישראל תצטרך ללמוד לנווט בעולם בו קטאר היא מעצמה פוליטית וכלכלית.
דבר
https://www.davar1.co.il/497922/



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  הערכה שלי-בסוף הבלון יתפוצץ לקאטרים בפנים ש-עצמון 23.03.24 10:11 1
  נכון. לשכנים שלהם באזור שמורה המילה האחרונה לגביה. למרות החיוכים הרחבים כיום. הסכינים עדיין נמצאות מתחת לגלימות המשתנה 23.03.24 15:13 2
     קטר היא אחד האויבים המסוכנים ביותר של ישראל בעולם משה רבנו 24.03.24 09:43 3

     
ש-עצמון
חבר מתאריך 10.4.16
95643 הודעות
יום שבת י''ג 'באדר ב תשפ''ד    10:11   23.03.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. הערכה שלי-בסוף הבלון יתפוצץ לקאטרים בפנים  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
המשתנה לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 29.1.22
9571 הודעות, 51 מדרגים, 94 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ג 'באדר ב תשפ''ד    15:13   23.03.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. נכון. לשכנים שלהם באזור שמורה המילה האחרונה לגביה. למרות החיוכים הרחבים כיום. הסכינים עדיין נמצאות מתחת לגלימות  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
משה רבנו
חבר מתאריך 21.10.21
316 הודעות
יום ראשון י''ד 'באדר ב תשפ''ד    09:43   24.03.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. קטר היא אחד האויבים המסוכנים ביותר של ישראל בעולם  
בתגובה להודעה מספר 2
 
  
לפי דבריה של דר. מיכל יערי, בראיון מרתק אצל אורן נהרי, קטר בונה אסרטגיה ארוכת טווח של השפעה על בארה"ב ועוד.
נקודות אחדות מתוך הראיון:
1. קטר הפכה לתורמת הגדולה ביותר של מכוני מחקר באה"ב (אפילו יותר גדולה ממכון קונפציוס הסיני).
2. גרמה לארה"ב לבנות את הבסיס הכי גדול במזה"ת, על שטחה של קטר, וזאת למרות קירבתה לאיראן.
3. היתה זרז חשוב מאוד באביב הערבי בעזרת אלגזירה.
וכו'

האסטרטגיה של קטר היא לעשות את הדברים בשקט, מתחת לרדאר, בלי ישימו לב אליה ולכן היא מאד מאד מסוכנת לישראל.

https://www.kan.org.il/player?itemId=727476&playerType=Radio



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות