|
👨✈️הקברניט👨✈️: https://www.calcalist.co.il/internet/articles/0,7340,L-3909133,00.html חובבי התעופה המומים: חיל האוויר האמריקאי החליט להיפטר מחמקן הקרב הכי מתקדם בעולם, במחשבה שלא יהיה בו צורך ב-20 השנים הקרובות. איך הגיע למסקנה הזאת, מה אמור להחליף אותו, ומה הסיכוי שהאמריקאים יתנו לנו את ה-F22 המיותרים?
לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
שלום, כאן הקברניט; ה-F22 הוא מטוס הקרב הטוב בעולם - רב עוצמה, חמקן עד מאוד, בעל התקנים שנותנים לו כושר תמרון של אקרובט אולימפי ומערכות נשק שאף אחד לא רוצה לפגוש מהצד הנפיץ. לפחות על הנייר, כן? F22 מעולם לא השתתף בקרב אוויר או ירה על מטוס אחר. לאחרונה התקבלה הודעה שהחרידה חובבי תעופה: כנראה שגם לא יצא לו. –––––––––––––––––––––––– למה כל מטוסי הנוסעים לבנים, ואיך זה קשור למחירי הטיסות? מעוף האבאביל: הכירו את חלוץ חיל האוויר של חמאס סדק בחומה: מה גרם לסוללות "כיפת ברזל" להחטיא? מתקפת הסקייריידר: המטוס שניצח את הזמן והכניע את הטבע 60 שנה לטיסת אדם לחלל: האם יורי גגארין באמת היה הראשון? 📸לאינסטגרם📸 של הקברניט: https://www.instagram.com/hakabarnit –––––––––––––––––––––––– הגנרל צ'רלס בראון, ראש מטה חיל האוויר האמריקאי, החליט להוציא את המטוס הזה לפנסיה מוקדמת, ואולי לשמור כמה באחסנה, למקרה חירום. בימים אלה נערך מחקר בפנטגון שמתווה את דמותו של חיל האוויר האמריקאי ב-2030 ומעבר, וחמקן הקרב העילאי פשוט לא הוזכר בו.כשנשאל על כך, השיב הגנרל בראון שהמטוס יוחלף. זאת, בעוד דגמים משופרים של ה-F15 ימשיכו לטוס באושר גם ב-2040, למרות שנולדו במקור עוד בסבנטיז. מה נסגר? מדוע מוותרת ארצות הברית על המטוס הכי מתקדם בעולם אחרי זמן כה קצר בשירות?
את יום הולדת 30 יחגגו כבר במוזיאון. מטוסי F22 צילום: USAF
יש היגיון מאחורי ההחלטה הזו, שאני חייב להגיד שאינה מפתיעה אותי. היא קשורה לאיך שנראה תחום הלחימה האווירית אי שם בסוף האייטיז, בימים בהם נולד ה-F22 - ובין איך שנראה התחום בימינו ואילו שינויים עצומים מחכים לו בעוד עשר שנים ויותר. נתחיל בתכל'ס: חיל האוויר האמריקאי קלט שיש לו פשוט יותר מדי מטוסים ופחות מדי מה לעשות איתם. כיום מופעלים בשורותיו שבעה מטוסי קרב: F15 מדגמי C ו-D למשימות אוויר-אוויר, F15E למשימות הפצצה בטווח ארוך, F15EX רב משימתיים לטווח ארוך (דגם חדש שנכנס לשירות ממש לאחרונה), F16 רב משימתיים לטווח קצר ובינוני, F35 רב משימתיים וחמקנים, A10 לתקיפה וסיוע קרוב לטווח קצר ואת מיודענו ה-F22.
תמונה משפחתית. מלמעלה: ה-F16 הקטן, ה-F15E ומתחתיו F15C, ה-F35 החדיש, ה-F22 וה-A10 צילום: USAF כל הצי הזה עולה המון כסף, מסיבות שונות; למשל, ה-F15C/D הם מטוסים עם מחלות זיקנה למיניהן, ה-F16 שחוקים מאוד אף הם, בעוד ל-F35 יש בכלל מחלות ילדות של אווירון חדש. אז חיל האוויר עשה חושבים ושאל את עצמו אם בכלל צריך את כל הצי הזה: בשנות התשעים התשובה היתה "כן" מהדהד; רוב המטוסים שבתמונה נבנו כדי להילחם בברית המועצות, וגם לאחר קריסתה היה ברור שתצמח מערכת גלובלית מעורערת, בה מדינות מורדות יתחצפו וינסו להתעצם. זה גם מה שקרה בעיראק של סדאם חוסיין, בסרביה של סלובודן מילושביץ ועוד.
מטוסי חיל האוויר האמריקאי במלחמת המפרץ הראשונה צילום: USAF אבל ארה"ב הצליחה להתמודד עם האתגרים גם בלי המון מטוסי קרב סופר-חדישים; למשל, במלחמת המפרץ הופעלו נגדה רק מטוסים נחותים טכנולוגית שאמנם הציבו אתגר, אך רק בזכות הטייסים האמיצים שלהם. בפועל, לחיל האוויר העיראקי לא היה צל של סיכוי. גם כל העימותים המאוחרים יותר לא הצריכו את ה-F22 ודומיו. כמו כן, הלחימה ביוגוסלביה הוכיחה שחמקנות אינה קסם: מטוס F117 אמריקאי התגלה והופל, פשוט משום שנכנס לזירה עשירה במכ"מים ששידרו אליו מכיוונים רבים. התקרית פגעה ביוקרה האמריקאית, והדאיגה את הגנרלים; זה יכול לקרות גם ל-F22. בעשור הראשון של המאה עדיין נראה הגיוני להחזיק חיל אוויר עצום ומגוון: רוסיה הפגינה תוקפנות כשפלשה לצ'צ'ניה, וגם סין התחזקה ונראתה מאיימת מתמיד; שוב הרגישו בארה"ב שיש סכנה למלחמה בין-גושית, כזו תחייב חמקן קרב עתיר ביצועים. אבל מה? סין היתה חכמה מכדי להילחם בארה"ב, וגם לרוסיה היו דברים טובים יותר לעשות.
מטוסי J10 של חיל האוויר הסיני בעשור השני של המאה התחיל ליפול האסימון: ארה"ב הבינה שבידיה חיל אוויר יקר להדהים ובלתי מנוצח, מפואר וכל יכול, שפשוט לא מגיע לשום מלחמה גדולה כי אין מלחמות שכאלה. וזה הכי בולט כשמדובר בחמקני הקרב המתקדמים - שעולים 150 מיליון דולר ליחידה - ואותם אין בכלל סיבה להוציא מההאנגרים: מטוסי הקרב הוותיקים מסתדרים יופי בכל סכסוך עם מדינות טרור מתפוררות. אין סיכוי שה-F22, עילית היוקרה האמריקאית, ילכלך את כנפיו באוויר המדברי. חס וחלילה, רק שלא יתקלקל, ייפגע וייפול שם בטעות; הגנרל המקסיקני קסטנייטאס.
יכול ליפול כמו כל מטוס אחר. F22 משחרר נורי הטעייה נגד טילים צילום: USAF
והנה עתה, בפתח העשור השלישי של המאה ה-21, הגיע הזמן להחלטות קשות: הגנרל בראון הודיע שתתחיל עבודת מטה לצמצום מספר הדגמים משבעה לארבעה. ה-F15EX הרב משימתי יהיה אחד, בעוד שאר דגמי ה-F15 יצאו לפנסיה במפעלי ג'ילט; ה-F16 יהיה השני, בהיותו זול לתפעול וקל לשדרוג; השלישי יהיה ה-F35 המפורסם והרביעי - מטוס שעדיין לא נולד, עליו נדבר עוד מעט.
F15EX מתוך וידאו הדגמה של בואינג. חדי העין ישימו לב שהוא נושא פה עשרים טילים צילום: Boeing
ה-A10 ילך למוזיאון וזה די הגיוני; על אף שהוא חתיכת אגדה עם קבלות, מצטיין במשימות סיוע קרוב ומאוד זול להפעלה, ינסו האמריקאים להעביר את משימותיו למטוסי קרב אחרים עם חימוש מונחה מאוד מדויק ומאוד זול, לכטב"מים, ולמטוסי סיוע קרוב כבדים כמו ה-AC130. אף אחד גם לא הופתע מפרישת דגמי ה-F15; הם מסיימים שירות ארוך ודי מפואר. אבל הדחת ה-F22 ממש הפתיעה את הקהל הרחב. דחילק, זה באמת מטוס הקרב הכי מתקדם שאי פעם נכנס לשירות, שכל תפקידו עליונות אווירית: ניקוי השמיים מנוכחות אויב; מי, מי ישמור על מטוסי התקיפה והמפציצים של ארצות הברית מפני הבנים האחרונים במשפחת סוחוי, למשל?
מבנה F22 בטיסת אימון צילום: USAF בשנים האחרונות יישרו רוסיה וסין קו עם ארה"ב ואירופה בכל הנוגע לביצועי מטוסי קרב. בתחום האלקטרוניקה ומערכות הנשק עדיין ישנו יתרון מסוים למערב, אך הפער מצטמצם במהירות. ואולם, הסיכוי לעימות ישיר בין ארה"ב ובינן הצטמצם לרמה של מדע בדיוני, וקשה לראות את זה משתנה בשנים הקרובות. למשל, סין יכולה להמשיך לצמוח ולהתחזק כשארה"ב פשוט תלויה בה כרצפת ייצור, ורוסיה הוכיחה שביכולתה לערער ולהחליש את האמריקאים גם עם בוטים ופייק ניוז; לאף גורם פה אין אינטרס לפתיחה באש. ומה לגבי מדינות סוררות כמו איראן? צפון קוריאה? שם הדגש הוא על הצטיידות במערכות נ"מ מתקדמות, ולא במטוסי קרב. נראה שנבחרת מטוסי הקרב של ארה"ב תסתדר גם במקרה הזה בלי F22.
חמקן? לא תודה, ה-F16 מספיק צילום: USAF לצד השינוי בצורך האסטרטגי, ישנו עוד פיל בחדר שהגיע הזמן שנדבר עליו: ה-F22, מרשים וחמקן ככל שיהיה, פשוט פרימיטיבי. אין לו סנסור אינפרא-אדום לגילוי אויבים ע"ב חום - כלי חיוני בעידן בו לא רק לך יש מטוסים וכטב"מים חמקנים. אין לו גם יכולת העברת דאטה מאובטחת תקשורת לכל מטוס, מפקדה ומערכת בזירה; מטוסי F22 יכולים להעביר מטרות ביניהם, אבל כדי לשלוח אותן למטוס אחר, יהיה צורך במטוס-ממסר ולא לכל משימה אפשר לקחת אחד.
חיישן אינפרא אדום לאיתור ומעקב אחר מטרות, בחרטומו של מיג 35, גרסה מתקדמת של המיג 29 הוותיק צילום: Wikimedia עוד יותר גרוע: אין לו תמיכה בכוונת קסדה מתקדמת כמו של ה-F35, כזו שמסמנת לך בדיוק היכן נמצא האויב גם כשגוף המטוס שלך מסתיר אותו, ומראה מאיזה כיוון מגיעים טילים. במובן הזה, ה-F22 פחות מוצלח בקרבות אוויר הדוקים, עם כמה שנדיר עד בדיוני שייקלע אליהם. והכי גרוע: לא ניתן לשדרג את ה-F22 ולהוסיף את הציוד החסר. למה? כי הוא עוצב בעידן בו ממש כל ס"מ בגופו תוכנן להחזיר ולבלוע גלי מכ"מ, ופשוט אי אפשר להוסיף לו רכיבים בלי לפגוע בחמקנות. ב-F35 אין את הבעיה הזו, פשוט משום שהחמקנות שלו נשענת יותר על החומרים מהם נבנה מאשר על הצורה שלו. וה-22, מה לעשות, תוכנן בניינטיז.
ומה הלאה? איך ייראו קרבות האוויר בעוד עשרים שנה - ואיך אנחנו יודעים שלא יזדקקו שם ל-F22? קשה לדעת, האנושות עובדת מוזר; מי האמין לפני עשרים שנה שאנשים מבוגרים ישלמו כסף כדי לנסוע בקורקינטים. ואולם, יש הערכות כלליות שאפשר לסמן בבירור. למשל, שכל מלחמות העתיד יכללו שימוש נרחב מאוד בכלי טיס בלתי מאוישים. גם כאלה גדולים ויקרים שמסוגלים לספק מודיעין מדויק ביותר, או לתקוף כמטוסי הפצצה - וגם כאלה קטנים וזולים ביותר, שאפשר לשגר בהמוניהם, כשכל אחד יודע לטוס צמוד לקרקע ולחמוק בוואדיות ונקיקים מפני מערכות גילוי. הם יוכלו לכסות כך מאות ואף אלפי קילומטרים, ולהכות בתשתיות חיוניות בעורף כשהם עוברים למטוסי קרב מתחת לאף.
כטב"מ קרבי XQ58 משחרר כטב"מ אחר; כן, עתיד התעופה הקרבית יהיה מאוד רובוטי צילום: Wikimedia
מלחמה כזו כבר מתגלגלת מאז 2015 בין סעודיה והחות'ים בתימן, שמשתמשים בכטב"מים פשוטים כטילי שיוט בהצלחה מפתיעה. אני צופה שבעתיד ישתפרו טווח הכטב"מים והם יהיו חמקמקים ומסוכנים יותר, ויתכן שיהיה יותר כלכלי להתמודד עמם דרך מערכות נ"מ לטווח קצר מאשר באמצעות מטוסים; אם לא תפותח טכנולוגיית מכ"מ חדשה שיודעת למצוא תוקף שכזה מבעד להדים שמוחזרים מפני הקרקע, מה הטעם בכלל לשלוח נגדו מטוס קרב עתיר ביצועים?
חיסול כטב"מים בנשק לייזר צילום: Lockheed Martin ואולם, עדיין יהיה צורך במטוסי קרב; היכולת שלהם להגיע במהירות לאזורי משימה ולעבור ביניהם היא משהו שטרם הגיע לעולם הכטב"מ - ולתשתיות AI יש עוד דרך ארוכה מאוד עד שיחליפו את הטייסים. וכאן נכנס לתמונה החבר הרביעי בסופרגרופ של חיל האוויר האמריקאי: מטוס קרב עילאי שצפוי להיכנס לשירות בתחילת 2030. הוא מכונה כרגע NGAD, כלומר מטוס עליונות אווירית מהדור הבא. הדור הזה הוא הדור השישי של מטוסי הקרב, וצפוי להיות בעצם סופר-F22: חזק יותר, מהיר יותר, והרבה יותר חכם.
עיצוב קונספט של NGAD צילום: Boeing
כמו ה-F35, גם הוא יהיה בעל תוכנה גמישה שמסוגלת לבצע המון פעולות ברקע מבלי להעמיס על הטייס, ללמוד את זירת הפעולה, לדווח אחורה לבסיס על תנועת אויב ומודיעין שימושי אחר, להתחבר לחיישנים של כטב"מים ומטוסים אחרים כדי להרחיב את רדיוס הסריקה שלו וכמובן - לשאת את הדור הבא של מערכות הנשק: טילים מהירים ומדויקים מאי פעם, וגם לייזר נגד טילים ומטוסים אחרים. איך ייראה המטוס הזה? עדיין לא ברור, אך כל עיצובי הקונספט שראיתי בינתיים מזכירים את ה-YF23, המטוס שהתמודד מול ה-F22 במכרז והפסיד לו אי שם בשנות התשעים. בכל מקרה, זה צפוי להיות חלוץ הנבחרת: הכלי היקר והחזק שמבטיח שהשמיים יישארו בידיים אמריקאיות, לא משנה היכן. הרי כל אסטרטגיית לחימה אמריקאית נשענת על הפצצה אווירית נרחבת, וזה משהו שקשה לעשות כשמטוסי אויב ואיומים אחרים עלולים לתלוש מהשמיים את המפציצים וטילי השיוט שלך.
מטוס קרב מתקדם מפעיל לייזר נגד טילים צילום: USAF כשהוא ייכנס לשירות, ה-F22 כבר יהיה נחלת העבר: איש לא יזדקק לו בארצות הברית, ומעריציו יוכלו לפגוש אותו רק במוזיאונים. מה יחליף את ה-F22 במשימות אוויר-אוויר עד לכניסת ה-NGAD? מה יתמודד עם דגמי סוחוי הזריזים והמתקדמים ביותר? פשוט מאוד: טילים חדשים, אמינים ומהירים. כאלה שיהיו טובים דיים כדי להביס אויב מטווח ארוך גם אם שוגרו ממטוסים פחות מרשימים. ריית'און האמריקאית וכמה יצרניות באירופה עובדות על טילים כאלה כבר היום, כדי לספק למערב עליונות על הציוד המזרחי בזירת החימוש. עוד תחום שנמצא בפיתוח מתמיד הוא הסנסורים - מכ"מים ורכיבי גילוי אחרים; הרי קרבות האוויר נועדו להתבצע מטווחים ארוכים, ומי שמגלה קודם את מטרתו יוכל להכריע את הקרב.
הדור הבא של הטילים נגד מטוסים. אילוסטרציה צילום: Raytheon כל זה מעלה שאלה מאוד מעניינת: אם האמריקאים לא רוצים יותר את ה-F22 שלהם, יכול להיות שיעבירו אותם למישהו אחר? למשל, לדמוקרטיה אחת שיושבת לחופי הים התיכון, ומאוד-מאוד אוהבת מטוסי קרב? זו סוגיה שכבר עשתה רעש לא מזמן: באוקטובר 2020 התלבטה ישראל מה לעשות עם העובדה שחברתה הערבית החדשה איחוד האמירויות רוצה להצטייד בחמקן הקרב F35 , כאילו שאשכרה יש לנו מילה בסיפור הזה. באותם ימים נמצץ מהאצבע דיווח לפיו הדוד מאמריקה יפצה את האחיין האהוב עליו מכל במטוסי F22; חמקני-על משלנו, כדי שתמיד יהיה לישראל יתרון איכותי באוויר.
מימין: F35 אמריקאי, F16 ומיראז' 2000 של איחוד האמירויות צילום: USAF נטען שדונלד טראמפ, הנשיא דאז, אישר את הדיל הזה או לפחות עומד לאשר אותו. אמנם פס הייצור כבר היה סגור ולהחלטה כזו היה אפס היגיון מסחרי, עסקי או אסטרטגי, אך ימי טראמפ היו ימים מאוד משונים מהבחינות הללו, לכן נדרשתי לנושא. הדיווח הפציע במקור אלמוני של עיתון אל שרק אל אווסט שיוצא בלונדון ונמצא בבעלות סעודית. אף גורם אמריקאי רשמי לא התייחס לדיווח האמור, וכששאלתי, השיבו מקורותי בארה"ב את הגרסה הכי מנומסת שלהם ל"עזובות'ך בחייך" וממש יכולתי להרגיש אותם עושים פרצוף. אחד מהם הוסיף שדבר כזה נשמע כמו ניסיון ללוחמת מודיעין סעודית, שנועדה להפעיל לחץ על איראן. למה אין היגיון בלתת לנו מטוסים כאלה? ראשית, כי פס הייצור שלו נסגר עוד ב-2011 ופתיחת פס ייצור היא עניין מאוד, מאוד יקר. ארצות הברית מוציאה גם ככה הרבה כסף על ישראל, והשמשת פס ייצור עבורה בלבד היא סיפור של מיליארדי דולרים שלא יחזרו לכיס האמריקאי.
פס הייצור של ה-F22 צילום: wired
שנית, כי ארה"ב לא סומכת עלינו שלא נאבד כאלה בשטח אויב, בצורה שתסכן את הטכנולוגיה הכי רגישה שלה. טכנולוגיית החמקנות של ה-F22 היא העילית האמריקאית, והגעתה לידיים זרות תאפשר בניית מכ"מים שידעו לזהות התנהגות איתורים חמקנים, וביטול יתרון החמקנות במידה לא מבוטלת. למה שאחד יגיע לידיים זרות? לא נעים להגיד, אך לפי מקורות זרים, ישראל נוטה פה ושם לבקר אצל השכנים ולהפוך שם בניינים מתלת ממדיים לדו ממדיים. בלחימה, מטוסים הם משאב מתכלה ואם אחד ייפול בסוריה או איראן, יהונדס לאחור תוך זמן אפסי; האיראנים פשוט אלופים בזה, וכבר הפכו כטב"מ חמקן אמריקאי אחד שנפל בידיהם לכלי מבצעי בייצור סדרתי. אנחנו מכירים אותו היטב: ב-2018 הוא נכנס לשטח ישראל והופל בידי מסוק אפאצ'י של טייסת 133.
F22 באוויר, כשדלתות תאי החימוש הפנימיות שלו פתוחות צילום: שאטרסטוק
שלישית, כי יש משהו אחר שארצות הברית רוצה למכור - לנו וללקוחות אחרים: את ה-F35. המטוס הזה הושק במטרה להחליף את ה-F16 בכל מדינה רלוונטית, ולהכניס לארה"ב כך הרבה הון זר. והון חיוני, חברים: במפעלי לוקהיד מרטין עובדים הרבה מאוד אנשים, וביטולי הזמנות פירושם סכנת אבטלה נרחבת. ולא רק: כל F35 יהיה כך יקר יותר, והעלות תתגלגל על ממשלת ארה"ב עצמה (שכן אם תיפול על הלקוח, יבחר במוצר אחר; ה-F35 נחשב גם כך למאוד יקר). אם ישראל תקבל F22, לבטח ידרשו כמה מדינות לבחור מוצר אחר מהקטלוג האמריקאי, ולאו דווקא להסתפק רק ב-F35 שמציעים להן. למשל, יפן, סעודיה, ואחרות שלא מרוצות מהמטוס הזה ומעדיפות משהו קצת יותר גדול וחזק כתחליף ל-F15 שלהן.
F15 בשירות חיל האוויר היפני. טוב, בטח ניחשתם גם בלי לקרוא צילום: מפינטרסט
ורביעית, כי ישראל היא אולם תצוגה למטוסי קרב ממש מאז שנות החמישים; צרפת הדגימה פה את המיראז'ים המהממים שלה, ארה"ב החליפה אותה והדגימה פאנטומים, F16, F15 ועכשיו תורו של השלושים וחמש. ולכך אוסיף עוד אלמנט אחד: יכול להיות שצה"ל בכלל לא ירצה את ה-F22. כן, הוא מאוד חמקן ויכול לשאת יותר חימוש פנימי למשימת תקיפה מה-F35, אך לא נועד כלל למשימה שכזו, ולא בטוח שניתן להסב אותו בלי לשרוף הרבה מאוד כסף.
ליין F22 צילום: theDrive
בשורה התחתונה, נראה שנקצב זמנו של ה-F22 בעולמנו - מטוס מרהיב ויוצא דופן, שפשוט הפך לא רלוונטי. זה קרה להרבה מטוסים לפניו, שרבים נחשבו לפורצי דרכים. איך שלא תסובבו את זה, אף דרך לא נמשכת לנצח. ככל הנראה שחלק מהמטוסים אכן יישמרו באחסנה, וניתן יהיה להשמיש אותם במקרה חירום. יכול להיות גם שאתבדה וארצות ברית בכל זאת תיתן F22 למדינות אחרות בעשר השנים הבאות - ככל הנראה, כאלה שיכולות לממן את החלפים המאוד יקרים שלהם. אך לפי הידוע ברגע זה, סביר להניח שחמקן הקרב המרשים יצא לפנסיה מוקדמת. בשאיפה - מבלי להשתתף במלחמות המסכנות חיים. טיסה נעימה!
|
חבר מתאריך 27.11.20
460 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
4920 הודעות
בתגובה להודעה מספר 1
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
4920 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 20.11.18
7140 הודעות, 35 מדרגים, 58 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 20.7.15
397 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
תודה
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
4920 הודעות
בתגובה להודעה מספר 4
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 17.5.18
4330 הודעות, 19 מדרגים, 37 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מגניב לקרוא, תודה.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
4920 הודעות, 23 מדרגים, 45 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 5
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.9.07
76960 הודעות, 333 מדרגים, 558 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 26.2.18
11837 הודעות, 89 מדרגים, 167 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
שבת שלום לכל עם ישראל.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 29.3.18
16181 הודעות, 219 מדרגים, 432 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
תודה אח יקר
מאחל ומייחל שיהיה היום- יום שמח לעם ישראל, לארץ ישראל וכל החפץ בטובתם באמת.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 19.4.12
15109 הודעות, 90 מדרגים, 146 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 19.12.13
47523 הודעות, 150 מדרגים, 260 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 8.2.12
1552 הודעות, 8 מדרגים, 16 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 5.11.20
1181 הודעות, 9 מדרגים, 18 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 14
מלבד זה שלישראל אין צורך במטוס כזה
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 8.2.12
1552 הודעות, 8 מדרגים, 16 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 25
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.4.16
54409 הודעות, 390 מדרגים, 417 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
£ אוהב להטמיע =/$ הכותב שמאלן קיצוני,ציוני קיצוני,אשכנזי וקיבוצניק ₪לא טרול$
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 13.5.21
726 הודעות, 6 מדרגים, 12 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 15
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 26.11.20
339 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 31.7.14
14709 הודעות, 320 מדרגים, 634 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
יישר כח על הנתינה .
לעניות דעתי המטוס השלישי ביופיו בעולם .
למה בן השפחה אותי יירש ,ונשארתי עני אביון ורש
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 20.6.19
10006 הודעות, 41 מדרגים, 39 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
שאין לארה״ב מטוס קרב דור 5....
ומה שיש לא שווה כלום ועולה יקר מאוד
זה היה ניסיון למשוך רוסים למירוץ חימוש ו הנסיון לא הצליח
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 15.1.15
36755 הודעות, 60 מדרגים, 97 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 18
רק לראות את המנועים שלו...
טיל אינפרא דור א קולט אותו ממאה מייל...
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 20.6.19
10006 הודעות, 41 מדרגים, 39 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 36
טיל שמתביית על חום יכול להיות לטווח 20 ק״מ
מקסימום
בטווחים כאלה סוחוי אוכל כל מטוס אמריקאי בלי מלח
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 5.8.10
20004 הודעות, 122 מדרגים, 240 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.2.15
3538 הודעות, 64 מדרגים, 128 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 24.2.16
820 הודעות, 9 מדרגים, 13 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 29.5.21
304 הודעות
בתגובה להודעה מספר 21
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 29.5.21
304 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
בכל פרמטר שפורסם עד כה, למעט החמקנות, הרוסי עולה על האמריקני. זה כולל יכולת תמרון עם הנעה וקטורית, שיוט במהירויות על קוליות, מערכות סנסורי IR משולבות הוכנראה גם מערכות נשק (שעדיין בפיתוח). הבעיה העיקרית של הרוסים זה הכסף. למרות שה SU57 זול בהרבה מה F22 הוא עדיין יקר מדי לרוסים ואין להם תקציב מספיק לקנות אותו. אבל אם יהיה - אין סכוי שבעולם שהאמריקנים יוותרו על ה F22.
באשר לטענת הסרק שאולי ישראל תקבל טייסת אחת ממנו - זה מוגזם אפילו כבדיחת 1 באפריל.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 20.6.19
10006 הודעות
בתגובה להודעה מספר 22
רוסים לא סיימו לפתח סוחוי 57 וממש לא שווה להתחיל לייצר מטוס לא מוכן שעולה יקר מאוד לתחזק אותו ולתקן את הבעיות ילדות שלו ואחרי זה צריך לשדרג אותו וכו..
אמריקאים זה דוגמה הכי טובה לכך
בנוסף רוסים מפתחים יכולת לסוחוי 57 להפעיל 4 חמקנים ללא טייס תפקיד שלהם יהיה גם לנהל קרבות אוויר וגם לתקוף מטרות קרקע
בנוסף רמת חמקנות של סוחוי 57 לא ידוע בשלב הזה ובכלל לא בטוח שהוא פחות טוב מאמריקאי
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 29.5.21
304 הודעות
בתגובה להודעה מספר 24
לגבי החמקנות - זו השערה של מיטב האנאליסטים. בגלל שחסר להם מימון, הם מחפשים שת"פ. נדמה לי שעם הודו. פוטין עצמו עצר השלמת פיתוח ותחילת יצור לפני שנה וחצי לתקופה קצרה עקב בעיות מימון. לא בטוח מה הסטטוס הנוכחי של המטוס ואם כבר עבר ליצור סדרתי אבל הם מזמן עברו את השלב בו ה- F35 נכנס לייצור סדרתי.
בכל מקרה, אם יכנס לייצור סדרתי - אין סכוי שהאמריקנים יזרקו את ה F22
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 20.6.19
10006 הודעות
בתגובה להודעה מספר 26
אם מטוס עולה יקר מאוד ולא עושה את העבודה
אז מה זה שווה?
התוכנית הייתה להכניס לשרות כמה שיותר מהר בשביל לגרום לרוסים גם להכניס לשרות מטוס שלא שעדיין לא מוכן ויקר ביצור ויקר בהחזקה וכו. זה לא יצליח להם
מנועים של סוחוי 57 יותר מתקדמים מסוחוי 35
מדובר בשדרוג רציני של המנוע ובדרך יש מנוע חדש
מטוס נכנס לשרות צבאי אבל רוסים לא רוצים לייצר אותו בכמויות כי עכשיו הם מפתחים כבר שדרוג שלו עם מטוסים ללא טייס שהם צריכים לנהל קרבות וסוחוי 57 מפעיל אותם
שיתוף פעולה עם הודו היה רק בפיתוח גירסה הודית של המטוס כי רוסים לא מוכרים גירסה רוסית וזה שהודים יצאו מזה זה בעיה של הודו כי עכשיו יש להם בעיות מול סין ואין מטוסים
רוב המטוסים של הודו זה מיג 21
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 29.5.21
304 הודעות
בתגובה להודעה מספר 30
באשר להודו -להודים יש ח"א משוכלל וגדול - נא לא לזלזל בהם. יש להם שת"פ קיים עם רוסיה שבמסגרתו הם מייצרים את ה SU30MKI עם המון אוויוניקה ישראלית ויש להם גם רפאל והמטוס המקומי שלהם עם מכ"מ אלתא - (הלוואי אחד כזה עם ה- F16 שלנו) ועוד דברים טובים שלנו אין. תעיד העובדה שאמריקנים ניסו להעביר את פס הייצור של ה F21 (שם מפוצץ ל-F16 חדש) אבל ההודים בררנים ולא הסכימו. ומיג 21 ממש אינו רוב המטוסים שלהם.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 20.6.19
10006 הודעות
בתגובה להודעה מספר 31
הם קיבלו חלקים להרכבה 230 סוחוי 30(לא ברור כמה יש בשרות)
מול 140 מיג 21
ציוד כזה או אחר על מטוסים בודדים לא כל כך חשוב כי כאשר היה קרב עם פקיסטנים הם נלחמו על מיג 21
ועוד פעם הודים ממש לא קשורים לפיתוח סוחוי 57 רוסי הם רצו גרסה להודו של המטוס אבל בגלל טיפשות שלהם לא היה להם כלום בזמן מתיחות מול סין וגם עכשיו אין
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 15.1.15
36755 הודעות
בתגובה להודעה מספר 30
סוחוי 57 הוא מטוס מיותר שמציג את הפער העצום שיש לטכנולוגיה האמריקאית על הרוסית.
המטוס הזה יהיה חלומו של כל טייס שילחם נגדו_ יירוט ושיגור בטווחים גדולים כי זו המטרה הכי חמה בשמים
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 20.6.19
10006 הודעות
בתגובה להודעה מספר 41
כדאי לך קצת ללמוד את הנושא
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 15.1.15
36755 הודעות
בתגובה להודעה מספר 22
כמעט בכל פרמטר, ונכון שיש לו הנעה וקטורית אבל די ברור שזה מיותר כיום.
למי שמבין
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 20.6.19
10006 הודעות
בתגובה להודעה מספר 38
רק בפחות טוב
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 18.6.18
2178 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
כיף לקרוא כל כתבה של הקברניט.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 12.9.07
3660 הודעות, 53 מדרגים, 72 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
תודה על הכתבה ושבת שלום !
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 25.4.02
108902 הודעות, 267 מדרגים, 438 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 28
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 12.9.07
3660 הודעות, 53 מדרגים, 72 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 60
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 27.9.07
5573 הודעות, 66 מדרגים, 128 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 12.5.21
313 הודעות
בתגובה להודעה מספר 29
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 18.6.14
4831 הודעות, 22 מדרגים, 32 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
למי היה אינטרס לייצר דבר כזה יקר שאין בו צורך?
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 15.1.15
36755 הודעות, 60 מדרגים, 97 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 23.6.16
7659 הודעות, 111 מדרגים, 222 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מושק בעשרים השנים הבאות, אם בכלל.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 27.7.18
103 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 13.11.20
514 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
ערכתי לאחרונה בתאריך 04.06.21 בשעה 17:33 בברכה, מאירקה
תכונות של מהירות ויכולת תמרון היו חשובות בתקופה שהעליונות האווירית הוכרעה בקרבות אוויר מסוג דוגפייט. היום עליונות אווירית נקבעת על ידי מי שיש לו את הסנסורים הטובים ביותר, מצליח לגלות את האוייב ראשון, ואז לבצע השמדה באמצעות טילים מדוייקים ארוכי טווח, לפני שהאוייב אפילו יודע מי פגע בו. ובתחום הזה ה F35 הוא המלך.
אגב, גם תכונת החמקנות תהיה בעתיד לא רלבנטית מכמה סיבות. ראשית, כלי לוחמה אלקטרונית הפכו להיות מתקדמים ברמה שהם מצליחים להערים על הרדאר. ושנית פריצות דרך בתחום עיבוד תמונה ממוחשב מאפשרים פיתוח סנסורים מתקדמים בתחום האלקטרו-אופטיקה ו IR שיהיו יותר יעילים מהמכ"ם בגילוי מטרות אוייב וגם מתגברים על החמקנות. אגב, ישראל היא בין המובילות בעולם בתחומים אלה.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 20.6.19
10006 הודעות, 41 מדרגים, 39 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 43
זהו זה כידון באדמה?!
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 25.4.02
108902 הודעות, 267 מדרגים, 438 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
(והיכן, כמובן)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 10.2.15
14828 הודעות, 59 מדרגים, 105 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
בגלל שהחוק לא מאפשר למכור....
ואז הגיע ביידן.
כך אזדרע שמא גליפא מפורש בארבעין ותרין אתוון דעובדא דבראשית.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 25.4.02
108902 הודעות, 267 מדרגים, 438 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 45
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 10.2.15
14828 הודעות, 59 מדרגים, 105 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 46
וגם F22 עלה על השולחן.
כך אזדרע שמא גליפא מפורש בארבעין ותרין אתוון דעובדא דבראשית.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 25.4.02
108902 הודעות, 267 מדרגים, 438 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 47
למגוון תכליות. ולא בהכרח לתכלית שבחרת ליחס להם... ומכאן, שאפילו אם מישהו אמר משהו דומה למה שטענת, ספק אם אכן התכוון להוציא זאת לפועל. וכל זאת, כמובן, במידה שהוא עצמו הבין בכלל על מה הוא מדבר (אנו מכירים זאת מישראל, שלא תמיד דוברים יודעים על מה הם מדברים).
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 29.7.20
452 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 14.3.16
25120 הודעות, 225 מדרגים, 433 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
הרי אף אחד איננו נביא, ומעצמת-על אמורה תמיד לשדר לשאר המעצמות שהיא, לפחות על הנייר, רמה אחת מעל (בקרבות אוויר מולן).
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 30.5.15
994 הודעות, 4 מדרגים, 8 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 20.6.15
9738 הודעות, 71 מדרגים, 134 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
1593 הודעות, 7 מדרגים, 6 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 11.2.19
190 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
המטוס פשוטו כמשמעו הורג את הטייסים שלו מאי ספיקת חמצן
יש בעיית תכנון עצומה במערכות הlife support של המטוס. טייסים מקבלים היפוקסיה, מתעלפים או סתם מאבדים הכרה בטיסת שיוט רגילה
עד היום לא מצאו את המקור (ואת הפתרון) לבעיה. אפילו הטייסים האמריקאים פוחדים לעלות עליו.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 1.3.21
255 הודעות
בתגובה להודעה מספר 58
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 9.8.15
1270 הודעות, 4 מדרגים, 8 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 58
מדובר עליו אבל לא בצורה ברורה.
המכ"מ בצורתו הנוכחית הולך לאבד רלוונטיות ולכן חתימת המכ"מ לא תהיה רלוונטית.
העולם הולך על גילוי בעזרת לווינים ופיענוח תמונה מהיר של אלגוריטם.
כמובן שעננים ושאר בני משפחתם פחות רלוונטים כי זיהוי התמונה לאו דווקא נעשה מתמונה של עדשת מצלמה רגילה
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 10.4.11
7745 הודעות, 63 מדרגים, 125 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
ומעבר לכך, יש להחליף את שיטת השלטון ולפרק את בג"ץ.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 19.8.11
15807 הודעות, 109 מדרגים, 185 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מעניין מאוד.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 8.8.18
6292 הודעות, 112 מדרגים, 215 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד