גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
33329 הודעות, 284 מדרגים, 540 נקודות. ראה משוב | יום רביעי ד' בטבת תשע''ט
05:17 12.12.18 |
|
4. שיעור ליום ד' טבת מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
לשון הרע : שמיעה תוכחה לרבים ראינו שחייבים להוכיח את המספר לשון הרע גם כשכמעט אין כל סיכוי שהוא יקבל את דברי התוכחה. כשמספר אנשים מעורבים בשיחה הכוללת לשון הרע, חייב אחד מהם להוכיחם על הדיבור האסור. אולם, שלא כמו במקרה של יחיד המדבר לשון הרע, אם הקבוצה מתעלמת מן התוכחה , לא ימשיך היחיד בתוכחתו אלא אם כן יש לו יסוד להניח שדבריו יביאו בסופו של דבר לידי תועלת . כשמדובר בחבורת אנשים שאינם מקבלים תוכחה , מוטב שלא להרבות בה. היוצא מכלל זה הוא כאשר אדם מוצא את עצמו בתוך ציבור שמזה זמן רב כבר הספיק להתיחס לאיסור לשון הרע, הרגל נפוץ דורש יותר מאשר תוכחה רגילה , נדרשת כאן מחאה נמרצת. צריך לעורר את האנשים לחומרת עוון דיבור לשון הרע ולצורך ידיעה ברורה בהלכות לשון הרע.
ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 94 , ד' טבת
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
33329 הודעות, 284 מדרגים, 540 נקודות. ראה משוב | יום חמישי ה' בטבת תשע''ט
05:34 13.12.18 |
|
5. שיעור ליום ה' טבת מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
לשון הרע : שמיעה תגובה כהלכה על יסוד הכללים הקודמים, מובן וברור שברגע שאדם שומע לשון הרע, עליו להפסיק מיד את הדובר. עדיף לשנות בעדינות את נושא השיחה ובכך למנוע המשך דיבורי לשון הרע. יש לומר לדובר שהדברים שאמר היו אסורים . יש לעשות זאת מיד , על אתר , אם אין בכך כדי להביך את הדובר. אם עלולה להיגרם לו מבוכה, יש להוכיחו בצינעה בהזדמנות אחרת . אם אין השומע יכול לשנות את הנושא, עליו להתרחק מן המקום. כשאין ביכולתו לקיים את מצוות התוכחה, הוא בכל זאת חייב להימנע מן החטא שבשמיעת לשון הרע, אם אינו יכול לעזוב את המקום, לפחות יעשה כמיטב יכולתו להתעלם מן הנאמר ויפגין בארשת פניו את זעמו על כך, ודאי שלא יראה שום סימן כאילו הוא נהנה מן הדברים. חייב אדם להרגיל עצמו להגן על ערכיו, לדאוג יותר לאמת מאשר לגאוותו האישית. בסופו של דבר יגלה שככל שיחשוש פחות מן המלעיגים, כן תגדל הערכתו העצמית ומעמדו אף יעלה בעיני אחרים.
ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 95 , ה' טבת
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
33329 הודעות, 284 מדרגים, 540 נקודות. ראה משוב | יום ראשון ח' בטבת תשע''ט
05:47 16.12.18 |
|
8. שיעור ליום ח' טבת מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
לשון הרע : שמיעה לתועלת ידיעות נחוצות מן האיסור : " לא תשא שמע שוא " אנו למדים שאסור לשמוע דיבור לשון הרע ואסור לקבל אותו. מכל מקום כשהידיעות בהן מדובר חשובות ועשויות להיות לתועלת , מותר לשמוע אותן. כשם שמותר לספר דברים כשמכוונים לתועלת ואין בהם משום לשון הרע, כן גם מותר לשמוע אותם כשיש בהם תועלת. הדברים שמותר לשמוע אותם כוללים כל מה שעשוי לסייע במניעת נזק והפסדו למישהו. או לתקן נזק שכבר נגרם , ויהי זה נזקו של המספר , השומע, זה שעליו מדברים או כל אדם אחר. הדברים כוללים מידע שיוכל לסייע במניעת או בתיקון נזק גופני , כספי , נפשי או רוחני. מותר לשמוע טענתו של אדם נגד פלוני אם השומע חושב שביכלתו לסייע בתיקון המעוות. או כאשר השומע או מישהו אחר עלול להיפגע באותו אופן על ידי אותו פלוני. מותר לשמוע מידע על אדם שעומדים להיכנס איתו לשותפות אם הידיעות נוגעות לאותה שותפות. בכל המצבים שצוינו לעיל , שומעים את הדברים לשם תועלת, ולפיכך אין הם נחשבים בגדר לשון הרע. ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 98 , ח' טבת
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
33329 הודעות, 284 מדרגים, 540 נקודות. ראה משוב | יום שלישי י' בטבת תשע''ט
05:39 18.12.18 |
|
9. שיעור ליום ט' טבת מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
לשון הרע : שמיעה לתועלת על פי הכוונה בעוד ששמיעת דברים שליליים למטרת תועלת איננה בגדר עבירה על איסור קבלת לשון הרע, בטרם שומעים דברים כאלו חייב השומע להיות בטוח שאין הוא גורם למספר הדברים לעבור עבירה. ראינו שכדי לספר את הדברים הנחוצים מבלי שיחשבו כלשון הרע, חייבים להתקיים כמה תנאים, לדוגמא, כוונתו של המספר צריכה להיות לתועלת. אם המספר אינו מכוון לתועלת , יהיו דבריו לשון הרע, למרות העובדה שיש להם חשיבות לגבי השומע. במקרה כזה שמיעת הדברים תהיה עבירה על "לפני עיור לא תיתן מכשול" ויקרא יט' יד' אם אדם עוסק בשותפות עם מישהו אחר, ואז במקרה מתחיל ידיד לדבר לשון הרע על אותו שותף, הוא חייב להפסיק אותו מיד או לעזוב את המקום, היות והמספר אינו יודע שהשומע קשור עם אותו אדם בקשרי עסקים, הרי הוא מדבר לשון הרע וחובה להפסיקו. לאחר שיפסיקו מותר לו לומר למספר שהדברים שהחל לספר עשויים להביא תועלת לשומע, ועיח מותר לו להמשיך בהם בתנאי שהוא מסוגל באמת ובתמים לספרם אך ורק לשם התועלת. ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 99 , ט' טבת |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
33329 הודעות, 284 מדרגים, 540 נקודות. ראה משוב | יום שלישי י' בטבת תשע''ט
05:41 18.12.18 |
|
10. שיעור ליום י' טבת מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
לשון הרע : שמיעה לתועלת בירורים לאור האמור לעיל אם חייב פלוני לברר על אדם מסוים , על משפחה, על קהילה על בית ספר או ישיבה, בעומדו לפני החלטה חשובה , אך אין הוא חפץ שאחרים ידעו את תכניותיו , אסור לו לגלגל את השיחה עם אחרים כדי להוציא מהם ידיעות שיש בהן דברי גנאי או נזק אפשרי . היות והמספר אינו יודע שדיבורו עשוי להביא תועלת, הריהו חוטא בדיבור לשון הרע והשומע שגרר אותו לשיחה זו הוא זה המחטיאו. לפיכך כאשר מבררים וזקוקים למידע חשוב , צריך להבהיר לאדם השני שהדברים מותרים לאור הנסיבות ועל כן תשובתו לא תהיה בגדר לשון הרע. הרגל נפוץ במצבים כאלו הוא לא רק להימנע מגילוי מטרת הבירורים, אלא גם לברר על כמה וכמה אנשים בעת ובעונה אחת. כדי להסתיר את העובדה שבעצם מטרת הבירורים נוגעת לאדם מסוים אחד. דבר זה אסור לחלוטין. הרצון לשמור על הפרטיות אינו מצדיק השגת מידע שלילי בלתי נחוץ והחטאת אחרים בדיבור לשון הרע. ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 100 , י' טבת
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
33329 הודעות, 284 מדרגים, 540 נקודות. ראה משוב | יום חמישי י''ב בטבת תשע''ט
05:30 20.12.18 |
|
12. שיעור ליום יב' טבת מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
לשון הרע : שמיעה לתועלת אינו נוגע , אך מותר במקרים שנדונו עד כה ראינו שהגורם הקובע את ההיתר לשמוע דברי גנות הוא שייכותם של הדברים, אם הדברים מסופרים מתוך כוונה לתועלת השומע, והם חשובים עבורו, מותר לו לשמוע אותם ולפעמים גם מותר לו לבקשם, יש פעמים שבהם מתיר ההלכה לשמוע דברי גנות כשאין הם נוגעים לשומע או למישהו ממכריו, כאשר המספר מרגיש צורך לבטא את כעסו או את תיסכולו כדי להקל על מתוקתו הרגשית, הרי זה מעשה של חסד, כששומעים אותו ומגלים הבנה לרגשותיו . אם השומע מרגיש שאפשר להסביר למספר שהוא מבין שלא כהלכה את האדם שציער אותו ואשר בגנותו הוא מדבר - חובה לעשות זאת. (אולם לעיתים קרובות האדם המביע את תיסכולו זקוק לגילוי השתתפות והבנה ואינו מוכן להקשיב להסברים הגיוניים. בשלב מאוחר יותר לאחר שהמספר כבר נרגע, יכול השומע לפנות אליו ולנסות להסביר לו כיצד יתכן שטעה בפרשנותו ולא הבין נכונה את המצב) יש לשמור שהמספר לא יסטה מן הנושא ולא יגרר שלא לצורך להטלת דופי בתכונותיו של מי שהוא סבור שהרע לו. יתרה מזו , השומע - במקרה כזה חייב להיזהר שלא לקבל כעובדות את הדברים הנאמרים. ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 102 , יב' טבת |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
33329 הודעות, 284 מדרגים, 540 נקודות. ראה משוב | יום שני ט''ז בטבת תשע''ט
04:43 24.12.18 |
|
16. שיעור ליום טז' טבת מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
לשון הרע : קבלת לשון הרע ידיעות מכלי שני המצווה לא תשא שמע שוא (שמות כג' א') אומרת לקבל כעובדה כל גנות שהיא אודות אדם און קבוצת אנשים. כדי לפרש נכונה התנהגותו של אדם ו/או מעשיו, נדרשות ידיעות יסודיות של הרקע למעשיו והשתלשלות הארועים שהובילו אליהם, הבנת אישיותו של אותו אדם הלך רוחו ואופן דיבורו, וכן רגישות רבה, מובן שכל זה בלתי אפשרי אלא אם כן היה מישהו נוכח בשעת המעשה ושמע את התגובות הנלוות. התורה מתנגדת להסתמכות על רגישות אובייקטיבית , יושר וחכמה של מישהו אחר שהשמועה טוענת שהיה עד למעשה השלילי , והיא אוסרת להאמין לשמועות אלו . ברור שאם המספר עובר על חטא לשון הרע , גם יושרו שלו מוטל בספק, ואי אפשר לקבל את דבריו כנכונים ומדויקים. על פי דין תורה אפשר להאמין בדברים שליליים על בן אדם ולראותם כעוהדות רק על פי עדותם של שני עדים כשרים שהתקבלה על ידי בית הדין . ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 106 , טז' טבת |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
33329 הודעות, 284 מדרגים, 540 נקודות. ראה משוב | יום חמישי י''ט בטבת תשע''ט
05:13 27.12.18 |
|
18. שיעור ליום יח' טבת מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
לשון הרע : קבלת לשון הרע גישה נכונה
הגמרא אומרת (נדה ס"א ע"א) בבהירות שעל אף שאין להתייחס לדברי גנות כאל עובדות, אפשר וצריך לפעול להגנה עצמית או להגנת אחרים מתוך החישוב שיתכן ויש אמת בדברים. כשם שאסור ואווילי להאמין לדברי לשון הרע שאדם שומע , כן יהיה זה אווילי וחסר אחריות להתעלם לחלוטין מדברים שעשויים להציל את האדם, או אחרים מפני אפשרות של נזק או סבל. במישור האישי אסור לשנות את היחס אל האדם נשוא דברי הגנות , סביר להניח שהדברים אינם מדויקים ,אם לא כוזבים לגמרי . לפיכך אסור שהדברים ישפיעו כלל וכלל על היחס לאותו אדם , ויש להמשיך לנהוג כלפיו בסבר פנים יפות ולהמשיך לנהוג כלפיו בסבר פנים יפות ולהמשיך לעזור לו כמו בעבר, במישור המעשי צריך לברר את העניין ולהתגונן מפני כל נזק אפשרי העלול להיגרם אם יתברר שהדברים אכן נכונים . אם למשל אדם שומע שמטילים דופי ביושרו של אחד ממכריו, אסור לו לחשוב עליו כעל אדם בלתי הגון, אבל עליו לשמור את ארנקו במקום בטוח כאשר אותו מכר נמצא בסביבה , אם מספרים לאדם שפלוני המקבל צדקה הוא בעצם איש אמיד לא יפסיק לתמוך בו עד שהעניין יבורר היטב מעל לכל ספק שאין הוא זקוק לתמיכה .
ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 108 , יח'טבת |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
33329 הודעות, 284 מדרגים, 540 נקודות. ראה משוב | יום ששי כ' בטבת תשע''ט
05:41 28.12.18 |
|
20. שיעור ליום כ' טבת מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
לשון הרע : קבלת לשון הרע דאגה בלב איש
ראינו לעיל שסיפור גנות לצורך פריקת מועקה נפשית של המספר יכול להחשב כאופן של דיבור שכוונתו לתועלת. סביר שאדם יביע את כעסו ותיסכולו שנגרמו לו על ידי פלוני באזני הוריו, בן או בת הזוג , מורו או רבו כדי לקבל מהם עצה או אישור והשתתפות ברגשותיו וחובתו של השומע לספק לו את התמיכה הזו ולהרגיעו מדאגותיו. אולם גם במצבים כאלו אסור לשומע לקבל בליבו את הדברים כדברי אמת , היות וככל שהדברים נוגעים אליו הרי המידע הזה הוא רק מכלי שני . לפיכך חשוב שתהינה ההבנות הבאות בין המעורבים בשיחות מעין אלו : ההלכה מתירה לאדם לפרוק מעת לעת את רגשותיו ולהביע את תיסכוליו באזני מישהו אחר. אולם ברור שמי שמעורב במחלוקת עד כדי כעס , או רואה עצמו כקרבן לעלבונות של אחרים ,אינו מסוגל להיות אובייקטיבי. כל דברי גנות המושמעים בנסיבות שכאלו חייבים להתקבל אך כתיאור רגשותיו של הדובר ולא כדיווח אמיתי ומדויק של המתרחש. באופן זה בעל ואישה או ידידים קרובים יכולים לסמוך זה על זה במתן תמיכה רגשית מבלי לעבור על הלכות שמירת הלשון . ספר החפץ חיים , השיעור היומי , יום 110 , כ' טבת
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
33329 הודעות, 284 מדרגים, 540 נקודות. ראה משוב | יום ראשון כ''ב בטבת תשע''ט
05:13 30.12.18 |
|
21. שיעור ליום כא' טבת מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
לשון הרע : קבלת לשון הרע בין תלמיד לרבותיו לשון הרע מפי ילדים שנתקבל כעובדות על ידי הוריהם, גורם לעיתים קרובות לעוול ולאי צדק רב. תכופות קורה שתלמיד אחד או שניים , בעלי מעמד בכיתתם מחליטים באופן שרירותי להטיל דופי במורה והסיפורים מקבלים מימדים מוגזמים ומתחילים להתפשט סביב סביב. ללא כוונות רעות מקבלים הורים את סיפורי ילדיהם על המתרחש בכיתה ועד מהרה מוצא עצמו המורה בעמדת התגוננות ובמאבק על שמו הטוב. כפי שיודע כל מבוגר אי שביעות רצונם של ילדים אינה מעידה על מגרעותיו של המורה כמחנך, יש להתחשב בגירסתם של התלמידים על המצב ,אך אין לקבל אותה כעובדה. יש לערוך בירור יסודי וזהיר אשר לא יביך את המורה בטרם מכריזים על אי כשירותו. אף על המורה מוטלת החובה שלא להאמין להאשמות שמטיחים תלמידיו זה בזה. גם כאן יש צורך לברר את העניין ובאין ביסוס עובדתי , אסור לפעול על פיהן . ספר החפץ חיים , השיעור היומי , יום 111 , כא' טבת
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
33329 הודעות, 284 מדרגים, 540 נקודות. ראה משוב | יום ראשון כ''ב בטבת תשע''ט
05:15 30.12.18 |
|
22. שיעור ליום כב' טבת מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
לשון הרע : קבלת לשון הרע שמועות יש שמועות שההלכה מתירה לחוש להן, אך לעולם אין לקבל אותן כעובדות ואסור להאמין בלב באמיתותן . חשוב להכיר בהבדלים ההלכתיים שבין שמועות שאולי יש להן מעט אמינות לבין כאלו שאינן אלא רצח אופי. אם ידוע שלמדובר יש אויבים בקרב הציבור, וסביר מאוד שהם הם המקור לשמועות, אסור בהחלט לקבלן, גם אם אין לו אויבים בעיר שאפשר לומר שהם הוציאו עליו את הקול, על הלעז לעבור בעיר לפחות יום ומחצה מבלי לאבד מעוצמתו לפני שאפשר יהיה להתיחס אליו ברצינות. כששמועה בכל זאת ממשיכה לעבור במלוא תוקפה, מותר על פי הדין להטיל ספק במעמדו של המדובר. כגון שהשמועה נוגעת למעמדו של אדם ככהן או כבעל יחוס דומה. המציאות המצערת היא שלעיתים נדירות ביותר יש בשמועה שמץ שיהיה בו יותר מהפצת לשון הרע גרידא. גם כאשר על פי ההלכה יש איזה איסור שעליו עבר המדובר , אסור לקבל את השמועה כאמת ואין להאמין בה. ספר החפץ חיים , השיעור היומי , יום 112 , כב' טבת
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
33329 הודעות, 284 מדרגים, 540 נקודות. ראה משוב | יום שני כ''ג בטבת תשע''ט
04:53 31.12.18 |
|
23. שיעור ליום כג' טבת מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
לשון הרע : קבלת לשון הרע היוצא מן הכלל ראינו לעיל שאסור להאמין אפילו לבן או בת הזוג, או לידיד קרוב ביותר, כשהם מספרים לשון הרע על אחרים, לכל היותר מותר להביא בחשבון את האפשרות שהדברים אולי יכולים להיות אמיתיים. הגמרא מביאה יוצא מן הכלל לכלל זה, כאשר המספר נחשב בעיני השומע כאיש מהימן במיוחד השוקל בפלס את כל דבריו . באדם זה אפשר לתת אמון ולהניח שהוא מספר את המעשה בדיוק כפי שהתרחש עד כדי כך שהשומע כאילו היה עד למעשה, והוא יכול לקבל את הדברים ולהאמין להם בתור עובדות, עם זאת היות וההחלטה בדבר מהימנותו של המספר היא החלטה אישית של השומע, אסור לו להעביר הלאה את הדברים ולספרם לאחרים כאילו היה עד להם, אפילו כשמכוון לתועלת. החפץ חיים גורס שבימנו אין איש שיוכל להחשב מהימן בדרגה כזו שדבריו יוכלו להתקבל כעובדות, ולפיכך אסור לכל אדם לקבל דברי לשון הרע ורכילות על יסוד סיפורו של מישהו אחר. ספר החפץ חיים , השיעור היומי , יום 113 , כג' טבת |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
33329 הודעות, 284 מדרגים, 540 נקודות. ראה משוב | יום שלישי כ''ד בטבת תשע''ט
05:05 01.01.19 |
|
24. שיעור ליום כד' טבת מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
לשון הרע : קבלת לשון הרע
הערות "תמימות" יש פעמים שההלכה מקבלת הערות "תמימות" כעובדות . לדוגמא :כשהן נאמרות מפי מסיח לפי תומו שאינו מודע לתוצאת דבריו, ככלל אנשים אינם משקרים שלא לצורך כך שכאשר אדם אינו מודע לכך שהוא אומר דברים בעלי משמעות, יש להניח שהוא דובר אמת , ההלכה מעניקה לאמירות כאלו תוקף של עדות בשני מצבים : א. כאשר בטוח שבסופו של דבר תתגלה האמת לכל, אנשים אינם ממציאים סיפורים כאשר ברור להם שדברי השקר שלהם יתגלו במלואם. ב. כדי לקבוע שפלוני אינו בחיים. לעומת זאת אין תוקף להערות שליליות "תמימות" הרי הן לשון הרע ואסור להאמין להן. ספר החפץ חיים , השיעור היומי , יום 114 , כד' טבת
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
33329 הודעות, 284 מדרגים, 540 נקודות. ראה משוב | יום רביעי כ''ה בטבת תשע''ט
04:49 02.01.19 |
|
25. שיעור ליום כה' טבת מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
לשון הרע : קבלת לשון הרע
אימות חשדות התורה אינה מקבלת ראיה נסיבתית כהוכחה לאשמתו של אדם, לפיכך כאשר מישהו חושד שפלוני התנהג שלא כראוי , אסור לו להחליט שחשדותיו נכונים על יסוד תגובותיו של פלוני להאשמות נגדו או על יסוד כל התנהגות חריגה אחרת הצביעה על אשמתו. בכל זאת אם- בנוסף לראיה הנסיבתית החשדות הללו נתמכים על ידי מישהו אחר הטוען שהיה עד לדברים וראה בעצמו את פלוני בעשותו את המעשה , ניתן להאמין שחשדותיו נכונים. מכל מקום השומע עדיין חייב במידת האפשר לדון את המואשם לכף זכות , עליו להשתדך להבין את מניעיו ואל ימהר לגנות אותו. יתר על כן אסור לספר את הדברים מבלי שנתקיימו התנאים המאפשרים סיפור גנאי כשמכוונים לתועלת. ספר החפץ חיים , השיעור היומי , יום 115 , כה' טבת |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
33329 הודעות, 284 מדרגים, 540 נקודות. ראה משוב | יום חמישי כ''ו בטבת תשע''ט
05:11 03.01.19 |
|
26. שיעור ליום כו' טבת מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
ערכתי לאחרונה בתאריך 04.01.19 בשעה 05:36 בברכה, גבעתי לשון הרע : קבלת לשון הרע החוטא בקביעות איסור קבלת לשון הרע אינו חל כשהמדובר ידוע כמי שעובר בקביעות ובשאט נפש על איסור ידוע, ולפיכך, אם ראה פלוני במו עיניו את אותו אדם שב ועובר על אותו איסור מספר פעמים, מותר לו להאמין שהלה עבר על אותו איסור פעם נוספת. מתוך דברי החפץ חיים עולה שיהיה לו אפילו מותר להאמין שהלה עבר על חטא אחר, כאשר אדם ידוע ומוחזק כרשע גמור שאינו שומר כלל תורה ומצוות , מותר לקבל עליו שעבר כל עבירה שהיא. אם אדם ידוע כחוטר בשוגג בקביעות העובר על איסור מסוים בגלל עצת היצר, מותר להאמין שעבר שוב על אותו איסור, אבל יש לדחות את הטענה שהפעם היה זה במזיד. ספר החפץ חיים , השיעור היומי , יום 116 , כו' טבת
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
33329 הודעות, 284 מדרגים, 540 נקודות. ראה משוב | יום ששי כ''ז בטבת תשע''ט
05:38 04.01.19 |
|
27. שיעור ליום כז' טבת מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
לשון הרע : קבלת לשון הרע עשיית תשובה סדר התשובה הרגיל למי שעבר על עבירות שבין אדם למקום הוא : חרטה , וידוי וקבלה לעתיד שלא לחזור על אותו החטא לעולם, מי ששמע וקיבל לשון הרע שסופר על ידי מישהו אחר, צריך לעשות תשובה כסדר זה. אם מישהו האמין וקיבל דברי לשון הרע , כי אז עליו להקדים לשלבי התובה הנ"ל השתדלות אמיתית לעקור מליבו את הדברים ולשכנע את עצמו שאין הם נכונים. הדברים תקפים גם כאשר ההלכה מתירה לשמוע גנות לתועלת . אבל אינה מתירה להאמין בה כעובדה. באופן כללי עבירות שבין אדם לחברו אין להן כפרה עד שיבקש החוטא מחילה מהאדם שחטא לו, אולם דברים אלו אינם אמורים במי שקיבל לשון הרע. כל עוד השומע לא פעל על יסוד הדברים ששמע באופן שיזיק למדובר, אין צורך לפנות אליו ולבקש את מחילתו, למעשה אסור לספר לו שדיברו עליו לשון הרע, כי לא תצמח מכך כל תועלת פרט לפגיעה ברגשותיו ואולי גם עיסוק ברכילות המעוררת שנאה. ספר החפץ חיים , השיעור היומי , יום 117 , כז' טבת |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
33329 הודעות, 284 מדרגים, 540 נקודות. ראה משוב | יום שני א' בשבט תשע''ט
05:11 07.01.19 |
|
28. שיעור ליום כח' טבת מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
רכילות הרכילות מהי ? הפסוק "לא תלך רכיל בעמיך" ויקרא יט' טז' אוסר את כל אופני לשון הרע אך המושג רכיל מתייחס במיוחד לרכילות, סיפור דברים המרבים שנאה בקרב יהודים בעוד לשון הרע שיש בו דברי גנאי יכול לגרום למדובר כי יתבזה בעיני אחרים יכולה הרכילות להזיק ליחסים שבין המדובר לבין אחיו היהודים. אסור לספר למישהו שפלוני עשה משהו כדי להזיק לו , דיבר עליו לשון הרע, אינו מחבב אותו או אינו מעריך אותו , היות ורבים הסיכויים שדברים כאלו יעוררו בלב השומע רגש שלילי כלפי פלוני ספר החפץ חיים , השיעור היומי , יום 118 , כח' טבת
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|