גירסת הדפסה          
קבוצות דיון בית המדרש נושא #24128 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 24128   
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9831 הודעות
יום ראשון ט''ו באלול תשע''ט    11:14   15.09.19   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

לקוטי שיחות קודש מהרבי לפרשת השבוע - ''כי תבוא''  

 

והיה כי תבא אל הארץ (דברים כו,א)

כלל קבעו חז"ל: "אלו ואלו דברי אלוקים חיים". כאשר יש מחלוקת בתורה, עלינו לראות בכל אחת מהדעות דברי אלוקים חיים. אמנם ההלכה בפועל נקבעת בסופו של דבר כדעה אחת, שכן אי-אפשר לקיים למעשה שתי דעות מנוגדות, אולם עלינו לנהוג גם על-פי הדעה השנייה במשמעות הרוחנית של הדברים.

מחלוקת כזאת אנו מוצאים על הפסוק הפותח את פרשתנו, שעוסק במצוות הביכורים. מתי חל על עם-ישראל החיוב לקיים מצווה זו? אומרת התורה: "והיה כי תבוא אל הארץ... וירשתה וישבת בה". התלמוד (הירושלמי) לומד מהמילים "וירשתה וישבת", שחובת הביכורים החלה רק לאחר ארבע-עשרה שנות הכיבוש וחלוקת הארץ. לעומתו, ה'ספרי' מפרש את המילה "והיה": "אין והיה אלא מיד", ומכאן שחובת הביכורים חלה מיד עם הכניסה לארץ-ישראל.

מודה אני

תוכנה של מצוות הביכורים הוא מתן שבח והודיה לקב"ה על הטוב שהוא גומל עמנו. במשמעותה הרוחנית משקפת מצווה זו את התודה שמודה יהודי מדי יום ביומו לקב"ה. בהבעת התודה הזאת יש שני זמנים, על-פי שתי הדעות בעניין הביכורים.

יש הבעת תודה המתאימה לדעה "אין והיה אלא מיד": בתחילת היום, מיד כשיהודי פוקח את עיניו, הוא מודה לה' באמירה: "מודה אני לפניך... שהחזרת בי נשמתי". הודיה זו נאמרת עוד קודם נטילת הידיים, בזמן שאסור להרהר בדברי-תורה, מבלי שהאדם יתבונן בגדולת ה' וברוב חסדיו. היא פורצת מתוך האמונה הפשוטה והטהורה הנטועה בליבנו.

לאחר מחשבה

התודה השנייה מתאימה לדעה השנייה, שחובת הביכורים חלה רק לאחר ההתיישבות בארץ. בחיי היום-יום זו התודה השנייה, שבאה בתפילת שחרית. בתפילה מתבונן היהודי בגדולת ה' ובחסדיו, ומתוך התבוננות זו הוא מודה לה': "מודים אנחנו לך".

כאן התודה כבר אינה פורצת מאליה, אלא היא באה לאחר מחשבה והתבוננות שכלית, כפי שנקבע במשנה, שקודם התפילה צריך האדם להתבונן ב"רוממות הא-ל יתברך ובשפלות האדם", ומהתבוננות זו באה תחושת הכרת-התודה.

השילוב המושלם

בכל אחד משני סוגי ההודיה יש יתרון שאין בזולתו: יתרונה של התודה הטבעית, שהיא מבטאת את עומק האמונה של הנשמה, אך מצד שני היא עלולה להיות מופשטת וכוללנית מדי. בתודה השנייה, השכלית, אמנם חסרה העוצמה הטבעית הזאת, אבל כנגד זה היא חודרת לתוך אישיותו של האדם ונעשית חלק ממנו.

השילוב בין השניים ("אלו ואלו דברי אלוקים חיים") הוא היוצר את השלמות - של האמונה הטהורה מזה ושל המחשבה וההתבוננות מזה, וזו עבודת ה' תמה ושלמה.

(מאת הרבי מליובאוויטש, מתוך הספר "שלחן שבת", מעובד על-פי לקוטי שיחות כרך לד, עמ' 145)


''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם!

              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  ''והיה כי תבא אל הארץ גו' '' שליטא 15.09.19 11:29 1

     
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9831 הודעות
יום ראשון ט''ו באלול תשע''ט    11:29   15.09.19   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. ''והיה כי תבא אל הארץ גו' ''  
בתגובה להודעה מספר 0
 

והיה כי תבא אל הארץ (דברים כו,א)

פרשת השבוע נפתחת במצוות הביכורים. הציווי על המצווה הזאת מבטא את כללות עבודת האדם בעולם. התורה אומרת: "כי תבוא אל הארץ אשר ה' אלוקיך נותן לך, ולקחת מראשית כל פרי האדמה... והלכת אל המקום אשר יבחר ה' אלוקיך לשכן שמו שם".1

בראש ובראשונה יודע יהודי, כי השפע שמניבה לו האדמה מגיע מהקב"ה - "אשר ה' אלוקיך נותן לך". הקב"ה הוא הנותן לאדם את הברכה ואת הכוח. תפקידו של האדם הוא - "תבוא אל הארץ", לקלוט ולקבל את השפע האלוקי, ואחר-כך לעשות ממנו 'ביכורים' לה'.

מקללה לברכה

הדגש במצוות הביכורים הוא, שהאדם לוקח את המציאות התחתונה - 'ארץ' - ועושה ממנה 'ביכורים'. הוא נוטל את "ראשית כל פרי האדמה", מהמובחר שבפרי הארץ, ומעלה אותו לפסגת הקדושה.

מעלתה הגדולה של מצוות הביכורים היא גם בכך, שעל-ידה מתהפכים הדברים השליליים לחיוב. בתפילה שאומר מביא הביכורים הוא מבקש מהקב"ה: "השקיפה ממעון קדשך מן השמים, וברך את עמך ישראל".2 הביטוי "השקיפה" בתורה מסמל בדרך-כלל קללה, וכאן הופך יהודי אפילו את הקללה לברכה, ועושה מה"השקיפה" מקור של ברכה ושפע.3

סיוע מלמעלה

כאמור, מצוות הביכורים מבטאת את כללות עבודת האדם, אך במיוחד יש לה קשר לחודש אלול, שבו אנו עומדים עתה. ראשי-התיבות של 'אלול'4 - אני לדודי ודודי לי"5, וזוהי גם העבודה הרוחנית הנדרשת בחודש זה.

בראש ובראשונה נדרשת מהאדם פעולה עצמית - "תבוא אל הארץ". כך גם בעבודת חודש אלול: "אני לדודי" - פנייה של האדם ("אני") אל הקב"ה ("לדודי"). כאשר האדם פונה אל הקב"ה ועושה את עבודתו, בא הסיוע מלמעלה - "אשר ה' אלוקיך נותן לך". ובעבודת אלול - זהו הסיוע שמקבל האדם בדמות השפע האלוקי שהקב"ה מרעיף עליו ("דודי לי").

הרצון האמיתי

בחודש אלול מאיר עלינו הקב"ה בי"ג מידות הרחמים שלו, שהיא הארה אלוקית נפלאה, שמעניקה לאדם כוח לגלות את האמת הפנימית שלו. זוהי "הארץ אשר ה' אלוקיך נותן לך". 'ארץ', אומרים חז"ל6, היא ממשמעות רצון. הקב"ה נותן ליהודי כוח לגלות את ה'ארץ' שלו - את הרצון הפנימי והאמיתי שבקרבו.

כשיהודי נוטל את הכוחות הללו ומשתמש בהם בפועל - "וירשתה וישבת בה" - כי-אז הוא מסוגל לרומם את כל מערכת החיים הארצית ולהעלות ממנה 'ביכורים' לה'. זו ההכנה לקראת השנה החדשה, שבה נזכה כולנו לכתיבה וחתימה טובה, לשנה טובה ומתוקה.

(מאת הרבי מליובאוויטש, מתוך הספר "שלחן שבת", מעובד על-פי ספר השיחות ה'תשמ"ט כרך ב, עמ' 688)


''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם!


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות