שו"ת נצר מטעי כח, התיר לקק"ל לנטוע עצים בשמיטה. והטעם, שנטיעת עצי סרק זה איסור מדרבנן. וכאשר יש צורך גדול כמו תפיסת קרקעות יש להתיר. אך היום נוהגים שלא להתיר אלא על ידי גוי. בכל אופן יער יתיר נחשב לתפיסת שטח ומותר גם על ידי יהודים, ומספיק לראות את הלחץ של הערבים בכך בכדי להבין את חשיבות הנטיעה.
ולא תמיד יש הסתייעות בדסר. לפעמים אפשר לנטוע ולפעמים יש אילוצים. קק"ל עובדים לפי סדר מסויים אז כנראה זה היה הסדר שלהם. מה שבטוח שזה צורך גדול וכנראה גם נעשה על ידי גויים. אגב, גם כשאתה שותל עם הגוש אז יש פוסקים שאומרים שבכלל אין בעיה. כי גם ככה העץ נמצא בגוש ויכול להתקיים שנה. וכמו שלעניין עורלה מחשבים את העץ לפי זמן קיומו בגוש, אז גם פה בשמיטה מחשיבים את העניין כאילו לא הטבת את מצבו. כלומר זה עוד סוג של היתר על גבי היתר הגוי והדרבנן
שלום לך, מפנה אותך לאתר קק"ל, רשומות בו הנחיות הרבנות לשנת השמיטה בקק"ל, מהן ניתן להבין את גדרי ההיתר לנטיעות באופן כללי (ע"י לא יהודים, אילנות סרק עם גושי המצע מחוברים אליהם, לתפיסת שטחים ומניעת פלישה).
להלן עיקרי הדברים: נטיעות לא תתבצענה נטיעות טקסיות במהלך שנת השמיטה, למעט טקסי נטיעה שייערכו ע"י לא יהודים ושיתבצעו באתרים בהם הותרה הנטיעה ע"י הרבנות, לפי רשימות שאושרו לקק"ל בפיקוחו של אלי שלב.
לא תתבצענה נטיעות באתרי טע-עץ ולא תתקיימנה בכלל נטיעות של תלמידים ואחרים במסגרת ט"ו בשבט.
קק"ל לא תחלק בשנת השמיטה שתילים לנטיעה לגורמי חוץ, לרבות שתילים לייעור משקי ולמרעה דבורים.
בשטחים המותרים לנטיעות לצורך תפיסת שטחים ומניעת פלישה, הנטיעות תעשינה ע"י עובדים לא יהודים. השתילים אשר גדלו עם גושי מצע ושל עצי סרק בלבד.
לפי רשימות אתרים שאושרו באופן פרטני ע"י הרבנות בפיקוחו של אלי שלב.
הכנת שטחים לנטיעות תשפ"ב במהלך שנת השמיטה, יבוצעו רק לפי אישור פרטני לכל אתר ואתר, שיצא מטעם הרבנות הראשית ובפיקוחו של אלי שלב.
שמיטה בזמן הזה זה איסור דרבנן. ויש אומרים שגם אין איסור דרבנן ומותר בכלל. אבל הדעה המרכזית בהלכה שמיטה בזמן הזה היא איסור דרבנן. וצריך להבין את ההיגיון. כי שמיטה מהתורה זה רק אם עם ישראל נמצא על אדמתו וכל שבט ושבט יושב בחלקת נחלתו. ואז יש משמעות לשמיטה לבוא לידי ביטוי. כי אז יש אפשרות לכונן תקנות שמיטה באופן שישפיע על עם ישראל. ברגע שהתנאי הזה לא מתקיים, כלומר כל ישראל על אדמתם וכך שבט יושב בנחלתו אז אין אפשרות שהשמיטה תבוא לידי ביטוי ולכן זה איסור דרבנן. וכל מה שאנחנו עושים היום זה בכדי לזכור את המצווה, שבעזרת השם יבוא יום ועם ישראל יהיה על אדמתו ויהיה אפשר לתקן תקנות כאלו אז נזכור את המצב האידאלי. זה שבקום החרדים עשו על זה מלחמות זה כי התנגדו למדינה, שראשיה היו חילוניים, אז השמיטה זה היה תירוץ להתנגד למוסדות. ואגב כך גם להשפיל ולבזות את הרב קוק זצ"ל על "היתר מכירה".
ונחזור לעצים. עיצי סרק אינם בגדר איסור דאורייתא. כי אינם נותנים פירות. יש סוברים שבכלל אין בהם איסור. אז אנחנו כבר נמצאים באיסור דרבנן ושמיטה דרבנן. בנוסף העיצים לשתילה מגיעים בתוך השקיות השחורות האלו עם גוש אדמה שיכולים להתקיים שנה, כל שיש פוסקים שאין בכלל בעיה בכך.
למעשה המשקל ההלכתי נמוך מאוד. אז אם זה עוד מבוצע על ידי גוי אז מתרחקים עוד יותר מאיסור.
במקרה שדיברת ברור שיש הפסד מרובה אם לא ישתלו בזמן את העיצים. כי לפני אכלוס מלא הרב היותר קל לשתול. אחרי שהכל מוכן ומזומן זה עלויות אחרות ולכן זה מותר
חבר מתאריך 2.4.20
4319 הודעות, 52 מדרגים, 94 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
שו"ת נצר מטעי כח, התיר לקק"ל לנטוע עצים בשמיטה.
והטעם, שנטיעת עצי סרק זה איסור מדרבנן. וכאשר יש צורך גדול כמו תפיסת קרקעות יש להתיר. אך היום נוהגים שלא להתיר אלא על ידי גוי.
בכל אופן יער יתיר נחשב לתפיסת שטח ומותר גם על ידי יהודים, ומספיק לראות את הלחץ של הערבים בכך בכדי להבין את חשיבות הנטיעה.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 25.4.02
123377 הודעות, 291 מדרגים, 486 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 1
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.20
4319 הודעות, 52 מדרגים, 94 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 3
ולא תמיד יש הסתייעות בדסר. לפעמים אפשר לנטוע ולפעמים יש אילוצים. קק"ל עובדים לפי סדר מסויים אז כנראה זה היה הסדר שלהם. מה שבטוח שזה צורך גדול וכנראה גם נעשה על ידי גויים.
אגב, גם כשאתה שותל עם הגוש אז יש פוסקים שאומרים שבכלל אין בעיה. כי גם ככה העץ נמצא בגוש ויכול להתקיים שנה. וכמו שלעניין עורלה מחשבים את העץ לפי זמן קיומו בגוש, אז גם פה בשמיטה מחשיבים את העניין כאילו לא הטבת את מצבו. כלומר זה עוד סוג של היתר על גבי היתר הגוי והדרבנן
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 25.4.02
123377 הודעות, 291 מדרגים, 486 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 5
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 1.4.18
680 הודעות, 7 מדרגים, 14 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
שלום לך,
מפנה אותך לאתר קק"ל, רשומות בו הנחיות הרבנות לשנת השמיטה בקק"ל, מהן ניתן להבין את גדרי ההיתר לנטיעות באופן כללי (ע"י לא יהודים, אילנות סרק עם גושי המצע מחוברים אליהם, לתפיסת שטחים ומניעת פלישה).
אלסטי-7 תימצת יפה את הנושא בתגובה 1 - יישר כוחו!
https://www.kkl.org.il/kkl-jnf-and-the-community/shmita/rabbanut-guidelines-for-shmita/
להלן עיקרי הדברים:
נטיעות
לא תתבצענה נטיעות טקסיות במהלך שנת השמיטה, למעט טקסי נטיעה שייערכו ע"י לא יהודים ושיתבצעו באתרים בהם הותרה הנטיעה ע"י הרבנות, לפי רשימות שאושרו לקק"ל בפיקוחו של אלי שלב.
לא תתבצענה נטיעות באתרי טע-עץ ולא תתקיימנה בכלל נטיעות של תלמידים ואחרים במסגרת ט"ו בשבט.
קק"ל לא תחלק בשנת השמיטה שתילים לנטיעה לגורמי חוץ, לרבות שתילים לייעור משקי ולמרעה דבורים.
בשטחים המותרים לנטיעות לצורך תפיסת שטחים ומניעת פלישה, הנטיעות תעשינה ע"י עובדים לא יהודים. השתילים אשר גדלו עם גושי מצע ושל עצי סרק בלבד.
לפי רשימות אתרים שאושרו באופן פרטני ע"י הרבנות בפיקוחו של אלי שלב.
הכנת שטחים לנטיעות תשפ"ב במהלך שנת השמיטה, יבוצעו רק לפי אישור פרטני לכל אתר ואתר, שיצא מטעם הרבנות הראשית ובפיקוחו של אלי שלב.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 25.4.02
123377 הודעות, 291 מדרגים, 486 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 2
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.20
4319 הודעות, 52 מדרגים, 94 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 4
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 25.4.02
123377 הודעות, 291 מדרגים, 486 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 7
איך ניתן להסביר/להצדיק זאת?
מדובר באתר מוקף בניינים, הנמצא בלב העיר. בוודאי לא ניתן לטעון ל"תפיסת שטח" מפני השתלטות של מישהו...
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.20
4319 הודעות, 52 מדרגים, 94 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 8
שמיטה בזמן הזה זה איסור דרבנן. ויש אומרים שגם אין איסור דרבנן ומותר בכלל.
אבל הדעה המרכזית בהלכה שמיטה בזמן הזה היא איסור דרבנן.
וצריך להבין את ההיגיון. כי שמיטה מהתורה זה רק אם עם ישראל נמצא על אדמתו וכל שבט ושבט יושב בחלקת נחלתו. ואז יש משמעות לשמיטה לבוא לידי ביטוי. כי אז יש אפשרות לכונן תקנות שמיטה באופן שישפיע על עם ישראל. ברגע שהתנאי הזה לא מתקיים, כלומר כל ישראל על אדמתם וכך שבט יושב בנחלתו אז אין אפשרות שהשמיטה תבוא לידי ביטוי ולכן זה איסור דרבנן. וכל מה שאנחנו עושים היום זה בכדי לזכור את המצווה, שבעזרת השם יבוא יום ועם ישראל יהיה על אדמתו ויהיה אפשר לתקן תקנות כאלו אז נזכור את המצב האידאלי.
זה שבקום החרדים עשו על זה מלחמות זה כי התנגדו למדינה, שראשיה היו חילוניים, אז השמיטה זה היה תירוץ להתנגד למוסדות. ואגב כך גם להשפיל ולבזות את הרב קוק זצ"ל על "היתר מכירה".
ונחזור לעצים. עיצי סרק אינם בגדר איסור דאורייתא. כי אינם נותנים פירות. יש סוברים שבכלל אין בהם איסור.
אז אנחנו כבר נמצאים באיסור דרבנן ושמיטה דרבנן.
בנוסף העיצים לשתילה מגיעים בתוך השקיות השחורות האלו עם גוש אדמה שיכולים להתקיים שנה, כל שיש פוסקים שאין בכלל בעיה בכך.
למעשה המשקל ההלכתי נמוך מאוד. אז אם זה עוד מבוצע על ידי גוי אז מתרחקים עוד יותר מאיסור.
במקרה שדיברת ברור שיש הפסד מרובה אם לא ישתלו בזמן את העיצים. כי לפני אכלוס מלא הרב היותר קל לשתול. אחרי שהכל מוכן ומזומן זה עלויות אחרות ולכן זה מותר
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 25.4.02
123377 הודעות, 291 מדרגים, 486 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 9
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.20
4319 הודעות, 52 מדרגים, 94 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 10
זה הרבה יותר קשה מלכתוב
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד