3. כך כתוב בשו''ע הרב בספר ביאור סדר ברכות הנהנין לאדמו''ר הזקן, פרק ט, הלכה ה' בתגובה להודעה מספר 1
מי שברך על הפירות שלפניו, ואחר כך הביאו לו יותר מאותו המין, או ממין אחר שנפטר בברכת הראשון כגון שברכותיהן שוות או שהראשון עיקר והשני טפל - אין צריך לחזור ולברך, אפילו הביאו לפניו ממין אחר שכלה הראשון, שכבר אכלו כולו. והוא שכשברך היתה דעתו גם על השני לאכלו, אפילו לא היה בדעתו בפירוש בברכה זו. אבל אם לא היתה דעתו עליו בשעת הברכה: אם השני הוא ממין הראשון ממש - אין צריך לחזור ולברך, אפילו כלה המין הראשון. ואם אין מאותו המין, אלא ששניהם מין פירות או ששניהם מין משקין - אם יש לפניו ממין הראשון אין צריך לברך, ואם כבר כלה הראשון צריך לחזור ולברך. אבל אם הם שני מינין לגמרי, אלא שנפטר בברכות הראשון מחמת שברכותיהן שוות, או שהאחד עיקר והשני טפל כגון ששותה שכר או יי''ש ואחר כך הביאו לו דגים או גבינה למתק השתיה - אף על פי שהכל ברכה אחת, וגם הדגים טפלים לשכר שעל ידי כן שותה יותר, והיה לפניו עדיין ממין הראשון, אינם נפטרים בברכה אחת, אלא אם כן היתה דעתו עליהם או שהיו לפניו בשעת הברכה.
ויש אומרים, שאף על פי שהביאו לפניו ממין הראשון ולא אכל הראשון עדיין, צריך לחזור ולברך אם לא היתה דעתו עליו.
וספק ברכות להקל - ולכתחילה, טוב ליזהר להיות דעתו על כל מה שיביאו לו. ואורחים הקרואים אצל בעל הבית, כיון שדעתם על בעל הבית שזמנם, הרי דעתם על כל מה שיביאו לפניהם.
ערכתי לאחרונה בתאריך 22.03.24 בשעה 09:47 בברכה, שלדג
אבל בסוף ימיו חזר בו , ולהלכה , בית הכסא הוא הפסק רק לתפילין , ואפילו לטלית לא . (זאת אומרת שמי שהוצרך לבית הכסא והיו עליו טלית ותפילין , ביציאתו יברך רק על התפילין). אבל אם יצא לחוץ , או שאכל ושתה אוכלים ומשקים חשובים יותר ממה שברך עליהם , יצטרך לברך שוב , לדוגמא בירך על כוס מים שהכל , ואחרי זמן מסויים רוצה לשתות כוס חלב , במקרה כזה יברך שהכל שנית (אלא אם כן כיוון בפרוש שדעתו לשתות חלב ואז לא יברך שוב) ויש לציין שיציאה החוצה היא הפסק רק במקרה שיצא מחוץ לבית ממש (כגון חדר מדרגות בבניין או מחוץ לחצר הבית בבית פרטי) ויש עוד פרט נוסף וחשוב מאוד , יש מחלוקת גדולה בין הפוסקים האם ברכה אחרונה היא הפסק , לכו"ע ברכת המזון וברכת מעין שלוש היא סילוק ויצטרך לברך ברכה ראשונה שוב אפילו אם ירצה לאכול שוב מאותו מאכל/משקה (יין) , וכן לכו"ע ברכת הריח לא יוכל לברך שוב באותו המקום כל עוד לא שינה מקומו . ועוד פרט חשוב , גם שינה היא הפסק לעניין ברכה ראשונה (ז"א שאם נרדם אז זה נקרא שהסיח דעתו ויצטרך לברך שנית) , ורק לעניין ברכות התורה הדין שונה ואכמ"ל . ולעניין ברכת נפשות הדין מסתבך , י"א שברכת נפשות היא הפסק ואם ברך נפשות יצטרך לברך שוב וי"א שאינה הפסק , והנכון שיעשה תנאי שהוא מברך נפשות רק בשביל לא להפסיד את הברכה (כי אם שתה רביעית/כזית מים או כל משקה/מאכל אחר ונהיה צמא/רעב שוב , במקרה כזה איבד את ברכת נפשות ) , ואז יוכל להמשיך לשתות ולאכול אפילו שברך ברכת נפשות . והנלע"ד כתבתי בס"ד .
חבר מתאריך 9.2.17
18592 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
וצריך לעיין בזה
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 26.7.22
1001 הודעות, 25 מדרגים, 48 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 1
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 9.2.17
18592 הודעות
בתגובה להודעה מספר 1
מי שברך על הפירות שלפניו, ואחר כך הביאו לו יותר מאותו המין, או ממין אחר שנפטר בברכת הראשון כגון שברכותיהן שוות או שהראשון עיקר והשני טפל - אין צריך לחזור ולברך, אפילו הביאו לפניו ממין אחר שכלה הראשון, שכבר אכלו כולו. והוא שכשברך היתה דעתו גם על השני לאכלו, אפילו לא היה בדעתו בפירוש בברכה זו.
אבל אם לא היתה דעתו עליו בשעת הברכה:
אם השני הוא ממין הראשון ממש - אין צריך לחזור ולברך, אפילו כלה המין הראשון.
ואם אין מאותו המין, אלא ששניהם מין פירות או ששניהם מין משקין - אם יש לפניו ממין הראשון אין צריך לברך, ואם כבר כלה הראשון צריך לחזור ולברך.
אבל אם הם שני מינין לגמרי, אלא שנפטר בברכות הראשון מחמת שברכותיהן שוות, או שהאחד עיקר והשני טפל כגון ששותה שכר או יי''ש ואחר כך הביאו לו דגים או גבינה למתק השתיה - אף על פי שהכל ברכה אחת, וגם הדגים טפלים לשכר שעל ידי כן שותה יותר, והיה לפניו עדיין ממין הראשון, אינם נפטרים בברכה אחת, אלא אם כן היתה דעתו עליהם או שהיו לפניו בשעת הברכה.
ויש אומרים, שאף על פי שהביאו לפניו ממין הראשון ולא אכל הראשון עדיין, צריך לחזור ולברך אם לא היתה דעתו עליו.
וספק ברכות להקל - ולכתחילה, טוב ליזהר להיות דעתו על כל מה שיביאו לו. ואורחים הקרואים אצל בעל הבית, כיון שדעתם על בעל הבית שזמנם, הרי דעתם על כל מה שיביאו לפניהם.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 26.7.22
1001 הודעות, 25 מדרגים, 48 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 3
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 26.11.20
5297 הודעות, 195 מדרגים, 385 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
וכך נפסק להלכה , ואדרבה , אם תברך שוב אתה מסתבך בחשש ברכה לבטלה .
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 26.7.22
1001 הודעות, 25 מדרגים, 48 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 5
נכנס לבית הכסא והכל
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 26.11.20
5297 הודעות, 195 מדרגים, 385 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 6
ערכתי לאחרונה בתאריך 22.03.24 בשעה 09:47 בברכה, שלדג
אבל בסוף ימיו חזר בו , ולהלכה , בית הכסא הוא הפסק רק לתפילין , ואפילו לטלית לא . (זאת אומרת שמי שהוצרך לבית הכסא והיו עליו טלית ותפילין , ביציאתו יברך רק על התפילין).
אבל אם יצא לחוץ , או שאכל ושתה אוכלים ומשקים חשובים יותר ממה שברך עליהם , יצטרך לברך שוב , לדוגמא בירך על כוס מים שהכל , ואחרי זמן מסויים רוצה לשתות כוס חלב , במקרה כזה יברך שהכל שנית (אלא אם כן כיוון בפרוש שדעתו לשתות חלב ואז לא יברך שוב)
ויש לציין שיציאה החוצה היא הפסק רק במקרה שיצא מחוץ לבית ממש (כגון חדר מדרגות בבניין או מחוץ לחצר הבית בבית פרטי)
ויש עוד פרט נוסף וחשוב מאוד , יש מחלוקת גדולה בין הפוסקים האם ברכה אחרונה היא הפסק , לכו"ע ברכת המזון וברכת מעין שלוש היא סילוק ויצטרך לברך ברכה ראשונה שוב אפילו אם ירצה לאכול שוב מאותו מאכל/משקה (יין) , וכן לכו"ע ברכת הריח לא יוכל לברך שוב באותו המקום כל עוד לא שינה מקומו .
ועוד פרט חשוב , גם שינה היא הפסק לעניין ברכה ראשונה (ז"א שאם נרדם אז זה נקרא שהסיח דעתו ויצטרך לברך שנית) , ורק לעניין ברכות התורה הדין שונה ואכמ"ל .
ולעניין ברכת נפשות הדין מסתבך , י"א שברכת נפשות היא הפסק ואם ברך נפשות יצטרך לברך שוב וי"א שאינה הפסק , והנכון שיעשה תנאי שהוא מברך נפשות רק בשביל לא להפסיד את הברכה (כי אם שתה רביעית/כזית מים או כל משקה/מאכל אחר ונהיה צמא/רעב שוב , במקרה כזה איבד את ברכת נפשות ) , ואז יוכל להמשיך לשתות ולאכול אפילו שברך ברכת נפשות .
והנלע"ד כתבתי בס"ד .
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 26.7.22
1001 הודעות, 25 מדרגים, 48 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 7
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 26.11.20
5297 הודעות, 195 מדרגים, 385 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 8
ברוך תהיה ולעולם תחיה 💖
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 26.7.22
1001 הודעות, 25 מדרגים, 48 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 9
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 26.11.20
5297 הודעות, 195 מדרגים, 385 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 10
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 26.7.22
1001 הודעות, 25 מדרגים, 48 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 11
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 26.11.20
5297 הודעות, 195 מדרגים, 385 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 12
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד