החופשה הבאה שלך מתחילה כאן
פורום סקופים וחדשות אשכול 708818

רבינו 22.07.2114:14

הרב מיכה הלוי: אי אפשר להיות 'רב עיר מרחוק', תחרות בכשרות משמעותה שבעל עסק שיזלזל בנהלים יוכל 'לנייד' לגוף אחר

עבר עריכה לאחרונה בתאריך 22.07.21 בשעה 17:51 על-ידי Mr W (מנהל הפורום)

הרב מיכה הלוי, רב העיר פתח תקווה פרסם ב"בשבע" גילוי דעת בייחס ל"רפורמת הכשרות" עליה הכריז השבוע שר הדתות.
בדבריו חושף הרב כי נתקל בעירו במקרים בהם בעלי עסקים הפרו הנחיות כשרות משום שגוף פרטי הציע לתת להם תעודה גם אם לא יעמדו בנהלים




ההיכרות בין רב העיר הממונה ובין בעלי העסקים בענייני הכשרות היא הכרחית. רב עיר חייב להיות נוכח בשטח מדי יום עם יכולת להזמין בעלי עסקים לשימוע בכל מקרה של הפרת כשרות. לכן, מתן כשרות על ידי רב שנמצא ביישוב מרוחק זה חוסר אחריות בכשרות.

האם זה אומר שהמצב הנוכחי מושלם? לא. טוב ונכון שהמשגיחים לא יקבלו את משכורתם מהעסק המושגח. לשם כך יש להקים תאגיד השגחה (דבר שנעשה ב"ה בעיר פתח תקווה) כדי להפריד בין הגוף העסקי לגוף ההלכתי. אסור לרב שחותם על תעודת הכשרות להיות קשור ותלוי כלל בגוף הכשרות שמעסיק את המשגיחים ומקבל את הכסף מבעלי העסקים. הדבר הכרחי כדי שהרב יוכל לנהוג בשיקול דעת ענייני ונקי לחלוטין במתן הכשרות, ובמידת הצורך בהסרתה. אם מי שחותם על התעודה הוא חלק מגוף הכשרות העסקי, אז לא הפרדנו את זיקת משגיח-מושגח אלא להפך, העצמנו אותה. ובכל מקרה, כל ניסיון להכניס שינוי, בוודאי שינוי דרסטי, בלא שיתוף פעולה מלא עם הרבנות הראשית הורתו ולידתו בחטא והוא נועד לכישלון.

הכשרות בנויה בראש ובראשונה על ידיעת בעל העסק שאם יפר את כללי הכשרות תישלל ממנו התעודה – ובלשון חז"ל: "אירתותי מרתת", בעל העסק מפחד ולכן מקפיד על הנהלים הנדרשים. המחשבה שאפשר ליצור תחרות בכשרות כמו בכל תחום אחר היא חוסר הבנה בסיסי במושג כשרות. כשרות איננה חברת סלולר. הפיכת הכשרות לשוק פתוח לתחרות מביאה את בעל עסק להבנה כי גם אם תישלל ממנו התעודה תהיה לו אפשרות להתנייד לקבלת תעודת כשרות מגוף אחר. כבר נתקלתי בפתח תקווה במקרים חמורים שבהם בעלי עסקים שגוף פרטי הציע להם תעודה הפרו את כללי הכשרות הבסיסיים של הרבנות ובשל כך נאלצתי לשלול מהם את התעודה.

יש לציין כי לחקיקה המוצעת צפויה להיות השלכה חמורה גם בהיבט המשפטי. כיום, חוק הונאה בכשרות נהנה מפריבילגיה. החוק שקיים כבר יותר משלושה עשורים (תשמ"ג-1983) נחקק עוד לפני חוקי כבוד האדם וחירותו וחוק חופש העיסוק (תשנ"ב-1992). בתמונת המצב הנוכחית בג"ץ נמנע מלהתערב באופן ישיר בכל הנוגע לנוהלי הכשרות עצמם. כך, למשל, בעניינם של עסקים שפתוחים בשבת שדרשו ליהנות מתעודת כשרות, עמדת ההלכה שהציגה הרבנות ניצחה עד כה גם במבחן בג"ץ. ברגע שיחוקק חוק חדש בנושא הכשרות המאזן הזה יופר ובג"ץ עשוי להתערב בשאלות הנוגעות לכשרות ולגורם שמוסמך להעניק תעודה. גם קריטריון פשרני שכביכול מעניק לרבנות סמכות לקבוע איזה גוף יוכל להעניק כשרות עשוי להיפסל במבחן בית המשפט כשארגון רפורמי יעתור - מה שבוודאי יקרה - בדרישה להכיר בו כמוסמך להעניק כשרות.

לסיום, חשוב להבין כי עצם פיזור ההצהרות, גם אם הן רחוקות מביצוע, פוגע בכשרות. זאת משום שהצהרות מתוקשרות מסוג זה גורמות לבעלי העסקים לחשוב שאפשר לזלזל כבר עתה בהוראות הרבנות, מתוך מחשבה שבקרוב יתאפשר להם לקבל כשרות מגוף אחר או מרבנות אחרת.

https://www.inn.co.il/news/499720
עבד לעם קדוש 22.07.2114:18
1. התומכים ברפורמה תמיד הלינו על תלות משגיח-מושגח, אז הם רוצים להביא לנו תלות נותן תעודת בתגובה להודעה מספר 0
כשרות- מקבל תעודת כשרות - שזה חמור פי כמה.
רק זה כשלעצמו מוכיח שאין הם רוצים באמת לשפר את הכשרות.
אימרא 22.07.2115:27
36. עכשיו אני מבין את הרב מלמד. פשוט הוא רב ישוב קטן. ברפורמה הוא יוכל לחגוג בעוד מקומות. בתגובה להודעה מספר 1
עבד לעם קדוש 22.07.2115:28
37. זו לא הסיבה בתגובה להודעה מספר 36
אימרא 22.07.2115:28
38. כשאתה אומר ''לא'' תגיד מה כן. בתגובה להודעה מספר 37
עבד לעם קדוש 22.07.2115:31
41. הרב מלמד תמיד היה עצמאי ומקורי ומוכן לשלם מחיר אישי על דעותיו, בשנים האחרונות הוא הולך בתגובה להודעה מספר 38
יותר ויותר לכיוון הליברלי, אני כמובן חושב שהוא טועה לחלוטין, אבל הוא לא עושה זאת כדי לקצור רווח אישי, ההיפך הוא אולי מקבל קצת צומת מחוגים ליברלים, אבל הוא משלם מחיר אישי במגרש הביתי.
אימרא 22.07.2115:40
44. עניתי באותו המטבע שמשתמשים המצדדים בגישתו של הרב מלמד. בתגובה להודעה מספר 41
אם הם היו מדברים לגופו של העניין כמו הרב עצמו אין בעיה.
כשהם תוקפים הם מדברים על מאפיות והון שלטון אז שיצפו שיענו להם באותו המטבע.
עבד לעם קדוש 22.07.2115:48
47. הנורמות שלהם אינם הנורמות שלי בתגובה להודעה מספר 44
דמו 22.07.2115:38
43. לדעתי אתה חושד בכשרים ועושה לו עוול בתגובה להודעה מספר 36
חס ושלום שיחסו לרפורמים וקונסרבטיבים נובע משיקול כלכלי ומרצון לתת כשרות במקומות אחרים (אם בכלל הוא עוסק במתן כשרות).לדעתי כל כוונתו לנסות לקרב בדרכי נועם את אותם החוגים למסורת ישראל.גם לדעתי הוא טועה באמירותיו ביחס לתפילה בכותל ישראל וכל כוונתם של אותם חוגים להרחיב השפעתם בקרב הציבור ולפגוע במסורת ישראל ,אך אסור לתלות בו דברים שאין בו.
אימרא 22.07.2115:40
45. עיין בתגובתי 44. בתגובה להודעה מספר 43
עבד לעם קדוש 22.07.2115:49
48. +++ בתגובה להודעה מספר 43
תות 22.07.2121:29
75. חשדתי בכשרים. חשבתי שאת הדברים האלה אמר הרב מלמד האמיתי, זה מבית אל. חובה להדגיש שזה הילד, לא האבא. בתגובה להודעה מספר 43
דרומה מכאן 22.07.2116:47
57. בושה של תגובה. זו רמה שמתאימה לכלי התקשורת ולארגונים הפועלים נגד הרבנות ויהדותה של המדינה בתגובה להודעה מספר 36
ולא למי שניצב נגדם

(גם אם יש מצב בו יש למחות בחריפות רבה בתלמיד חכם - זה תפקידם של תלמידי חכמים גדולים ולא של מגיבים ברשת)
זלמן 22.07.2116:10
53. לרוב המדינה אין עניין לשפר את הכשרות. זה פשוט לא מעניין אותנו! לא מפריע לי שיהיה כשר אבל אני לא רוצה לממן זאת בתגובה להודעה מספר 1
לגבי הכתבה- הרב לא מבין כל כך בתחרותיות. כל אחד יפנה למסעדה וישאל אם איזה ספק כשרות הם עובדים. מי שיבחר יאכל רק אצל ספק מסויים כי עליו הוא סומך ועל הספק תעמוד החובה להקפדה. הוא ייאלץ לשמור על שמו ולכן ישלח משגיחי כשרות *מקצועיים* שיבצעו את העבודה. כי ביום שימצאו חרק במרק במסעדה שלו- הלך העסק.
דרומה מכאן 22.07.2116:19
54. א. אתה צודק בכך שניכר שהרב סבור שתפקידה של הרבנות לדאוג לכשרות דווקא עבור הציבור שאינו מודע בתגובה להודעה מספר 53
ב. את רוב בעיות הכשרות אי אפשר לאתר בשום דרך בצלחת
איש ונוב לו 22.07.2114:19
2. בדיוק. בתגובה להודעה מספר 0
תמהוני 22.07.2114:20
3. מה לעשות: חשוב מאוד למפעילים של בנט וכהנא להרוס את הכשרות במדינת ישראל. בתגובה להודעה מספר 0
גיבלי 22.07.2114:22
4. הרב מיכה הוא לא חרדי. העובדה ששר הדתות בכלל לא התייעץ איתו מראה באמת מה קורה כאן בתגובה להודעה מספר 0
רפורמים באים בהרבה צורות ובהרבה צבעים. לחלק מהם יש כיפה. לחלק מהם יש כיפה סרוגה. לחלק מהם יש כנפי טיס.

הרב מיכה היה הרב של שכונה בתל אביב, לא בבני ברק. הוא בשר מבשרה של הציונות הדתית במובן המהותי והמקורי שלה. הוא תפס את השור בקרניו והחיל רפורמה מרשימה בתחום הכשרות בפתח תקווה. היה צפוי שלכל הפחות הטייס כהנא ירים לו טלפון וישאל לדעתו. הוא לא עשה את זה כי הוא ידע מה הוא יענה לו וזה לא מה שהוא רצה לשמוע.

האופן שבו נעשו הדברים, תכיפות הזמנים בין המינוי של הטייס כהנא לשר הדתות ובין פרסום הרפורמה הזו ובעיקר העובדה שאין אף גורם הלכתי רציני שעומד מאחוריה, מלמדים אחד משני דברים: או שכהנא הוא חובבן ורשלן וסובבו אותו (וזה לא יכול להיות כי הוא הרי טייס והתפלל 18 במארב בגשם. איך טייסים שוכבים במארב בגשם?) או שהוא הולך נגד עמדת ההלכה ומנסה לייצר רפורמה מול ההלכה. למי שמייצר רפורמה מול ההלכה קוראים רפורמי. פשוט

עבד לעם קדוש 22.07.2114:31
9. לפני שהוא היה טייס הוא היה בסיירת מטכ''ל. מלבד זאת כל מילה ממה שכתבת פנינה! בתגובה להודעה מספר 4
איך טייסים שוכבים במארב בגשם?)
גיבלי 22.07.2117:31
64. עדכון: אחד החברים היקרים העביר לי בפרטי בתגובה להודעה מספר 4
שכן היתה פגישה בין הרב ובין הטייס כהנא, ובמהלכה הסביר לו את הנזקים שהוא הולך לגרום. הוא אמר שהוא מחוייב להסכמים הקואל'. עוד שאל אותו הרב אם הוא התייעץ עם רבנים שיש להם נסיון במערכי כשרות גדולים, אולם הטייס לא ענה.

מקור הדברים: ראיון ברדיו קול חי עם הרב.
מי שהעביר לעיוני: חבר בפורום שלא העיר לי בפומבי אלא בפרטי ואני לא יודע אם הוא רוצה שאפרסמנו. איש יקר, ירבו כמותך בישראל (אפילו שאתה כנראה לא טייב)
דרומה מכאן 22.07.2119:54
71. מעניין. יש קישור לראיון הנ''ל? בתגובה להודעה מספר 64
גיבלי 22.07.2123:56
79. אותו גולש אפילו העביר לי בטובו בתגובה להודעה מספר 71
ורד הרים 22.07.2120:35
73. אתה מדבר מידיעה? בתגובה להודעה מספר 4
הוא לא עשה את זה
pingi 23.07.2100:48
81. כהנא אמר שלשום שהוא עבד על הענין שנה וחצי. בתגובה להודעה מספר 4
מייקל דה סנטה 22.07.2114:22
5. האשכול אושר לפרסום למרות שהוא דעה. דעתם של הרבנים היא חלק בלתי נפרד ממהות העניין החדשותי בתגובה להודעה מספר 0
חייב להגיד לגופם של דברים שאני חושב שכבוד השר כהנא משחק באש כשהוא מתערב ללא שום גב תורני רציני בנושא כה משמעותי בערכי היהדות. אלו לא דברים של מה בכך לא מבין מאיפה אדם חובש כיפה מסוגל לקחת לבדו אחריות על דבר כ"כ מהותי
גיבלי 22.07.2114:30
8. מסכים, אבל, אולי לקחנו את העניין הזה של ''חובש כיפה'' רחוק מדי בתגובה להודעה מספר 5
הרי גם בנט חובש כיפה. גם אברום בורג חובש כיפה. ברוכי קרא הגדיר את הכיפה שלו כיפה חברתית. אפשר לקחת את השלושה הנ"ל ולקרוא להם, ברצינות ועם יד על הלב, "דתיים"?

אני לא טוען שאני יכול להחליט בשביל מישהו מה מידת יראת השמיים שלו, והדתומטר שלי עוד לא חזר מהתיקון. בסדר. אבל צריכים להיות גבולות גזרה הגיוניים.

מבחינתי הקו שמפריד בין אדם דתי לאדם חילוני הוא לא הכיפה אלא הכפיפות. אם אדם מגדיר את עצמו כמי שמבטל את דעתו מפני דעת תורה (ועושה לו רב שאליו הוא שומע גם כשלא נראה לו ולא מתחשק לו והוא היה מחליט אחרת), הוא דתי. אם הוא מתענג על דף גמרא, אוכל קוגל בליל ששי והולך לבית הכנסת אבל בסופו של דבר when push comes to shove הוא עושה מה שבא לו ולא מכפיף את עצמו לדעת תורה, אז הוא לא דתי ואפילו אם יש לו כיפה בשטח של מכסה של סיר צבאי.
מוסקבה 22.07.2115:34
42. האם הכפיפות צריכה לדעתך להיות בעינייני הלכה או בכלל עינייני החיים? בתגובה להודעה מספר 8
לדוגמה לשאול את הרב לאיזו מפלגה להצביע וכו?
גיבלי 22.07.2117:10
60. שאלה חשובה ויש תשובה בתגובה להודעה מספר 42
התשובה היא שביהדות אין מקום שפנוי מההלכה. מה שאהרון ברק לקח לצרכיו המרושעים אכן נאמר "כל הארץ משפט", אבל זה נאמר על ההלכה.

הסיבה היא שליהודי אין מצב ניוטרל. או קדימה או אחורה.

יהודי הוא כאן בשליחות. יש לו תכלית, כי לעולם כולו יש תכלית. מה שמקרב אותו לתכלית הוא מצווה. מה שמרחיק אותו מהתכלית זה עבירה. ממילא, כל פעולה שהוא עושה יכולה וצריכה להימדד על פי התכלית: הוא חלק מהבעיה או שהוא חלק מהפתרון. הוא לא תייר. הוא לא יכול להיות תייר בעולם כי הרי הוא חייב לומר "בשבילי נברא העולם". נמשיל משל: נשיא צרפת לא יכול לומר שהוא בארמון האליזה רק כדי להינות מהיופי הארכיטקטוני - באמת יפה שם והכל אבל יש לו עבודה לעשות.

אני יודע שזו מחשבה קצת מלחיצה, אבל היא האמת. כך היהדות רואה את הנוכחות של היהודי בעולם ולמען האמת, את הנוכחות של כל פרט בעולם - הכל נועד לתכלית. אפילו נמלה שהולכת עכשיו באמזונס ואין לנו מושג עליה, יש לה תכלית. אלא שליהודי נודע תפקיד יותר מורכב: להביא את העולם לתיקונו ולפרסם שם השם בעולם. הוא עושה את זה על ידי בחירה בין טוב לרע. בחר יותר פעמים בטוב מאשר ברע - זכה לו וזיכה את העולם. בחר יותר פעמים ברע מאשר בטוב - הפסיד לו והזיק לתכלית של תיקון העולם. זה קצת פשטני אבל עקרונית כך המצב. להרחבה בעניין אני מאד ממליץ על "דרך השם" לרמח"ל שממש עושה סדר בדברים.


לשאלתך: בהנחה שבפתק ההצבעה הוא מועיל לנושאים שחשובים לו (והבחירות מבוססות על ההנחה הזו. הדמוקרטיה הישראלית ממש מוכיחה אותה: לאחרונה היו הרבה מקרים שמנדט זז ממקום למקום על כמה מאות או אפילו עשרות קולות, ועינינו הרואות כמה תלוי על מנדט אחד) - אז ברור שגם זה נכלל בפונקציה של בחירה בין טוב לרע. אם היית אומר לי שצריך לבחור בין שני סוגי סמלים למיתוג מחדש של המוסד לביטוח לאומי, כנראה שבעניין הזה לא מדובר בבחירה באמת אלא בטעם אישי. בחירות פוליטיות יותר מהותיות מזה.

בכל פעולותיו אדם נמדד על פי ההלכה. זה קצת טריקי משום שיש מידה רבה של גמישות באופן שבו יהודי יכול להתנהל, בבחינת הפנקס פתוח והיד רושמת, והרבה פעמים רק בדיעבד מראים לנו מה המשמעות האמיתית של מעשינו.

הרבה ובעצם כמעט הכל תלוי ברצון. למשל, ההחלטה שלי לכתוב פה יכולה להיות בגלל שאני אוהב לקרוא את עצמי ובכלל אני פובליציסט מתוסכל, או שהיא נובעת מהרצון לפרסם את שם השם בעולם ולהחזיר את האחים שלי לדרך. לפי זה תימדד הפעולה שלי (לפי הרצון והכוונה ולא לפי האפקטיביות).

האם כל מי שהצביעו למפלגות לא דתיות הוא לא דתי? לא בהכרח. האם חסר לו במידת ההתבטלות לדעת תורה? כן ואני חושב שגם הוא יודה בזה. את הקריטריון של כפיפות ציינתי כקריטריון מוביל, אבל אנחנו בני אדם ואנחנו נמצאים כל הזמן על הסקלה שבין רוצה ולא רוצה, יכול ולא יכול.

האם מישהו שבעיקרון שומר שבת אבל קצת יוצא לו לעבור על מלאכת בורר או טלטול ברשות הרבים, כי הוא לא למד ולא חושב שזה אסור, האם נאמר שהוא יהודי לא טוב? חלילה חלילה. אבל ודאי חסר לו בשמירת מצוות השבת. אם הוא ירצה הוא ילמד והוא ישתפר בזה. אם הוא לא ירצה, הוא לא ילמד ולא ישתפר בזה, וזו נקודת הבחירה שלו. הרבה מאד יהודים יקרים מאד מדליקים נרות בשבת ועושים קידוש אבל אז נכנסים למכונית ונוסעים לעיר. זו בחירה שהם עושים. זה לא שכל מה שהם עשו לא נחשב להם. על כל מצווה ואפילו על הרהור מצווה של יהודי יש נחת רוח בשמיים. האם זה הכי טוב שהם יכולים כדי להגיע לתכלית או שחסר להם במימוש התכלית שלהם כיהודי? אני חושב שהתשובה ברורה.

באופן דומה יש את המצווה של "ככל אשר יורוך".

מבחינה עיונית צרופה היהדות מעדיפה את האדם שהרב שלו אומר לו להצביע והוא הולך להצביע כי הוא אמר לו על פני אדם שהרב שלו אמר לו, והוא מתחשב בזה אבל אז הוא הולך ובודק, וקורא מצעים של מפלגות וניתוחים פוליטיים ואז מחליט מה להצביע - ברור שעדיף הראשון משום שהוא ביטא במעשיו את הכלל של "ככל אשר יורוך". היהודי לא מתייעץ עם ההלכה, הוא מציית לה.

היה קצת ארוך אז אסכם: להלכה יש מה לומר על כל מה שיהודי עושה ובמיוחד בשאלות הרות גורל. בחירות הן שאלה הרת גורל ולהלכה היהודית יש מה לומר על זה ולכן דעת תורה רלוונטית לגבי זה.



מוסקבה 23.07.2100:40
80. תודה רבה על התשובה המפורטת והמנומקת בתגובה להודעה מספר 60
תמהוני 22.07.2114:32
11. האכזבה ממתן כהנא ודומיו, נוראה. גאוות היחידה של כיפות סרוגות כטייסים ולוחמי יחידות מובחרות, קיבלה סטירה מצלצלת בתגובה להודעה מספר 5
כהנא מתערב בנושאי הכשרות, בדיוק כמו ההתערבות בנושא הדיינים, ההתערבות במנהלת הכותל, היות והוא החליף צד. הוא מחפש לקבל לגיטימיות בכל מחיר מאנשי יאיר לפיד ומרצ. דעתם חשובה לו הרבה יותר, ומדירת שינה הרבה יותר, מאשר ההוא עם הזקן שלומד בספרים המעופשים ההם.

הנה לנו כאן בנט וכהנא, לכאורה השפיץ של השפיץ של רעיון גאוות היחידה, של הציונות הדתית האידאליסטית - המשלבת בין חיי תורה ודרך ארץ וגבורה ומופת. וברגע האמת, בעבור בצע שררה מפוקפק (כי אפילו לא מדובר בשררה מוחלטת אלא כזו שעומדת על כרעי תרנגולת ועלולה להתמוטט בכל רגע), הם פשוט מוכרים את כל הערכים שלהם, אבל כולם - למגדול ועד קטון. עצוב מאוד, ואמירתי בכותרת: סטירת לחי רעיונית מצלצלת. במבחן המעשי, במה בנט וכהנא ודומיהם, עדיפים מנטורי קרתא?
חביב 22.07.2114:24
6. אני בעד לפתוח גם את תחום פקחי החניה לתחרות בתגובה להודעה מספר 0
אם פקח יתן לי דו''ח אני אעבור למתחרים.
עדוש 22.07.2114:25
7. הפוך. ככה אשב רק במסעדה שאני סומך על גוף הכשרות שמעניק לה תעודה בתגובה להודעה מספר 0
אם נניח אני סומך על בית יוסף שנתנה הכשר למסעדה, למה המסעדה צריכה לשלם גם לרבנות שתיתן תעודה נוספת מטעמה למרות שבמקרים רבים הם אפילו לא שולחים משגיח מטעמם, אלא סומכים על המשגיח של בית יוסף
רבינו 22.07.2114:33
12. נראה שהרב הלוי התייחס בדיוק לשאלתך במאמר בתגובה להודעה מספר 7
אסור לרב שחותם על תעודת הכשרות להיות קשור ותלוי כלל בגוף הכשרות שמעסיק את המשגיחים ומקבל את הכסף מבעלי העסקים. הדבר הכרחי כדי שהרב יוכל לנהוג בשיקול דעת ענייני ונקי לחלוטין במתן הכשרות, ובמידת הצורך בהסרתה. אם מי שחותם על התעודה הוא חלק מגוף הכשרות העסקי, אז לא הפרדנו את זיקת משגיח-מושגח אלא להפך, העצמנו אותה.


ואוסיף - הבעייה קיימת כבר היום בבד"צים שונים, למרות שמדובר בגופים שמתיימרים לתת כשרות "בוטיק" מהודרת ועל כן יש להם גם אינטרס עיסקי להקפיד ולהחמיר (ועדיין כל מי שדיבר פעם עם בקיא בתחום יודע שהנגיעה שהרב מתאר משפיעה).

אני מבין שזו הסיבה שהרב אומר שקריטי ששמירת הבסיס של הכשרות תהיה באחריות רב העיר שאיננו תלוי כלל כלכלית בעסקים (בשונה מרב של גוף השגחה פרטי) ועל גבי זה יש מקום שהבד"צים ייתנו תעודה על סמך עמידה בחומרי גלם ספציפיים וכדו' שהם ברמת הידור של אותו בדצ.

הדברים חמורים לכאורה פי כמה וכמה כשמדובר יהיה בגופים שאינם מתיימרים כלל להיות מהודרים אלא לספק כשרות בסיסית לאוכלוסיה שאמנם אם תשאל אותם הם יגידו לך "חשוב לנו לאכול כשר" אך אינם מתערבים אקטיבית ברמה של להתקשר למשגיח או לברר על גוף הכשרות במסעדה שהרגע נכנסו אליה.

גיבלי 22.07.2114:38
18. זה נשמע מפתה מה שאתם אומרים, אבל במציאות זה לא יקרה בתגובה להודעה מספר 7
יש עניין של ערבות הדדית ויש עניין של פורץ גדר יישכנו נחש.

אתם תחפשו את הבדצ. אבל אלפים אחרים יחפשו את הנייר. כל נייר. אנשים חיים בתחושת בטחון מזויף שאם הם אכלו טריפה אבל יש תעודה על הקיר, אז העבירה על הראש של מי שהוציא את התעודה והסועד עצמו מילא כרסו בכיף.

הטענה שאתם מעלים היא טענה כללית על הרבנות: איך יוצא שהמשגיחים עצמם ברובם בכלל לא אוכלים רבנות אלא בד"צ. התשובה היא שצריך לעיין במטרת הרבנות. מטרת הרבנות היא לא להביא את הכשרות לרמה הגבוהה ביותר אלא לרמה המינימלית שעוברת על פי ההלכה (כולל שימוש בהרבה היתרים כגון ביטול ברוב של מיעוט הניכר, ביטול בגרמא, חזקות של רוב ומיעוט וכו') - העיקר שיהיה אפשר ולו בדוחק לסמן וי על האוכל הזה. שיהיה ליהודי שאכל שם משהו לענות אחרי 120 כשישאלו אותו על אכילות שאכל, שלפחות לפי חלק מהפוסקים ובדיעבד מה שהוא אכל כשר.

אני הייתי מתקן את הקטנוע הזקן שלי במוסך אופנועים. היה שם מוסכניק חמוד עם R750. ולא הבנתי, איך יכול להיות שהוא מתקן לי את הקטנוע אבל בעצמו נוסע על כלי הרבה יותר חזק. המשל ברור.

אז כן, אני גם אוכל בל"נ בדצ ומהבחינה הזו יוצא שאני משלם יותר בשביל השגחה שאינה מספיקה לי. אבל היא מספיקה לשכן שלי, לבן דוד שלי, ליהודי אחר שאני אפילו לא מכיר אבל הנשמות שלנו חצובות מאותו מקום, וההשגחה הנחותה הזו תציל אותו מגיהנום. אז שווה לי. כנראה שלכהנא לא שווה.

אולי כי הנשמות שלנו לא חצובות מאותו מקום.
קרידו 2 22.07.2117:23
63. אין תפקיד המדינה למנוע מאנשים להאכיל את עצמם לוקשים. בתגובה להודעה מספר 18
ובכל מקרה הרפרומה המדוברת עדיין מציעה רגולציה על גופי הכשרות.
Snow 22.07.2114:32
10. איך זה עובד בהשגחת הבדצ? בתגובה להודעה מספר 0
הם הרי לא תחת רב העיר
אלסטי-7 22.07.2114:34
14. בדיוק כמו אצל דומרני. רק שם זה הרב דומרני שליט''א היצ''ו יבל''א אכי''ר בתגובה להודעה מספר 10
יהודי ישראלי 22.07.2115:05
30. אין אדם מדבר אלא מהרהורי ליבו. בתגובה להודעה מספר 14
עבד לעם קדוש 22.07.2115:23
33. אחר כך באשכלות אחרים תטיף לנו על אהבת ישראל... לאח שלך לא היית קורא דומני... ובלי קשר ברמה בתגובה להודעה מספר 14
העובדתית הטענה שלו לא מחזיקה מים, כי הבדצים נותנים כשרות רק למקום שמקבל כשרות מהרבנות.
ולמרות זאת יש בעיות רבות בבדצים שצריכים תיקון, אז נפרוץ את השוק עוד יותר?
רבינו 22.07.2114:35
15. שאלה מצויינת - ראה תגובה 12. התייחסתי לכך בדיוק בפסקא השלישית בתגובה להודעה מספר 10
עבד לעם קדוש 22.07.2115:24
34. בדצים יכולים לתת תעודה רק למקום שקיבל כשרות מהרבנות בתגובה להודעה מספר 10
Snow 22.07.2115:29
39. ובנוהל החדש רק ארגונים שקיבלו אישור מהרבנות יוכלו לתת כשרות בתגובה להודעה מספר 34
זה לא שכל מי שרוצה יוכל
עבד לעם קדוש 22.07.2115:48
46. אתה באמת מאמין שהרבנות תוכל לסרב למי שלא סומכים עליו? יהיו קריטריונים יבשים והרבנות תאלץ בתגובה להודעה מספר 39
לאשר גם מי שהיא לא סומכת עליו, ואם תסרב בג"ץ יכפה אותה.
צריך להיות מאוד נאיבי כדי לחשוב שלליברמן ויאיר גולן חשוב לחזק את הכשרות במדינה.
דרומה מכאן 22.07.2121:46
78. הכוונה היא לארגונים שיעמדו בתקן יבש. כל הרעיון הוא להוציא מהרבנות את הסמכות בתגובה להודעה מספר 39
אחרת במקום להתקשקש ביוזמות שהרבנות הראשית וכל רב עיר בכל נסיון בכשרות ברמת מאות בתי עסק מתנגד להן

הוא פשוט היה מפעיל את סמכותו כדי לוודא שאין אף מחלקת כשרות בארץ שיש בה משגיח שלא מחתים נוכחות gps בכל המשמרות שלו בכל עסק ועסק
TheUglyTruth 22.07.2114:34
13. הרבנות רצתה כמה שיותר אצבעות, בזוף איבדה את כל היד. בתגובה להודעה מספר 0
כשהחרדים מגזימים בדרישות שלהם כלפי הציבור- הם נפגעים הכי הרבה כאשר הם יורדים מהשלטון.

תפסיקו עם הכפייה והכל יהיה טוב.

הממשלה הבאה תבטל קצבאות ילדים החל מהילד ה3 ואז אולי תצליחו להפנים את מה שאני כותב פה.
שש_אנוכי 22.07.2114:36
16. עפר אני לרגלי רב העיר פתח תקווה בתגובה להודעה מספר 0
רק אציין שבכשרויות הפרטיות של היום (בדצי"ם), מעבר בין השגחות אלו מעשים שבכל יום.
גוף כשרות א' מפרסם "הוסרה ההשגחה מעסק פלוני" ועסק פלוני מפרסם כי הוא "שמח לבשר ללקוחותינו שעברנו להשגחה המהודרת של גוף כשרות ב'"
דרומה מכאן 22.07.2114:36
17. נו - זה מוכיח בדיוק את מה שהרב כתב! בתגובה להודעה מספר 16

ערכתי לאחרונה בתאריך 22.07.21 בשעה 14:42 בברכה, דרומה מכאן

שש_אנוכי 22.07.2114:42
21. זאת בדיוק המציאות היום ולכן לא התוכנית החדשה תגרום לכך בתגובה להודעה מספר 17
דרומה מכאן 22.07.2114:42
22. טעות בתגובה להודעה מספר 21
כרגע זה יכול לקרות רק לגבי ההידורים
ע"פ מודל פירוק הרבנות של כהנא זה יקרה ברמת הכשרות הבסיסית.

בכל מצב של מתח מול בעל העסק סביב דרישה כשרותית הוא יאמר לגוף הכשרות "לא מוכנים להקל לי? אני עובר לגוף אחר ששלושה בוגרי ישיבה הקימו ושמתיר בניגוד להנחיותיכם והנחיות הרבנות"
שש_אנוכי 22.07.2114:45
23. ישנם כבר היום גופי כשרות מאוד מפוקפקים עם תעודות גדולות וצבעוניות בתגובה להודעה מספר 22
ואני לא נוקב בשום שם מסוים
דרומה מכאן 22.07.2114:49
24. נכון מאוד. והתופעה הזו התרחבה בעקבות כך שגופים שבאו בשם תיקון מצאו פרצה לחוק ונתנו תעודה בלי לכתוב כשר בתגובה להודעה מספר 23
אדרבה, צריך לתקן את הפרצה בחוק הונאה בכשרות
ולא להפוך את ההונאה לסדטנרט

כל כך מצער ששר דתות שיש לו את כל הכלים והסמכות לרדת לחיי כל מנהל מחלקת כשרות שאין אצלו 100% של התייצבות משגיחים לכל משמרת ומשמרת - בוחר ללכת בדרך כל כך מזיקה במקום למלא את תפקידו בכל הלהט והמוטיבציה
שש_אנוכי 22.07.2114:51
26. אני מסכים לחלוטין בתגובה להודעה מספר 24
עבד לעם קדוש 22.07.2115:25
35. ראה 34 בתגובה להודעה מספר 16
Snowden 22.07.2114:38
19. אני אישית לא מבין מה הטעם במשגיח כשרות בכלל אם הוא לא נמצא במטבח לאורך כל פעילות המסעדה בתגובה להודעה מספר 0
וכולנו יודעים שמשגיחי כשרות לוקחים היום מספר מסעדות ועושים נגלות בבדיקה. זאת ממש לא בדיקה מקצועית וזה לעשות בכאילו.

אני רק חושב על זה שמשגיח כשרות הולך מהמסעדה למסעדה הבאה ודקה אחר כך זה הופך למטבח של גויים. מי נותן את הדין על זה? בטח שלא משגיח הכשרות שרץ בין המסעדות
קפטן הוק 22.07.2114:51
27. כשהייתי צעיר עבדתי במסעדה כלשהי שהחזיקה בתעודת כשרות, אני לא ראיתי את המשגיח יותר מפעם אחת במטבח במשך כל בתגובה להודעה מספר 19
החודשים בהם עבדתי במסעדה. הוא היה מגיע מספר פעמים בשבוע, אוכל בחינם , לפעמים לבד ולפעמים עם אורחים, ומתנדף.

לכן אני מסכים איתך בהחלט. המסקנה אליה הגעתי היא שלכשרות יש ערך אך ורק אם יש משגיח בכל שעות פעילות המסעדה או שאתה סומך על הבעלים של המסעדה כמו שאתה סומך על כשרות המטבח של חבר שאתה הולך אליו.
דרומה מכאן 22.07.2114:52
28. העקרון ההלכתי עליו מבוססת השגחת כשרות לא צמודה היא ההרתעה של בעל הבית מכך שהמשגיח יכול להכנס בכל רגע בתגובה להודעה מספר 19
מה שקורה בערים שבהם המשגיחים כבר מועסקים בצורה מרוכזת בתאגיד או תחת המועצה הדתית זה שמתאפשר לייצר לכל משגיח ומשגיח אזור השגחה ממוקד (ולא עסק אחד בקצה אחד של העיר ועסק אחד בקצה השני) וכך יש יכולת לייצר הרבה יותר ביקורי פתע.

זו סיבה נוספת שהפרטה היא רעיון רע - כי בגופים פרטיים כמעט תמיד העסקים יהיו מפוזרים (מי שלקח אותם) ולא באיזור מרוכז וכך המשגיח צריך להעביר את הזמן בנסיעות ולא בעוד ועוד ביקורת באותו תא שטח
לבוב 22.07.2114:39
20. השאלה מה באמת רוצים, לא מה מצהירים בתגובה להודעה מספר 0
כי רפורמה כזו יכולה להיות מעולה
ויכולה להיות חרפה
גוף כשרותי שפסק לתת כשרות לעסק יתן את הסיבה לועדת הכשרות הכללית ( או כל שם אחר) וביכולתה למנוע מגוף כשרות אחר ליתן לעסק כשרות, אם היא השתכנעה שהעסק לא עומד בתנאי סף הלכתיים.
מנגנון טוב ניתן לבנות אם רוצים
דרומה מכאן 22.07.2114:58
29. מסכים ולא מסכים בתגובה להודעה מספר 20
א. אכן מה חששוב זה מה שבאמת רוצים - לכן אם המטרה הייתה לתקן השר היה יכול להפעיל את כל הכח, הלהט והמוטיבציה כדי לשפר ולייצר מנגנוני פיקוח. הרי אם אפשר על ידי פיקוח להשפיע על גוף עסקי פרטי (שהאינטרס שלו לחפף כדי לשמור יותר עסקים אצלו) וודאי שאפשר להשפיע בפיקוח על מועצה דתית ועל המשגיחים עצמם ולדוודא שמי שלא מבצע את ההתייצבות ומילוי דו"חות ההשגחה הנדרש עף - זה אפילו לא דורש חקיקה.
אלא מה, שהמטרה כאן היא ההפרטה והפיקוח נכנס לתמונה רק במסגרת הדיפת הטענות על ההפרטה (ומבלי שמישהו הציג בכלל מודל פיקוח רלוונטי ובר השגה)

ב. לגבי התיאור שציירת יש לי הרב מה לומר אך אסתפק כרגע במעט:
1. לכל גוף כשרות עסקי כזה יהיה אינטרס לא לחשוף ליקויים ולא להגדיל ראש כדי לא להפסיד את העסק.
2. העבודה מול העסקים בכשרות היא לא כל יום באיומים של הסרת תעודה אלא בנויה על כך שבעל העסק צריך את התעודה ולכן הוא מקשיב ברצינות להנחיות. האפשרות לעבור ברגע לגוף מקל (תוך העלאת כתבת הכפשה על הגוף הנעזב והשמצתו, כפי שעושים כיום לרבנות) מורידה את כל המנוף ההכרחי הזה שמביא את בעל העסק להקפיד
לבוב 22.07.2115:07
32. אם תפקיד ועדת הכשרות יהיה דומה לתפקיד מכון התקנים בתגובה להודעה מספר 29
הם יציבו תו תקן לכשרות
לא מסכים שעסקים מעוניינים לחפף
יש כמובן כאלו, ומי שקונה מהם בדכ מודע למה שיקבל..
המחיר הוא פקטור אחד מתוך מכלול
גוף כשרותי מעוניין למצב את עצמו עבור לקוחותיו כאמין וכאשר מתגלה ( ומתגלה) שאינו כזה פיעתו קשה.
לכן איני מסכים עם ההנחות שהנחת
עפרנח 22.07.2114:50
25. הרב עשה מהפיכה בכשרות של פתח תקווה בתגובה להודעה מספר 0
אין יותר מצב בו המשגיח לא מוכן לאכול מההשגחה שהוא מופקד עליה.
אנחנו נמצאים בזמן קשה בו מטלטלים את יסודות קיומנו בכל כך הרבה תחומים.
ביריון 22.07.2115:06
31. בחיפה כבר שנים שאין רב ראשי. בתגובה להודעה מספר 0
על תעודות הכשרות חתומים רבני ערים אחרות והעולם לא התמוטט.
galt 22.07.2115:30
40. לא צריך להיות רב עיר מרחוק. בתגובה להודעה מספר 0
וגם לא מקרוב.

רבנות צריכה להיות פרטית בלבד. גם רבנים צריכים *להצדיק* את שכרם ולהרוויח אותו מבחירה, ולא מכפייה.
דרומה מכאן 22.07.2115:51
49. מיהו הלקוח שבשכרו אתה בונה על כך שרב העיר יהיה תלוי? בתגובה להודעה מספר 40

ערכתי לאחרונה בתאריך 22.07.21 בשעה 16:01 בברכה, דרומה מכאן

אם זה בעל העסק - אז אתה יוצר בכך את אותה בעייה שיש בגוף פרטי. תלות כלכלית של המפקח במפוקח
galt 22.07.2116:45
55. הלקוח הוא כל אחד שרוצה את שירותיו של אותו רב. בתגובה להודעה מספר 49
בעל עסק, זוג שמתחתן, אדם שרוצה להתייעץ בנושאים הלכתיים.. בוודאי ישנם עוד מקרים עליהם איני יכול לחשוב כרגע.

ואיני יוצר שום "בעיה". יש ספק שירות ויש צורך שירות.. אין פה שום דבר מיוחד.
דרומה מכאן 22.07.2118:04
66. זהו. שכשרות היא לא ''שירות'' לעסק אלא בקרה ופיקוח עליו בתגובה להודעה מספר 55
נותן שירות טוב וכדאי שיהיה תלוי במי שהוא נותן לו שירות

מפקח - ממש לא טוב שיהיה תלוי במפוקח
galt 22.07.2119:51
70. זהו שהפיקוח והבקרה הם **השירות**. בתגובה להודעה מספר 66
בדיוק כפי שמתן תו תקן בכל עניין אחר הוא *שירות*.
אתה רוצה תעודת כשרות? אתה צריך לעשות כך וכך.

ודווקא על עניין הכשרות הכי קשה להגן מהסיבה שהזכרת. שכן יש כשרויות פרטיות רבות רבות, ולרוב הן נחשבות מהודרות ומקפידות יותר מזו של הרבנות הראשית.

ומי שלא סומך על הרבנים שלו שלא יתפתו וימכרו את הכנות שלהם שלא יאכל בחוץ.

pingi 23.07.2100:56
82. אם רב אחד מחמיר בעלים ושני פחות, זה לפעמים טוב לאותו אדם, יש עסקים שלא רוצים מספק מסוים לקנות בתגובה להודעה מספר 66
והרבנות מחייבת אותם, הם טוענית שהאיכות של העלים האלה נמוכה וגם הטעם לא משהו.
בעיקר ברמות גבוהות יותר של שפים, לתת להם את האופציה לבחור שירות אחר רבני לבחור בו
שכן מקל בעלים למשל זה יתרון בשבילם.
סמולני_מפוכח 22.07.2115:55
50. כמו בפתיחת כל שוק לתחרות, הפריץ הקיים שנהנה מכספי האתנן של האזרחים - זועם בתגובה להודעה מספר 0
נו מילא, ימצאו דרכים אחרות להוציא בכוח כספים מאזרחים
עדוש 22.07.2115:59
51. אני אענה לטענה שלקוחות שלא מבינים, יאמינו לתעודה מפוקפקת בתגובה להודעה מספר 0
1. לצערינו זה קורה כבר עכשיו.
2. ברפורמה החדשה סוגרים את הפרצה הזו. רק מי שיהיה לו "תו תקן" מהרבנות, יוכל לתת תעודה.
3. כוחות השוק יגרמו לכך שמסעדות ישלמו רק על תעודה שמביאה לקוחות. רוב הציבור שמקפיד על כשרות, יודע להבחין בין כשרויות אמיתיות לפיקטיביות, ולכן מסעדה תשלם רק על תעודה של גוף רציני
דרומה מכאן 22.07.2116:03
52. על מה מסתמך סעיף 3? בתגובה להודעה מספר 51
האם כיום רוב ה80 אחוז של הציבור שרוצה לאכול כשר יודע להבדיל מי מהבדצים רציני ומי לא?
עדוש 22.07.2116:53
59. אז איך אתה מסביר את העובדה שאין כמעט תעודות של גופים פיקטיביים? בתגובה להודעה מספר 52
דרומה מכאן 22.07.2118:52
68. בהחלט יש. וזה התעצם בשנים האחרונות עקב מתן הלגיטימציה שיצר גוף ידוע לעקיפת חוק איסור הונאה בתגובה להודעה מספר 59
אך עדיין ברור לכולם שכשאומרים כשרות הכוונה רבנות

זו לא יהיה כך כשלמעשה יבטלו את חוק הונאה בכשרות דה פקטו באמצעות ה"מתווה" המוצע.
קרידו 2 22.07.2117:19
62. מי שרוצה לדעת - יודע. מי שרוצה לאכול לוקשים - עניינו הפרטי. לא קשור למדינה בתגובה להודעה מספר 52
המדינה לא צריכה לחנך לתרבות של כשרות.
דרומה מכאן 22.07.2120:26
72. אתה מציג עמדה מאוד ברורה. רק לא מובן איך מי שמתיימר לייצג ציונות דתית מאמץ אותה בתגובה להודעה מספר 62
General 22.07.2116:45
56. קשה להתייחס בצורה רצינית לטענות האלו במיוחד לאור העובדה שעד עכשיו לכל המתבטאים נגד הרפורמה יש אינטרס מובהק בתגובה להודעה מספר 0
שהיא לא תצא לפועל, חבל רק שמדובר ברבנים אז יש פה קצת חילול ה'
ולגוף הטענה: אין סיבה שהרב שעומד בראש גוף הכשרות יהיה מקומי אם יש משגיח מקומי שנמצא בבית העסק שמקבל כשרות. גם כעת קשה לי להאמין שרב העיר בכבודו ובעצמו עובר בין בתי העסק על בסיס יומי אם בכלל...
דרומה מכאן 22.07.2116:51
58. הרב כתב על הזמנה לשימוע בתגובה להודעה מספר 56
הכשרות מבוססת על כך כשבעל עסק מזלזל בהנחיות מזמינים אותו אל הרב.
הרב צריך לשבת מדי מספר ימים עם מפקחי הכשרות הפועלים באותה עיר לישיבת מפקחים
אם הרב יושב בעיר מרוחקת זה הופך את הדבר ללא מעשי.

ובעיני ראיתי תיעודים של ביקורות שטח שעושים רבני ערים לרבות הרב שכתב את הדברים שהובאו כאן. ואם יש רב שלא עושה זאת אדרבה יש לעודד ולחזק נורמה זו ולא לקבע נורמה הפוכה על ידי קביעה לכתחילה שרב עיר בדרום יכול לתת כשרות לעיר בצפון ןלהיפך.
pingi 23.07.2100:59
83. מי יסמוך על רב עיר מהדרום שיתן על הצפון? הכוונה היא שיהיו גופים שאמינים על אנשים מסוימים בתגובה להודעה מספר 58
שיוכלו לרשום שהם אמינים. אנחנו מדינה קטנה, עיקר הסיפור הוא על תל אביב, ירושלים
וגוש דן. שזה לא מסובך שגוף כשרותי, סתם דוגמא, צוהר יתן על האיזורים האלה פיקוח .

אני לא יודע איך זה עובד למשל לגבי מפעלים שם זה יהיה יותר מסובך
אלא מדבר על שירות כשרות למסעדות וכאלה.
דרומה מכאן 23.07.2107:38
84. הצעת החוק של ליברמן שמופיע בהסכם הקואליציוני ושכהנא הצהיר השבוע שיעבירו מיידית כשלה ראשון בתגובה להודעה מספר 83
מאפשרת לכל רב עיר לתת כשרות בכל הארץ
(במילים אחרות - יש רבנויות בערים מסויימות שבהן צריך תיקון? עכשיו הן יקבלו סמכות ארצית)
יצויין שלפי "תיקון" זה שאותו ההודיע כהנא שיעבירו מיידית עכשיו בלי תלות ה"מתווה" שהציג שלדבריו ייקח שנה ליישמו - בעל העסק לא יצטרך אפילו להציג את התעודה המוזרה שבה נותן הכשרות הוא מעיר מרוחקת. הוא יוכל לשים אותה במגירה ולהסתמך עליה כדי להציג באופן חוקי לחלוטין תעודת פיקוח של כל גוף פרטי - אמיתי או פקטיבי מבלי שיש על כך כל פיקוח אפילו תיאורטית.
קרידו 2 22.07.2117:18
61. צר לי להגיד אבל החשיבה שלו פרימטיבית. גוף כשרות שיאסוף לתוכו כל מי שנכשל אצל אחרים, אוטמטית יקבל רייטינג נמוך בתגובה להודעה מספר 0
זה היתרון של שוק חופשי ושקוף. בנוסף להתקדמות טכנולגית שהופכת את הידע לנגיש לכל אחד.
דרומה מכאן 22.07.2118:02
65. אתה לא לוקח בחשבון כשל שוק בתגובה להודעה מספר 61
העסקים רוצים תעודה כי רוב עם ישראל רוצה לאכול כשר

אבל רוב מוחלט של הציבור האוכל כשר איננו בקיא כלל בתחום סומך על התעודה באשר היא. אי אפשר לצפות מכלל הציבור להיות בקיא איזה גוף מחפף ואדרבה דם מבין הגופים הפרטיים הקיימים (אלה שפועלים כמהדרין עם או בלי הצדקה על גבי הרבנות ואלה שפועלים דרך פרצה בחוק הונאה בכשרות - לך תשאל אדם מסורתי ברחוב או אפילו את עצמך אם ידוע לכם מי מהם מחפף ומי מאוד אמין)

תחרות יוצרת את האפקט שאתה מתאר כשהלקוח שמשלם עבור המוצר האיכותי הוא הצרכן. כאן מי שמשלם זה בעל העסק שהאינטרס שלו זה שקט וכמה שפחות שיחפרו לו בדרישות ונהלים
קרידו 2 22.07.2118:49
67. אם הלקוחות טפשים וקונים כל דבר זו בעייה שלהם. לא של המדינה. בתגובה להודעה מספר 65
בכל מקרה אני מאמין בלקוחות. בסופו של דבר הציבור מעוניין במוצרים טובים. אני רגילים לחשוב מהפוזיציה הנוכחית בו התרגלנו לכשרות אחת של המדינה. ברגע שהשוק נפתח אז גם הראש של הצרכן נפתח. נכון יהיו כאלו שיקנו לוקשים. אלו יש גם היום ("אני כשר אבל פתוח בשבת". "יש לי תמונה של הבבא סאלי".) וזה לא ישתנה.
דרומה מכאן 22.07.2119:34
69. אתה אומר את זה גם לגבי גופי פיקוח על תרופות? בתגובה להודעה מספר 67
מובן שמי שבעיניו כשרות בכלל ועשרות ממלכתית בפרט איננה ערך עליון יסבור כמותך.

לא מובן מה לזה ולמי שמתיימרים לייצג תפיסה ציונית דתית
פלומה 22.07.2120:52
74. זה כמו שאזרח שמבקש הייתר בנייה בתגובה להודעה מספר 0
מהוועדה המקומית אליה שייך רק ששם מקפידים שהתוכניות והבקשה יעמדו בדרישות חוק התכנון והבנייה והתקנות ובמקום לעמוד בדרישות הקבועות, יגיש האזרח בקשה להיתר בוועדה ובעיר אחרת ששם פחות מדקדקים .
דרומה מכאן 22.07.2121:30
76. וכמובן שהוועדה שבה לא מדקדקים תהפוך מהר מאוד לוועדה הפופולארית והמצליחה בארץ בתגובה להודעה מספר 74
פלומה 22.07.2121:35
77. וכל אחד יחפש איזה בן דוד לחותמת גומי. בתגובה להודעה מספר 76
הבוטח אליך 23.07.2107:46
85. המטרה היא לא להיות רב מרחוק או לתת כשרות בתגובה להודעה מספר 0
המטרה היא להרוס את הרבנות ולמחוק את היהדות במדינה.
דרומה מכאן 23.07.2108:29
86. המדהים הוא שההחלטה המיידית שמוצגת היוזמה של כהנא היא בכלל שירשה של ליברמן בהסכם הקואליציוני בתגובה להודעה מספר 85
דרומה מכאן 23.07.2117:56
91. *דרישה בתגובה להודעה מספר 86
495 23.07.2108:41
87. ''רב עיר חייב להיות נוכח בשטח מדי יום'' זוכר שרב עיר אצלנו עבר לירושלים ולא היה אצלנו בתגובה להודעה מספר 0
רב שמונה אי אפשר לפטר
ועד שיצא לגימלאות היה רב אחד
וכשהרב שהיה מת....

יש כאן די הרבה אי סדרים וחבל

נוצרו הרבה סדרים שצריך לאוורר אותם

דרומה מכאן 23.07.2110:41
88. על כך אין חולק. רק 'הדרישה היא שהשר ישתמש בסמכותו כדי לתקן ולא בכדי להפוך את הלא טוב למודל בתגובה להודעה מספר 87
סקוט 23.07.2111:07
89. צודק בתגובה להודעה מספר 0
סוציו 23.07.2113:07
90. הוא מופיע באקסל של הרבנים שמותר לזלזל בהם? בתגובה להודעה מספר 0
עמוס 23.07.2118:54
92. סוף לכפיה הדתית בתגובה להודעה מספר 0
כל אחד יבחר לו כשרות בה הוא מעונין.
העבר לפורום אחר
העבר לפורום:
סיבה:
מזג אשכול
מזג עם פוסט מספר:
סיבה:
תגובה חדשה
כותרת:
תוכן:
סמיילים:
הצג
עריכת אשכול
כותרת:
תוכן:
סמיילים:
הצג