החופשה הבאה שלך מתחילה כאן
פורום סקופים וחדשות אשכול 761137

תשבץ 21.09.2223:55

כתב אל מנאר משתף את הציוץ של נתניהו, ומציין שנתניהו מפיץ את האיומים בגלל ההשפעה הרבה של איומי נסראללה על האויב





פומפיה 21.09.2223:58
1. כתבתי היום באשכול מקביל: כל הכבוד לליכוד שעושה טובה לנסראללה בתגובה להודעה מספר 0
הליכוד עובד בשביל חיזבאללה וחמאס. בשביל העם? פחות. העדר ימשיך להצביע כי הוא אוהב שדורכים עליו וכל האמצעים כשרים, כולל אירגון טרור שיעי קיצוני שונא ישראל.

זה בדיוק מה שהם רצו ואת זה הם קיבלו.
צפנת-פענח 22.09.2200:02
2. אתה זוכר שהליכוד באופוזיציה וחברי ליגת הצדק מסתחבקים עם עבאס את עבאס? בתגובה להודעה מספר 1
Braveheart 22.09.2200:02
3. חח לא ייאמן בתגובה להודעה מספר 2
צפנת-פענח 22.09.2200:03
7. פעם חשבתי שפוליטיקה היא תורת השקר, היום אני מבין שלשמאל אשמה בלעדית בכך בתגובה להודעה מספר 3
Braveheart 22.09.2200:06
14. חד משמעית. בתגובה להודעה מספר 7
כינוי 22.09.2200:26
30. ++ השמאל לא רק שקרן אלא גם צבוע. בתגובה להודעה מספר 7
חברה בפורום 22.09.2200:36
35. לא רק צבוע גם רע ואכזר לכל מי שלא הוא, בתגובה להודעה מספר 30
פרידריך 22.09.2200:39
38. דיי להתייפייף. לא ראיתי ימניים חמים פה בתגובה להודעה מספר 35
בכל התגובות לעיל וברוב מוחץ של תגובות של תומכי ביבי.
השנאה כלפי מה שאינו ביבי מעבירה אנשים על דעתם
Baznoded 22.09.2201:23
70. אני מתעב את הדיעות והרעיונות של השמאל (לא את האנשים) בתגובה להודעה מספר 38

ערכתי לאחרונה בתאריך 22.09.22 בשעה 01:38 בברכה, Baznoded

סוציאליזם
אקטיביזם שיפוטי
אפליה מתקנת
מדינה לפלשתינאים
פלורליזים דתי
וכו'
איפכא 22.09.2210:03
97. בוא נסתום להם את הפה. בתגובה להודעה מספר 38
מירי 22.09.2200:41
39. נכון. הימין בליכוד המתחזה, מלא בצדיקים גמורים! בתגובה להודעה מספר 7
צפנת-פענח 22.09.2200:44
42. לא דיברתי על אנשים ספציפיים, אלא על תרבות של שקר וחולאים רעים בתגובה להודעה מספר 39
פעם חשבתי שהמקור הוא הפוליטיקה, היום אני מבין שהמקור הוא התרבות השמאלנית המטונפת
תשבץ 22.09.2200:48
45. אין שום תקדים בדמוקרטיה מערבית למכונת רעל משומנת ואפקטיבית כל כך כמו זה שביבי בנה בתגובה להודעה מספר 42
השיטות שלו בסיוע נתן אשל שייכות לדיקטטורות אפלות ולשם הוא זומם לדרדר אותנו
צפנת-פענח 22.09.2200:50
46. אתה לא חייב להצביע ליכוד ידידי, לרשותך מפלגות אנטי-ציוניות רבות לבחור מהן בתגובה להודעה מספר 45
כל עוד זו "דמוקרטיה מערבית", כבד את הכרעת הרוב.
תשבץ 22.09.2200:51
49. מ-0 ההתייחסות למה שרשמתי אני מבין שאין לך מה לטעון נגד בתגובה להודעה מספר 46
צפנת-פענח 22.09.2200:54
53. תראה, אני לא יודע איך להגיב לדמגוגיה בגרוש בתגובה להודעה מספר 49
אתה יכול לומר שזה לא יאה, משחק פוליטי מלוכלך, או שלל תיאורים אחרים. כשאתה מדבר על דיקטטורות אפלות וכל מיני סיסמאות נבובות, אני אכן נותר ללא תשובה עניינית. אם הגמל לא רואה את הדבשת של עצמו, אני בטח לא יכול לשכנע גמל שיש לו דבשת על הגב
תשבץ 22.09.2200:56
56. לא יעזור, מכונת הרעל זה בצד הביביסטי בתגובה להודעה מספר 53
צפנת-פענח 22.09.2200:59
58. עם כזו נחרצות קשה להתווכח בתגובה להודעה מספר 56
ובטח שאי אפשר להתווכח עם שלל הברכות, המילים היפות והאיחולים הלבביים שניכרים כל כך בקמפיינים של השמאל הנאור
Baznoded 22.09.2206:49
73. כן ביבי לא ביבי רוב העם היהודי מצביע ליכוד וימינה בתגובה להודעה מספר 56
על פניו נראה שמצביעי גנץ לפיד ושמאלה הולכים ומבגירים ודמוגרפית מתמעטים.

אני מקווה שכל מצביעי הליכוד וימינה לעולם לא יתנו לשמאל לחנך את הילדים הנכדים ולאלה שיש את הנינים. שום אידאה או רעיון, שום מסר או "מוסר" שמאלני לא יעבור לילדים רעיונות ותורת הפלורליזם פשוט מחוץ לעולם החינוך אליו יחשפו
פרידריך 22.09.2215:04
99. אם רוב העם היה מצביע כלשונך, לא היינו עכשיו בסבב חמישי בתגובה להודעה מספר 73
וגם כאם הסקרים מציגים שוויון.
אז נחדד - חלק מהעם מצביע ביבי וחלק נוסף מצביע מפלגות ימין. ועדיין אין לאף אחד את הרוב הדרוש
מירי 22.09.2200:50
47. אם התרבות השמאלנית מטונפת? אז גם אצל הימין. בתגובה להודעה מספר 42
עד כמה שידוע לי, אנחנו חיים בישראל עם תרבות ייחודית משותפת
צפנת-פענח 22.09.2200:51
48. מחילה אולי זו השעה, אבל לא הבנתי מה טענתך בתגובה להודעה מספר 47
מירי 22.09.2200:52
51. לא נורא. הייתי בדרך לכרית. אחרי החג, נמשיך בתגובה להודעה מספר 48
צפנת-פענח 22.09.2200:56
55. יהי רצון שתתחדש עליך ועל כל עם ישראל שנה טובה ומתוקה בתגובה להודעה מספר 51
מירי 22.09.2201:04
63. גם לך, שנה טובה ובריאה בתגובה להודעה מספר 55
כבשה פועה 22.09.2207:06
74. לא רק שקרים - עובדים בזה. לשים לב כיצד כמה מגיבים יושבים על זה 24/7 ומטנפים כל אשכול בתגובה להודעה מספר 7
Amnonimus 22.09.2209:06
78. הגמל לא רואה את הדבשת שלו בתגובה להודעה מספר 7
ביביהו ושקר הם מילים נרדפות
צפנת-פענח 22.09.2209:09
79. לא יכולתי להגדיר טוב יותר בתגובה להודעה מספר 78
הגמל לא רואה את הדבשת שלו

אגב, אין מילים "נרדפות" בעברית
Amnonimus 22.09.2209:20
81. אין בעברית למי שלא למד למודי ליבה בתגובה להודעה מספר 79
א. למה המילים הנרדפות נקראות כך?
העיסוק בדקדוק העברי החל לצמוח בימי הביניים בצל הדקדוק הערבי, בייחוד בספרד המוסלמית. לכן כמה מן המונחים הדקדוקיים המשמשים אותנו עד היום נוצרו בהשפעת המינוח הדקדוקי הערבי. למשל, השימוש במילים העבריות בניין, שורש וגזרה בהקשר הדקדוקי, הוא שיקוף של השימוש במקבילות של המילים האלה בערבית.

גם המונח מילה נרדפת, או מילה רודפת, כמו שאפשר למצוא בספרות ימי הביניים, נוצר בהשפעת הערבית. השורש רד"ף משותף לשתי הלשונות, שהן כידוע לשונות אחיות, אבל בעברית השורש הזה מציין בעיקר 'ריצה בעקבות מישהו כדי להשיג אותו', ואילו בערבית ההוראה של אותו השורש היא בעיקר 'לבוא בעקבות', 'לבוא אחרי'. מכאן התפתחה בכמה מילים מן השורש הזה בערבית גם ההוראה הקרובה 'לבוא במקום', 'להחליף'.
צפנת-פענח 22.09.2209:28
88. אני רואה שבן אחותו לא שיפר את ידיעותיו בתורה, צא ולמד חביבי בתגובה להודעה מספר 81
Amnonimus 22.09.2209:32
89. גם בתורה יש מילים נרדפות בתגובה להודעה מספר 88
לידיעת העילוי
צפנת-פענח 22.09.2209:33
90. וואלה? כנראה פספסתי משהו בשיעורי ליבה. יכול לתת דוגמא? בתגובה להודעה מספר 89
Amnonimus 22.09.2209:39
93. בבקשה עילוי בתגובה להודעה מספר 90
מילה רודפת מילה
מה תפקידן של המילים הנרדפות בלשון הקודש? האם משמעותן שווה? ואם כן, מה הצורך בהן? האם יש ביניהם מחלוקת, או שזה קשור לגישה שונה אל פרשנות המקרא? מסתבר, כי בהסתכלות היסטורית ניתן ליישר את ההדורים
הרב עובדיה חן | כ"ז חשון התשע"ד | 31.10.13 | 11:45
"תגיד לי", משך משה את המילים באיטיות מכוונת "תגיד לי ותאמר לי זה אותו דבר או היינו הך?". יעקב נסה לענות, ואחרי שני רגעים בהם קלט את הרעיון, הצטחק והשיב באותו מטבע "אענה לך עכשיו או כעת?". "לא משנה", המשיך משה את משחק הלשון, "או כעת או עכשיו...".

ובכן, מה באמת, האם מילים נרדפות הן אותו דבר (או ´היינו הך´ אם תרצו...)?

נפתח במילים בתנ"ך. להוראת השמחה למשל, יש שלל נרדפים, כמו: ששון, שמחה, גילה, רינה, דיצה, וחדווה. האם יש ביניהם הבדלי ניואנסים, או שהם זהים?

אם לשאול את מפרשי המקרא הראשונים, הרי שהם אינם מתאמצים להבחין בין המילים הנרדפות, אלא סוברים שהחלופה ביניהן באה רק לצורך גיוון, העשרה או הדגשת העניין. הדרך הנפוצה שלהם לתיאור כפילויות אלה, היא באמצעות הביטוי: ´כפל העניין במילים שונות´.

דרך זו של המקרא, כבר מוזכרת בדברי התוספות במסכת בבא מציעא (דף ס´ ע"ב, בד"ה למה) "אורחא דקרא לכתוב לשון משונה, שהוא נאה יותר". דהיינו: אם צריך המקרא לכתוב את אותה תיבה פעמיים באותו פסוק, הוא ישנה למלה נרדפת אחרת ולא יחזור על אותה מלה. כגון: תהום אמר ´לא בי היא´ וים אמר ´אין עמדי´ (איוב כח´, יד´). שיטת ניסוח זו, אגב, מקובלת עד היום.

נביא מספר דוגמאות מהראשונים ל´כפל העניין במילים שונות´: על הפסוק "כֹּחִי וְרֵאשִׁית אוֹנִי יֶתֶר שְׂאֵת וְיֶתֶר עָז" (בראשית מט´, ג´), כותב הרשב"ם: "דיבור אחד הוא, דרך המקראות לכפול את דבריהם". על צמד המילים ´נפשי - כבודי´ בפסוק: "בְּסֹדָם אַל-תָּבֹא נַפְשִׁי בִּקְהָלָם אַל-תֵּחַד כְּבֹדִי" (בראשית מט´, ו´), כותב הראב"ע: "ויאמר רבי משה הכהן הספרדי, כי כבודי כמו נפשי; ורבים בספר תהילות כמוהו; ויפה פירש, כי הטעם הוא כפול כדרך הנבואות". דברים דומים כותב הראב"ע בפירושו לפסוק: "לְכָה אָרָה-לִּי יַעֲקֹב וּלְכָה זֹעֲמָה יִשְׂרָאֵל" (במדבר כג´, ז´): "זועמה ישראל – הטעם כפול כמשפט, שהיא דרך לדבר בטעם אחד במלות משונות, ושנוהו לחיזוק". גם הרד"ק בעשרות מפירושיו מפרש בדרך כזו.

בהימנעותו של הראב"ע מלחפש הבדלי משמעויות בין מילים נרדפות, נאמן הוא לשיטתו: "כי הכתוב שומר הטעמים – לא הלשון" (את שיטתו זו הוא מסביר באריכות בהקדמתו לעשרת הדיברות שמות כ´, א´). אם כי, חייבים לציין, שבפעמים נדירות מנסה גם הוא להסביר הבדלים כאלה, בפרט אם הם באו בפרשיות של דינים ומשפטים (ראה למשל בביאורו לשמות כג´, יא´).

לכל מלה - משמעות

לעומת פרשני התורה הראשונים, רבותינו האחרונים כן מייחסים הבדלי משמעות לצמדי המילים. לשיטתם, כל מלה נושאת את המשמעות המיוחדת לה, ואין במילים הנרדפות בתנ"ך כפילות מליצית בלבד.

נביא דוגמה לגישות השונות: כשיעקב שב מלבן ועומד להיפגש עם עשיו אחיו, מתארת התורה את הרגשותיו כך: "ויירא יעקב מאוד ויצר לו" (בראשית לב´, ח´). רש"י מפרש (ע"פ בראשית רבה עו´, ב´): "ויירא - שמא ייהרג, ויצר לו - אם יהרוג הוא אחרים". רד"ק לעומתו מפרש: "כפל העניין במילים שונות לרוב יראתו". (רש"י אמנם היה ´ראשון´ כמובן, אך גישתו במקרה זה מתאימה לגישה של האחרונים, אלא שלא ביאר מה ההבחנה הלשונית בין ´וירא´ ל´ויצר´).

ההבחנה בין המילים נרדפות, נעשית בדרך כלל על ידי הסתייעות מאותן מילים שבאו במקומות אחרים במקרא, ובדיקת ההקשר שלהן שם. עם זאת, יש בכך חסרון מכיוון שבדרך כלל אין מדובר באסמכתאות מוחלטות.

שני פרשנים עיקריים מהאחרונים שהובילו את ההבחנה במילים הנרדפות ופירשו אותן כמכוונות לעניינים שונים, הם: הגר"א והמלבי"ם.

ביתר שאת, עסק בנושא זה רבנו המלבי"ם - גדול מומחי לשון המקרא במאות השנים האחרונות. לאורך פירושו לתנ"ך הוא מדגיש בצורה שיטתית את הניואנסים הדקים, היוצרים את ההבדל בין מילים נרדפות הנראות לכאורה, זהות בהוראתן. למשל, הוא מבדיל בין גילה, רינה, דיצה וחדווה. בספר בשם "הכרמל" קובצו בצורה מילונית כל ביאוריו של המלבי"ם על החילוקים בין המילים הנרדפות.

בפתח פירושו על המקרא מסביר המלבים את מטרת חיבורו: "א. מפרש דברי אלוקים, באופן שלא ימצא בשום מקום כפל עניין במלות שונות. ב. שכל מלה הבאה במאמר, מוכרחת לבוא במאמר ההוא, על פי כל כללי הלשון והבדלי הנרדפים". בהקדמה לפירוש לספר ישעיה (מבוא המחברת), בהציגו את יסודות שיטתו ואת שלושת "עמודי התווך אשר הפירוש נשען עליהם", הוא כותב בהחלטיות: "לא נמצא במליצות הנביאים כפל עניין במלות שונות, לא כפל עניין, לא כפל מאמר, ולא כפל מליצה, לא שני משפטים שעניינם אחד, לא שני משלים שהנמשל אחד, ואף לא שתי מלות כפולות".

בחקירת המילים הנרדפות, קבע המלבי"ם (בהקדמה לישעיה הנ"ל) כלל מעניין ש"המליצה תעלה תמיד במושגיה מן הקל אל החמור, מן הקטן אל הגדול, מן המעט אל הרב, ולא בהיפך". את הכלל הזה הוא מיישם למשל בפירושו לפסוק מישעיה (א´, ד´), שבו, לכאורה, יש שבעה ביטויים חוזרים המתארים את עזיבת העם את ה´: "גוי חוטא, עם כבד עוון, זרע מרעים, בנים משחיתים" וגו´. לדעתו, אין כאן כפילות, אלא דרגות שונות בחומרת המעשה, וכל ביטוי נוסף עולה בחומרתו על הביטוי הקודם לו, ובלשונו: "החוזה עולה במעלות ומגדיל איכות חטאותיהם מדרגה אחר מדרגה".

שיטת הגר"א והמלבי"ם התקבלה באדיקות יתירה בקרב המפרשים והדרשנים, כפי הנראה בגלל האתגר הפרשני שבה, והעושר הלשוני שהיא מוכיחה בפסוקי התורה, מה שמלמד על חכמתה האלוקית של התורה. כל כך רווחה הגישה, עד שיש מהאחרונים שהתייחסו לגישת הראשונים בצורה נלעגת. הרש"ר הירש זצ"ל למשל, שאף הוא רגיל לדקדק במשמעות כל מלה ומלה, יוצא חוצץ כנגד הרעיון של "כפל הדבר במילים שונות", ואלו דבריו הנחרצים: "תורת ההקבלה וכפל הדבר וכו´ – שיטת פירוש נוחה היא. אך נראה בעינינו, כי אין היא הולמת גם דיבור רציני של אדם, קל וחומר שאין היא ראויה לדבר אלוקים. רק שיכורים ואולי ילדים ילהגו ללא מחשבה ´כפל עניין במילים שונות´".

את ביקורתו הוא כותב בהקשר להסבר על הביטוי הנרדף שנאמר לרבקה בפרשת תולדות: "שני גויים בבטנך ושני לאומים ממעייך ייפרדו". מסביר הרש"ר הירש כי "גוי" הוא אומה, אך "לאום" הוא מדינה, ומשמעותם העמוקה של דברי ה´ היא: אומות שונות לא תמיד יוצרות מדינות השונות באופיין זו מזו. אירופה מונה עמים רבים, ואף על פי כן רוב מדינות אירופה דומות במהותן ובאופיין היסודי. לרבקה נאמר כי לא רק ש"שני גויים" בבטנה, אלא גם "שנילאומים", המייצגים שתי שיטות חברתיות שונות, וכבר מיום היוולדם ייפרדו לדרכיהם המנוגדות.

אלא, שדברי הביקורת החריפים של הרש"ר הירש קשים לעיכול, שהרי כאמור רבותינו הראשונים לא ראו כל פסול לראות בדברי הקב"ה גם קישוטים לשוניים המייפים את דבריו, וכאמור השתמשו עשרות פעמים ב´כפל הדבר במילים שונות´. לא מסתבר שהוא מעמיד עצמו כנגד גדולי פרשני המקרא: הראב"ע, הרשב"ם הרד"ק ועוד...

מה בין דורות ראשונים לאחרונים

כדי לגשר בין הפערים וליישר את ההדורים (הנה, גם אני כפלתי העניין במילים שונות...), נראה להציע זווית ראיה שונה בהבדל שבין שתי הגישות. לשם כך, יש להביט בפרספקטיבה היסטורית על תולדות פרשנות המקרא. למעשה, ההבדל בין גישת הראשונים לגישת האחרונים, אינו מתבטא רק בעניין זה, אלא בכלל באופי הפרשנות. מטרתם של רבותינו הראשונים היתה לפתוח בפנינו את שערי לימוד המקרא, ומחמת כן כל עסקם לא היה אלא לפרש פשוטו של מקרא. לא השתעשעו על ברכי החידוד ולא נמשכו אחרי הברק שלו. ואילו רבותינו האחרונים, דרכם להמשיך להעמיק כננס על גבי ענק, ואצלם הפרשנות שמעבר לפשט תפסה את מקומה בקדמת הלימוד.

ובכן, ניתן לומר כי באמת אין הכרח שיש כאן מחלוקת עקרונית בין הראשונים לאחרונים, ואלו שוללים דרכם של אלו, אלא שהראשונים התמקדו ברובד הראשון – הפשטי, ולא שללו שניתן עוד להמשיך להעמיק ולהבחין בין המילים ברבדים עמוקים יותר, בבחינת "דרוש וקבל שכר". ומקום הניחו בזה לאחרונים להתגדר בו. להבהרת הדברים, נביא דוגמה מהכפילות בפסוק "האזינו השמים ואדברה / ותשמע הארץ אמרי פי" (דברים לב´, א´). אפשר לפרש לפי פשוטו שהכפל בא לצורך השירה והמליצה, וגם האחרונים מסכימים לכך, אך הם אינם מסתפקים בכך, ומנסים לבאר את המשמעות הפנימית שיש במילים שבחרה התורה לכפול בהם.

וההוכחה שאין סתירה בין הגישות, היא מכך שגם הראשונים, במקומות שמצאו לנכון, גם הם בחרו לפרש את הבדלי הלשונות וכנ"ל. ואפילו חז"ל מצאנו שבמקומות מסוימים מפרשים את ההבדל בין הנרדפים.

על גישתם זו של הראשונים ניתן ללמוד ממה שכתב החכם ר´ יוסף אבן-כספי מספרד בפירושו על התורה עה"פ "ולא זכר שר המשקים את יוסף וישכחהו" (בראשית מ´, כג´): "אין לכפל זה טעם וסיבה, רק חיזוק, כמו שקדם לנו אמרו: "ונחיה ולא נמות" (בראשית מז´, יט´), "מת אתה ולא תחיה" (ישעיה לח´, א´), וכן: "בנים סכלים המה ולא נבונים המה" (ירמיה ד´, כב´). ומי שירצה לתת טעם בזה, עליו לתת טעם לכל מה שנמצא מזה המין בתורה ובמקרא, ושכר הרבה יטול". כלומר, אכן יש טעם, אך אין זה מענייננו עתה, כי עסקנו בפשט.

המלבי"ם, בהקדמתו לנביאים הראשונים מתייחס לצורת הפירוש שלו השונה מהראשונים, ומסביר אותה בכיוון זה שמקום שהניחו לו הראשונים להתגדר בו, וכך הוא כותב בלשונו הנפלאה: "לב הראשונים היה פתוח כפתחו של אולם, המה ידעו חכמת הלשון, השכילו דרכיה, הבינו נתיבותיה... אולם באשר הם היו המתחילים במלאכה זאת, ולפניהם הייתה הארץ הזאת מדבר ארץ לא זרועה, לכן שקדו שקידה עצומה ועבדו עבודה רבה... לפתור המלות הקשות ולפענח חקר המאמרים, לפתח מסגרותיהם במפתח הפשט הפשטי, בל יהיו עוד כחידות סתומות, כעם נועז עמקי שפה משמוע, על כן מעת זרע רש"י ז"ל בארץ ההיא וימצא מאה שערים, ויברכהו ה´ ויעש פרי תבואה, עד בא הקמחי ויטחן קמח סולת ברחיים ויאפה עוגות מצות, היה כל עסק המפרשים ופרי עמלם, למצוא ראשית דעת פתרוני המלות ודקדוקם לבד, ולא נטו באלה להוליד ילדי הרעיונות הנשגבים, המעופפים בכח אמיץ על מרומי המליצות האלוהיות, אשר גבהו מאד מן הילדים כגילם, הנולדים על ברכי רוח איש ובינת אדם, כגבוה שמים על הארץ. ועל כן כל קורא והוגה אשר ישית לב ושום שכל להבין במקרא, ידע ויבין את זאת, כי לא לבד אשר עדיין נשארו מליצות רבות, וגם פרשיות, וגם נבואות שלימות, אשר לא הוסר מעל פניהם המסכה...".

לבד מזאת, חובה לזכור את הרקע שהביא את המלבי"ם ´לרדוף´ אחר משמעות כל מלה וכפילות, ולהפוך את הקו המרכזי בפירושו לחקירת המילים הנרדפות. בתקופתו, רווחה התפיסה ה´משכילית´ הקרה שראתה בתנ"ך ספר המכיל סיפורים ושירים ח"ו, ובהתאם לכך – ספר שיש בו חזרות ומילים נרדפות שמטרתן לייפות את הכתוב. כתגובת נגד, בא המלבי"ם שהיה מגדולי הלוחמים בתנועת ההשכלה, והוכיח שלא יתכן שבתורה האלוקית זו המטרה היחידה, וביאר איך לכל מלה ולכל אות הנכתבת מפי ה´ ומדברי נביאיו יש גם משמעות פנימית. וכלשונו המליצית במבוא לישעיה: "היעלה על לבך כי הדבור הנשגב אשר צוה שמים ונבראו, ארץ ותעמוד, אור ויהי; היה בפי נביאיו כבלויי הסחבות לכסות בם מערומי השיר והמליצה?!...".

ומעתה, עיקר ביקורתם של המלבי"ם והרש"ר הירש היא על אותה תפיסה משכילית שמתוך חוסר כבוד לתורה, רואה בה רק את האפשרות של כפל העניין במילים שונות, ואוסף של נרדפים חסרי משמעות נוספת עמוקה, להבדיל מהראשונים שאדרבה, גישתם נבעה מתוך שבח לעושר המליצי של התורה.

לאחר כותבי כל זאת, גיליתי למרבה הפלא שלמעשה שתי הגישות של הראשונים והאחרונים, כבר נחלקו בהם התנאים בספרי (במדבר, פרשה כ"ג, ד"ה ´מיין ושכר´). המדרש מקשה שם על הפסוק "מיין ושכר יזיר": "והרי יין הוא שכר, ושכר הוא יין? אלא שדברה תורה שתי לשונות. כיוצא בו אתה אומר, שחיטה היא זביחה וזביחה היא שחיטה, קמיצה היא הרמה, הרמה היא קמיצה, עמוקה היא שפלה, שפלה היא עמוקה, אות הוא מופת, מופת הוא אות, אלא שדברה תורה שתי לשונות. אף כאן אתה אומר מיין ושכר יזיר והרי ´יין´ הוא ´שכר´ ו´שכר´ הוא ´יין´, אלא שתי לשונות דברה תורה. ר´ אלעזר הקפר אומר: ´יין´ זה מזוג ´שכר´ זה חי...".

כאן יש להדגיש שכל הוויכוח הוא בנוגע למילים מתוך המקרא, אך יש הרבה מילים נרדפות שנוצרו בגלל שימוש מעורבב של מילים מהתורה ומחז"ל, ובזה לא שייך לומר שיש הבדל ביניהן. עם זאת, התפתחות השפה בדור האחרון, יצרה הבדלי משמעויות בין מילים שבמקורן היו שוות, כדי ליצור עושר רב יותר של מילים ומונחים. לדוגמה, המילים ´שופט´ ו´דיין´ זהות במשמעותן. ההבדל ביניהן הוא, ששופט - בלשון המקרא ודיין - בלשון המשנה. אך בימינו ´שופט´ התייחד למשפט האזרחי, ואילו ´דיין´ לבתי הדין הרבניים. ויש המעדיפים בלשון ספרותית להשתמש במלה הנרדפת בלשון חז"ל, ובלשון המקרא לשפת הדיבור. למשל: "אנו" (כתיבה), "אנחנו" (דיבור).

כר פרשנות רחב

שיטה זו של הגר"א והמלבי"ם - להבחין באופן שיטתי בין המילים הנרדפות במקרא, הצמיחה כר פרשנות רחב, בו מדקדקים מה המשמעות המיוחדת לכל כפל לשון ומלה נרדפת בתנ"ך. על פי דרך זו, התחדשו במהלך הדורות, חידושים והברקות מיוחדים, וכן תורצו קושיות רבות. מן הראוי להציג לדוגמא את אחד מהביאורים היותר מובחרים שהולידה שיטה זו:

בתחילת פרשת בלק ישנה מבוכה רבה שהתחבטו בה המפרשים. בתחילה מורה הקב"ה לבלעם בצורה חד משמעית "לא תלך עמהם" (במדבר כב´, יב´), ואילו בהמשך כאשר מגיעה אליו משלחת שנייה של שרים ונכבדים, נותן לו ה´ רשות מפורשת ללכת, כמ"ש "אם לקרוא לך באו האנשים קום לך אתם" (שם כב´, כ´). ולא מוסבר מדוע שינה הקב"ה את דעתו – ´ההוא אמר ויתנחם´? ויותר מכך לא מובן, שאחר שכבר ניתנה לו רשות בפה מלא ללכת, מדוע נאמר "ויחר אף אלוקים כי הולך הוא" (שם כב´, כב´)?

בא הגאון מוילנא זצ"ל בספרו "קול אליהו", ועל פי שיטתו, מתרץ תירוץ מפתיע שמספק יישוב המתקבל יפה על הלב. הוא מחדש שיש חילוק בין תיבת "עם" או "עמו", לבין תיבת "את" או "אתו". תיבת "עם" או "עמו", מורה על שיווי בדבר המדובר, שפעולת שניהם על כוונה אחת ממש, ואילו תיבת "את" או "אתו", משמעותה שאף שפיזית הם עושים את הדבר ביחד, בלבם אינם שווים ולכל אחד מהם כוונה אחרת בלבו.

ומעתה, אין שום סתירה. בתחילה כשביקש בלעם ללכת "עמהם" לקלל את ישראל, סירב ה´ והורה לו "לא תלך עמהם", "עמהם" דווקא, כפי כוונתם ללכת לקלל את העם, כי לא יצליח במטרתו להפיק רצונם של שרי מואב - "לא תאור את העם כי ברוך הוא". ואילו לאחר מכן שראה הקב"ה כי מתאמץ הוא ללכת, אמר לו "אם לקרוא לך באו האנשים", ואתה סבור להשתכר בהליכתך אתם – "קום לך אתם", "אתם" דווקא, דהיינו: כבר הזהרתיך שלא תלך "עמהם" בכוונה לקללם, אלא תלך "אתם", שלא יהיה לבך דומה ללבם.

אם היה בלעם עושה כך, לא היה עליו חרון אף, אלא שבלעם ברשעותו מרוב התלהבות קם וחובש בעצמו את אתונו (שהשנאה מקלקלת את השורה), "וילך עם שרי מואב" - הלך "עמם", בכוונה אחת לקלל את ישראל, וכפירוש רש"י "לבו כלבם שוה", ולכן "ויחר אף ה´" וגו´. אמנם מה שלאחר מכן אמר לו המלאך: לך "עם" האנשים, זהו כיוון שבדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו, כמ"ש רש"י.

אגב, יש להעיר על פירוש זה, שהרי בהמשך הפרשה כתוב: "ויזבח בלק בקר וצאן וישלח לבלעם ולשרים אשר אתו" (שם כב´, מ´), וכן "ושרי מואב אתו" (שם כג´, יז´), משמע שלא היה לבו כלבם שווה, כמשמעות "אתו"? ואפשר שכיון שהגיע לשם, כבר לא היה בכוונה שלמה לקלל את ישראל, כמו שאמר "הִנֵּה בָאתִי אֵלֶיךָ עַתָּה הֲיָכֹל אוּכַל דַּבֵּר מְאוּמָה הַדָּבָר אֲשֶׁר יָשִׂים אֱלוֹקִים בְּפִי אֹתוֹ אֲדַבֵּר" (שם כב´, לח´). והסיבה שחזר בו הייתה מכיוון שראה שנתן לו בלק רק בקר וצאן, שזה דבר מועט (כמ"ש רש"י, ועיין לאור החיים הקדוש), או מפני שידע ממה שנתנבא בלק שסופו לצאת מעמו בקלון (כמ"ש רש"י, שם כב´, לז´).

דוגמה נוספת לחידוש מבריק על פי שיטה זו:

כאשר מתארת התורה את הריב שהתגלע בין רועי אברהם לבין רועי לוט, ניתן להבחין בקלות בסתירה לשונית בולטת: בתחילה נקראת התגרה "ריב" בלשון זכר, ואילו בהמשך "מריבה" בלשון נקבה ("ויהי ריב בין רועי מקנה אברם ובין רועי מקנה לוט וגו´. ויאמר אברם אל לוט אל נא תהי מריבה ביני וביניך וגו´, בראשית יג´, ז´-ח´), מדוע?

יישוב מעניין לכך מצאנו בדברי הגאון רבי שלמה סלימאן פרץ זצ"ל ממרוקו בספרו "חכמת שלמה". בדבריו הוא מוצא הבחנה מעניינת בין ´ריב´ ל´מריבה´: "ריב" זה לשון זכר שאינו מוליד, דהיינו מריבה קטנה, ואילו "מריבה" היא לשון נקבה, כמו אֵם (נקבה) המפרה עוד ועוד מריבות.

אם כן, פונה אברהם אבינו ואומר ללוט: מאחר שעד עתה היתה הקטטה בינינו לבין רועינו רק בבחינת "ריב" ("ויהי ריב בין רועי מקנה אברם" וגו´), במטותא מנך "אל נא תהי מריבה ביני ובינך", בא נפרד כידידים, ובכך נעצור את המחלוקת בעודה באבה, כשהיא עדיין בגדר "ריב", ולא נאפשר לה להתפתח ולהפוך ל"מריבה" היולדת ומרבה.

הבחנה בין מילים נרדפות בימינו

בכתיבה הספרותית בזמננו, עושים הכותבים שימוש רב בהבדל שבין המילים נרדפות, כאשר הם נותנים את הדעת להבדלים הדקים שיוצרים את השינוי בין המילים הנרדפות, ובוררים את הביטוי המתאים. למשל המילים: חפץ, אבה, רצה וביקש - אין בהן עצמה זהה של רצון. כמו כן: ידיד, רע, עמית ומכר - הם ברמות שונות של קשר. בעוד כל ידיד הוא גם מכר, הרי שלא כל מכר הוא ידיד. כאשר מתארים למשל אדם כועס, אפשר לכתוב פשוט שהוא "כעס", אך אם רוצים להדגיש שמדובר בכעס גדול, משתמשים במלה הנרדפת "זעם", שהיא עזה יותר, ואם רוצים להגביר יותר את עצמת הזעם, כותבים "רתח מזעם" או "התמלא בחמה". וכן על זו הדרך.

בספרו ´לשון למודים´ (ח"א למוד חמישי, ד"ה אך הנבחרות) ממליץ רבנו הרמח"ל לבחור מבין המילים הנרדפות דווקא את המלה הפחות נדושה, כזו שתפתיע את הקורא ותפאר את לשון המאמר. למשל: אבן, סלע, צור וחלמיש, הם בעלי הוראה שווה, אולם אבן וסלע הם בשפה פשוטה, ואילו צור וחלמיש הם בשפה גבוהה יותר המפארת את המאמר. דוגמה נוספת: המלה "בלתי" עשירה יותר מהמלה המצויה "לא". עם זאת, הוא מדגיש שאין לבחור מילים שאינן מוכרות כלל. נקודה נוספת הוא מדגיש בספרו "המליצה" (פרק ב´ ד"ה עוד מן הראוי) כי קיימות מילים נרדפות שאינן מתאימות בכל מקום. לדוגמה, לא שייך לכתוב "היה יושב ומצפהפן תבוא עליו הרעה", שכן לשון "ציפייה" נכתבת בהקשר חיובי. על כן, על הכותב לבחון גם איזו קונוטציה תגרום המלה, ועל פי זה להתאים אותה לנאמר.

ישנם ביטויים רבים שניתן לכותבם בלשון כללית, אך יש להם גם לשון פרטית, ולתפארת הלשון מומלץ לחזר אחר הלשון המבוררת יותר. מילים כוללניות יוצרות רושם סתמי, לעומתן - המילים המדויקות יוצרות תמונה. דוגמה נהדרת למילים ספציפיות, ניתן להביא ממאגר המילים המבקשות להביע את מגוון הקולות אותם משמיעים בעלי חיים שונים. המדרש נוקב בשמותם של בעלי החיים השונים שהיו על כסא שלמה המלך ובקולות אותם הם השמיעו: "אמר ר´ יוחנן: היו כולם נותנים קולם, והיה מרעיד כל העולם כולו: שור גועה, אריה שואג, אילצוהל, נמר צורח, כבש חונב, זאב זורד, צבי מפרט, דוב מגמגם, חמור מבריס, פיל נוהם, ראם מצלצל, גפרית מלבלב, אדם מרנן, שד מזמר. זיז היה קורא וקולו עולה לשמים, נשרצועק כקול מים רבים, יונה מהגה, נץ מצפצף והיה מקולו מתעוררים כל ישני ירושלים. נחש בפיו היה שורק והיו חולי ירושלים מתרפאין מקולו" (אוצר המדרשים אייזנשטיין עמוד תקכ"ו).

ונרחיב בעוד מספר פרטים נפוצים: לתיאור פעולות שונות יתאים הפועל "עשה", אולם הרוצה לנקוט בלשון עשירה, יבחר לכל פעולה את הביטוי הבלעדי לה. כמו כן יש למעט ככל האפשר בשימוש במלה הכללית "דבר" או "דברים", ולהשתדל תמיד למצוא את המלה הספציפית המתאימה. לדוגמה: במקום "דבר גדול" - "חידוש גדול". כאשר מתייחסים לדמות כל שהיא, אפשר לכתוב בכלליות "אדם אחד", אך עדיף למקד ולהשתמש בכינוי מדויק יותר: "יהודי", "לומד", "כותב", "אישיות חשובה" וכן הלאה.

השימוש בביטויים בלעדיים בא לידי ביטוי רחב ועשיר בכתיבת פעלי אמירה שמשתמשים בהם במסירה של דברים מפי דובר אחר. ניתן תמיד להשתמש בפועל הכללי "אמר", אך לעשירות הלשון, ראוי להשתמש בכל מקום בפועל שונה הכולל בתוכו גם קונוטציה המבטאת את אופן האמירה או מהותה. לדוגמא: אפשר לכתוב בסיפור "מניין לך? אמר הרב", אך יותר מדויק לכתוב "מניין לך? תמה הרב". כדי למצוא בקלות את אוצר המילים הנרדפות שיש לכל מלה, ניתן להיעזר בספרים מילוניים של מילים נרדפות כמו ה´תזואורס´, או לחילופין להעשיר את הידע בקריאת ספרים עשירי לשון. למשתמשים במחשב, האוצר קל וזמין - מציבים את הסמן על המלה, לוחצים על המקש הימני בעכבר, ושם ניתן לבחור את הביטוי הקולע מתוך מגוון האפשרויות.

שפת הקודשהשפה העברית
starsעולם הילדים החדש

phone_androidלהורדת האפליקציה

schoolתרומות ושותפות

access_alarmsכניסת שבת

photo_cameraאינסטגרם

chatווטסאפ הידברות

exposure_plus_22 הלכות בווטסאפ

emailניוזלטר

free_breakfastרץ ברשת

view_headlineחדשות היום

live_helpשאל את הרב

schoolהקמפוס היהודי

restaurantברכת המזון
צפנת-פענח 22.09.2209:45
94. תגיד קראת את מה שציטטת פה או שאתה סתם מבזבז לי את הזמן בהעתק הדבק? בתגובה להודעה מספר 93
הכתוב מראה בדיוק את מה שטענתי: יש בעברית מילים בעלי יותר ממשמעות אחת, אבל אין בעברית 2 מילים עם משמעות זהה. תעשה טובה תקרא קודם את מה שאתה שולח, אתה מעליב לי את ליבת האינטליגנציה
Amnonimus 22.09.2209:52
95. אתה יודע מה כדי לא להעליב את האינטלגנציה שלך בתגובה להודעה מספר 94
אין יותר מילים נרדפות בעברית
בוטלו מהיום
ואם אתה רוצה גם לא שאלות רטוריות
ולא ניגודים
אז ביביהו ושקרים הם מילים מקבילות
*אם יש מילה כזאת בעברית
צפנת-פענח 22.09.2210:01
96. אתה לא צריך לקחת את זה באופן אישי, זה סתם אינפנטילי בתגובה להודעה מספר 95
ניסיתי להתקדם מהרל"בת לדיון מחכים אבל אני רואה שכבודו לא מצליח להשתחרר מהחיווט. מכל מקום, שתהיה לך שנה טובה ומבורכת
Amnonimus 22.09.2210:09
98. תודה שנה טובה גם לך בתגובה להודעה מספר 96
ואכן תודות למאמציך החכמתי אין בעברית מושג שנקרא מילים נרדפות כבשאר הלשונות
NH4NO3 22.09.2200:04
9. חוץ מהסתה אין בכם כלום. כלי ריק. בתגובה להודעה מספר 1
rpme 22.09.2200:37
36. צריך כאן אחריות לאומית של ממש בתגובה להודעה מספר 1
גם ליברמן שגה בכך בעבר ועוד אינספור פוליטיקאים שבשביל רווח פוליטי רגעי - הם הלכה למעשה משמשים כחיזוק מוראלי של האויב.
צריכים להיות כללים שלא משתפים ולא מצטטים תעמולת אויב בשביל שום אינטרס פוליטי פנימי.
זה בנפשנו וזה בידנו.
gardner 22.09.2201:10
67. הפוך, חיזבאללה עובד חזק כדי שלפיד ייבחר בתגובה להודעה מספר 1
פומפיה 22.09.2201:30
72. חיזבאללה שונא ישראל וזה לא משנה מי עומד בראש - גם אם זה עופר כסיף בתגובה להודעה מספר 67
תקרא על האידיאולוגיה שלהם קצת.

לא הייתה אף ידיעה שתומכת באמירה שלך, ואם כבר חיזבאללה יעדיף את ביבי - הוא למד מחמאס שזה כדאי.

נסראללה הרים לנתניהו להנחתה ונתניהו בשלו עם אפס ממלכתיות.
Isrtv 22.09.2201:17
69. את הטוב. לנסראללה עשו לפיד וחבריו. הליכוד רק מנסים למנוע את הנשק העצום לישראל. שמחתי לחברה אותך למציאות. בתגובה להודעה מספר 1
נח איש קריות 22.09.2209:25
83. איך אמרה שרה? שתשרף המדינה. בתגובה להודעה מספר 1
NH4NO3 22.09.2200:03
4. שיגידו מה שהם רוצים, למי אכפת? העם בישראל צריך לדעת את האמת. בתגובה להודעה מספר 0
חיזבאללה ממילא יעוות כל דבר לטובתו כיאה לאירגון טרור שמשליט דיקטטורה טוטליטרית נטולת ביקורת.

כשהם יקבלו את שדות הגז השווים מיליארדים הם יעשו לא פחות מטעמים מהישראלים הפראיירים - רק שהפעם תהיה להם סיבה באמת טובה!
Braveheart 22.09.2200:03
5. תביא עוד כתבי חיזבאללה , זה לא מספיק בתגובה להודעה מספר 0
כל מה שיביא סיפוק לתאוות השנאה לנתניהו .

אל מנאר , ערוץ הטלוויזיה של חיזבאללה , אוהבים אתכם פה כמה , סתם שתדעו .
שמאלני גאה 22.09.2200:03
6. בגלל שהוא באופוזיציה, מותר לו לשרוף את המדינה בתגובה להודעה מספר 0
NH4NO3 22.09.2200:05
11. אתם לא המדינה. לא קרוב לזה. אתם מוכרים את המדינה בשביל תמונות עם נשיא טורקיה בתגובה להודעה מספר 6
גוג ומגוג 22.09.2200:06
15. לפיד חתם על הסכם כניעה לחיזבאללה . בתגובה להודעה מספר 6
ביבי לא מלאך .
תתייחס כרגע על הסכם הכניעה של לפיד.
זה לפיד מסר משאבי טבע של ישראל לחיזבאללה,לא ביבי.
חברה בפורום 22.09.2200:39
37. מי ששורף ת'מדינה זה אתם,נוח לכם להתעסק בנתניהו ולא בהסכמים מופקרים שמסכנים את ביטחון המדינה ככה גם עשיתם בתגובה להודעה מספר 6
לכל מי שהביע ביקורת על הסכמי אוסלו הארורים הסכמים שהשמאל המיט על עם ישראל עם אלפי נרצחים יהודים,הרבה שפך דם גרמתם במו ידיכם
גוג ומגוג 22.09.2200:04
8. לא מבין דבר מי חתם על הסכם כניעה מול חיזבאללה לפיד או ביבי. בתגובה להודעה מספר 0
לפיד לילות ארוכים לא ישן מתוך פחד מנסראללה ולא היתה לא ברירה לחתום על הסכם כניעה,צריכים גם להבין אותו קצת.
ללפיד לא היה ראש כרגע לצאת למערכה צבאית מול חיזבאללה.
אז הוא אמר לחיזבאללה בדרך עוקפת תקחו את הכל רק תעזבו אותי בשקט.
ובגלל זה הבובה האמריקאית לפיד מסתיר זאת מהציבור.
0x972Ops 22.09.2200:05
12. לא נמאס להפיץ פה פייק ניוז? בתגובה להודעה מספר 8
גוג ומגוג 22.09.2200:10
19. אין כאן שום פייק ,ישראל ויתרה לחיזבאללה על הכל. בתגובה להודעה מספר 12
למה זה סודי ,כי זה הסכם טוב ?
לפיד יותר חשוב לכם ממשאבי הטבע של ישראל.
הייזנברג 22.09.2200:24
27. על מה ישראל ויתרה ? תוכיח שאתה לא מפזר פייק ניוז בתגובה להודעה מספר 19
coyote 22.09.2200:28
33. יש לך הוכחה שלא ויתרה? בתגובה להודעה מספר 27
כי אם אתה חולק עליו אולי אתה יודע משהו שהוא לא.
אם זה היה הסכם טוב היה בטוח שלפיד היה מביא לכנסת ומהלל אותו עוד בזמן בחירות. זה שהוא לא מביא אותו, אומר דרשני
coyote 22.09.2200:26
31. ההאשמה של ביבי שתומך בחיזבאללה זה פייק ניוז בתגובה להודעה מספר 12
להסתיר הסכם בעת ממשלת מעבר זו בושה
תשבץ 22.09.2200:05
13. ניסית פעם לכתוב תסריטים? בתגובה להודעה מספר 8
וביבי לא רשאי לחתום על שום הסכם חוץ אולי מעסקת טיעון
Braveheart 22.09.2200:09
16. בוודאי שלפיד . אם במקרה לפני החתימה לא תתחיל מערכה כן? מערכה שהוא אחראי לה כמובן . בתגובה להודעה מספר 8
לחלול אין מושג מה הוא עושה .


ולבנון ולמעשה חיזבאללה יודעים היטב מה היה קורה אילו נתניהו היה זה שנמצא במקום לפיד

SMILODON 22.09.2200:09
17. בעניין לפיד אין עוד הסכם ואין כניעה. בינתיים ניזונים משמועות בעיקר מהליכוד. בתגובה להודעה מספר 8
בעניין נתניהו, יש עובדות: הצביע בעד ההתנתקות, התנצל בפני ארדואן ושילם עשרות מיליונים, התקפל בפני המוסלמים בהר הבית ב 2017 (מצלמות ומגנומטורים), ביטל את מצעד הדגלים ותמיד התקפל מול חמאס.
זופ-ניק 22.09.2200:10
21. לא סתם לפיד מסתיר את הסכם הכניעה בתגובה להודעה מספר 17
תשבץ 22.09.2200:11
22. +1+1=4 בתגובה להודעה מספר 17
גוג ומגוג 22.09.2200:11
23. אתה צודק ביבי הוא רופס וכנוע,אבל כרגע מדברים על הסכם הכניעה של לפיד לחיזבאללה. בתגובה להודעה מספר 17
SMILODON 22.09.2200:15
25. איך אתה יודע שזה כניעה אם המו״מ סודי? וההסכם יהיה עם ממשלת לבנון למורת רוחם של איראן בתגובה להודעה מספר 23
וחיזבאלה. אין בעיה להלחיץ את ממשלת ישראל כדי להשיג יותר, אבל שאדון נתניהו לא יעשה תעמולת בחירות בנושאי כניעה וינצל את הזיכרון הקצר של העם.
גוג ומגוג 22.09.2200:24
28. גם ביבי וגם לפיד עשויים מאותו החומר ..ואני לא מצביע עבורם ,וכנראה גם לאף אחד אחר לא .(הכנסת זה הצגה) בתגובה להודעה מספר 25
ואני ידוע .
ישראל נכנעה לחיזבאללה מקו 1 עד דרומית מקו 23 כולל חלקים מבלוק 72.
קרי חיזבאללה לקח את הכל.
ואתה חוזר על זה שזה הסכם סודי.
סוד ברוב המקרים זה דבר שלילי ,אם לא תמיד.אתה מכיר בחיים סוד שהוא חיובי ולא דבר שלילי שרוצים להסתיר.
SMILODON 22.09.2200:34
34. יכול להיות שאתה צודק, אבל גם יכול להיות כי רוצים להסתיר מהלבנונים ומחיזבאלה ולא מהישראלים בתגובה להודעה מספר 28
או שזה בכלל תנאי של המגשר כדי לנטרל השפעות חיצוניות.
בכל אופן, ברור שכל צד הגיש את עמדתו לאו״ם כשמתח את הגבול כמה שיותר רחוק לצורכי המו״מ. בסוף ייפגשו באמצע וישראל תיהנה מהגז הרבה לפניהם.
גוג ומגוג 22.09.2200:46
44. אני חותם לך שמה שכתבתי נכון. בתגובה להודעה מספר 34
אם אתה מכיר את שטח המחלוקת בין קו 1 עד 29 ,ישראל ויתרה כמעט על הכל.
תמיד תזכור את קו 1 הישראלי ועם מה שישראל נשארה בסוף,ובאופן יחסי מי נסוג יותר בשטח הימי בין קו 1 עד קו 29.
לבנון עשתה תרגיל עם קו 29 וככה בקל קודם כל לקחה 860 קילומטר מרובע מקו 1 עד עד קו 23, מעבר לנסיגה הישראלית ממאגר צידון קנה שחלקו נמצא דרומית לקו 23 שלבנון לקחה את כולו.
פלוס חלקים מבלוק 72 מערבית מראס א נאקורה.
הסכם כניעה נקודה.


Braveheart 22.09.2201:01
59. + + כל הכבוד על הבקיאות . המשך להפיץ ידע בים של בורות. בתגובה להודעה מספר 44
תשבץ 22.09.2201:03
61. איך אדם שהודה בפורום שאין לו מושג יכול לחתום שמה שהוא כותב נכון? בתגובה להודעה מספר 44
גוג ומגוג 22.09.2201:07
66. גם לך אני חותם. בתגובה להודעה מספר 61
איש 1 22.09.2200:10
20. ספר לנו... מה אתה לוקח ? בתגובה להודעה מספר 8
Braveheart 22.09.2200:22
26. למה אתה מתבטא כך ? בתגובה להודעה מספר 20
אלי כהן 22.09.2200:46
43. נרלי חומר ממש טוב בתגובה להודעה מספר 20
הופך שחור ללבן, יום ללילה, מים ליין
חברה בפורום 22.09.2200:42
40. ברור,וכדי שאני ואתה הוא והיא לא נתעסק בהסכמים המופקרים האלה אז נוח להם שנתעסק בנתניהו בתגובה להודעה מספר 8
נח איש קריות 22.09.2209:25
84. קישקוש בתגובה להודעה מספר 8
SMILODON 22.09.2200:05
10. הים אותו ים וביבי אותו ביבי בתגובה להודעה מספר 0
פודי בן קיפוד 22.09.2200:09
18. ביבי בתפקיד גוג ומגוג... :) בתגובה להודעה מספר 0
זופ-ניק 22.09.2200:11
24. לפיד משמיד עושה פיגועים מדיניים כפי שאמרה חברתו לקואליציה ותומכי החלול אינם מתביישים להראות את פרצופם ולהסית בתגובה להודעה מספר 18
הייזנברג 22.09.2200:25
29. הנוכל הסגול מיישר קו עם אחד מגדולי האויבים של מדינת ישראל. בושה וחרפה של פוליטקאי עלוב נפש בתגובה להודעה מספר 0
אננס 22.09.2200:26
32. ראש ממשלה לשעבר, רוצה לחזור להנהגת המדינה... מלאך החבלה על אמת זה. בתגובה להודעה מספר 29
חברה בפורום 22.09.2200:43
41. תגובה היסטרית משהו,המגמה הולכת ומתחזקת בעוד כ40 יום תזעקו גיוואלד שלקחו לכם את המדינה בתגובה להודעה מספר 32
כבשה פועה 22.09.2207:09
76. סביר יותר שירוצו לאמא בג''צ, יפתחו מלחמה או יועמ''שם תכריז על ''מניעה משפטית'' בתגובה להודעה מספר 41
זופ-ניק 22.09.2200:51
50. להפך לפיד נכנע ללא קרב לגדול אויבי ישראל לא סתם הנבזה הזה מסתיר את ההסכם בתגובה להודעה מספר 29
כבשה פועה 22.09.2207:07
75. שכחת ''הנאשם ..''. פעם הבאה לא תקבל שכר בתגובה להודעה מספר 29
p101 22.09.2200:52
52. נתניהו איבד את זה לגמרי, טוב שלא התחיל לעשות קמפיין ביחד עם נסראללה... בתגובה להודעה מספר 0
איש עלוב ומסוכן!
אקטואלי 22.09.2200:57
57. הנאשם היסטרי וכרגיל גם מפיץ פייק ניוז בתגובה להודעה מספר 52
כבשה פועה 22.09.2207:11
77. שכחת ''סגול השיער..'' - פעם הבאה לא תקבל שכר בתגובה להודעה מספר 57
מיותר להגיב לעניין כי אין שום טענה בתגובתך
נח איש קריות 22.09.2209:27
86. ואוו תודה רבה שנתת קישור לחשבון הזה בתגובה להודעה מספר 57
כבר אי אפשר לדעת מה זה מידע אמיתי!
אקטואלי 22.09.2200:55
54. הנאשם לא בוחל בכלום גם בתעמולה של חיזבאללה. כזכור גם צייץ באנגלית השמצות על המדינה בתגובה להודעה מספר 0
גוג ומגוג 22.09.2201:02
60. לא יעזור לך .כרגע זה לפיד שנכנע לחיזבאללה ומסר עשרות מיליארדים לחיזבאללה בהסכם הכניעה. בתגובה להודעה מספר 54
יש בך אצילות להודות בזה.
או שהכל אצלך זה דף מסרים לא אותנטי ומאוס כמו מסטיק של ביבי לא ביבי בשביל להסתיר את הכניעה של הגורו הטיפש לפיד.תנסה לגוון מדי פעם שזה יראה קצת אותנטי.
אם ביבי היה חותם על הסכם כניעה כמו כמו לפיד גם אותו היינו תוקפים.
תשבץ 22.09.2201:03
62. ''אם ביבי היה חותם על הסכם כניעה כמו כמו לפיד גם אותו היינו תוקפים.'' בתגובה להודעה מספר 60
מי זה "היינו?"
גוג ומגוג 22.09.2201:06
65. אני .לא מצפה מעדרים שסוגדים לגורו כזה או אחר . בתגובה להודעה מספר 62
גם ביבי וגם לפיד הם לא אלילים עבורי.
נח איש קריות 22.09.2209:33
91. מה אתה מקשקש, מסר עשרות מיליארדים בתגובה להודעה מספר 60
שקרן
Androidog 22.09.2201:04
64. רצה לעשות קמפיין ליכוד נגד לפיד, בסוף יצא שהוא עשה קמפיין חינם לטובת חיזבאללה בתגובה להודעה מספר 0
ממשיך לזרוע הרס בדרכו הייחודית והמקורית.
tristen 22.09.2201:15
68. וואו כתב אל מנור מדווח.. הם מפחדים מאיתנו יותר ממה שאנחנו חוששים בתגובה להודעה מספר 0
ערבי מאיים זה ערבי מפחד. מפחד שהימין יעלה לשלטון.
ואח תתבלבלו בין ימין לשמאל יש סיבה טובה שהם מעדיפים את לפיד.
מציאותי 22.09.2201:26
71. הם יודעים את מי הם רוצים כאן ראש ממשלה. בתגובה להודעה מספר 0
הלחיץ המפוחד חסיד הסטטוס קוו.
יגאל פת-אל 22.09.2209:12
80. מה משותף למסמך שטאובר, חיזוק החמאס, והחיזבאללה, הגרעין האירני, הצוללות, מזוודות לחמאס, הכותרת ל- בתגובה להודעה מספר 0
מסירת שטחים בירושלים לפוטלר, שחרור מחבלים עם דם על הידיים, הסתה נגד השמאל, נגד הדמוקרטים, נגד הרפורמים, אי העברת תקציב מסיבות פוליטיות

לבין

שתישרף המדינה?

לפותרים נכונה סוף שבוע זוגי מפנק (על חשבונם...) באחוזה הריקה של אחד השכנים של ראש האופוזיציה
אריה33 22.09.2209:23
82. ביבי המושחת תמיד הזיק לביטחון ישראל למען הכסא הטמא שלו ושתישרף המדינה בתגובה להודעה מספר 0
תת רמה של אישיות בפוליטיקה הישראלית

בע"ה יכשל שוב בבחירות
במבה 22.09.2209:26
85. לא חדש, נתניהו ימכור את המדינה וישתף פעולה עם נסראללה בשביל לחזור לשלטון בתגובה להודעה מספר 0
BlackHawkIL 22.09.2209:27
87. הם בעצם מודים שהם הורידו על הברכיים את הדחליל הרופס ושמדובר בהסכם כניעה של ישראל בתגובה להודעה מספר 0
טרמי 22.09.2209:34
92. ביבי בשירות האוייב... עד לאן יגיע מסע הרפש שלו ושל סוגדיו מטעמי ממון... בתגובה להודעה מספר 0
העבר לפורום אחר
העבר לפורום:
סיבה:
מזג אשכול
מזג עם פוסט מספר:
סיבה:
תגובה חדשה
כותרת:
תוכן:
סמיילים:
הצג
עריכת אשכול
כותרת:
תוכן:
סמיילים:
הצג