אפליקציית אייפון לפורום סקופים  |  אפליקציית אנדרואיד לפורום סקופים  |  אפליקציית WindowsPhone לפורום סקופים

גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #18442 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 18442
קורלי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 19.10.12
6678 הודעות, 66 מדרגים, 122 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי ט''ז בניסן תשע''ד    17:18   16.04.14   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

בכירים בוושינגטון כועסים: ישראל לא תומכת בעמדתנו מול רוסיה  

 
   בממשל התאכזבו מדברי ליברמן, שהשווה את היחסים עם ארה"ב לאלו עם מוסקבה. על רקע המתיחות, נתניהו ביטל את השתתפותו באירוע עם פוטין

ברק רביד, הארץ


בבית הלבן ובמחלקת המדינה בוושינגטון הצטבר בשבועות האחרונים כעס רב על "הניטרליות" שמפגינה ישראל בכל הנוגע לפלישה הרוסית לחצי האי קרים. בכירים בממשל האמריקאי הביעו אכזבה רבה מחוסר הגיבוי הישראלי לעמדה האמריקאית סביב המשבר באוקראינה ומהעובדה שבירושלים מציבים את היחסים עם ארה"ב ואת היחסים עם רוסיה על אותו מישור.

בכיר בממשל האמריקאי ציין כי אחת הסיבות לכעס בבית הלבן היתה העובדה שישראל נעדרה מההצבעה בעצרת הכללית של האו"ם לפני כשבועיים על החלטה שגינתה את הפלישה הרוסית לחצי האי קרים והביעה תמיכה בשלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה. "קיימנו התייעצויות בנושא אוקראינה עם בני הברית שלנו ברחבי העולם", אמר ל"הארץ" פקיד אמריקאי בכיר. "אנחנו מצפים שכל הקהילה הבינלאומית תגנה את מעשיה של רוסיה ותביע תמיכה באוקראינה. לכן, היינו מאוד מופתעים לראות שישראל לא הצטרפה לרוב מדינות העולם שהצביעו בעצרת הכללית של האו"ם בעד השמירה על שלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה".

פקיד ישראלי בכיר ציין כי העובדה שישראל לא נכחה בהצבעה נתפסה ברחבי העולם כצעד חריג ביותר ובסטייה מהמדיניות הישראלית רבת השנים להצביע באו"ם יחד עם ארה"ב בכל סוגיה. בעוד שהאמריקאים ראו בהתנהלות הישראלית כפיות טובה לאור הגיבוי הבלתי־מעורער שארה"ב נותנת לישראל באו"ם, בקרמלין ובתקשורת הרוסית ראו בכך הבעת תמיכה במוסקבה או לפחות חוסר התנגדות לפלישה לאוקראינה. הפקיד הישראלי ציין כי כשארה"ב ביקשה הבהרות, השיבה ישראל שנעדרה בשל השביתה שהתקיימה באותם ימים במשרד החוץ. בבית הלבן ובמשרד החוץ בוושינגטון לא קיבלו זאת, במיוחד משום שלא עודכנו מראש.

"השביתה היתה פתרון אלגנטי לדילמה שלנו", אמר פקיד ישראלי בכיר. "אבל גם אם לא היתה שביתה יש סבירות גבוהה שישראל לא היתה מצביעה עם ארה"ב בנושא".

סיבה נוספת לכעס האמריקאי על התנהלות ישראל בנושא נעוצה בסדרת התבטאויות פומביות של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושל שר החוץ אביגדור ליברמן, שבהן לא גיבו את ארה"ב. "יש לנו יחסי אמון עם האמריקאים ועם הרוסים והניסיון שלנו עם שני הצדדים היה חיובי מאוד", אמר ליברמן בראיון לערוץ 9 לפני כמה ימים. "אני לא מבין את המחשבה שישראל צריכה להיגרר לתוך הביצה הזו".

כשבכירים בבית הלבן ובמשרד החוץ בוושינגטון קראו את הדברים כעסם גבר. האמריקאים כעסו במיוחד על כך שליברמן הזכיר באותה נשימה את היחסים בין ישראל וארה"ב ואת היחסים בין ישראל לרוסיה, ואף שם אותם באותה דרגה. ארה"ב מעניקה לישראל מדי שנה סיוע צבאי בסך שלושה מיליארד דולר וסיוע מדיני קבוע. רוסיה, מצדה, מספקת נשק לאויבותיה של ישראל ומצביעה נגדה ברוב ההצבעות באו"ם.

ישראל נמצאת בדילמה מדינית קשה בנוגע למשבר באוקראינה וקרועה בין הברית עם ארה"ב לבין החשש מתגובה רוסית קשה, שתפגע באינטרסים ישראלים. פקיד ישראלי בכיר ציין כי נתניהו הקפיא נסיעה מתכוננת לסנט פטרסבורג ב-16 ביוני, שבה היה אמור להשתתף בקונצרט שיזם הנשיא ולדימיר פוטין לציון קשרי התרבות בין ישראל לרוסיה. לשכת ראש הממשלה נתנה תשובה חיובית, אלא שלפני שבוע היא פנתה לשגריר הרוסי בתל אביב ועדכנה אותו שהנסיעה מוקפאת, לנוכח הנסיבות הפוליטיות והמשבר באוקראינה.

"אמרו שנתניהו לא יוכל להתחייב לאירוע הזה לאור האווירה הפוליטית וישקול את קיומו בעתיד", אמר פקיד ישראלי בכיר. "הדגשנו שאנחנו מצפים מהם לגלות הבנה והם הבינו".

פקיד ישראלי בכיר ציין שלשכת ראש הממשלה קיבלה החלטה שלפיה כל פעילות משותפת עם רוסיה צריכה לקבל אישור מראש של הדרג המדיני. כך, למשל, מפגש עם רוסיה בדרג בכיר בנושא לוחמה בטרור הוקפא גם הוא.

"יכולת הנזק של הרוסים בנושאים חשובים לנו כמו איראן וסוריה גדולה, ולכן אנחנו מתנהלים בזהירות", אמר פקיד ישראלי בכיר. "מה לנו ולעימות הזה באוקראינה".

אלא שפקיד בכיר אחר על כך שישראל נשארת על הגדר. "יש הנחה שיותר קל להאכיל את האמריקאים את הצפרדע מאשר להסתכן בלהרגיז את הרוסים", אמר. "מרוב פחד עשינו לעצמנו חיים קשים".

http://www.haaretz.co.il/news/politics/.premium-1.2295634


בתגובה לכעס האמריקאי, ישראל מסבירה שגינוי רוסיה עלול לפגוע בביטחונה

ארה"ב לישראל: אם אתם רוצים להיות חלק מקבוצת המדינות המערביות, עליכם להתנהג בהתאם – גם בנושא אוקראינה

ברק רביד, הארץ


ישראל הבהירה לארה"ב במגעים שהתקיימו בין הצדדים בשבועיים האחרונים כי היא חוששת שאם תתייצב בפומבי נגד רוסיה בסוגיית הפלישה לאוקראינה, עלול הדבר לגרום נזק לאינטרסים הביטחוניים שלה, כך אמר ל"הארץ" בכיר ישראלי המעורה בצורה אינטימית במגעים עם ארה"ב בנושא.

היום נחשף ב"הארץ" כי הממשל האמריקאי כועס על ישראל על כך שהיא נוקטת במדיניות "ניטראלית" כלפי המשבר באוקראינה ואינה מתייצבת בפומבי נגד רוסיה ולצד ארה"ב.

בכיר בממשל האמריקאי ציין כי אחת הסיבות לכעס בבית הלבן היא העובדה שישראל נעדרה מההצבעה בעצרת הכללית של האו"ם לפני כשבועיים בה גונתה הפלישה הרוסית. לאחרונה ניסתה ישראל בכמה הזדמנויות להסביר לממשל האמריקאי את מדיניותה בנושא אוקראינה ואת הסיבה להיעדרות מההצבעה. הבכיר הישראלי ציין כי בעוד שבמשרד החוץ האמריקאי ובקונגרס גילו הבנה לעמדה הישראלית, בבית הלבן לא השתכנעו מההסברים.

חוסר הנחת האמריקאי ממדיניותה של ישראל עלה בפגישה שהתקיימה בשבוע שעבר בוושינגטון בין שר החוץ אביגדור ליברמן לבין היועצת לביטחון לאומי בבית הלבן סוזן רייס. ליברמן הסביר כי העובדה שישראל נעדרה מההצבעה בעצרת הכללית של האו"ם נבעה מהשביתה עליה הכריזו עובדי משרד החוץ.

ליברמן סיפר לרייס כי בשביתה הקודמת לפני שלוש שנים נאלץ נשיא רוסיה דאז, דימיטרי מדבדב, לבטל ברגע האחרון ביקור מתוכנן בישראל וציין כי הרוסים הבינו את מה שקרה ולא כעסו. רייס האזינה להסבריו של ליברמן אבל הדגישה שהממשל התאכזב מההתנהלות.

הבכיר הישראלי ציין כי בשורה של שיחות עם האמריקאים בדרגים שונים הבהירה ישראל כי גם אם היתה מגיעה להצבעה ותומכת בגינוי רוסיה, המשמעות עבור ארה"ב היתה סמלית בלבד. מנגד, המשמעות עבור ישראל היתה עלולה להיות נזק ממשי בכל הנוגע למערכת היחסים עם רוסיה.

"אמרנו לאמריקאים שאנחנו מדינה קטנה באזור בו לרוסים עלולה להיות השפעה רעה", אמר בכיר ישראלי. "הדגשנו בפניהם שהם, הבריטים והגרמנים נמצאים רחוק ולכן כשהם יוצאים נגד רוסיה הם לא מסכנים את הביטחון הלאומי שלהם. אנחנו, מנגד, נמצאים קרוב לנשק הכימי של סוריה או לגרעין האיראני עליהם יש לרוסיה השפעה מכרעת, לכן עימות עם מוסקבה עלול לפגוע בביטחון שלנו".

ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון האלוף במיל' עמוס גלעד הצדיק אתמול את אי התייצבותה של ישראל לצידה של ארה"ב בנושא אוקראינה. "יש לנו מכלול של אתגרים ביטחוניים", אמר גלעד בראיון לתכנית "בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל. ארה"ב מעורבת כפי שהיא מעורבת – אבל לא צריך להגדיר את האינטרס שלנו כזהה לאינטרס של גורם אחר, אפילו אם זו ארה"ב".

פקיד ישראלי בכיר ציטט את אחד מעמיתיו האמריקאים: "במשך שנים ביקשתם שנעזור לכם להתקבל לקבוצת המדינות המערביות באו"ם (WEOG) והצלחנו לעשות זאת", אמר אותו אמריקאיל לבכיר הישראלי, "אם אתם רוצים להיות בקבוצת המדינות המערביות כדאי שתתחילו להתנהג בהתאם – גם בנושא של אוקראינה".

בעקבות הפרסום ב"הארץ", פנה יו"ר השדולה ליחסי ישראל-ארה"ב בכנסת, ח"כ נחמן שי, ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, שמכהן כיו"ר ועדת חוץ וביטחון בפועל, ודרש כי יכנס בדחיפות את הוועדה עקב מה שהגדיר "ההחלטה להימנע בהצבעה קריטית באו"ם ובכך לגרום אכזבה גדולה לכל ידידנו ובראשם ארצות הברית".

http://www.haaretz.co.il/news/world/america/.premium-1.2296844


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות