שאלה: למה בכלל צריך את הכספים האלה?
תשובה: הרבה סיבות. כי יש נושאים ברמה הלאומית המבוצעים על ידי הרשויות המקוימות (חינוך, תחבורה ועוד), כי הרשויות המקומיות לא מצליחות (רובן) לבצע את המטלות המוטלות עליהם ממקורותיהם בלבד - שהמדינה מגבילה אותם בגיוסם, כי זו דרך להגיע לשוויון (מס הכנסה של מפעל מצליח במרכז - מסייע לא רק לתושבי המרכז, אלא גם לתושבי ירוחם), ועוד.שאלה: אין קריטריונים לחלוקת הכסף?
תשובה: יש אבל התמונה היא הרבה יותר מורכבת.
א. יש המון מקורות תקציביים שונים, לכל אחד אמות המידה שלו. רק במשרד הפנים יש מספר מקורות, ולהם מצטרפים משרדים נוספים - חינוך, תחבורה, דתות וכו'... כפועל יוצא אין 'תמונה כוללת' שלמה.
ב. יש המון כספיים 'מגזריים', לעיתים במוצהר (כספים לקידום מיעוטים), לעיתים כפועל יוצא מהמציאות (תקציב התרבות - הולך במובהק למרכז יותר מאשר לפריפריה, בשל פיזור אל שוויוני של התרבות בארץ).
ג. גם בתוך אמות המידה יש 'שרירויות'. למשל: אמות מיד הקובעים מקדם (תוספת) של 5% לפריפריה. למה 5% ולא 7%? אף אחד לא באמת יכול להצדיק זאת. ועוד: אמות מידה מעצם מהותן הן טובות לרוב המכריע של המקרים, ולא לכולם - אך אנו רוצים לתת פתרון ראוי לכל.
בשל כל אלה ועוד - ניווט הכספים נעשה גם על ידי יצירת מסגרות תקציביות נפרדות לנושאים שונים. בכלל זה להתיישבות ביו"ש, שמאפייניה הם באמת מיוחדים.
שאלה: למה לפתוח פתח לשחיתויות? למה לגרום לכותרות מנקרות שמאל?
תשובה: למה אתה מניח שיש שחיתות? ולמה כאן יותר במקרים אחרים שהסרתי לעיל? והרי צעקות משמאל יהיו - בהקשר זה - בכל מקרה.