גירסת הדפסה          
קבוצות דיון בית המדרש נושא #21733 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 21733   
גבעתי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 19.5.04
39620 הודעות, 362 מדרגים, 694 נקודות.  ראה משוב
יום חמישי י''ב בכסלו תשע''ח    05:31   30.11.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

גדולי ישראל - רבי שלמה לוריא (מהרש''ל)  

 
  

רבי שלמה לוריא (מהרש"ל) - מתוך ויקיפדיה

תאריך לידה ה'ר"ע - מקום לידה בריסק דליטא
תאריך פטירה י"ב בכסלו ה'של"ד (בגיל 63 בערך) - מקום פטירה לובלין
מקום קבורה בית הקבר היהודי בלובלין
תאריך לידה לועזי 1510
תאריך פטירה לועזי 7 בנובמבר 1573
תחומי עיסוק תלמוד, הלכה, פרשנות המקרא

רבי שלמה לוריא (רש"ל או: מהרש"ל; ה'ר"ע 1510 - י"ב בכסלו ה'של"ד 7 בנובמבר 1573), היה מגדולי פוסקי ההלכה ופרשני התלמוד, וממנהיגי יהדות אשכנז במאה ה-16. חי ופעל בערים שונות ברחבי פולין בהן עמד בראשות ישיבות. ספריו "חכמת שלמה" ו"ים של שלמה" נחשבים לאבני יסוד בפרשנות התלמוד הבבלי, תשובותיו ההלכתיות מצוטטות בספרות ההלכה, וידועות גם הגהותיו לכתבי קדמונים.
בפי בני הדור שלאחריו מתואר רש"ל כגדול דורו גם בהשוואה לבני דורו הגדולים רבי יוסף קארו והרמ"א. כך כתב עליו ההיסטוריון היהודי הנודע בן התקופה דוד גנז, בכרוניקה "צמח דוד" (חלק ראשון שנת של"ג): "רבי שלמה לוריא מאוסטרא הוא המאור הגדול, נזר ישראל, מופת הזמן, אשר לאורו ילכו בני עמנו ומימיו שותין כל תפוצות ישראל. ושמעו יצא בכל העולם, והעמיד תלמידים הרבה, והפליג על כל אנשי דורו, וחיבר חיבורו הגדול על כל שיטת התלמוד, אשר אין ערך לגדלו לעומקו ולחריפתו, וקרא אותו ים של שלמה...". היסטוריון תולדות עם ישראל משה אביגדור שולוואס מעמיד את רש"ל עם רמ"א בשורה אחת ומגדיר כך את ההבדל ביניהם: "הרמ"א ייצג בדורו את הצד הקודיפיקאטורי בלימוד התורה, את הצד התיאורטי ייצג בן זמנו וקרובו המהרש"ל".
רש"ל נהג למתוח ביקורת על רעיונות ואישים שחרגו מן השורה לפי הבנתו, בשל גדולתו בתורה יראו בני דורו מפניו אך הוא לא מצא מנוחה במקומות רבנותו ונדד ממקום למקום. במהלך נדודיו הקים ישיבות בערים שונות, ולשמו דבקו כינויים לפי מקומות מגוריו. כך נקרא במקורות שונים: רבי שלמה מאוסטראה ורבי שלמה מליטא.

ביוגרפיה
רש"ל היה בן לשושלת רבנים ממשפחת לוריא שהייתה מפורסמת ומיוחסת לרש"י וממנו לדוד המלך. אביו רבי יחיאל לוריא כיהן כרב ואב"ד סלוצק; בנו של רבי אברהם לוריא שכיהן כאב"ד בבריסק דליטא; בנו של רבי יחיאל לוריא רבה הראשון של בריסק הידוע בשמו; בנו של רבי אהרן לוריא אב"ד היילברון מגדולי רבני אשכנז (אביו של רבי יוחנן לוריא ונינה של הרבנית מרים שפירא).
רש"ל נולד ככל הנראה בבריסק דליטא, אביו נפטר בצעירותו והוא התגורר בבית סבו, אבי אמו, הרב יצחק קלויבֶר מוורמייזא שכיהן כרב בפוזנא, מפיו למד תלמוד. על שם סבו-רבו זה, חתם רש"ל לעתים בכינוי שר יצחק או שלמה ר' יצחק. בגיל 25 נישא לליפקא בתו של רבי קלמן הברקשטן. בבריסק דליטא, לאחר נישואיו עמד בראשות הישיבה המקומית, הוא שימש בעיר גם כדיין וסידר בה גט בשנת 1539. רש"ל נחשב בשל תקופת כהונתו בבריסק, כאחד הראשונים שהביאו את לימוד התורה ליהדות ליטא כולה.
בשנת 1544, נבחר לכהן כרבה של אוסטרוה שבווהלין במקום חמיו, הרב קלמן הברקשטן שעבר לכהן כאב"ד בריסק דליטא. רש"ל כיהן במקום חמיו גם כראש הישיבה באוסטרוה. בצו מלכותי הוא התמנה כרב הכולל של ווהלין כולה. במשך תקופת כהונתו באוסטרוה, עשה תקופה קצרה בליטא.
לעת זקנתו, בשנת 1553, עבר לכהן כאב"ד וראש ישיבה בלובלין. בתחילה כיהן כראש הישיבה מיסודו של רבי שלום שכנא מלובלין, אך לאחר מחלוקת עם רבי ישראל בנו של רבי שלום שכנא על רקע היחס לשיטת ה'חילוקים', נאלץ לעזוב את הישיבה והקים ישיבה משלו. רבים מתלמידיו בישיבה זו היו תלמידי חכמים גדולים בדור שלאחריו, חלקם המשיכו אחריו את המאבק בשיטת הפלפול. בית הכנסת שלו בלובלין התאפיין במנהגים ייחודיים, ארכו היה ל"ו (36) אמה ורחבו ל"ב (32) כמניין לולב, ובחג הסוכות היו בני הקהילה מקיפים את בית הכנסת בסמוך לכותלי המבנה מבפנים עם ארבעת המינים בידיהם. עזרת הנשים מוקמה מעל בית הכנסת והקיפה את שלושת כתליו: הצפוני, הדרומי והמערבי.
לפי חיד"א בספרו "שם הגדולים", מינה רש"ל אדם שיבוא לביתו מדי יום להוכיחו כאחד מן ההמון, כדי שיחזור בתשובה.
המהרש"ל היה בן תקופתו וקרוב משפחתו של הרמ"א, הם קיימו ביניהם התכתבות מקיפה, שהגיעה לעתים ללשונות חריפים, אך שררו כבוד והערכה בין השניים ויש אף עדויות לכך שקראו זה את כתביו של זה עוד לפני שיצאו לדפוס. מפורסמים במיוחד דיוניהם בנושאי חשיבות הפילוסופיה והדקדוק. אף על פי ששניהם היו מוערכים ביותר, ורוב הפוסקים בדורם היו מתלמידי המהרש"ל, יש נטייה ברורה לפסיקה בעקבות הרמ"א. השל"ה כותב שראוי ליראי שמים להחמיר על עצמם כמהרש"ל נגד הרמ"א. הוא נודע בכתיבתו החריפה והביקורתית כלפי רבני דורו, ואף כלפי ראשונים.

המהרש"ל נפטר בלובלין בגיל 63, בי"ב בכסלו ה'של"ד (1573).
על מצבתו נחקק מצדה האחד:
פה מונח אביר האבירים
מלך על כל חכמי המורים
מאור הגדול שהאיר לישראל לדור דורים
בספרי ים של שלמה ושאר באורים
שמו נודע בסוף העולם בכל שערים
הרביץ תורה והרבה תלמידים
ומצדה השני:
הרבה תלמידים בכל העולם
צדיק וחסיד בכל מעשיו ההדורים
הרב הגאון הגדול מהר"ר שלמה לוריא בהרב הגאון מוהר"ר יחיאל לוריא זצ"ל
נתבקש בישיבה של מעלה לד"ת ולהלכה יום י"ב כסליו שנת נפלה עטרת ראשנו וכבה מנורה הטהורה
ת.נ.צ.ב.ה.

תלמידיו
בין תלמידיו נמנו:
רבי יהושע פלק כץ - מחבר "פרישה" ו"דרישה" על הטור, והסמ"ע על השולחן ערוך
רבי שלמה אפרים מלונטשיץ - מחבר "כלי יקר" על המקרא
רבי חיים בן בצלאל מפרידברג - אחי מהר"ל מפראג ומחבר "ספר החיים"
רבי אליהו בעל שם מחלם
רבי בנימין אהרן סלניק - מחבר "משאת בנימין"
רבי משה מאט מחבר "מטה משה"
רבי ישעיה הלוי הורוביץ - השל"ה

משפחתו
למהרש"ל ולאשתו ליפקא בת רבי קלמן הברקשטן נולדו חמישה ילדים:
רבי יחיאל לוריא - ראש ישיבה בקהילת לובלין
רבי זאב וולף לוריא
שרה אשת המקובל רבי יהודה ליב אב"ד אפאלי
ולנטינה אשת רבי אפרים פישל אב"ד בריסק דליטא
מרים אשת רבי אליעזר איסרלש, אחי הרמ"א
אשת רבי שמעון אוירבך, אב"ד טורבין, לובמלא, פרעמישלא, וויען, פוזנא ופראג.

כתביו
חכמת שלמה
לפי אייזיק הירש וייס,ספרו של רש"ל "חכמת שלמה" הוא ספרו היסודי והעיקרי, בספר זה קבע את גרסת התלמוד הבבלי הנכונה לאור עיוניו בו. ספרו זה נדפס לראשונה בשנת 1581 או 1587, ומאז מהדורת אמשטרדם תקט"ו בכל מהדורות התלמוד הבבלי שבדפוס. במהדורתו המקורית כלל הספר הגהות רבות מאלו שבדפוסי התלמוד, ואולם לאחר שתוקן חלק מטקסט התלמוד לפי הגהותיו, הושמטו אותן הגהות מהספר שנדפס בסוף כל מסכת ולכן הספר שלפנינו מצומק יחסית לגרסת המקור. לעתים נגרמו שגיאות בשל העתקה לקויה של גרסאותיו, או תיקון טעויות בשורה אחרת מזו שאליה התכוון רש"ל.
היינריך גרץ מכנה את רש"ל לאור חידושיו ופלפוליו, "רבנו תם של המאה ה-16", ואולם לדעת וייס, הגדרה זו חוטאת לאמת, כי בניגוד לשיטתו העיונית של רבנו תם שהשתדל להעמיד את גרסאות הגמרא שלפניו וליישבן, ברר רש"ל בין הגרסאות וקבע את נוסח הגמרא לפי עיונו.
ים של שלמה
המהרש"ל תכנן את כתיבת הספר "ים של שלמה" כספר מסכם לפסיקת הלכה, על פי סדר מסכתות הגמרא. חיבורו בוחן את הנושאים החל ממקורותיהם הראשוניים, דרך הראשונים ועד למנהגים שבתקופתו. לדעתו חתימת התלמוד היא התקופה הקובעת שאין לחלוק על חכמים שחיו לפניה, אך אין בעיה לחלוק על מי שחי אחריה. לפיכך, לא נמנע מלחלוק גם על ראשונים.
מאפיין נוסף שמצוי בכל כתביו וכן בכתבי תלמידיו הוא החשיבות שהוא נותן למנהגי אשכנז כמרכיב בשיקולי פסיקת ההלכה.
בשל ההיקף העצום של העבודה, לא הצליח המהרש"ל לסיים את החיבור על כל הש"ס, ובהקדמתו למסכת יבמות הוא כותב:
כשתי שנים לא הגעתי במסכת יבמות אלא לחצי המסכת, ועל כתובות יגעתי שנה תמימה ולא הגעתי אלא לשני פרקים, ובפרק מצות חליצה עסקתי חצי שנה

ים של שלמה על מסכת גיטין, פראג, 1812
למרות שמטרתו המקורית של המהרש"ל הייתה לכתוב ספר הלכה, כיום הוא נלמד בעיקר כספר פרשנות על הגמרא, וההתייחסות אליו כפוסק היא שולית יחסית.
לא כל החיבור הגיע לידינו. שבע מסכתות נמצאות בידינו, ואף בהן ישנם חלקים חסרים: ביצה, יבמות, כתובות, גיטין, קידושין, בבא קמא וחולין. כמו כן, ברור מכתביו ומציטוטי תלמידיו שנכתב פירוש על עוד 9 מסכתות, שזהותן נתונה במחלוקת בין החוקרים. לאחרונה התגלה עותק של ים של שלמה על מסכת בבא בתרא, באוסף פרטי. שמועות על גילוי ים של שלמה על מסכת שבת, אחת המסכתות שספרו ים של שלמה עליהן מצוטט בכתביו, לא הוכחו.
ספריו האחרים
כמו כן, כתב המהרש"ל שו"ת "תשובות מהרש"ל", שמצוטט רבות על ידי הפוסקים המאוחרים לו; הגהות על פירוש רש"י לתורה בשם "יריעות שלמה"; הגהות על ספר "שערי דורא" לר' יצחק מדורא בשם "עטרת שלמה"; הגהות על הסמ"ג בשם "עמודי שלמה"; וכן הגהות על הטור.
כתב גם זמירות לשבת ומוצאי שבת יחד עם פירוש עליהן. בפירושו כלולים גם הלכות ומנהגים רבים, כגון המנהג לארח תלמידי ישיבה לסעודות שבת.
חיבר גם כתבים בקבלה: פירוש על האילן הגדול שמבוסס על שערי אורה, פירוש על פרק ס"ז בתהילים בשם מנורת זהב טהור (שייתכן שהוא היצירה היחידה של המהרש"ל שיצאה בחייו), וכן קטעים קבליים בזמירות שכתב.



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  רבי לוריא שלמה בן יחיאל, מהרש''ל - מתוך אנציקלופדיה יהודית -דעת גבעתי 30.11.17 05:34 1
  היום חל יום פטירתו גבעתי 10.12.19 04:57 2
  היום חל יום פטירתו גבעתי 28.11.20 20:01 3
  היום חל יום פטירתו גבעתי 16.11.21 04:55 4
  היום חל יום פטירתו גבעתי 07.12.22 05:23 5

     
גבעתי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 19.5.04
39620 הודעות, 362 מדרגים, 694 נקודות.  ראה משוב
יום חמישי י''ב בכסלו תשע''ח    05:34   30.11.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. רבי לוריא שלמה בן יחיאל, מהרש''ל - מתוך אנציקלופדיה יהודית -דעת  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
לוריא שלמה בן יחיאל, מהרש"ל

רב, מפרש ופוסק. נולד בבריסק דליטא בשנת 1510, ומת בלובלין י"ב כסלו שנת של"ד (1573). קודם שפסק דין היה "חוקר ודורש היטב בשבע חקירות ושבע בדיקות אחר כל מקור וחוצב ההלכה בתכלית היגיעה והעיון". מסר הרבה כללים בדרכי התלמוד. חלק על גדולי הראשונים ועל דברי הקדמונים גדולי ההוראה

דרך לימודו
הגהות בתלמוד וכללים
בקורת
ים של שלמה
חכמת שלמה
ספריו

ר' שלמה בן יחיאל - המהרש"ל - רב, מפרש ופוסק נולד בבריסק דליטא בשנת 1510, ומת בלובלין י"ב כסלו של"ד (1573). בנערותו שלחוהו אבותיו לפוזנא לאביו זקנו ר' יצחק קלויבריא. הוא גדל בביתו ולמד תחת השגחתו. בשנת 1535 נשרף בית זקנו, והוא חזר ללמוד בעיר מולדתו. נשא את ליפקא בת ר' קלונימוס לאשה. אח"כ נתמנה לרב בבריסק והקים שם ישיבה. בשנת 1550 לערך נקרא להיות רב ור"מ באוסטראה, ובשנת 1555 עבר ללובלין ונעשה ר"מ בישיבה הגדולה. לפעמים סבל הרבה מהתלמידים שומעי לקחו אשר התפרצו כנגדן ומרדו בו, וביותר מתלמידי הרב ר' שכנא, רבו של הרמ"א, שישב בלובלין. הרש"ל מתאונן:
ממרידת תלמידים המורדים ופושעים בי... הם המוציאים אותי חוץ למחיצתי ומחסרים גופי (שו"ת סי' ט"ז).
ואני נע ונד בארץ, והפרוץ מרובה על העומד... (שם סי' כ).
בחריפות הוא עונה למחרפו דבר:
ובעבור ששמעתי שקדמני אחד מן הגסים, הלובש מעיל פסים, וחושב כצג בין הדסים, וכותב עלי במגילת סתרים, ולא יחדל פשע ברוב דברים, ואומר כאילו ליוהרא נוטה, ואינו אלא הדס שוטה, ובטלית שאינו שלו עוטה... (שו"ת סי' י"א).
עם זאת היה עניו מאד, והיה חפץ שיוכיחו אותו אם עשה דבר שלא כהוגן. בשבתו על כסא ההוראה ציווה למוכיח אחד, שיבוא אליו בכל יום שעה אחת, ויוכיחנו ויזהירו כאלו היה אחד מן ההמון. בעת שבא המוכיח, היה הרש"ל מתעטף ויושב לפניו לשמוע תוכחת מוסר (החיד"א מערכת ספרים ערך ראשית חכמה).

דרך לימודו
מהרש"ל היה עמקן גדול, וקודם שפסק דין היה,
"חוקר ודורש היטב בשבע חקירות ושבע בדיקות אחר כל מקור וחוצב ההלכה בתכלית היגיעה והעיון ובמעט שינה מרוב שיחי עם חברי ועם תלמידי יותר מכולם וכו' ושלא הנחתי שום מחבר שלא עסקתי בעיוני קודם חיתום גזר דין"...
והיה מביא דעות כל הפוסקים קדמונים אמצעים ובתראים
"כדי שלא יבוא בעל דין לחלוק ולומר, אלמלי ראה מחבר זה דברי הספר או אגרת תשובה על הרב ההוא, לא נקט לבו לחלוק, ובודאי היה חוזר מדבריו. לזאת יראתי והבאתי כל הדעות, קדמאי דקדמאי ובתראי דבתראי". (הקדמתו ליש"ש חולין),
למד במתינות יתירה, ואמר:
כשתי שנים לא הגעתי במסכת יבמות אלא לחצי המסכת, ועל כתובות יגעתי שנה תמימה ולא הגעתי אלא לשני פרקים, ובפרק מצות חליצה עסקתי חצי שנה... (הקדמתו ליש"ש יבמות).
היה נוטה להקל (עי' שו"ת סי' ו' ל"ו; יש"ש יבמות פ"א סי' נ', פ"ח סי' ד', פי"ג סי' ו'; עמודי שלמה סי' ע"ה).

הגהות בתלמוד וכללים
גרץ מכנה את מהרש"ל "רבנו תם של המאה הט"ז", אך לדעת רא"ה ווייס רחוק דרך הרש"ל מר"ת בעניין הגרסאות, כי ר"ת השתדל לקיים כל גרסא - אף מוטעת - ע"פ פלפולו, ומהרש"ל להפך, כי בספרו חכמת שלמה זיקק וצרף את הנוסחאות בגמרא רש"י ותוספות. מרש"ל הזהיר על הספרים שנדפסו בימיו ואמר:
ואל תשגיח בספרים הנדפסים מחדש ע"י סופר מוטעה, שכך היה דרכו שכל פשט שלא הבין מחק וכתב כרצונו, כאשר הראתי בכמה מקומות (הגהותיו לעירובין ס"א).
המרש"ל מסר כללים בדרכי התלמוד:
כמה בעיות שנאמרו בתלמוד ולא נפשטו, אם היה חכם אחד אפילו בזמננו מביא ראיה לפשטם - הרשות בידו ואזלינן בתריה. לא כן היכא שנסתרה הבעיא דתלמוד בתיק"ו ולא נפשטה, אין רשות לשום גאון בעולם לפשטה ממתניתין או מברייתא או מסברא, דהוי כחולק על תלמודא דרבינא ורב אשי (יש"ש ב"ק פ"ב סי' ה), מאחר שרב אשי ודורו שחתמו התלמוד כתבו עליו תיקו - אלמלא שהניחו בספק איסור עד שיבוא אליהו (יש"ש ביצה פ"א סי' מ"ג).
גם הוציא משפט שדרך הגמרא לשנות המקראות (ברכות מ"א), ולשנות לשון המשניות שמביא מסדר זרעים או טהרות (שבת פ"ט).

בקורת
ר' יחזקאל לנדא מעיר על הרש"ל, כי אפילו על גדולי הראשונים היה חולק, כי לבו כלב הארי (נודע ביהודה מהדורא ב' יו"ד סי' נ"ג).
על הרמב"ם התרעם מהרש"ל ואמר "שרי ליה מריה" על מה שנמצא באגרת הרמב"ם שכתב לבנו וגזר עליו ללמוד ספרי הראב"ע, כי לדעת המהרש"ל לא היה הראב"ע תלמודי -
"ורוב בנינו ופירושו על דרך התכונה והטבעים וקבלות חיצוניות, והתריס בכמה מקומות נגד דברי חכמי התורה והתלמוד וכו' וכי נתן יד למינים ולצדוקים ולקלי האמונה" (הקדמה ליש"ש מס' חולין),
היה חולק גם על דברי הקדמונים גדולי ההוראה ואומר: דאף דנפק מפומיה דגברא רבא לא צייתינן ליה (יש"ש קדושין פ"ב סי' א);
מה שכתב (מהרי"ק) שמי יכניס ראשו בין הרים גדולים בין רש"י ור"ת להכריע, וק"ו אנו יתמי דיתמי ע"כ, בזה אינני מסכים עמו, כי בודאי יפתח בדורו כשמואל בדורו (יש"ש ב"ק פ"ב סי' ה);

על הרשב"א הוא אומר "ומילתא פריחה כשמועה פורחת על כן היא נדחת" (שו"ת סי' יו"ד);

על פי' רבנו בחיי בדרך סוד, שהוא בעיניו כפתרון חלומות ודרש של תוהו (שו"ת סי' מ"ג);

על רבנו פרץ אמר: לא אשגיחנן בו כל עיקר ובטלה דעתו וכו'. מי הוא הנביא שהגיד לו גזירה זו וכו' ולית מאן דאשגח ביה (שו"ת סי' ל"ט);

על בעל הטורים אמר: וטעה טעות גדולה (יש"ש יבמות פ"ח סי' ע"ה), ועוד: והעולם סברו שכך הוא בהחלט כאילו הלמ"מ הוא, ואינו כן. כי מה לו שהסכים עם אביו (הרא"ש), אנו לא מסכימים עמו בדבר הלכה, וכן הוא בכמה מקומות באיסור והיתר, דלא נהיגין כוותיה (יש"ש חולין פ"א סי' ע"ב);

על הכלבו אמר: ואין זה אלא נביאות, דמנין לנו להקל מסברת הכרס (שו"ת סי' ע"ה);

ואל תשגיח בדברי המרדכי (יש"ש ב"ק פ"ט סי' ל', עמודי שלמה סי' ס"ה);

על מרן הב"י כתב: בכמה מקומות לא ירד לעומקה של הלכה וכו', זאת ועוד אחרת לא היו לפניו ספרים מונחים והעתיקם בטעות וכו' (הקדמה ליש"ש מס' חולין), ומהר"י קארו כתב מאחר שהרי"ף והרמב"ם פסקו להקל הכי נקטינן, והיינו לפי סברתם שעשה פשרה בינו ובין עצמו, כל היכא שהרי"ף והרמב"ם והרא"ש חולקים הולכים אחרי הרוב, ומי כהחכם יודע פשר דבר? כי לא ידעתי מאין לו סוד זה לפסוק בלא סברא וראיה להקל? וכו' ועל כן אני אומר עליו פשרה כזו וכיוצא בה חוזרת, כי אין בה קניין (יש"ש חולין פ"א סי' י"ב).

על "מגדל עז" על הרמב"ם יצא בבקרת עזה ואמר: כי הוא סותם דבריו כמצליף ומקלקל ומעוות הדברים בלי טעם וריח, ועובר בבל תשחית הדיו (הקדמה ליש"ש חולין), ומה אעשה שכך דרכו שהלשון מדבר ולבו אין עמו וכו' ואין לסמוך עליו (יש"ש יבמות פ"ד סי' ד).

על המהר"ם מרוטנבורג אמר: מהר"ם גדול בדורו היה, ולא היה מן האחרונים כמוהו (יש"ש כתובות פ"ד סי מ"ח).

המהרש"ל היה מקורב לרמ"א שחי בדורו ואף היו קרובי משפחה עם זאת אמר על הלכה אחת משמו: ואל תשגיח בדבר מהר"ם בספר תורת חטאת בכלל ו' סי' ל"ג וכו', כי לא ירד לעומק העניין, על כן אין לסמוך עליו כלל להקל (ביאורו לשערי דורא סי' ל"ג ). גם הוכיחו על שלא כתב ע"פ דקדוק הלשון וכתביו הם "חומה פרוצה".

ים של שלמה
היה מגדולי הפוסקים האחרונים באשכנז. חיבר ביאור על התלמוד בשם "ים של שלמה". לדעתו מאז חתימת התלמוד הפך התלמוד להיות המקור היחיד להלכה, ואין רשות לשום אדם להכריע הלכה בניגוד לתלמוד. הוא מברר בכל דין ודין את שיטת התלמוד, משווה את שיטות הפוסקים, ומכריע הלכה לפי התלמוד. עסק הרבה בביקורת הנוסח, וקבע את הנוסחה הנכונה של הסוגיה לפני עיון בה.
הוא התנגד לרמב"ם ופוסקים אחרים, ובספרו הוא מסכם את כל הדעות ומברר את דברי כולם על בסיס התלמוד.
בזמן שכתב את ספרו הופיע "בית יוסף" על הטור. הוא שיבח את הספר, אבל ביקר את שיטתו לפסוק הלכה על פי רוב פוסקים מבין הרי"ף, הרמב"ם והרא"ש, בלא להביא את הדעות האחרות.
ספרו נכתב על שש עשרה מסכתות, ובידינו נמצאים רק שבע מסכתות: ביצה, יבמות, כתובות, גיטין, קידושין, בבא קמא וחולין.
פירושו (המלקט דברי כל הפוסקים עד ימיו ודן בדבריהם) נחשב בין הספרים העיוניים בלימוד התלמוד וכולל הערות וביאורים שלו מלבד ליקוט המפרשים.

חכמת שלמה
מהרש"ל חיבר הגהות לתלמוד הבבלי המודפסות ברוב המהדורות מתחת לפירוש המהרש"א. הגהות אלו נקראות "חכמת שלמה". בספר זה משווה מהרש"ל את נוסח דפוס ונציה עם נוסח כתבי יד עתיקים, והוא מציע הגהות גם מסברא. הרבה מהגהותיו נכנסו לתלמוד עצמו, ולכן הם הוצאו מתוך הספר חכמת שלמה.
מהרש"ל הגיה גם ספרים אחרים: רי"ף, רמב"ם, סמ"ג, רא"ש, טור ועוד.

ספריו
א) חכמת שלמה, הגהות על הש"ס ותיקוני הנוסחאות (קראקא 1582). הרבה מתיקוניו נכללו בגמרא עצמה בדפוס הראשון שבאמשטרדם, והם חסרים בחכמת שלמה שנדפס אח"כ;
ב) שו"ת ופסקים הנוהגים באשכנז (לובלין 1574);
ג) ים של שלמה, חידושים על התלמוד, על מס' ביצה, יבמות, כתובות, גיטין, קדושין, ב"ק, חולין;
ד) יריעות שלמה הגהות וקצת באור על רש"י עה"ת וקצת השגות על המזרחי (פראג 1609);
ה) עמודי שלמה, באורים על הסמ"ג (באזיל 1600);
ו) עטרת שלמה;
הגהות על הספר איסור והיתר המכונה גם בשם שערי דורא (לובלין 1598);
ז) זמירות לשבת ולמוצ"ש עם פירוש (ויניציא 1603);
ח) חידושי סדר של ליל השמורים בנוסח ההגדה וברכותיה (שו"ת רש"ל סי' ס"ד פ"ח).
נשארו בכ"י חידושיו לארבעה טורים ועוד.

הערה מאת ארבל אבן חן:
הספר "שערי דורא" נכתב כשלוש מאות שנה קודם למהרש"ל, ע"י ר' יצחק בן ר' מאיר (מהעיר דורא).

מהרש"ל כינה את ספרו הנ"ל בשם "עטרת שלמה", אולם הפוסקים הדביקו לו את הכינוי "איסור והיתר שלו" , לעתים בר"ת (או"ש).

הגהות נוספות נכתבו על הספר "שערי דורא", ובד"כ כשמציינים לספר "הגהות שערי דורא" מתכוונים לאלו שנכתבו ע"י מהרא"י איסרלן, (מחבר ספר "תרומת הדשן").
הגהות אלו קיבלו מעמד עצמאי של פסיקה המצוטט רבות אצל הפוסקים האחרונים.

למניעת בלבול: אמנם ספר "שערי דורא" עוסק בהלכות איסור והיתר, אך ישנו ספר הנקרא "איסור והיתר הארוך"- והוא נכתב ע"י ר' יונה אשכנזי, תלמידו של מהרא"י (בטעות צויין בכמה מהדורות שנכתב על ידי ר' יונה גירונדי, שקדם לו במאות שנים).



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גבעתי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 19.5.04
39620 הודעות, 362 מדרגים, 694 נקודות.  ראה משוב
יום שלישי י''ב בכסלו תש''פ    04:57   10.12.19   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. היום חל יום פטירתו  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גבעתי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 19.5.04
39620 הודעות, 362 מדרגים, 694 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בכסלו תשפ''א    20:01   28.11.20   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. היום חל יום פטירתו  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גבעתי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 19.5.04
39620 הודעות, 362 מדרגים, 694 נקודות.  ראה משוב
יום שלישי י''ב בכסלו תשפ''ב    04:55   16.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. היום חל יום פטירתו  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גבעתי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 19.5.04
39620 הודעות, 362 מדרגים, 694 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי י''ג בכסלו תשפ''ג    05:23   07.12.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. היום חל יום פטירתו  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות