קבוצות דיון
גילוי מסמכים
נושא #27941
|
מנהל
סגן המנהל
מפקח
עיתונאי מקוון
צל"ש
|
RotterCop
חבר מתאריך 16.3.20
3889 הודעות, 34 מדרגים, 60 נקודות. ראה משוב | יום שני י' באייר תש''פ
17:41 04.05.20 |
|
פרשיית ישיבת תורת אמת בירושלים
|
בעקבות אשכול בו גולש טען כי בסכסוך בין הרבי מליובאוויטש למנהל ישיבה שהשתייך לויאלית לחמיו, חסידי הרבי וגם הרבי עצמו פעלו בכוחניות, מצאתי לנכון לאסוף כאן מסמכים בנושא פרשיית ישיבת תורת אמת בירושלים.מה בעצם קרה? מתוך חב"דפדיה (גוף מוטה לכל הדעות), בצירוף מקורות. את ישיבת תורת אמת הקים אדמו"ר הרש"ב, וכראש הישיבה שימש הרב שלמה זלמן הבלין שהישיבה נרשמה תחת שמו. כשביקש אדמו"ר הריי"צ שהישיבה תהיה רשומה תחת חסידות חב"ד, סירב לכך בנו - חנוך הענדל. לאחר פטירת אביו, לקח חנוך הענדל את תפקיד מנהל הישיבה והמשיך בסירובו שהישיבה תרשם תחת חסידות חב"ד.
מצב זה נמשך גם בנשיאותו של הרבי, גם אחרי שנכנס ליחידות אצל הרבי ועדין שום דבר לא הועיל, עד שנת תשי"ג, אז הוחלפה ההנהלה לאחר דין תורה שהתקיים ברבנות הראשית.
במכתב משנת תשי"ג (1952-1953) כותב הרבי לר' אברהם פריז על הצורך לבקר את הבלין ולהבהיר לו את חומרת התנהלותו כנגד אדמו"ר הריי"צ.
נפטר בח' אלול תשכ"ח (ספטמבר 1968). במשך השנים העלה על הכתב סיפורים, אמרות ועניינים בחסידות מפי גדולי החסידים. חלק מהרשימות יצאו לאור בספר המשפיע (הבלין) על ידי אחיינו, החוקר שלמה זלמן הבלין. עיתון דבר, מהעמודים הפנימיים, א' אלול תשי"ג 12/8/53
הידיעה הזו לא נכונה. הרב הבלין כן ביקר את הרבי בניו יורק.
פרשיית ישיבת חב"ד תורת אמת בירושלים |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
RotterCop
חבר מתאריך 16.3.20
3889 הודעות, 34 מדרגים, 60 נקודות. ראה משוב | יום שני י' באייר תש''פ
18:52 04.05.20 |
|
1. טענות המסנגרים על משפחת הבלין
בתגובה להודעה מספר 0
|
א. המשפיע הרש"ז הבלין, ייסד בכוחות עצמו את ישיבת תו"א בחברון.ב. המשפיע הרש"ז הבלין, ייסד בכוחות עצמו את ישיבת תו"א בירושלים. ג. בשל כך, המוסדות, הבניינים וכו' הכל שייכים לו באופן אישי. ד. כאשר הרש"ז שהה בארה"ב לאיסוף כספים, אגודת חסידי חב"ד שם לא הסתדרה עמו, ולכן פתח משרד לבד וגייס כספים ללא תיאום עמם. ה. נכון, שקיבל עוד בתקופת אדמו"ר הריי"צ בקשה להעביר את המוסדות על שם חב"ד, אבל לא עשה זאת כי בנו הרב הענדל לא הסכים לכך, בטענה שהמוסדות שייכים למשפחה. ו. לאחר הסתלקות אדמו"ר הריי"צ בשנת תש"י, הרש"ז כבר לא היה בעלמא דין, והרב הענדל המשיך לנהל את הישיבה. ז. בקשות אשר הגיעו להעביר את המוסדות לידי תנועת חב"ד נדחו, כיון שכאמור המשפחה ייסדה את המוסדות והרב הענדל לא ראה שום טעם להעבירם לתנועת חב"ד. ח. חסידים חשובים אשר היה נראה להם כי חובה להעביר את המוסדות לחב"ד, נקטו בהליכים משפטיים וגם אחרים נגד הרב הענדל ובתגובה הוא נאלץ להפיל חסידים לידי השלטונות בתלונות אמת וגם תלונות שוא, והכל בכדי להפסיק את הלחץ עליו. ט. לבסוף בלית ברירה עזב את הנהלת הישיבה, שעברה לידי תנועת חב"ד. י. כעבור שנים בכדי להוציא את האמת לאור, הוציא בן המשפחה, את ספר 'המשפיע' בכדי לסנגר על כל הפרשה הנ"ל. פרשיית ישיבת חב"ד תורת אמת בירושלים |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RotterCop
חבר מתאריך 16.3.20
3889 הודעות, 34 מדרגים, 60 נקודות. ראה משוב | יום שני י' באייר תש''פ
19:07 04.05.20 |
|
4. דעת חב''ד על הרב הענדל הבלין
בתגובה להודעה מספר 0
|
בביקור בניו-יורק, הרבי תבע ממנו לעזוב את תו"א ועקשנותו גרמה להתנהגות אחרת מצד התלמידים. לדברי ראשי חב"ד בארץ ובעולם -
את תורת אמת בחברון ובירושלים הקימו אדמו"רי חב"ד והם שלחו להם גם מימון, הכוונה בתחומים שונים וכו'. המנהלים בפועל היו משפחת הבלין. כאשר האדמו"ר הסתלק, הישיבה עוברת בירושה ליורשו והמנהל כפוף ליורש. ושלא תטעה, הרב הבלין לא ביקש להשתייך לרש"ג, אלא תבע בעלות אישית על ישיבה אשר חסידי חב"ד טענו כי היא בנשיאות ובעלות חב"ד והאדמו"ר. א. את ישיבת תורת אמת בחברון, הקים אדמו"ר הרש"ב ביוזמתו ובמימונו. מנהל בפועל היה המשפיע הרש"ז הבלין.
ב. אדמו"ר הרש"ב ובנו אדמו"ר הריי"צ, שיגרו סכומי כסף גדולים לישיבה בחברון (באמצעות באי כוחם- הלא המה מנהיגי חב"ד בחברון/ארץ ישראל). ג. תורת אמת ירושלים - על פי הוראות אדמו"ר הריי"צ, הוקמה הישיבה על ידי המנהל הרש"ז הבלין. ד. מהקמתה בשנת תרפ"ב לערך ועד שנת תר"צ, שררו יחסים תקינים. ה. בשנת תר"צ או קודם לכן, נסע הרש"ז לארה"ב בכדי לגייס מימון לישיבה. התגלעו חילוקי דיעות בינו לבין אדמו"ר הריי"צ אשר שהה בביקור שם באותה עת, ואז הרש"ז פתח משרד נפרד לגיוס כספים למען הישיבה, ללא תיאום עם אגודת חסידי חב"ד בארצות הברית - ארגון הגג של חב"ד במדינה, ובלי תיאום עם הרבי הריי"צ. ו. בזמן הביקור, הורה אדמו"ר הריי"צ לרש"ז להעביר את ישיבת תורת אמת תחת שם חב"ד. ההסבר לכך: עד מלחמת העולם הראשונה שלטו הטורקים בארץ ישראל והללו היו אויבים של הרוסים. לכן לא היה אפשרי שיהיה נכס בישראל רשום על שם אזרח רוסי, לכן תורת אמת נרשמה על שם משפחת הבלין ולא על שם חב"ד הנמצאת ברוסיה. ובשלב זה כאשר הטורקים כבר לא היו בארץ, ביקש אדמו"ר הריי"צ להחזיר את הסדר על כנו, שישיבה חב"דית תהיה באופן רישמי תחת חב"ד. הרש"ז הסכים, אולם כאשר הגיע ארצה בנו הרב הענדל שיכנע אותו לא לבצע את העברת הישיבה תחת שם חב"ד. ז. בשנים הבאות, היו אי הבנות בתחום הכספי, מינהלתי, אי ציות להוראות הרבי וכו', ובגין כך היו התבטאויות חמורות ביותר מהרבי הריי"צ נגד הנהלת הישיבה. ח. באותן שנים, נכנס לישיבה הרב אלתר שימחוביץ חתנו של הרש"ז, והוא היה נאמן ביותר לדעת אדמו"ר הריי"צ ולחם גם נגד דעת בני משפחתו האחרים אשר חלקם צידדו ברב הענדל אשר לא ציית לרבי בכל דבר. ט. לאחר הסתלקות אדמו"ר הריי"צ, סירב הרב הענדל שהישיבה תהיה תחת נשיאות הרבי הנוכחי, ומלבד זאת היה חשש כבד להתנהלות הכספית, מינהלתית בישיבה. י. ניסיונות הרבי בעזרת ראשי חב"ד בארץ, לעשות סדר בישיבה וגם להכניסה תחת הנשיאות כשלו פעם אחר פעם. יא. בשלב זה, החלה מלחמה קשה בין ראשי חב"ד בארץ ובראשם בני משפחת גורארי'- תל אביב ועמם הרב פנחס אלטהויז נגד הרב הענדל. יב. הרב הענדל גרם לחקירות פליליות, מעצרים וכדו' ליריביו, והללו החזירו במכות קלות כמו מודעות אבל על פטירתו. יג. בסופו של דבר, הרב הענדל הגיע לביקור אצל הרבי, ולאחר מכן הודח כליל מתפקידו. יד. לאחר ההדחה, המשיך בהלשנות, ועם הזמן הפסיק ועזב את חב"ד לחלוטין. טו. כעבור שנים רבות, יצא ספר המשפיע המנסה לנקות את הרב הענדל. פרשיית ישיבת חב"ד תורת אמת בירושלים |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
RotterCop
חבר מתאריך 16.3.20
3889 הודעות, 34 מדרגים, 60 נקודות. ראה משוב | יום שני י' באייר תש''פ
19:10 04.05.20 |
|
5. טענות נוספות
בתגובה להודעה מספר 4
|
תורת אמת נוסדה והיתה שייכת לאדמו"רי חב"ד.ר' חנוך הענדל הבלין, טען שהבניינים הם נכס פרטי של משפחתו. חלק מבני משפחתו ובראשם גיסו הגאון החסיד המשפיע הרב אלתר שימחוביץ זצ"ל, התנגדו נמרצות לכך ולחמו בו עד חורמה. רח"ה היה בקשר תמידי עם אדמו"ר הריי"צ וגם עם חתנו הרמ"ש ומעולם לא התלונן על אי ידיעה בלימוד, או בעיות אחרות, אלא חזר ואמר כי הנכס שלו פרטי, ומי שמכיר את הנוהג החסידי, יודע כי כל המוסדות של החסידות בכל החסידויות הם בנשיאות ובבעלות של התנועה והאדמו"ר. ובתורת אמת הדבר היה ברור בכפליים, בגלל סכומי כסף שהגיעו תדיר מליובאוויטש דרך מנהיגי חברון אל הרש"ז הבלין. הרב אפרים וולף, הרב שמואל אלעזר היילפרין, הרב פנחס אלטהויז, הרב שמריהו גורארי', הרב משה גורארי' הרב אליעזר קרסיק, הרב חיים שאול ברוק ורבים אחרים לחמו בעוז בכדי לסדר את הענין, והללו סבלו מנקמות. פרשיית ישיבת חב"ד תורת אמת בירושלים |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
RotterCop
חבר מתאריך 16.3.20
3889 הודעות, 34 מדרגים, 60 נקודות. ראה משוב | יום שני י' באייר תש''פ
19:16 04.05.20 |
|
6. ציטוטים מתוך הספר ''המשפיע'' על הרש''ז (שלמה זלמן הבלין)
בתגובה להודעה מספר 0
|
1. הספר משרטט את דמותו של אחד מחשובי חסידי חב"ד הרש"ז הבליןאבל נכדו מחבר הספר בוחר לפתוח את הספר עם שני ציטוטים מגאון ליטאי, מתנגד – הלא הוא החזון איש. 2. הכותב הנכבד מזכיר את המניע לכתיבת קורות גדולי ישראל – עקב התיעוד השגוי שעסקו בו סופרים אשר נטו מהדרך. אבל אני מצטט מהקדמה זו כמה ציטוטים אשר לכאורה מהם עולה כי מי אשר אבותיו היו בדרך מסויימת והוא כבר בדרך אחרת, לכאורה יתקשה לכתוב על אבותיו בצורה מדוייקת: "אז החלו הסופרים להציב ציונים ומצבות לגדולי המאורות מהם אשר כוונתם רצויה כי היו להם אבות זקנים מצויינים אבל אלה מהסופרים אשר ראשם ורובם חוץ ל הם הטו המאורעות על צדם, השתדלו לתת מושג, אופי וצביון מיוחד להתקופות על פי הלך רוחם, את הגבוה השפילו ואת השפל הגביהו, את הפרושים והצדיקים הרשיעו ואת הבריונים הרשעים הצדיקו, ובאופן זה החלו את ההיסטוריה וזייפוה". יתכן והכותב ביקש בזאת, להתנצל על כתיבתו המוזרה אודות זקנו הגדול. 3. במקורות מיד לאחר ההקדמה, מציין בין היתר כמקורות חשובים את דודו הרב אליהו דוד הבלין, ואת בני דודיו הרב חנוך הענדל הבלין ומציין גם כי מקצת הדברים באו מפנקסו של הרש"ז הבלין "חלקם נתפרסם באחרונה בספרו של ידידי הרד"ד הילמן "אגרות בעל התניא ובני דורו"". פרשיית ישיבת חב"ד תורת אמת בירושלים |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RotterCop
חבר מתאריך 16.3.20
3889 הודעות, 34 מדרגים, 60 נקודות. ראה משוב | יום שני י' באייר תש''פ
21:22 04.05.20 |
|
24. טענות הגולשים מהאשכול המקורי - מקוצרות
בתגובה להודעה מספר 0
|
https://rotter.net/forum/scoops1/625800.shtml תומך הרב הבלין - עדות אישית מאדם קרוב ומבוגר שאינו ממשפחת הבלין: 1. חסידי הרבי מיררו את חייהם של אנשי הרב הבלין. הדבר כלל זריקות אבנים, מודעות אבל בעודו בחייו, וכשנפטר 15 שנים אח"כ מנעו מאנשים להגיע להלוויתו של הבלין. 2. הרבי היה דומיננטי בתביעה לגבי הישיבה. היתה פגישה איתו בארה״ב לפני הבוררות בארץ. 3. היתה דרישה מטעם ר׳ מנחם שניאורסון שכספי הישיבה יועברו דרכו ובכך רצה לשנות מצב שהיה קיים שנים רבות מאוד. 4. הר׳ הבלין הפסיד בבוררות וקיבל את הדין. 5. העד שחי באותה תקופה טוען שהדרישה לניהול הכספים בישיבה היתה פשוט רצון לשלוט בכספים, פשוטו כמשמעו והרבי כעס שראש הישיבה לא קיבל את מרותו . הטענה השקרית של גניבות כביכול אינה מבוססת. 6. חשוב לציין שההתנכלויות החלו לפני שהחלה הבוררות, היא החלה מיד עם חזרתו מארה״ב. הענין היה קבלת המרות. 7. המשפחה נשארה בחב"ד ובתוך הציבור החרדי. 8. הבלין לא עזב את היהדות. 9. הרב הבלין רצה להשאיר את המצב הקיים לגבי הישיבה ולא שינה כלום (כלומר גם אם השכיר חיידרים, זה היה מצב שבשגרה). טענות מי שייצג כביכול את חב"ד: 1. הנכדים בחב"ד אבל חלקים מהמשפחה בציבור הדתי לאומי. טוען שניתן לפנות אליהם אישית. משמשים כשלוחי הרבי וכראשי ישיבות בחבד. 2. השולט בישיבות למשך כל הנשיאות היה החתן הראשון. הרש"ג, עד יומו האחרון ב1989 ניהל את הישיבות בבלעדיות. עד 1953 החתן הראשון לא הכיר ברבי מלובביץ. 3. בכל מקרה, בדין, הישיבה עברה אל הנהלת ישיבות תומכי תמימים (שזה הרש"ג, החתן הראשון). הישיבה של הבלין נוהלה לבסוף על ידי הרבי משום שהרש"ג, החתן הראשון לא הצליח להשתלט על ההנהלה. 4. בתמליל הדין (של הבלין) שאפשר למצוא בהרבה בתים בחב"ד כתוב שהבלין התנהג בצורה מחפירה ולכן הודח. הסמכות הייתה תמיד אצל הבלין הבעיה היא שהפעם הגיעו אנשים נאמנים (?) והוכיחו שהוא גונב את הכסף לעצמו והישיבה לא בדיוק פתוחה "בשל המצב הכלכלי" ותכלס הוא גונב לכיסו האישי. 5. בתמליל לא מוזכרת שום התפרעות או תליית שלטים נגדו. 6. אנשים צעקו עליו, גרשו אותו מהמניינים העיפו אותו מהשכונות החרדיות וזה לגטימי. לא הייתה זריקת אבנים וכו'. 7. בשנת 1953, הבלין הנהיג את הישיבה בניגוד להנהגות חב"ד. 8. הבלין ביטל את הישיבה (?) 9. הבלין קיבל ואהב בתחילה את הרבי. 10. הרבי התערב ודרש שהישיבה תחזור למתכונת של ישיבה ולא של חיידרים שהבלין הרוויח מהם לכיסו האישי. הרבי דרש שהכסף יעבור דרכו והנכס אליו. הבלין טען שזה שקר והוא משתמש עם הכסף לכספי צדקה. בדין לא הוכח חד משמעית אמנם שהוא גנב אבל מכיוון היו הרבה ראיות נסיבתיות ואנשים נשבעו על זה, בוודאות בבית משפט היו מרשיעים אותו על הרבה פחות. 11. הבלין הגיע אל הרבי בתקווה לשכנע אותו והרבי מאד כעס עליו. 12. התחיל דין תורה ובפסק הפקיעו את שליטת הבלין מהנכס. הוא לא בדיוק קיבל את הדין. הבלין לא חדל לאסוף כסף, לכן השמיצו אותו כמו שכתבו עליו שאין לו קשר לחבד ולא צירפו אותו למניינים, (לא רק חבד אלא המיינסטרים החרדי) דבר לגיטימי לאדם שמסרב לשמוע לדין תורה. 13. הבלין עזב את חבד ולתקופה עזב גם את היהדות. פרשיית ישיבת חב"ד תורת אמת בירושלים |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
RotterCop
חבר מתאריך 16.3.20
3889 הודעות, 34 מדרגים, 60 נקודות. ראה משוב | יום שני י' באייר תש''פ
22:04 04.05.20 |
|
27. לדעתי השאלה אחרת לגמרי - עיקר הסיפור הוא האלימות, הטענות על הבלין, אופיה של חסידות חב''ד והרבי
בתגובה להודעה מספר 25
|
1. בצד של חב"ד: מה אכן קרה, ובאיזה הקשר (כולל הידיעה על ניסיון הרצח שנתיים לפי הכרעת הדין בעניין הישיבה). בהקשר זה אשתדל לגבות דרכך עדות מחר או מחרותיים דרך המייל שמסרתי לך.2. בצד של הבלין: מה אכן קרה, ובאיזה הקשר. האם לקח כספים במרמה, האם השכיר חלק מהישיבה, האם שינה את אופיה, מדוע החסידים ( כפי שהבאתי במזכרת החתונה ) התמרדו נגדו, מה קרה לו אחרי שהפסיד בדין והאם התרחק מחב"ד או מהיהדות? אשתדל לגבות עדות גם מהצד של חב"ד - או לפחות לקבל מהם מסמכים בנושא. פרשיית ישיבת חב"ד תורת אמת בירושלים |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
תודה רבה
חבר מתאריך 1.1.09
50646 הודעות, 300 מדרגים, 583 נקודות. ראה משוב | יום שני י' באייר תש''פ
21:58 04.05.20 |
|
26. נקודה שחשוב להבהיר
בתגובה להודעה מספר 0
|
מי שיצפה ויקרא את דרשותיו של הרבי על "משפט הספרים", הליך משפטי מול נכד של הרבי הקודם, שתבע בעלות על ספרייתו, יבין שדרישתו של הרבי היא לא דרישה אישית. הרבי ראה בתביעות מהסוג הזה ערעור על כך שחסידות חב"ד עודנה קיימת, בכך שטוענים שנכסיה הם בבעלות פרטית. בשורות קצרות אלו לא ניתן להבהיר את כל המסר הזה, שמשתרע על פני דרשות שלימות, שיחות עם עורכי דין, מכתבים ועוד, והרי הן ככותרת. ארץ ישראל שוב בסכנה |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|