בהיתקלות בין השניים רק אחד יזכה לנחות בשלום - והרי הפתעה: הוא ינחת אנכית; איך גילו האמריקאים שמסוקי תקיפה יכולים לטרוף בקלות מטוסים מהירים ועוצמתיים ומה הקשר לתיאוריית דארווין, לטיגריסים ולכרישים?
לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
הקברניט - מסוק קרב מסק"ר אפאצ'י (ניצן סדן) שלום, כאן הקברניט; אני לא סובל את הביטוי "רק החזק שורד". הרבה אנשים חושבים שהוא קשור לתיאוריית האבולוציה של דארווין, לפיה רק מי שיתפתח להיות חזק יותר מיריביו הוא שיזכה להתקיים בטווח הארוך. אבל בפועל, לא צריך להיות רב עוצמה כדי לשרוד - רק להתאים לעולם סביבנו ולכך התכוון המשורר. היום ניקח את העיקרון הזה ונכניס אותו לתא הטייס, כדי להבין למה מסוקי קרב ינצחו בקלות מטוסי קרב בהיתקלות אוויר-אוויר. אפילו אם מצד אחד המריא F15 ומהצד השני - קוברה משנות השישים. –––––––טורים קודמים––––––– הקברניט👨✈️📸באינסטגרם אנחנו מעל אמצע האוקיינוס והלך מנוע; מה יקרה עכשיו? 80 שנה לפרל הארבור: מתקפה פחדנית או מהלך מבריק? עקיצת המל''ט: כך חטפה איראן את החמקן הסודי של ארה''ב 50 שנה לפשע המושלם: הפיראט שחטף מטוס ונעלם צווחה מהשמיים: איך הפך השטוקה לנשק הכי מפחיד של הנאצים? –––––––––––––––––––––––– סיפורנו מתחיל בתחילת שנות השבעים, כשמדינות ברית נאט"ו נערכו לפלישה סובייטית גדולה שתכבוש את אירופה. סוכנים אמריקאים ובריטיים, טיסות ביון ומקורות אחרים גילו שהרוסים מגדילים במהירות את כוח המסוקים שלהם, ובונים אלפי הליקופטרים. ואולם, ובעוד אצל ארצות הברית ובנות בריתה התחלקו הדגמים למסוקי תקיפה ומסוקי תובלת כוחות - ברוסיה הלכו על שניים באחד: מסוק ה-Mi24 העצום והחזק נכנס לשירות.
מסוקי MI24 (צילום: rustec)
סיפרתי לכם עליו פעם; זהו קרוקודיל מעופף שיכול לשאת חימוש הרסני בהרבה משל מסוקי ארצות הברית - למשל, רקטות ארטילריות כבדות - לשפוך אותו בדייקנות על מחנה אויב ואז להנחית שם כיתת חיילים ולסיים מתקפה אווירית בכיבוש קרקעי.
צמד מסוקי MI24 מפזר אש; הקרוב יורה רקטות והרחוק - אש תותחי 30 מ"מ (צילום: defenseworld)
נאט"ו דפקה את הראש בקיר: עם כאלה מסוקים, יוכלו הרוסים לתקוע דגלים בכל אירופה במהירות. מה עושים? הגנרלים בחילות האוויר שידרו ביטחון רב; צבאות ארה"ב ובריטניה מילאו את מרכז היבשת במטוסי קרב. מבחינתם, הקרוקודיל הרוסי הוא בסך הכל עוד מטרה נעה, זה הכל.
מסוק MI24 ומטרות בהן פגע. הרקטות האלה זה משהו מהסרטים (צילום: mil ru)
אמנם צריך להנמיך ולהתקרב כדי לפגוע במסוקים, אבל אין סיבה שיהוו אתגר אמיתי עבור מטוסי קרב מודרניים: לפאנטומים של ארה"ב ובנות בריתה יש חרטום גדול ובתוכו מכ"מ גדול, שיכול לאתר אויבים ממרחק של קרוב למאה ק"מ. בנוסף, ניסויים מוגבלים שנערכו בשנות השישים הראו שמטוסים יכולים לנעול על מסוקי תובלה איטיים. אבל ה-Mi24 היה משהו אחר: מהיר פי שניים מהמסוקים של פעם ובניגוד אליהם, גם מסוגל לירות חזרה. ולכן החליטו בפטנגון לערוך ניסוי שיגלה כמה קשה להפיל מסוק קרב במטוס קרב, איך הכי כדאי לעשות את זה, וכיצד לאמן את הטייסים בחזית אירופה.
פאנטום אמריקאי בבסיס האן שבמערב גרמניה (צילום:wikimedia)
כך נפתח ב-1978 ניסוי "תגובה אחודה להליקופטר תקיפה" (בקיצור, J-Catch; האמריקאים הם אלופי שביל החלב בראשי תיבות צבאיים); סדרת בדיקות שהציבה מסוק קרב מול מטוסי קרב בשלל מתארים ותצורות. ספוילר: כשהגיעו התוצאות שלו לפנטגון, פגעו כל הגבות בפלורסנטים וכל הלסתות ברצפה. השלב המקדים של ג'יי-קצ' בוצע על הקרקע - במערך הסימולטורים המתקדם של נאס"א בלנגלי, ווירג'יניה. הניסוי התבסס על מסוק קוברה של הצבא ונגדו - מטוס פאנטום של חיל האוויר. ההיתקלויות נערכו מטווח קצר ומטווח ארוך, בהפתעה ובצורה בה שני הצדדים מיודעים ומוכנים, ביום ובלילה. וכל התרגילים בניסוי הסתיימו באחת משתי דרכים: או שמטוס הקרב לא הצליח לנעול ולירות עד שנגמר לו הדלק, או שהמסוק שתל אותו באדמה.
קוברה ופאנטום. מי ינצח? (צילום: NARA)
בשלב הבא עלה התרגיל לאוויר: מול ההליקופטר הוצבו גם הפאנטום וגם ה-F15 החדיש, וגם מטוסי תקיפה כמו ה-A7 קורסייר 2 וה-A10 האגדי, לדימוי תרחיש של היתקלות בגובה נמוך. המסוקים תקעו באדמה את כולם; צוותי המטוסים אפילו לא ידעו שפגעו בהם עד שחזרו לבסיס כי מערכות האימונים לא סיפקו דיווח בזמן אמת. אז כדי להטות קצת את המצב לטובתם, הונחו צוותי המסוקים לדווח בקשר כשהם "יורים". לא עזר; התרגילים נמשכו שבועיים, בסופם עמד שיעור ההפלות על 1:5 לטובת ההליקופטר.
חזק, מהיר, מרשים: F15 אמריקאי באוויר (צילום:USAF)
ניסוי ג'יי-קצ' המשיך, וב-1979 נבחנו שוב הכלים ראש בראש, כשצוותי המטוסים חמושים בטכניקות חדשניות להתמודדות עם מסוקים. התברר שהמכ"מ של ה-F15 יכול לנעול על מסוק מטווח של 60 ק"מ. אבל נעילה אינה פגיעה; פעם אחר פעם דילג המסוק אל מאחורי מחסה, המטוס חלף מעליו וקיבל טיל תרגילי לאגזוז. הטכניקות המשופרות הועילו, והפעם השתפרו התוצאות: ה-F15 השיג שיעור הפלות של 1:2.9 לטובת המסוקים, ואת היחס הטוב ביותר רשמו צוותי ה-A10 עם 1:1.3.
כמה מרשים, ככה נופל. קוברה ו-F15 (צילום: TSK)
ניסוי ג'יי-קצ' הסתיים בתוצאה חד משמעית - הנחייה ברורה לצוותי היירוט בגבול בריה"מ: כשאתם רואים מסוקי אויב מזגזגים להם בין הרים ובין סלעים, עיזבו אותם בשקט, דווחו על המיקום ועופו משם. בקרב הזה אתם לא הולכים לנצח. איך זה יתכן? לדארווין הפתרונים: מטוס קרב ומסוק קרב הם כמו כריש וטיגריס; שניהם אימתניים בפני עצמם, ונולדו כדי לשלוט בסביבת המחייה שלהם. אבל אם מעבירים אחד אל סביבת המחייה של השני? זה פשוט לא כוחות.
"הקברניט" מציג: דארוויניזם טכנולוגי (צילום: wikimedia)
מסוקים טסים לאט ונמוך, בסביבה עשירה בהסתרות; הקרבה לקרקע מקשה על הגילוי, שכן מכ"מ המטוס המיירט יקבל הרבה מאוד החזרים מפני הקרקע; גם לאחר שהתגלה, המעקב אחריו קשה ביותר - צוות המסוק יוכל תמיד להנמיך ולהיכנס לאיזה ואדי ופשוט לחכות בו קצת, להסתתר מאחורי רכס או אפילו שורת עצים. זאת, בזמן שמטוסי היירוט ימשיכו לחוג ולחפש.
מסוק נעול בכוונת של F15. שימו לב: הטיסה נמוכה מאוד, המטרה מרוחקת, ונמצאת מעל לאופק. אם היה נכנס לנקיק או מנמיך, לא היה מתגלה (צילום: DCS)
לרוב אין טעם להשתמש בטילי אוויר אוויר מטווח ארוך. הם מונחי מכ"מ, וההחזרים מפני הקרקע פשוט יקשו עליהם להתביית. בנוסף, מסוק שמזהה נעילה יוכל פשוט להיצמד לאדמה או לקפוץ מאחורי גבעה ולהיעלם. כדי להפיל מסוק כזה צריך להתקרב, להאט ולהיצמד אליו. וזה מאוד מסוכן: מטוסי קרב לא תוכננו לתמרן ולהילחם בגובה נמוך ובמהירות איטית. קל לפספס קפל קרקע ולהתרסק, קל גם לאבד את המסוק ולעבור אותו - ואז ליפול לו לכוונת.
מטוס בכוונת של מסוק. שימו לב: המטוס מעלה עשן, כי דלק סילוני עשיר לא אוהב פיצוצים של פגזי 30 מ"מ (צילום: DCS)
וקל גם לשכוח: מטוס הקרב יהיה חשוף לחלוטין על רקע השמים ויהיה גם חם בהרבה מיריבו, מה שמקל על מעקב בסנסור תרמי. בקלי קלות יכול צוות המסוק להתרומם קצת, לשים את הצלב על טרפו ואיך אומרים, הרוגטקה תנגן. עצם הגעת המטוס לתנאי הטיסה בהם מסתובבים מסוקים היא סכנה גדולה; בסביבת המחייה שלו, המסוק כמעט בלתי מנוצח. תמיד יהיה מוסתר יותר, קרוב יותר לקרקע וזריז להדהים. לשם השוואה, מסוק יכול להסתובב כחמישים מעלות בשניה, פי כמה מכל מטוס קרב. ואם לא די בכך, רובם נושאים גם צריח עם תותח. בשלב הזה, הוא דומה יותר לסוללת נ"מ מאשר לכלי טיס. לסיכום, F15 שיורד לסביבה הטבעית של אפאצ'י הוא טיגריס עיוור בבריכת הכריש.
אפאצ'י משגר טיל סטינגר נגד מטוסים (צילום: ROKA)
מסיבה זו, מטוסי קרב ומסוקי קרב כמעט שבכלל לא נפגשים; למסוקים אין מה לחפש בגבהים בהם מסתובבים מטוסי קרב, והאחרונים פשוט לא מסתכנים בלחימה ראש בראש בשכונת המסוקים. ואולם, עדיין תועדו מקרים בהם ניצח המטוס. למשל, ב-13 בספטמבר 1985 המריאו שני מטוסי סופר מיסטר של הונדורס בדרכם ללוות מטוסי תקיפה למטרה באל סלבדור השכנה. בסמוך לגבול נתקלו בכוח מסוקי תובלה עוינים, מלווה בידי לא אחר מה-Mi24, הקרוקודיל מתחילת סיפורנו. מטוס אחד הנמיך ונצמד להליקופטר, האט, תקע בו טיל והקרוקודיל עלה בסערה השמיימה. איך הצליח?
מטוס סופר מיסטר של הונדורס (צילום: FAH)
ראשית, טסו הסופר מיסטרים מלכתחילה בגובה נמוך יחסית של 5,000 רגל, שמקל על זיהוי מקורות ירי, והראות היתה מעולה. שנית, מסוקי האויב הופתעו ולא ראו את התוקפים מתקרבים או ידעו שבכלל יש בגזרה סכנת יירוט. ושלישית - טייסי מסוקי הקרב באל סלבדור לא התאמנו כלל בחיסול מטוסי קרב. אחרת, היו כנראה מסתובבים וגומרים את תוקפיהם באש עוד לפני שיספיקו להגיד "כל הכבוד לצה"ל" (על המלחמות שבין שתי המדינות והתפקיד ששיחקה שם ישראל נדבר עוד בעתיד). בכל המקרים המתועדים בהם מטוס קרב יירט בהצלחה מסוק קרב, כיכב אלמנט ההפתעה. וזו המגבלה הכי גדולה של ההליקופטר בקרב: כשטסים כל כך קרוב לאדמה, לפעמים כל מה שרואים זה את הוואדי ממול.
מסוק MI24 שהושמד (צילום: warhistoryonline)
מי כן מביס מסוקי קרב בקלות יחסית? אנשים עם תותחי נ"מ ניידים, טילי כתף או אפילו חימוש נגד טנקים. למשל, בתחילת אוקטובר 1993 נכנסו כוחות מיוחדים של ארצות הברית לבירת סומליה מוגדישו, שנשלטה בידי הגנרל המורד מוחמד איידיד. התוכנית היתה ללכוד את עומאר סלאם אלמים, שר החוץ של איידיד ודרכו להשיג מידע שיאפשר לתפוס את הבוס. המבצע נחשף ושני מסוקי בלאקהוק הופלו באש רקטות RPG מטווח אפס. בדיוק כמו מטוסי הקרב, גם המסוקים פגיעים לאויבים זריזים וחמקמקים שמכים בהם מנמוך.
חיילי ארה"ב מפנים נפגעים מהמסוק שנפל בסומליה (צילום: the conflict archives)
בדיוק באותה הצורה הופלו המוני מסוקים רוסיים במלחמת אפגניסטן, המוני מסוקים אמריקאיים בווייטנאם, מסוקים סוריים במלחמת האזרחים הנוכחית ועוד. ועל אף ההתקדמות הטכנולוגית, גם מסוקים מודרניים כמו האפאצ'י לונגבואו (שפה בארץ נקרא שרף, יופי של שם) שמפעילים מכ"מ שסורק 360 פגיעים לאש קרקעית - ואף הופלו בעבר.
מסוק שרף ישראלי (צילום: אתר חיל האוויר)
בשורה התחתונה, נחמד לראות שגם המכונות הכי חזקות ומפחידות שהמצאנו, אלו שלוקחות אותנו לשמיים במהירויות ועוצמות מסחררות, עדיין מצייתות לחוק הטבע; כדי לשרוד, צריך להתאים למציאות סביב ולא רק להיות מהיר וחזק. טיסה נעימה! 👨✈️הקברניט👨✈️: https://www.calcalist.co.il/calcalistech/article/hkp11nhjok
הפינה הפטריוטית
"כוח טייגר" – סיפור קרב השריון המתוחכם והנועז במלחמת יום הכיפורים. זהו סיפור של מעטים מול רבים, של יצירתיות, תבונה ואומץ לב. מצפן מיוחד על פלוגת הטנקים בפיקודו של סרן מאיר זמיר שביצעו מארב יוצא דופן בלילה הראשון של המלחמה וכך עצרו את ההתקדמות של חטיבה משוריינת סורית לעבר שטחי ישראל. "הגדולה במארב הזה הייתה לקחת את מה שכתוב בספר, את התורה עצמה, וליישם אותה בשטח..."
לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
🇮🇱 עם ישראל חי! 🇮🇱
שלדג https://youtu.be/IAEYStljnS8 |
חבר מתאריך 5.2.18
2576 הודעות, 13 מדרגים, 26 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
אז באופן תאורטי.. אם צבא סוריה טס על גבולותיו עם מסוקי קרב, הם פשוט יכולים לפרוץ את הגבול האווירי אלינו ושום מטוס קרב לא יעזור?
רק מערכות נ"מ?
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 1.6.16
10796 הודעות, 212 מדרגים, 253 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 1
אני די משוכנע שגם כיפת ברזל יכולה בקלות להוריד מסוקים
"תנער זדים מזבולך"
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
19075 הודעות, 102 מדרגים, 168 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 5
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 23.10.16
9270 הודעות, 62 מדרגים, 108 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 5
בתור שיריונר על סימן 4, מעולם לא אימנו אותנו לירות על מסוקים ואין פגזים מתבייתים
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 1.6.16
10796 הודעות, 212 מדרגים, 253 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 33
"תנער זדים מזבולך"
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 17.2.19
9913 הודעות, 145 מדרגים, 237 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 1
בשביל שמסוק ידע שיש עליו איום, הוא צריך חיישנים, וכפי שניתן היה לראות עד לאחרונה בסוריה, לרוב המסוקים אין חיישנים (ובנוסף, נורי ההטעייה הם די חסרי תועלת נגד נ"מ מתביית חום, ובטח נגד נ"ט).
לכן רוב המסוקים לא ידעו בכלל שהם נמצאים תחת מתקפה עד הרגע שהם מתפוצצים.
לגבי מה המצב של המסוקים של צה"ל, לא הייתי מפתח ציפיות.
אפשר ללמוד מהפלת ה-F16 שהחבר'ה שלנו, עם כל התעודות מצטיין שלהם, וכל התארים שלהם, הם חסרי חזון, שכל ואומץ, שלכל היותר לומדים רק אחרי אסון.
גם האמריקאים לא במצב מלהיב. אולי יש להם חיישנים טובים, אבל גם במסוק החדש שהם מפתחים כדי להחליף את הבלקהוק והאפאצ'י, הם לא פתרו את הבעיה המהותית של מסוק: פגיעה ברוטור המרכזי והמסוק נופל כמו אבן.
האמריקאים כנראה מחכים לשנת 2100 בשביל ליצור מסוק מרובה רוטורים.
** חומר למחשבה: כמעט כל המרגלים בישראל היו מהשמאל! (תבדקו בעצמכם אם לא מאמינים) **
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 3.6.21
1280 הודעות, 6 מדרגים, 12 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 11
למסוקי חיל האוויר יש מערכות התראה. מה היה ניתן לראות עד לאחרונה בסוריה ?
נורי הטעייה חסרי תועלת נגד טילים מונחי חום ? כנגד מה הם אינם חסרי תועלת ?
טייסי חיל האוויר חסרי חזון שכל ואומץ ? מי אתה ? מה אתה יודע על אירוע נפילת ה f16 או על פעילות חיל האוויר בכלל ?
וגם אם אתה שולט בפרטים - הסקת מאירוע בודד ומורכב על טייסי חיל האוויר בכלל ?
פוסל את ׳הקברניט׳… ?
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.5.18
1637 הודעות, 15 מדרגים, 10 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 16
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 17.2.19
9913 הודעות, 145 מדרגים, 237 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 16
ערכתי לאחרונה בתאריך 24.12.21 בשעה 15:46 בברכה, עתיד מתוק
ואני יודע מה אין להם שאפשר לשים, אבל משום מה לא שמים (התירוץ הרגיל: "אין תקציב", ובפועל, ברגע שנופל מסוק, באורח פלא פתאום מוצאים תקציב, כמו במיליון הפעמים הקודמות).
לגבי מה היה ניתן לראות בסוריה:
אפשר היה לראות הפלות (עם טילי נ"מ מונחי חום, וגם עם נ"ט - כולל מקרה נחמד של מסוק גאזל) של מסוקי תובלה, מסוקי תקיפה MI24, מסוקי תקיפה גאזל, וכל זה למרות מה שפוטין יכל לספק - וגם סיפק - לקבלן שלו אסד.
בנוסף, גם אירעו מספר הפלות של מסוקים רוסיים, עד שהרוסים שינו קצת מהתו"ל וגם הביאו את האמצעי המיוחד להטעיית נ"מ.
וכן, נורי ההטעיה הם תכסיס מיושן שאיבד מהאפקטיביות שלו כבר לפני שנים (ואפשר היה לראות את זה גם יפה מאוד בתימן).
אבל הנורים הם אחלה אם אתה רוצה ליצור שריפה בשדה קוצים בעזרת מסוק או מטוס.
"הסקת מאירוע בודד ומורכב על טייסי חיל האוויר בכלל ?"
הסקתי מהרבה מאוד אירועים, שמתפרשים על פני עשרות שנים, והפלת הF16 היא רק הדוגמא האחרונה (אוקי, הכמעט הפלה של F15 בשומר חומות מכיפת ברזל שלנו היא הדוגמא האחרונה).
וכן, אני פוסל את הקברניט, כי זו לא הפעם הראשונה שהוא רושם שטויות. אבל מה שכן, לפעמים הוא מצחיק.
** חומר למחשבה: כמעט כל המרגלים בישראל היו מהשמאל! (תבדקו בעצמכם אם לא מאמינים) **
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 3.6.21
1280 הודעות, 6 מדרגים, 12 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 20
למסוקי צה״ל מערכות הגנה עצמית מתקדמות ביותר שאף עוברות התאמות בשגרה לאיומים המשתנים.
נורי הטעייה מצויים במרוץ מובנה כנגד האיומים שכנגדם הם מיועדים להתמודד. גם הם עוברים שינויים והתאמות כל העת והעובדה היא שמדובר בשוק פעיל ודינמי (ובמענה מבצעי כמעט בלעדי לטילים מונחי חום).
הטכנולוגיות בתחום ההגנה עצמית שקיימות בחיל האוויר אינן קיימות בידי אוייבינו ולפיכך היכולת להסיק מסקנות מהנעשה בסוריה או בתימן היא מסויימת מאוד.
ביחס לטעויות שאתה מתאר שנעשו על פני עשרות שנים - אני מבין שבתחום עיסוקך אינך טועה כלל ?
חיל האוויר הוא ארגון מצויין, לא פחות. בתחומו ובתרבותו הארגונית.
אתה מזלזל בהינף מקלדת בארגון עם מורשת מפוארת הזוכה להערכה עצומה גם בקרב אוייבינו. ואם נפילה או כמעט נפילה היא המדד שלך הרי שיחס ההפלות של חיל האוויר עומד על 1 ל 27…
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 15.1.15
40074 הודעות, 62 מדרגים, 101 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 16
גם אם רוצים להראות שצודקים
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 3.6.21
1280 הודעות, 6 מדרגים, 12 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 26
את עצם העובדה שלמסוקים מערכות הגנה עצמית ניתן להבין מכל צילום תקריב או צפייה במסדר כנפיים.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 3.6.21
1280 הודעות, 6 מדרגים, 12 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 11
תרבות התחקור בחיל האוויר היא אחת מחוזקותיו הגדולות.
חיל האוויר מתחקר אסונות, כמעט אסונות והצלחות באותה רמת עומק.
יתרה מכך, החייל אף מתרחש אסונות שלא קרו מעולם ומתחקר אותם.
תראה כמה אתה רחוק…
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 18.4.20
1681 הודעות, 14 מדרגים, 28 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 11
אתה איש ח"א?
איני מקבל התראות על תגובות לצערי. אנא שלח/י בפרטי אם נראה שפספסתי להשיב לשאלה או כל דבר אחר. תודה
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 28.11.20
630 הודעות
בתגובה להודעה מספר 1
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 26.2.18
12246 הודעות, 96 מדרגים, 181 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
שבת שלום לכל עם ישראל
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 29.3.18
19431 הודעות, 246 מדרגים, 485 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מאחל ומייחל שיהיה היום- יום שמח לעם ישראל, לארץ ישראל ולכל החפץ בטובתם באמת.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 5.9.19
1072 הודעות, 11 מדרגים, 22 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 9.7.17
1408 הודעות, 27 מדרגים, מינוס 3 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
19075 הודעות, 102 מדרגים, 168 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
המצרים תכננו להנחית כוח קומנדו בהרי אילת. המטרה, ניתוק העיר מהמדינה ואז "טיהור" של תושביה.
חיל האויר פעל נגד מסוקי תובלה מצרים שהיו כבר בדרכם והפיל (אם אני לא טועה) כ 4 מהם, על שלל צוותם. בתיאורי ההפלה, אחד המטוסים השתמש בדחף הסילון כדי להפיל מסוק.
הלקח היה הקמה של עמדות צהליות מסביב לאילת (ואותן אפשר לראות כשמטיילים שם).
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 3.6.21
1280 הודעות, 6 מדרגים, 12 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 7
ומספר מסוקים נוסף הופל באש מהקרקע.
על פי פרסומים חיל האוויר התאמן ביירוט מסוקים גם בשנים האחרונות. בשנת 2000 איבד חיל האוויר מטוס f16 כשטייסיו פגעו עם מטוסם במימי הים התיכון במהלך יעף אימון ביירוט מסוק (תאונת ׳בגין-הררי׳ ז״ל).
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 26.11.20
2221 הודעות, 118 מדרגים, 236 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
אני חושב שהטילים של היום שמתבססים על מצלמות ולא רק על מכ"ם , הם גיים צ'יינג'ר ולמסוק אין באמת סיכוי מולם ....
ים ? יבשה ? ים ? יבשה ? ים ים ים !!!
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 5.8.10
21066 הודעות, 128 מדרגים, 249 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 8.9.19
5692 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
https://play.google.com/store/apps/details?id=azizi.com.kolketem&hl=iw&gl=US
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 11.1.09
1060 הודעות, 11 מדרגים, 22 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 20.2.21
230 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 7.6.16
16668 הודעות, 64 מדרגים, 61 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 16.3.08
14691 הודעות, 57 מדרגים, 91 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
בזמנו הוא השתמש במושג "הישרדותם של הכשירים" – כלומר מי שכשיר יותר להתרבות.
יותר מאוחר נטבע המושג "המסתגל שורד" – כלומר מי שמצליח להשתנות לפי הסביבה הוא זה שישרוד
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 14.3.16
27105 הודעות, 239 מדרגים, 461 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
אבל אם עוקבים אחריו טוב ומוחאים כף ברגע הנכון - בינגו.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 15.1.15
40074 הודעות, 62 מדרגים, 101 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
תיאורטית, אם מטוס הקרב ירד לגובה ולמהירות של מסוק הקרב הוא בבעיה כי זו אינה סביבת המחייה שלו.
מטוסי קרב לא טסים ככה. הם טסים מהר, יורים מרחוק ומאד קשה לראות אותם בעמדת ירי אם יורים מקרוב.
זו כתבה שלמה אז אעצור כאן. רק אציין שהטילים כיום לא דומים לאלו שהיו בעת הניסויים שציינת. שברוב המקרים המסוק בכלל לא יידע שירו עליו עד להיפגעות. זה לכתבה מקצועית בתחום אז עד כאן.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 25.10.21
19 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
הוספתי אותך למעקב כדי שלא אפספס
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 11.12.13
24390 הודעות, 161 מדרגים, 317 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מרתק
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 13.11.20
654 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
גם כשהמסוק טס נמוך קרוב לפני הקרקע.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 19.10.15
60462 הודעות, 250 מדרגים, 434 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
הגם שיש גם קשר.
שני החוקים נכונים. תמיד.
כמובן צריך להתחשב בכל ההיבטים.
חזק זה לא תמיד שרירי.
כמו הדוגמה המציינת כאן: מי חזק יותר כריש או טיגריס?
תלוי, אם אנחנו בים או ביבשה.
בפוליטיקה תמיד מנצחים המושחתים והשמאלנים.
למה? כי הם כרישים שנלחמים בים.
אבל אם אצליח להוציא אותם לחוף אכרסם אותם בלי מלח.
היבשה במקרה זה היא נקודת המבט המכלילה.
בסופו של דבר החזק מנצח, תהא חוזקתו אשר תהא.
במקרה שלנו החזק הוא המסוק, לאחר שמשקללים את כל ההיבטים.
החזק מנצח הוא חוק הטבע העליון. לא ניתן לערער עליו.
במקרים נדירים פשוט מנסים להבין מה הייתה החוזקה של מי שניצח.
ההסברה המושלמת: https://normot.000webhostapp.com/hasbaraheb.html
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 30.8.15
4367 הודעות, 10 מדרגים, 20 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 18.4.20
1681 הודעות, 14 מדרגים, 28 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
חולק על הקברניט במקרה הזה.
אין מטוס קרב מתקדם שיפסיד בקרב אוויר למסק"ר.
איני מקבל התראות על תגובות לצערי. אנא שלח/י בפרטי אם נראה שפספסתי להשיב לשאלה או כל דבר אחר. תודה
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 8.1.16
1216 הודעות, 9 מדרגים, 18 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 10.12.11
31996 הודעות, 213 מדרגים, 362 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
אם כי כיום, חימוש מתקדם של מטוסי קרב יאפשר להם להפיל מסוק קרב ממרחק די בקלות
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 29.7.20
529 הודעות, 4 מדרגים, 8 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
תודה מיקלו!
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד