|
הטופולב 104 היה פלא הנדסי כשהושק, ובמשך שנתיים אף היה מטוס הנוסעים הסילוני היחיד בעולם. ואולם פוליטיקה סובייטית, שחיתות נדירה ואטימות מזעזעת הפכו אותו למכונת מוות - שפעם ערפה את ראשו של הצי הרוסי וסיכנה את האנושות במלחמה עולמית
לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
שלום, כאן הקברניט; ב-7 בפברואר 1981 נעמד טופולב 104, מטוס נוסעים בשירות חיל הים הרוסי, על המסלול בבסיס פושקין. הוא הריץ מנועים, שעט במורד האספלט, והתרומם בכבדות טיפוסית. שמונה שניות לאחר מכן התנפץ המטוס על הקרקע בכדור אש עצום, וברית המועצות נכנסה לכוננות מלחמה גרעינית. –––––––טורים קודמים––––––– הקברניט👨✈️📸באינסטגרם אנחנו מעל אמצע האוקיינוס והלך מנוע; מה יקרה עכשיו? 80 שנה לפרל הארבור: מתקפה פחדנית או מהלך מבריק? עקיצת המל''ט: כך חטפה איראן את החמקן הסודי של ארה''ב 50 שנה לפשע המושלם: הפיראט שחטף מטוס ונעלם צווחה מהשמיים: איך הפך השטוקה לנשק הכי מפחיד של הנאצים? –––––––––––––––––––––––– היום אספר לכם על האירוע הזה - בו נהרגו עשרות מהקצינים הכי בכירים של בריה"מ, ביניהם אדמירל אמיל ספירידונוב, מפקד צי האוקיינוס השקט ו-16 מפקדי מטות, יחידות, פרויקטים וגזרות. האבדה הצבאית היתה אדירה: לשם השוואה, במשך מלחמת העולם השנייה כולה נפלו לבריה"מ רק ארבעה קצינים כה בכירים. זה סיפור מאוד רוסי, שמספק הצצה למערכת המעוותת שהיתה ברית המועצות הקומוניסטית. ספוילר: בדרך מחכה לנו הפתעה קפיטליסטית ביותר.
הריסות הטופולב. מדוע נפל? (צילום: baaa acro)
רגעים ספורים לאחר האסון כבר הוכרזה כוננות עליונה: עוד רגע, חששה בריה"מ, יתחילו ליפול בה פצצות אטום. המוות של כל בכירי הצי הצפוני הוא כנראה חיסול מכוון כדי לזרוע כאוס בגזרה, ולהשאיר אותה פתוחה לפלישה של ארצות הברית ובנות בריתה. אז בסיסי הטילים עברו לכוננות שיגור, והרבה מאוד כפתורים אדומים כבר ראו צל של אצבע. אבל קציני מודיעין לא דיווחו על צעדי אויב שמעידים על מתקפה מתקרבת ולמעשה, אחרי יממה מפחידה מאוד, נראה שהאמריקאים כלל לא מודעים להתרסקות. בנוסף, מעבר על יומני המכ"מ גילה שאף מטוס אויב לא הסתנן וירה בטופולב. הכוננות ירדה, ומלחמת העולם השלישית נדחתה. מיד נפתחה חקירה: מי חיסל את צמרת הקצונה הרוסית?
העולם חמק ממלחמה גרעינית (צילום: wallpapercave)
לפני שנמשיך, נתעכב רגע על מנטליות סובייטית. כל חקירת אירוע ברוסיה של אז התחילה בשאלה אחת: את מי בשום פנים ואופן אסור להאשים. למה? כי למרות הטענה הקומוניסטית לשוויון, ברוסיה התקיים מעמד אצולה עליון של גנרלים ופוליטיקאים בכירים. ואחד מהאליטה הזאת היה יכול להרוס את חייו של כל אדם מתחתיו - בכיר ומוערך ככל שיהיה - ממש בשתי מילים. בקלות היה מאבד האומלל את תאריו ורכושו, חירותו ולפעמים אף את חייו. הכל, בגלל איזה אלוהים בעיני עצמו שהחליט להצביע עליו כבוגד או מורד.
"האחדות שלנו בלתי ניתנת להשמדה". כן? חכו שיתעצבן איזה גנרל (צילום: euromaidanpress )
ולכן, הסיכוי להגיע לאמת ברוסיה הסובייטית היה אפסי, אפילו כשהיה ברור לכל שהסתרתה גרמה, גורמת ותגרום למקרי מוות ואסונות. כפי שניחשתם, הערך הסובייטי לחיי אדם היה נמוך להבחיל, אבל לא כשמדובר בגנרל מפונפן או פוליטיקאי מפורסם. ולכן, אסון הטופולב קיבל יחס מאוד מיוחד, ממש מהרגע הראשון. את זה אי אפשר לטאטא מתחת לשטיח, אי אפשר להסתיר.
עוברים על שברי הטופולב (צילום: TASS)
השלב הראשון בחקירה התמקד בלחפש איזה סוכן מבפנים, מחבל שתול. זה היה קצת קשה כי נו, כל הקצינים של ספרידונוב נהרגו יחד איתו ולאחרים לא היתה גישה למטוס. אחד שאמור היה לטוס איתם שוחרר ונסע לפגוש את בתו, אך נמצא גם הוא נקי מאשמה. אחרי חקירות מפחידות ומכאיבות מאוד של כל מי שנגע בטופולב או הסתכל עליו יותר מדקה רצוף, ויתרו השלטונות על אפיק זה. השלב הבא היה להתעמק במטוס עצמו: מצבו המכני היה סביר, ומבחינת המטה הרוסי זה היה די והותר; הרי אסור, בשום פנים ואופן, להודות שמשהו לא בסדר במטוס כזה - פאר ההנדסה הסובייטית.
גאווה לאומית. הטופולב 104 נחשף לציבור (צילום: sputnik)
אני לא אומר את זה בציניות: הטופולב 104 באמת היה פלא כשטס לראשונה, אי שם ב-1955: מפתחיו לקחו את המפציץ הגרעיני טופולב 16 ועשו ממנו מטוס נוסעים קומפלט שנושא 50 עד 115 איש, תוך זמן שיא של פחות משלוש שנים. התהליך כלל המון פשרות: המטוס היה מסובך מכנית וקשה לתחזוקה, קשה לשליטה והטסה, ועם המון התנהגויות קפריזיות שחייבו טייס מיומן שמכיר את כל קטלוג הבאגים של האווירון. אבל הרוח ניצחה את החומר, וטייסי בריה"מ הצליחו להטיס בטופולב 104 גם נוסעים מן השורה וגם אח"מים ומכובדים בכל רחבי המדינה העצומה ושלוחותיה באירופה ואסיה.
104 באוויר (צילום:topwar)
זאת, גם כשב-1956 קורקע הקומט הבריטי, הקומט הבריטי, מטוס הנוסעים הסילוני הראשון בעולם, בגלל ריבוי תאונות וחשד מוצדק לכשלי עיצוב. למעשה, במשך שנתיים תמימות היה ה-104 מטוס הנוסעים הסילוני היחיד בעולם - ומקור לגאווה עצומה. חבר סיפר לי שבקהילת התעופה הסובייטית אמרו באותם הימים: "הבריטים היו הראשונים להשיק מטוס נוסעים סילוני. אנחנו הראשונים להשיק אחד שטס כמו שצריך".
מימין: הקומט ומתחרהו הרוסי (צילום: topwar, historyinorbit)
אבל בפועל, כל טיסה במטוס הרוסי היתה סכנה גדולה, שכן התכנון שלו היה לקוי מראשיתו; למשל, ההגאים היו כבדים והגיבו בצורה איטית ולא צפויה. ואכן, המטוס היה מעורב ב-37 תאונות קטלניות, בהן נהרגו יותר מאלף איש. זה שיעור תאונות גבוה להפליא; נבנו בסך הכל 201 מטוסים. בדיקה זריזה קבעה שהטופולב 104 שהתרסק בבסיס פושקין היה תקין - וגם אם לא, אין סיכוי שההנדסה הרוסית תוגדר כבעייתית פה. להכתים סמל של גאווה לאומית? לא יקום ולא יהיה. מצד שני, אנשים מאוד קל להאשים ברוסיה - וכך הוחלט שהאשם כנראה בטייס.
נוסעים בטופולב 104 (צילום: Aeroflot archives)
רק מה? את מטוס הגנרלים הטיס סגן אלוף אנטולי איניושין, בעל 8,000 שעות טיסה על הטופולב 104 שכבר שלוש שנים טס רק על המטוס הספציפי שהתרסק. אם מישהו מכיר את ה-104 טוב ממנו, כנראה שלקח חלק בבניית האווירון. אבל לסובייטים לא היה אכפת, והם סימנו את איניושין כגורם לאסון: טעות אנוש של טייס. למעשה, היו עדויות שהראו שהמטוס התרומם בזווית תלולה בהרבה ממה שהוא אמור, מה שיכול בקלות להוביל להזדקרות בגובה נמוך, שהיא מתכון לתאונה איומה.
אנטולי איניושין (צילום: geroi-vmf) סןףףאבל אז סיימו החוקרים במוסקבה לעבור על הקופסה השחורה של הטופולב וגילו: איניושין משך בסטיק בול בעוצמה הנדרשת, והמטוס בעצמו הרים את האף ברמה מסוכנת שהפכה קטלנית. מה הלך שם? ובכן, נתחיל בסוף: לא רק שאיניושין אינו אשם, הוא אף עשה כל שביכולתו כדי להציל את חיי הנוסעים. זאת, עוד לפני שאפילו עלה הטופולב על המסלול. מסתבר שהטיסה התעכבה כי איניושין היה מאוד מודאג ואמר לגנרלים שהמטוס כבד מדי, שיש בו יותר מדי מטען, שקשור בצורה בעייתית וישפיע על בטיחות הטיסה.
טופולב ממריא (צילום:shimanovskadm )
ולא רק: בשנה שלפני התאונה, העביר איניושין תלונה רשמית למטה הסובייטי, בה הזהיר מפני העמסת יתר של מטוסו. לדבריו, זה פשוט קורה כל הזמן, ויום אחד עוד יקרה אסון. וחכו, הרי הבטחתי הפתעה: מה עשה את המטוס כל כך כבד? שופינג, זה מה. חברות וחברים, בסיס פושקין שכן בסמוך ללנינגרד, סנט פטרסבורג של ימינו. עיר נמל מרכזית ברוסיה, אליה הגיעו סחורות רבות, ונמכרו במחיר נוח לפני שהגיעו לחנויות במוסקבה. כל פעם שקצינים מפונקים באו לפגישות ותרגילים באזור, שמרו לעצמם יומיים-שלושה כדי למלא תיקים שלמים בבגדי יוקרה מפנקים, תכשיטים לנשותיהם המפונקות (או שפשוט באו איתן לנסיעה וקנו בעצמן), מכשירי חשמל שלא נוח להשיג במרכז המדינה, משחקי וידאו לילדים וגולת הכותרת - פירות טריים למיניהם, במיוחד תפוזים וקלמנטינות שהיו מאוד פופולריים בזמנו.
איזה כיף, שופינג! (צילום: wikimedia)
קל לשכוח, אבל ברוסיה הסובייטית היה מחסור קבוע במוצרי יסוד, פשוט בגלל כלכלה שמעדיפה לקדם את האינטרס השלטוני ולא את של האזרח הקטן. מחוץ לערים הגדולות המחסור היה ממש מסוכן, והתפתחה תרבות של לנסוע לעיר אחרת ולקנות בה דברים די בסיסיים שאין אצלכם, גם כשמדובר במשהו מאוד בסיסי כמו נקניקים וגבינות.
תור לבשר ברוסיה של שנות השמונים (צילום:kcmeesha)
אבל עבור גנרלים עשירים ומפונקים, כאלה שיכולים להרשות לעצמם הכל? המחסור היה תיאורטי בלבד. הסיבוב בלנינגרד היה עבורם כמו בלאק פריידיי: קונים הרבה, קונים בזול, קונים בכיף. איך אומרים? אמריקה. הם שבו לבסיס עם כל טוב, ועלו על המטוס חזרה למוסקבה בלי בעיות.
מה, לא תקנה לילד משחק וידאו נו פוגודי? (צילום: ebay)אבל ב-7 בפברואר 1981 היתה בעיה. לא רק שהקצינים התעלמו מאזהרותיו של הטייס ואף איימו עליו שימעכו אותו כמו ג'וק, למטוס הועמסו גם שני גלילים גדולים של נייר להדפסת עיתונים, כל אחד במשקל חצי טון. במקום למקם אותם לאורך, כדי שלא יתגלגלו בתא המטען, קשרו אותם לרוחב, כך שלא יתפסו מקום בו אפשר לשים מתנות וחפצים. וגלילים אלה היו הקש ששבר את גב המטוס: בהמראה הם ניתקו מכבליהם והתגלגלו אחורנית. המטוס בבת אחת שינה את מרכז הכובד שלו, והרים את האף. כאמור, גם כך נטה להזדקרויות מסוכנות, ולטייסים המסכנים לא היה מה לעשות.
גלילי נייר לתעשיית הדפוס הרוסית (צילום: volga)
הטופולב נפל מהשמיים כשעליו 30 טון דלק, נדלק מיד וכל הגנרלים המפונקים ונשותיהם נבלעו בלהבות. מספרים ששום דבר לא שרד את התאונה, פרט לכמה ארגזי תפוזים שעפו מעוצמת הפיצוץ, נשברו והפירות התגלגלו על הקרקע - ולא מעט אנשי תחזוקה מיהרו להסתיר אחד במעיליהם, שכן אף פעם לא טעמו את התענוג הכתום הזה. כשבוע לאחר התאונה הבין המטה הרוסי שאין אפס וחובה להיפטר מהטופולבים השבורים שלו. אחרוני המטוסים קורקעו והוצאו משירות, לשמחת הטייסים והנוסעים כאחד. כמו כן, התאונה הוגדרה כטעות אנוש: גם של הטייס, גם של הגנרלים, טעות מערכתית.
בטוח יותר על הקרקע. טופולב 104 על אנדרטה בכניסה לנמל תעופה (צילום: wikimedia)
וזו לא היתה הפעם היחידה. ישנו סיפור מאוד משונה שהופיע בכמה מקורות שלא הצלחתי לאמת, ונשמע לא פחות הזוי מתקרית הטופולב האיומה: בשנות השמונים נדרש צוות של מטוס מטען בינוני מדגם אנטונוב 26 להעביר מטען של אבטיחים טריים עבור כמה קצינים בכירים. הטייסים התנגדו ואמרו שסידור המטען מסוכן, ונדרשו לאזן את ארגזי האבטיחים עם ערימה גדולה של קורות עץ כבדות. ואולם, תוך כדי ריצת ההמראה התפזרו האבטיחים והתגלגלו במורד תא המטען; מרכז הכובד עבר אחורנית, המטוס הרים אף ולצאת משליטה. מה עשו הטייסים? פשוט פתחו את הרמפה האחורית; הקרשים נפלו, האבטיחים צבעו את המסלול באדום וירוק, וחייהם ניצלו. בעצם, לא ברור מה עלה בגורלם - כנראה שהבכיר שהזמין את האבטיחים לא שתק על העניין הזה. בנוסף, ישנם דיווחים על תאונות ותקריות בטיחות אחרות שנבעו מדרישות של קצינים שהתעלמו מהגדרות הבטיחות. יתכן שלעולם לא נדע כמה אסונות שכאלה היו יכולים להימנע.
הריסות טופולב 104 (צילום: baaa acro)
עם יד על הלב, הייתי שמח לספר לכם שהטרגדיה הזאת לימדה את הממשלה לקח. אבל ברוסיה נשארו נימים סובייטיים עוד הרבה אחרי קריסת ברית המועצות, והמשיכו לגבות מחיר דמים. קחו לדוגמה את התרסקות מטוס מטען צבאי מדגם אנטונוב 12, שארעה ב-17 בדצמבר 1996 בבסיס אנדרפול. הסיפור יישמע לכם מוכר: ריצה על המסלול, המראה בכבדות, והתרסקות תוך שניות. על המטוס היו 17 איש, בהם הגנרל סרגיי סלזניוב - מפקד כוחות הצבא בגזרת סנט פטרבורג. חקירה גילתה שהמטוס המריא עם משקל עודף של 1,500 ק"ג ובמזג אוויר בעייתי, למרות אזהרות הטייסים. ויש עוד: המטוס נשא את המכונית הפרטית של הגנרל, וחומרי בניין רבים שנועדו לבניית אגף חדש בווילה שלו. מי אשם? מזג האוויר, קבעה החקירה.
אנטונוב 12 (צילום: Antonov)
המקרה המרתיח ביותר ארע באמצע אוגוסט 2000, כשהתפוצץ טורפדו על סיפון הצוללת הרוסית קורסק במהלך תרגיל בים ברנץ. 23 מבין 119 אנשי צוותה שרדו את הפיצוץ והתכנסו באחד ממדורי הצוללת כשהאוויר הולך ואוזל. שלטונות רוסיה ידעו בדיוק מה קרה אך לא הודו שקרתה תאונה, ורק אחרי ארבעה ימים פנו לעזרת בריטניה וארה"ב; לרוסים לא היתה צוללת חילוץ מתאימה, ופנייה לזרים נתפסה כמביכה. בינתיים, ישבו 23 האומללים בצוללת, ומתו כשאזל החמצן כשבפועל ניתן היה לחלצם בזמן. מי נענש? אף אחד; 12 בכירים הועברו מתפקידיהם בצי לתפקידים בכירים אחרים. וזה, עשר שנים אחרי שנפלה בריה"מ.
אסון מרתיח. הצוללת קורסק (צילום: גטי אימג'ס)
בשורה התחתונה, טייסים וצוותי קרקע עושים כל שביכולתם כדי שכל טיסה תתחיל ותסתיים בשלום, אך אין ביכולתם לעשות דבר כנגד בכירים מנותקים שמציבים נוחות ופוליטיקה לפני חיי אדם. כולי תקווה שכל בר כוח שמצפצף על הבטיחות ומתעלם מאנשי מקצוע יזכור איזה מחיר שילמו הגנרלים ברוסיה; כידוע, תאריהם של בני האדם לא מרשימים את חוקי הפיזיקה. טיסה נעימה! 👨✈️הקברניט👨✈️: https://www.calcalist.co.il/calcalistech/article/r10cqbjsk
שלדג https://youtu.be/IAEYStljnS8 |
חבר מתאריך 20.2.21
239 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
5172 הודעות
בתגובה להודעה מספר 1
שלדג https://youtu.be/IAEYStljnS8
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.3.09
9192 הודעות, 30 מדרגים, 60 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
5172 הודעות, 39 מדרגים, 77 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 2
שלדג https://youtu.be/IAEYStljnS8
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 24.3.20
1135 הודעות, 26 מדרגים, 51 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
גם אצלנו יש כאלו.
ככה הביאו עלינו הדגנרלים את אוסלו
וככה הביאו עלינו את יום הכיפורים
וככה הביאו עלינו את לבנון 1
גם את לבנון 2
וכל פאשלה אפשר לייחס לא לחוכמה האויב אלא לטמטום והאגו של בכירינו.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 5.8.10
21088 הודעות, 129 מדרגים, 251 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
5172 הודעות, 39 מדרגים, 77 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 4
שלדג https://youtu.be/IAEYStljnS8
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 26.11.20
2249 הודעות, 118 מדרגים, 236 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
ים ? יבשה ? ים ? יבשה ? ים ים ים !!!
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
5172 הודעות, 39 מדרגים, 77 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 5
שבת שלום
שלדג https://youtu.be/IAEYStljnS8
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 26.11.20
2249 הודעות, 118 מדרגים, 236 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 6
ים ? יבשה ? ים ? יבשה ? ים ים ים !!!
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 29.3.18
19611 הודעות, 247 מדרגים, 487 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מאחל ומייחל שיהיה היום- יום שמח לעם ישראל, לארץ ישראל ולכל החפץ בטובתם באמת.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
5172 הודעות, 39 מדרגים, 77 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 10
שלדג https://youtu.be/IAEYStljnS8
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 15.7.14
649 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
איך אני מתגעגע לפאדיחות והטיוחים שלה
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 12.9.17
12882 הודעות, 72 מדרגים, 104 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
שלטונות רוסיה ידעו בדיוק מה קרה אך לא הודו שקרתה תאונה, ורק אחרי ארבעה ימים פנו לעזרת בריטניה וארה"ב; לרוסים לא היתה צוללת חילוץ מתאימה, ופנייה לזרים נתפסה כמביכה. בינתיים, ישבו 23 האומללים בצוללת, ומתו כשאזל החמצן כשבפועל ניתן היה לחלצם בזמן. מי נענש? אף אחד; 12 בכירים הועברו מתפקידיהם בצי לתפקידים בכירים אחרים.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 29.5.21
2019 הודעות, 14 מדרגים, 23 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
ולא פעם או פעמיים. והעובדה היא, שבחקר התאונה הנוכחית, נמצא הגורם ההנדסי - לא הגורם האנושי כאחראי לה.. כך שכל האווירה שהקברניט פיזר במהלך הסיפור שנרקח, סופו של דבר לא הצדיקה את תוצאת החקירה ואת מסקנתה.
ולהיפך - מוכר הסיפור המפורסם בו כשל טכני ידוע בטורפדו אוויר, שאסור היה לדבר עליו, הכשיל מערכות צבאיות שלמות במהלך מלחמה, אבל לא ברוסיה - בארה"ב. בשנת 1941, במלחמה נגד יפן..
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 10.9.09
37323 הודעות, 322 מדרגים, 621 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 13
[email protected]
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 15.1.15
40212 הודעות, 62 מדרגים, 101 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
ולעצם הענין: ממליץ ללמוד ולהפנים. התרבות האירגונית היא בסיס לבטיחות.
שכל אחד יסיק מכאן עם מי טסים ועם מי לא
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
5172 הודעות, 39 מדרגים, 77 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 15
גם בדיונים הפרטיים שלנו, וגם כאן על גבי האשכולות. הידע האישי הוא מנעוריי כשבניתי דגמים מפלסטיק, הסתקרנתי ולמדתי כמה דברים על תעופה (בעיקר קרבית).
לדעתי הידע הזה הוא בערך עשירית ממה שאני יודע היום הודות לקברניט, וכמובן מחברים פה (כמוך) שלימדו אותי עוד פרט או שניים... תוכ"ד תנועה.
אז תודה ענקית לכם! לקברניט, ולחברים התותחים שמגיבים ומוסיפים.
שלדג https://youtu.be/IAEYStljnS8
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 26.2.18
12285 הודעות, 96 מדרגים, 181 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
שבת שלום לכל עם ישראל
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
5172 הודעות, 39 מדרגים, 77 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 17
שבת שלום
שלדג https://youtu.be/IAEYStljnS8
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 6.9.20
9697 הודעות, 102 מדרגים, 172 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
קראו לה " צ'רנוביל" המציגה באן מפעים את מחיר, היוהרה, הבולשיט ותרבות השקר. אגב, אצלנו לא הרבה יותר טוב. קיומה ושגשוגה של ישראל למרות שהיא מנוהלת בידי האנשים הללו זאת ההוכחה הניצחת להשגחה אלוהית.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 25.4.02
114089 הודעות, 274 מדרגים, 452 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 4.3.18
7368 הודעות, 53 מדרגים, 106 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
וסביר מאוד שעוד יקרו בעתיד. חישוב שגוי של אופן פיזור המטען, קשירה לא נאותה שגורמת למטען להשתחרר ממקומו לאחר ההמראה, או אפילו הערכה לא עדכנית של משקלם הממוצע של הנוסעים במטוס (!) קרו, ולא מעט, גם בארה"ב ושאר מדינות המערב, הן בטיסות צבאיות, הן בטיסות מטען והן בטיסות אזרחיות (לפחות הדוגמה האחרונה).
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 25.4.02
114089 הודעות, 274 מדרגים, 452 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 23
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
5172 הודעות, 39 מדרגים, 77 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 25
שבוע טוב
שלדג https://youtu.be/IAEYStljnS8
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 8.8.18
7407 הודעות, 118 מדרגים, 223 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
לתועלתם ולמען האג'נדה כשהם חסינים מפני ביקורת וחסרי מורה מפני החוק.
ההתנהגות הזו לא מזכירה לכם התנהגות של מיעוט ששולט באיזו מדינה מסויימת בעלת "משטר דמוקרטי"😳
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 11.12.13
24412 הודעות, 161 מדרגים, 317 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מחיר הזריקה על ההגבלות.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
5172 הודעות, 39 מדרגים, 77 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 26
שלדג https://youtu.be/IAEYStljnS8
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 1.12.21
33 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
5172 הודעות
בתגובה להודעה מספר 27
שלדג https://youtu.be/IAEYStljnS8
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 3.11.15
362 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד