אפליקציית אייפון לפורום סקופים  |  אפליקציית אנדרואיד לפורום סקופים  |  אפליקציית WindowsPhone לפורום סקופים

גירסת הדפסה          
קבוצות דיון בית המדרש נושא #8732 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 8732   
dien
גולש אורח
יום ראשון י' בטבת תשס''ז    13:49   31.12.06   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

י' בטבת יום הקדיש הכללי האמנם? מה ענו גדולי ישראל על כך  

 
   בס"ד

בתשי"א קבעה הרבנות הראשית את יום י' טבת גם כיום הקדיש הכללי, לכל נשמות
הנרצחים שנותרו ללא מי שיגיד קדיש אחריהם.

הרב צבי ויינמן היסטוריון וטוען רבני, תיעד את הפניה לגדולי התורה ואת תשובותיהם בנידון. מתוך ראיון בקו עיתונות דתית של לאה קדם.
חברי אגודת ישראל העבירו הצעה לחברי מועצת גדולי התורה שיגידו חוות דעתם.
המכתב מתועד מחודש טבת תש"ה.

ובו הם מציעים: "יתקיים כינוס רבני ליום קבוע בחצי טבת. בכינוס יוכרזו על שבעת ימי אבל
שבהם ימעטו בשמחות, יסגרו בתי השעשועים, ידחו חגיגות ובשמחת הנישואין ישתתפו רק מעט
אנשים" ועוד " החנויות יסגרו כשעה לפני הזמן, בישיבות ובתלמודי התורה יקבעו חצי שעה
לאמירת משניות"
בשבוע האבל אומר הרב ויינמן נאמר כי ייקבע יום אחד ליום צום, ביטול מלאכה ובקשת רחמים
על שארית הפליטה . תקבע שעת אבלות בה יישבו על הרצפה בחליצת נעלים כדין שמועה רחוקה.
"צום זה יהיה לדורות לצום זה יהיה חומר תשעה באב רק אין לילו עימו"

המכתב נשלח לחברי מועצת גדולי התורה.
קידוש השם הגדול היה כי כולם ללא כל הבדל בין חסידים לליטאים, הוציאו תגובה הלכתית דומה.
כל אחד וניסוחו הוא אחד המאריך ואחד המקצר כיוונו לאמיתה של תורה.


תשובת החזון איש זצ,ל היתה : "דורנו הוא דור שטובה לו השתיקה".
תשובתו מפורטת בקובץ איגרות צ"ג והיא:

"עינייני ההלכה קבועים הם על פי התורה שיקרן בכתב ופירושן בתורה שבע"פ, ואףף נביא אין רשאי לחדש עד שמצאו להן סמך בתורה, וכשם שהגרעון בכלל נליזה מהתורה, כך ההוספה על מצוות התורה נליזה מהתורה. "
ביסוד כותב החזון איש "צריך שאלת חכם, אם חייבים לנהוג ז' ימי אבלות... אם חייבים אין צריך הסכמות.
ואם פטורים הרי כבר אנו מוזהרים לנהוג בפטור זה מפני שהתורה פטרתן ולשמוע מזבח טוב.
ההצעה להיכנס ולקבוע ולעשות לגזור ולקיים היא כהקלת ראש ח"ו ביסוד ההלכה וראוי להסירה מעל הפרק בטרם עלתה"

הרב בנימין מנדלסון זצ"ל נכנס לחזון איש זצ"ל כשליח של רבים ושאלתם עימם.
השיב לו החזו"א:" הצרות שאירעו עכשיו היו שלא כדרך הטבע... יש בני אדם אשר על פי הבנתם
צריך להתקין תענית לדורות... רק הנביאים מסוגלים היו לקבוע צומות. אנו אין בכוחנו להתקין תקנות"
וכששאלו הרב מנדלסון זצ"ל "על הט"ז אשר תיקן את צום כ' בסיוון זכר לגזירות ת"ח ות"ט שלא
הגיעו במימדיהן למימדי השואה?
ענה לו החזו"א, "ראשית אין זה כתוב מפורשות בט"ז, שנית אין אנו במדרגתו של הט"ז... הלא הדורות שיבואו אחרינו כותב החזו"א "יהיו טובים יותר מהדור שלנו, אין ביכולתנו לקבוע תקנות למענם"
(פאר הדור).

וכשהיגיע הרב מנדלסון זצ,ל אל כבוד קדושת הרבי מגור "האמרי אמת" זצ"ל, ענה הרבי כי:
"כל ימי לא קבעתי תקנה לדורות, האם אתקין עתה כשאני חלוש בכוחותי?".

משלחת דומה שגם עסקה בנושא, שבראשה עמד הרב מלוצק, הרב זלמן סורוצקין, הגיעה לרב מבריסק,
ששכל בשואה את אשתו ואת ילדיו. לדברי הרב ויינמן הרב מבריסק ענה כי:
" אין להוסיף מועד". והפנה את הנוכחים לקינה שחוברה לאחר מסעי הצלב בשנת תתנ"ו.
"שימו נא על ליבכם מספד מר לקושרה, כי שקולה הריגתם להתאבל ולהתעפרה כשרפת בית אלוקנו, האולם והבירה וכי אין להוסיף מועד, שבר ותבערה, ואין להקדים זולתי לאחרה.. "אבל פרטי – כן, אבל כללי לדורות – לא".

22 תחנות בגיהינום הנאצי עבר הרב מנחם מנדל טאוב האדמו"ר מקאליב, עד שהצליח להימלט מאדמת גרמניה בסוף מלחמת העולם השניה, באחת מאותם גיהינומים הוא סיפר שראה אנשים נכנסים לאש.
אחד מהם צעק לפני שנרצח:"אם מישהו מכם ישאר בחיים, אל תשכחו להגיד קדיש עבורנו".
כשהסתיימה השואה הנוראה האדמו"ר ביקש להנציח את זכר הקדושים וביקש להנהיג הנהגה שבית ישראל יקבלו עליהם עול מלכות שמים באמירת פסוקי שמע ישראל בכל יום אחרי תפילת עלינו לשבח,
ויתכוונו באמירה זו להתייחד עם ששת המליונים שעלו על המוקד בשנות השואה.
האדמור נכנס אם שאלתו למרן הגרי"ש אליישיב שליט"א.

הרב כאב את כאבו של האדמור מקאליב אבל כשנתן את תשובתו הוא כיוון לדעת החוז"א,
תשובה שנכתבה לפני 40 שנה.
וזה המכתב שהוכנס ל"קובץ תשובות"
"וכתר"ה נ"י הגבר אשר ראה עני, השקט לא יוכל על אשר נותנים להשכיח מה שעוללו הרשעים הארורים ימ"ש ולהסיח דעת מדם קדושים הזועקים מן האדמה.
וכת"ר הפציר בי להודיעו את חוו"ד בנידון. והנה בשעתו אחרי השואה כאשר עלה על הפרק לקבוע תענית ציבור לדורות על חורבן בית ישראל התנגד לזה החזו"א בכל תוקף והתבטא כי דורנו דור שטוב לו השתיקה - ראוי לא לקבוע דברים לדורות. אף גם הנוסח "להתייחד עם הקדושים" אינני יודע לזה מקור בחז"ל. לדעתי מן הראוי לחזק את אשר עשהו בכ"י אחרי התפילה, ללמוד משנה לע"נ הקדושים אשר חא השאירו אחריהם שורש וענף מי אשר יעלו זיכרונם לפני אדון הכל בעל הרחמים, יסתירם בסתר כנפיו לעולמים ונקם ישיב לצריו ודם יקום"
זו היתה תשובתו לאדמור מקאליב.


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד

  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  איך מתמודדים כיום עם זכר השואה וכלים להזים דבר המכחישים dien 31.12.06 17:03 1
     המסקנה מכל הנ''ל הוא שהרבנים פחדו לדון בשאלת השואה. בוקיבןיוגלי 04.01.07 21:06 2
         פחדו ממי ממה? dien 24.01.07 23:06 3
             אני מתפלא על התשובה של החזו''א בוקיבןיוגלי 25.01.07 08:40 4
                 בוקי, ''אמונת חכמים'' לא תלויה ביכולת האינטלקטואלית צ'ולאק 19.02.07 15:24 5

     
dien
גולש אורח
יום ראשון, י' בטבת תשס''ז   17:03   31.12.06   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. איך מתמודדים כיום עם זכר השואה וכלים להזים דבר המכחישים  
בתגובה להודעה מספר 0
 
   בס"ד

האם ניתן לחקרה ולהסבירה?
המשך הראיון מלמעלה.

הרב ויינמן ההיסטוריון והטוען הרבני שגם מאד מקושר לגדולי התורה, עונה לשאלות המראיינת.

איך לחזק את הזכירה? איך לענות למכחישי השואה? ואיך יש ללמוד את נושא השואה?

מה דעתם של גדולי התורה בכל מה שקשור לחקירה בנושאים אלה, וההסבר לסיבתה?


"היכן כתוב שלכל דבר צריך לעשות זיכרון? אין מושג ביהדות לשבת סתם וללמוד היסטוריה.
אשאל שאלה קשה, מה החילוניים מקבלים מכך שהם לומדים היסטוריה על השואה
פרט לציון טוב בהיסטוריה?"

בנוגע לכלים לענות למכחישי השואה ענה "שמי שמחפש כלים כדי להזים את מכחישי השואה,
יקבל שם את כל מה שהוא צריך. בספריות גדולות בצרפת באנגליה בארה"ב, עם תיאורים ותיעוד של כל מה שהיה.
הדבר היחיד שלא יקבל באותן הספריות הוא ההסבר מדוע זה קרה"

מלמדים על השואה בסימינרים כי הרבנים חושבים שזה חשוב,
הרב ויינמן עונה על כך "נשים שילמדו כמה שהן רוצות וכמה שצריך.
אבל לגברים מדובר בביטול תורה.
בחור ישיבה שילך וילמד תוספות ובסופו שיגיד משניות לעילוי נשמת. זה יועיל יותר מלימוד
היסטוריית השואה, אם זה היה חלק ממצוות לימוד תורה, חכמינו היו אומרים, שבו ולמדו. הדור שלנו צריך לעשות כפי שמורים לו גדולי התורה, ולא לנסות ולמצוא מצוות חדשות על חשבון לימוד התורה"

איך כן אפשר ללמד את נושא השואה למי שאינו לומד תורה?
"יש להביא את העובדות בלבד" הוא עונה "בלי פרשנות. פרשנות זה עסק מאד מסובך במיוחד בנושאים מעין אלה, כי מתעסקים עם אש.
האם אפשר לתת לכל מורה שגמרה סמינר ואפילו בציון 10 שתדריך את הדור הבא ביחס לאירועים היסטוריים כבדי משקל וטעוני השקפה?
זה מסוכן כי אפשר לדבר שטויות.
צריך מומחיות גדולה להעביר חומר כזה.
ולכן רק עובדות. להיכנס לדברים שנוגעים במחשבת ישראל לעומקה, זה משחק באש,
ורק יחידי סגולה מסוגלים ללמד את הנושא בהשקפה הנכונה."

במה שקשור בחקירה בנושאים כאלה, אומר הרמב"ם
בסוף פרוש משניות לרמב"ם על מסכת ברכות, כותב את השקפתו בנושא החקירה וההתעמקות במאורעות קשים.
"כבר הודיענו הכתוב כאשר אין ביכולת רעיוננו להשיג חוכמתו וצדק דיניו בכל מה שפעל ויפעל והא מה שאמר ישעיה נ"ה כי "גבהו שמים מארץ כן גבהו דרכי מדרכיכם ומחשבותי ממחשבותיכם"
ועל כן יש לך לסמוך על היסוד הזה ואל תשגה נפשך להעמיק אחר העניין הזה כי כל מי שחקר אחריו מאנשי תורתנו וזולתה, לא השיג ממש, אבל הוא כמו שאמרו ע"ה צלל במים עמוקים והעלה חרס בידו".

אחד מניצולי השואה, יהודי חרדי נכנס לחזון איש ושאל על מידותיו של הקב"ה בשואה.

וענה לו מרן זצ"ל, והתשובה מובאת על ידי הרב אהרון ישעיה ראטער. "דע לך כי בחורבן הזה התנהג הקב"ה ברחמים הכי גדולים והסיבה שאין אנו מבינים זאת, כי חסר לנו בגיל.
משל למה הדבר דומה? לילד שלמד לקרוא בסידור ונשאלת השאלה, למה אין אנו מלמדים אותו מיד גמרא, רק קודם מלמדים אותו חומש ואחרי זה משנה ואחרי זה גמרא,
והתרוץ הוא בגלל שחסר לו בגיל, יחסר לו בהבנה.
כך אנחנו עדיין לא התבגרנו מספיק כדי להבין את זאת"
כך ענה לו החזון איש וזו התשובה.
אין אנו מסוגלים להתעמק ולהבין לעומק את מה שקרה.
"זכור ימות עולם בינו שנות דור, שאל אביך ויגידך זקניך ויאמרו לך".
לספר ולהעביר את מה שהיה, צריך.
להתעמק בעומק ההשקפה של "זכור ימות עולם", אסור.
הרמב"ם כותב על מי שיעשה זאת כי יעלה חרס בידו,
אני אומר שאני חושש שבדור שלנו שנאמר עליו כי טובה לו השתיקה,
הוא יעלה חרס בידו".

כשנשאל לפני שנים רבות הרב ש"ך זצ"ל מה היתה הסיבה לשואה,
וכתב מרן בספרו "בזאת אני בוטח" כי
"המצב הרוחני היה סיבה לכך".
הצעירים לא יודעים כי מתוך ששה מיליון יהודים שהיו לפני המלחמה,
הישיבות היו מתי מספר מעט מאד.
וילנא עיר יהודית היו בה סה"כ 2-3 ישיבות, בעיר קובנא היתה ישיבה אחת,
והבחרוים שלמדו בה באו מהישובים בסביבה ולא מהעיר עצמה.
בסה"כ בזמן ההוא כל אלפי הבחורים התחנכו בגימנסיה ברוסיה.
ההשכלה היכתה ללא רחם בבחורי ישראל עד שנמלאה הסאה".

בראיון ליום השואה אמר האדמור מקליב:
"כולם מתרעמים על מכחישי השואה. חלקנו בעצמנו מכחישים את השואה בכך שלא מדברים על מה שהיה. לא מספרים לא קוראים על הזוועות. יש במדינה אנשים ילדים ומבוגרים שלא יודעים כמעט כלום.
יש שאולי נוסעים פעם בעשר שנים לאושוויץ, מתבוננים ושבים לביתם. ולדעתי המצב הזה גורם לכך שאש גדולה בשמים בוערת וזועקת "למה שכחתם אותנו".

"הקמת זכר לשואה היא סוגיה לא קלה" אמר האדמור מקליב שליט"א שכתב את האנציקלופדיה
לשואה והנהיג כולל בו לומדים 24 שעות מסביב לשעון לע"נ הנרצחים.
"אך הנצחת השואה" אמר באחת משיחותיו "קיימת כל העת בחברה החרדית. הנאצים הרי ביקשו להרוס קהילות שלמות של לומדי תורה, ולימוד התורה שמתקיים היום הוא התשובה למפלצתיות הנאצית.
כך שהלימוד והתפילה הם בראש ובראשונה, הדרך של החרדים לזכור את השואה בכל יום בכל שעה".

אלה היו מקצת התשובות לסוגיה שהסעירה את העולם הרבני באותה התקופה,
שלאחר מלחמת העולם השנייה, ופסיקותיהם כששאלה זו הונחה לפתחם.
הם הרגישו ושמעו את רחשי הניצולים ותביעת הרחוב- למענה, לציון יום אבל,
להנצחת האסון, לזכור ולא לשכוח.
נהרות הדם תבעו שלא ישכח זכר השואה בעם ישראל ובאומות העולם.
ובנוסף היה נסיון מצד הרבנות הראשית שהתקבל כמו שהבנתי, בתשי"א, לשדך את צום עשרה בטבת,
ולקבעו בנוסף, גם כיום הקדיש הכללי.


ת.נ.צ.ב.ה


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
בוקיבןיוגלי
חבר מתאריך 1.5.05
2369 הודעות
יום חמישי, י''ד בטבת תשס''ז   21:06   04.01.07   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. המסקנה מכל הנ''ל הוא שהרבנים פחדו לדון בשאלת השואה.  
בתגובה להודעה מספר 1
 
   רבותינו בדורות הקודמים לא פחדו.
הם שאלו על מה חרבה הארץ. למה היו 2 חורבנים לביהמ"ק למה נפלה ביתר. ואף נתנו תשובות.
הרבנים של הדור שלאחר השואה שתקו.

s22162cks33


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
dien
גולש אורח
יום רביעי, ה' בשבט תשס''ז   23:06   24.01.07   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. פחדו ממי ממה?  
בתגובה להודעה מספר 2
 
   בס"ד

אם הפחד נבע מיראת שמים זה בסדר גמור.

כמו שענה החזו"א זצ"ל למעלה בתשובתו:
הצרות שאירעו עכשיו היו שלא כדרך הטבע... יש בני אדם אשר על פי הבנתם
צריך להתקין תענית לדורות... רק הנביאים מסוגלים היו לקבוע צומות. אנו אין בכוחנו להתקין תקנות"
... הלא הדורות שיבואו אחרינו כותב החזו"א "יהיו טובים יותר מהדור שלנו, אין ביכולתנו לקבוע תקנות למענם"

אולי יקום אותו גדול בישראל בדור שלנו או בדור הבא, שיתקין תקנה מתאימה לזכרון השואה, אולי?


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
בוקיבןיוגלי
חבר מתאריך 1.5.05
2369 הודעות
יום חמישי, ו' בשבט תשס''ז   08:40   25.01.07   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. אני מתפלא על התשובה של החזו''א  
בתגובה להודעה מספר 3
 
   תענית אסתר: לא נזכרת בתנ"ך לא נזכרת במשנה אף לא בתלמוד. מי תיקן אותה אם לא רבנים?
חנוכה לא נזכר בתנ"ך מי תיקן את חנוכה? רבנים!
מנין לחזו"א שרק נביאים יכולים לתקן מועדים? הנה לך שתי דוגמאות לימים כאלו: מועדים לשמחה חנוכה)וימי צום תענית אסתר)?

s22162cks33


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
צ'ולאק
גולש אורח
יום שני א' באדר תשס''ז    15:24   19.02.07   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. בוקי, ''אמונת חכמים'' לא תלויה ביכולת האינטלקטואלית  
בתגובה להודעה מספר 4
 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 19.02.07 בשעה 15:28 בברכה, צ'ולאק
 
בס"ד

ר' דוסא בן הרכינס אומר לר' יהושע (מסכת תענית סוף פרק ב) "אם באים אנחנו לבדוק אחר בית דינו של רבן גמליאל, צריכים אנו לבדוק אחר בית דין שעמד בכל דור ודור מימות משה רבנו עד עתה"

הגמרא מסבירה: מדוע לא נזכרו שמותם של שבעים הזקנים- לומר לך שאם באת לחלוק על תלמיד חכם בדור מן הדורות, שאינו כמשה רבנו, אולי הוא כמו אחד מהשבעים.

ממשיכה הגמרא ואומרת: "'האלקים אשר עשה את משה ואת אהרן....וישלח לכם את ירובעל ואת בדן ואת יפתח ואת שמואל' - השווה הכתוב שלושה קלי עולם עם שלושה חמורי עולם, לומר לך: ירובעל בדורו כמשה בדורו, שמשון בדורו כאהרן בדורו, יפתח בדורו כשמואל בדורו".

לומר "אני מתפלא על החזו"א" זה כמו לומר "אני מתפלא על הרמב"ם" או "אני מתפלא על דוד המלך". יש כאן זלזול בכבוד תלמידי חכמים ובכבוד התורה. מי אנחנו שנהרהר אחר גדולי ישראל? חזור בך.

תענית אסתר נזכרת במגילת אסתר: "לך כנוס את כל היהודים הנמצאים בשושן וצומו עלי ואל תאכלו ואל תשתו שלושת ימים לילה ויום, גם אני ונערותי אצום כן". ולזכר התענית הזו נקבע יום י"ג באדר כיום צום באותה שנה בו נקבע פורים כיום משתה ושמחה.
בזמן אסתר היו חגי זכריה ומלאכי - הנביאים האחרונים - בין אנשי כנסת הגדולה, מה שייפה את כוחם של כל 120 אנשי כנסת הגדולה לתקן תקנות.

חנוכה תוקנה כיום טוב - מעבר למצוות הדלקת נרות - שאין להספיד בו וכך היא כתובה במגילת תענית. במגילת תענית יש עוד הרבה תאריכים שנקבעו כימים טובים ובוטלו לאחר חורבן הבית (שהרי כל תקנתם היתה תלויה בביהמ"ק)

הגמרא אומרת שגם למ"ד בטלה מגילת תענית - חנוכה לא בטלה, משום שיש בו מצוה ו"עשאוהו כדבר תורה". כלומר שחג זה הושרש בעם ישראל כאילו הוא מועד הכתוב בתורה. דבר שכל דורות ישראל עד היום קיבלו - לא יכולים רבנים בדורנו, ובטח לא אתה או אני, לבטלו.
ממילא, לתקן תקנה לדורות אין כוח הלכתי מספיק, אלא אם כל ישראל יקבלו עליהם והדורות הבאים יחזיקו בזה.

מכל מקום - לו היה מי בדורנו בשיעור קומתו של רב או של בעלי הברייתות, היה יכול לבקר את סיבת התרחשות השואה.
שים לב גם שאין חז"ל מדברים על החשבון האלקי של החורבן, אלא על החשבון של עם ישראל לגביו - לא למה זה קרה, אלא למה זה הגיע לנו. עיין הקדמתו של המהר"ל לספרו "תפארת ישראל" לתוספת ביאור.

הרבה סלה!


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות