קבוצות דיון
גילוי מסמכים
נושא #25262
|
מנהל
סגן המנהל
מפקח
עיתונאי מקוון
צל"ש
|
dromi
גולש אורח
| אור ליום חמישי י''ב באלול תשע''ב
19:43 29.08.12 |
|
חשיפה: מטוס הריגול שחדר לשמי ישראל
|
ערכתי לאחרונה בתאריך 29.08.12 בשעה 20:03 בברכה, dromi
צילום של מטוס הריגול: שדה תעופה מופצץ במצרים טייסי הסופר מיסטר ניסו להשיג את כלי הטיס המסתורי, אך ללא הצלחה
חשיפה: מטוס הריגול שחדר לשמי ישראל
40 שנה חלפו מאז. כלי טיס מסתורי פילח פעם אחר פעם את שמיה של מדינת ישראל, מותיר מאחוריו רק שובל של עשן ומסתורין. כל ניסיונות היירוט של חיל-האוויר – נכשלו. כעת, חושף בטאון חיל-האוויר את אחת הפרשיות המרתקות בתולדות החיל "אני לא חושב שאפשר לדבר על זה", מהסס מ' בעברו השני של הקו. "וגם אם כן, אני לא זוכר הרבה. בכל אופן, המשך יום טוב". עוד שיחה מסתיימת באיחולי יום טוב. נראה שגם ארבעת העשורים שחלפו לא הצליחו לפוגג את מעטה הסודיות מסביב לפרשה. "גם אלה שאומרים שהם לא זוכרים את זה, זוכרים היטב. אירועים מהסוג הזה אף אחד לא יכול לשכוח", מבהיר טייס לשעבר, שביקש אף הוא להישאר בעילום שם. "ייאוש כזה לא חווינו כמעט אף פעם. איך אנחנו, טייסיו של חיל-האוויר הגדול והחזק בעולם, כמו שחשבנו אז, נכשלים פעם אחר פעם במשך חודשים? איך קורה שאנו לא מצליחים לבצע את משימתנו החשובה ביותר ולהגן על שמי המדינה?". "לא נצליח לעצור אותם" כל אחד מהסיפורים שמגוללים משתתפי הגיחות מתחיל ביום שגרתי ושמיים צלולים, ממשיך בהזנקה פתאומית אל עבר עצם לא מזוהה בשמיים ומסתיים באכזבה גדולה ותחושת כשלון עמוקה של הטייסים, בכירי המטכ"ל וראשי הצמרת המדינית. "אף פרט מודיעיני לא היה קיים על הגיחות האלה. אפשר לסכם את מה שידענו על המטוסים שעפו לנו בשמיים ועל מטרתם במילה אחת: כלום", מודה סא"ל (מיל') אורי וולף, קצין מודיעין במטה חיל-האוויר בשנות החמישים המאוחרות. "היינו יושבים במטה ומסמנים את נקודות ההתקדמות של העב"מים האלו על מפות של המזרח התיכון. כל פעם התאכזבנו מחדש, זה נגמר מהר בדיוק כמו שזה התחיל". הבלבול בקרב מקבלי ההחלטות בחיל היה גדול. הגיחות המשונות המשיכו להופיע בתדירות גבוהה וקיומן נשמר בסודיות מוחלטת, שמא תיווצר בהלה או גרוע מכך: מדינות אויב יבינו שהמרחב האווירי של ישראל אינו אטום לחלוטין. "היינו בטוחים שהמכ"ם טועה והעצמים האלה לא באמת טסים ב-70,000 רגל", מספרת ד"ר מרים ברקת, אשר שירתה באותה התקופה ביחידת הבקרה בסטלה-מאריס בחיפה. "בדקנו את זה שוב ושוב כי חשבנו שזו תקלה במכשיר, אבל בכל אחת מהפעמים שהאנטנה ננעלה על המטוס התוצאה נותרה קבועה". טווח הזיהוי של מערך הבקרה דאז היה צר, ולא אפשר לבקרים ולמפעילי המכ"ם לזהות את האיום המתקרב מרחוק בגובה רב מאוד. "היינו רואים אותם רק כשהם כבר בתוך שטח ישראל", מספר סא"ל (מיל') וולף. "הם היו עושים מסלול קבוע: מהצפון לדרום ולהפך, הלוך ושוב, פעם אחר פעם. בשלב מסוים כבר הבנו שהמרדף אחריהם חסר טעם וכבר לא נצליח לגלות מה הם ובטח שלא לעצור אותם". "ואז, משום מקום, זה הגיע" ב-22 ביולי 1959 הגיעה קריאה נוספת מיחידות הבקרה, הפעם לטייסת "אבירי הצפון", שעסקה בהפצצה וצילום. "מישהו נכנס לטייסת בבהילות ושאל מי מוכן לבוא איתו לגיחת יירוט מיידית. הסכמתי ושנינו רצנו אל המטוס מהר ככל שרק יכולנו", מספר סא"ל (מיל') אברהם קמחי. אברהם והטייס הנוסף הגיעו לווטור מספר 33, מטוס צילום שהיה בכוננות וקפצו פנימה. "רק אז שמתי לב שאנחנו שני טייסים. 'למה צריך שני טייסים? איפה אשב?' שאלתי אותו. הוא השתיק אותי ואמר שאין זמן לשאלות. רגע לפני שיצאנו, ניגש אלי מישהו ונתן לי קופסה עצומה שנראתה כמו מצלמה: 'תלחץ על הכפתור הזה ותביא כמה שיותר תמונות', הוא אמר והשאיר אותי עם החפץ הענק הזה שאני לא יודע להפעיל, במשימה שלא ביצעתי מעולם". אברהם והטייס שאיתו התקדמו במהירות וניסו לקבל כמה שיותר פרטים מהבקרה לפני שיגיעו למקום. "התחלנו לטפס ולטפס עד שהגענו לגובה 50,000 רגל". אברהם שחרר את חגורת הבטיחות והצמיד את ראשו ואת המצלמה אל חלונות הווטור. "עברתי מחלון לחלון, חיפשתי אותו, הייתי דרוך ואז, משום מקום, זה הגיע מעלינו: שחור וענק עם כנפיים אדירות כמו שלא ראיתי מעולם. זה היה צלב עצום שטס באיטיות ובגובה מטורף. ידענו שאין סיכוי שנגיע אליו והטייס הוריד גובה, צבר תאוצה והזדקרנו. צילמתי תמונה אחר תמונה בקצב, עד שנכנסנו לסחרור ואיבדנו גובה. עפתי על החלון מולי, אבל תוך זמן קצר השתלטנו על המצב וחזרנו לרמת דוד. הייתי עוד בהלם, בקושי הספקתי לרדת מסולם המטוס ומישהו ניגש אליי, לקח ממני את המצלמה ומאז אף אחד לא הזכיר את התמונות ואף אחד לא דיבר על הגיחה הזו". אז מי המדינה ששלחה לישראל את כלי הטיס המסתורי ומה הוא חיפש כאן? הסיפור המלא, וראיון בלעדי עם בנו של טייס הריגול, יתפרסם בגליון החדש של בטאון חיל-האוויר שיצא בשבוע הבא מטוס המיסטר בשרות חיל האוויר הישראלי
לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
http://www.iaf.org.il/4385-39413-he/IAF.aspx
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
האשכול |
מחבר |
תאריך כתיבה |
מספר |
תודה על הכתבה המעניינת.האם ארצות הברית מעורבת בטיסות אלה? |
צופה מהצד |
29.08.12 19:45 |
1 |
לא ממש ברור מי,,, רב הנסתר על הגלוי |
dromi |
29.08.12 19:48 |
6 |
כנראה זה היו 2 |
imyoni |
29.08.12 19:54 |
11 |
יותר נשמע כמו SR-71 |
אליעזר |
30.08.12 14:22 |
58 |
''סיפור מתח ללא סוף ידוע'' סיפור מעניין נותן למוח לצאת מהמסגרת ולחשוב רחוק |
סימרון |
29.08.12 20:10 |
22 |
יש למה לחכות,,, |
dromi |
29.08.12 19:46 |
2 |
תודה מעניין מאד |
סוס-עץ |
29.08.12 19:46 |
3 |
הכתבה הזאת היא כמו משחק מקדים. הרבה התעסקות בזוטר אבל בלי להגיע לנקודה |
mek2 |
29.08.12 19:46 |
4 |
בטח רוסי. |
onoffon |
29.08.12 19:48 |
5 |
מעניייןןןןןןןןןןן, 40 שנה = מלחמת יום כיפור = הקשר המרובע !!! |
פילוביץ שחף |
29.08.12 19:48 |
7 |
ראה שאלתי בתגובה מס 1 |
צופה מהצד |
29.08.12 19:49 |
8 |
ראיתי ידידי :) |
פילוביץ שחף |
29.08.12 19:52 |
9 |
או ארהב או רוסיה בוודאות מי אם לא הם |
מהיר ועצבני |
29.08.12 19:55 |
13 |
זה בטח האמריקאים. הם פיתחו מטוסי ריגול כמו u2 כבר בתחילת שנות השישים |
לייבלה |
29.08.12 19:54 |
12 |
הסופר מיסטר בשרות חיל האוויר הישראלי |
dromi |
29.08.12 20:08 |
20 |
הם גם תפסו את טייס המטוס-גרי פאוארס |
צופה מהצד |
29.08.12 20:13 |
25 |
אכן, והחליפו אותו במרגל סובייטי מאוד בכיר שנלכד בארצות הברית |
לייבלה |
29.08.12 20:17 |
27 |
למחוק תגובה |
משכוכית |
29.08.12 20:19 |
29 |
להלן חתן השמחה: |
GoodSky |
29.08.12 19:53 |
10 |
אני מהמר על אב טיפוס של הSR-71. |
מובחר |
29.08.12 20:03 |
17 |
אם זה היה הציפור השחורה |
imyoni |
29.08.12 20:05 |
18 |
הם דיברו על ''צלב שחור'' SR-71 רחוק מהתיאור הזה |
GoodSky |
29.08.12 20:31 |
36 |
צלב שחור זה U2. הכי וותיק והכי טוב |
לייבלה |
29.08.12 20:41 |
40 |
אכן, אבל הם טסים גם היום...להלן: |
GoodSky |
29.08.12 20:54 |
44 |
צילום מרשים!תודה |
צופה מהצד |
29.08.12 20:09 |
21 |
לא .מדובר בציפור השחורה . |
אורלוגין |
29.08.12 21:25 |
47 |
שלילי, אם הם דיברו על ''צלב שחור'' - זו לא הציפור השחורה, צורתה רחוקה מצלב |
GoodSky |
29.08.12 23:12 |
52 |
תסתכל בסרטון שבתגובה 50 |
אורלוגין |
29.08.12 23:31 |
53 |
שים לב לדבר הבא: |
GoodSky |
29.08.12 23:36 |
55 |
מטוס סופר מיסטר |
dromi |
29.08.12 19:56 |
14 |
אלה מטוסים פשוטים יחסית שהיו לפני המיראז' |
לייבלה |
29.08.12 20:00 |
15 |
כנס ידידי ותקרא בסבלנות את כל תת-האשכול: |
פילוביץ שחף |
29.08.12 20:20 |
30 |
אתה מתכוון לפרשת לבון? קראתי פעם מה שכתבת על זה |
לייבלה |
29.08.12 20:25 |
34 |
שנות השישים? צלב שחור גדול? גובה מפחיד? כמו שאמרו פה, רק הU2. |
Yonatanm |
29.08.12 20:02 |
16 |
תזכורת = מלחמת 6 הימים = ליברטי: |
פילוביץ שחף |
29.08.12 20:05 |
19 |
ליברטי קלטה את ההכנות שלנו לתקיפת פתע של שדות התעופה הערביים |
לייבלה |
29.08.12 20:10 |
23 |
יפה ידידי...והוא הדין לגבי מלחמת יום כיפור = הקשר המרובע !!! |
פילוביץ שחף |
29.08.12 20:28 |
35 |
תאוריה מעניינת, אך שגוייה לחלוטין כמובן |
ליאו מסי |
29.08.12 23:36 |
56 |
תודה פילו,,,,ואוו כמה חומר |
dromi |
29.08.12 20:11 |
24 |
אם זה קרה ביולי 59' אז איך, לכל הרוחות וגם קיבינימט וגם למען השם, עברו |
אבא אבן |
29.08.12 20:16 |
26 |
הכתבה כנראה נכתבה מוקדם יותר |
dromi |
29.08.12 20:19 |
28 |
הכל בלגן כאן.. זכרונות אסוציאטיביים שקשורים איכשהו |
לייבלה |
29.08.12 20:20 |
31 |
אכן, כתיבת רשלנית לגמרי |
משכוכית |
29.08.12 20:32 |
37 |
U2 |
kitzz |
29.08.12 20:21 |
32 |
מעניין , תודה רבה ! |
yd33 |
29.08.12 20:22 |
33 |
אז כנראה זה לא חיל האויר הטוב בעולם |
אליסטר |
29.08.12 20:36 |
38 |
הוא כן |
אבא אבן |
29.08.12 20:39 |
39 |
תודה עייזר. |
אופטלגין |
29.08.12 20:41 |
41 |
עזר ולא כפי שכתבת |
אבא אבן |
29.08.12 20:53 |
43 |
הזין האחד של עזר עשה לו הרבה צרות, עם אשתו של דן שילון למשל |
לייבלה |
29.08.12 21:29 |
49 |
לפני 40 שנה...אין ספק שאתה צודק . |
kitzz |
29.08.12 20:58 |
45 |
קיצצ, מה יש לך לאמר על תגובה #39? |
אבא אבן |
29.08.12 20:59 |
46 |
כותרת טיזרית, ממזר.. תודה, מעניין |
גיא-אוני |
29.08.12 20:46 |
42 |
יצא לי אישית להיות אובייקט של SR71 |
NZIV |
29.08.12 21:28 |
48 |
מצאתי סרטון ביוטיוב . |
אורלוגין |
29.08.12 21:32 |
50 |
תודה על הסרטון,, ראיתי חלקים מהסרט,, ערוך יפה ומעניין |
dromi |
29.08.12 22:47 |
51 |
אחלה סרטון אבל מתייחס ל-73... |
סוויץ |
29.08.12 23:48 |
57 |
חשבתי שמדובר במשהו שקרה היום... |
כנעני |
29.08.12 23:32 |
54 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dromi
גולש אורח
| אור ליום חמישי י''ב באלול תשע''ב
20:08 29.08.12 |
|
20. הסופר מיסטר בשרות חיל האוויר הישראלי
בתגובה להודעה מספר 12
|
בדצמבר 1958 נרכשו 18 מטוסי סופר מיסטר, ובאפריל 1967 התווספו אליהם 24 מטוסים נוספים. מטוסי הסופר מיסטר היו עם הגעתם למטוסי הקו הראשון וזאת עד לשנת 1963 כאשר הגיעו מטוסי המיראז' החדישים שהיו עדיפים על הסופר מיסטר במשימות יירוט, אז הועברו מטוסי הסופר מיסטר למשימות תקיפת קרקע.הפלה ראשונה לסופר מיסטר נרשמה ביום 28 באפריל 1961 כאשר כנגד זוג מטוסי מיג 17 מצריים שחדרו לישראל באזור ניצנה הוזנקו זוג מטוסי סופר מיסטר. במרדף אחר מטוסי המיג הסתחרר אחד מהם והתרסק. במלחמת ששת הימים שימש המטוס לתקיפת מטרות קרקע רבות בסוריה, מצרים, וירדן וכן הפיל במהלך המלחמה חמישה מטוסי מיג. במלחמת ההתשה שימש לתקיפת מטרות קרקע. ביולי 1969 ביצע תקיפת סוללות טילי קרקע אוויר באזור התעלה. במלחמת יום הכיפורים עסקה טייסת הסופר מיסטר בעיקר במשימות סיוע בחזית תעלת סואץ, תקיפה סוללות טילי קרקע אוויר מצריות והנרה בשעות הלילה. פעילות הטייסת בחזית הסורית הייתה מצומצמת יחסית והתרכזה בעיקר בקרבות הפריצה ב-11 באוקטובר. בסך הכל בוצעו 887 גיחות. שישה מטוסים אבדו, שני טייסים נהרגו וטייס אחד נפל בשבי. תע"א סער בעקבות בעיות באמינותו של מנוע המטוס, הוחלט בישראל להחליפו במנוע J-52 P-8 של מטוס הסקייהוק, שנכנס באותה עת לשירות. המנוע היה חסכוני בדלק, הגדיל את הטווח בכמעט 500 ק"מ ואפשר לשאת מגוון רחב של חימוש כולל טילי אוויר-אוויר מדגם שפריר 2. הצוות המשותף של התעשייה האווירית וחיל האוויר שעבד על הפרויקט זכה בפרס ביטחון ישראל לשנת 1969. המטוס הצרפתי-ישראלי נכנס לשירות בטייסת העקרב בלבד, והשתתף במאות גיחות במלחמת יום הכיפורים, כולל תקיפת הארמייה השלישית בסיני. במהלך שנות ה-70 הוצאו מטוסי הסער משרות בחיל האוויר הישראלי ונמכרו לחיל האוויר של הונדורס. סער במוזיאון חיל האוויר בחצרים
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות | אור ליום חמישי י''ב באלול תשע''ב
20:05 29.08.12 |
|
19. תזכורת = מלחמת 6 הימים = ליברטי:
בתגובה להודעה מספר 0
|
"ח"כ אליעזר (צ'יטה) כהן מהאיחוד הלאומי, טייס חיל האויר, אמר כי היה מקורב לחיל האויר ולמבצעים בחיל האויר ו"אני רוצה לגלות לכם שהאוניה "ליברטי" היתה אונית ריגול אמריקנית. האמריקנים אפילו לא התביישו לבקש מאיתנו פיצויים אחרי שמטוסי הקרב שלנו פגעו באוניה. בזמן מלחמה האמריקנים מרגלים אחרינו, אנחנו פוגעים באוניה שלהם שחודרת למים הטריטוריאליים שלנו והם עוד מבקשים מאתנו פיצויים על כך שפגענו באוניה הזאת, והם קיבלו אותם. לאמריקנים מותר לרגל בגדול, באוניה מלאה בעשרות ובמאות מרגלים. מרגל אחד שכשל אצלנו, אוי ואבוי. וזה מרגל? מה פולארד עשה? הוא השיג ניירות וחומר בנושאים שבתוקף ההסכם האסטרטגי בין מדינת ישראל לאמריקה. מדינת ישראל היתה צריכה לקבל אותם ממילא. השירות הדיפלומטי האמריקני היה צריך להגיש את זה למדינת ישראל. הוא לא הגיש לנו דברים סודיים ביותר על אמריקה. אני יודע על חלק קטן מהדברים שהוא הגיש לנו. אלה דברים שאני יודע שישראל נותנת לאמריקנים, כאלה כאשר לישראל יש ידיעות. למה האמריקנים לא שלחו לנו את זה? פולארד היה צריך להביא לנו את זה?..ידי האמריקנים לא נקיות כאן, הם חייבים לשחרר את פולארד, הם לא עושים לנו טובה". מקור: https://rotter.net/forum/gil/6447.shtml#27http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a5/USS_Liberty.jpg . . תת-אשכול: 94. תקיפת ה''ליברטי'': הקלטות שיחה בקשר חה''א https://rotter.net/cgi-bin/forum/dcboard.cgi?az=show_thread&forum=gil&om=5130&omm=100&viewmode= ==== פרס: ''ההסטוריה לא חשובה, מה שחשוב זה העתיד''...למה?! https://rotter.net/cgi-bin/forum/dcboard.cgi?az=show_thread&forum=gil&om=6137&omm=69&viewmode= בשעה טובה, הספר 'תולעת יעקב וישמעאל' ניתן לרכישה (*) https://rotter.net/forum/gil/24263.shtml
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|