גירסת הדפסה        
   
קבוצות דיון סקופים נושא #747627 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 747627        
miklo לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.4.12
5402 הודעות, 48 מדרגים, 94 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בסיון תשפ''ב    15:15   10.06.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

👨‍✈️ 55 שנה למבצע מוקד: הכישלון העיראקי של ישראל  

 
  
מתקפת חיל האוויר שיתקה את חילות האוויר של מצרים, סוריה וירדן על הקרקע - אך כשלה מול עיראק בשל טעות מפתיעה. איך הצליחו טייסי האויב להכות את כוחותינו, והאם דווקא ההפסד בקרב תרם לניצחון במלחמה?


לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב

הקברניט מלחמת ששת הימים מיראז' ווטור
(ניצן סדן)

השבוע לפני 55 שנה יצא חיל האוויר למבצע מוקד של מלחמת ששת הימים - החיסול השיטתי המבריק של מטוסי האויב במצרים, סוריה, ירדן ועיראק בעודם על הקרקע. אך תהילת המנצחים לעיתים מבלבלת לא פחות מערפל הקרב, וקל לפספס טעויות, אבדות, ואת ההפסדים הקטנים בדרך לניצחון הגדול.
–––––––טורים קודמים–––––––
הקברניט👨‍✈️📸באינסטגרם
המטוסים נעשו צפופים כמו קופסת סרדינים; האם זה מסוכן?
אהבה בשחקים ונחשים מתים: 10 דברים שלא ידעתם על טופ גאן
עוקץ קטלני: F18 הורנט - חיל אוויר שלם במטוס אחד
נס יום העצמאות: איך עצרו ארבעה מטוסי קרב את הפלישה המצרית?
הטייס היהודי הנמלט שנקם בנאצים בזהות גנובה
––––––––––––––––––––––––
היום נדבר על פלח קטן ממבצע מוקד, בו השתתפו רק שתיים מטייסות החיל. פלח מריר-מתוק, בו הוכתה המטרה הכי רחוקה ונידחת במלחמה: בסיס H3 אי שם במערב עיראק. המשימה הזו עלתה לצה"ל בשלושה מטוסים, שני הרוגים ושלושה שבויים - ועד היום מעוררת לא מעט סימני שאלה.

מפציץ הווטור של צה"ל, מעל לכוחות ידידותיים (צילום: iaf.org.il)

כדי להבין מה השתבש, נתחיל במבצע מוקד בכללו - על כל הצלחותיו: היתה זו תוכנית מאוד יצירתית שנשענה על שלוש רגליים: הראשונה מוכרת היטב - הפתעה; מכה נרחבת נגד בסיסים רבים בכמה גלים תיצור כאוס אצל האויב, ותצמצם את היכולת שלו להגן על עצמו.

בנוסף, מערכת איסוף אותות בשם רקפת דגמה החזרי מכ"מים של האויב, ואיפשרה לגלות שטחים מתים בגזרת הסריקה שלהם. כך תוכננו נתיבים שקשים לגילוי, ונבנתה תוכנית תקיפה להפתעה מושלמת.

טייס וצוות קרקע רצים למיראז' (צילום: ארכיון חיל האוויר)

השנייה היתה חימוש חדש: פצצות מפצחות מסלולים (המצאה ישראלית, סיפרתי לכם עליהן), שפוערות בהם בורות גדולים ולא מאפשרות לאויב להשתמש במטוסיו. כך, יהיו פגיעים על הקרקע לאש תותחים ורקטות וניתן יהיה לנטרל בסיס אווירי גם בלי לפוצץ בו כל האנגר, מוסך, מגדל פיקוח ומיכל דלק.

מתקפה בחימוש שכזה מאפשרת להשיג אפקט גדול יותר, עם פחות מטוסים. לאף אחד בעולם לא היו פצצות כאלה, ואף אחד לא חשב שאפשר לנטרל שדה בגיחה אחת.

פצצת פיצוח המסלולים של 1967 (צילום: התעשייה הצבאית)

והשלישית היא אולי החשובה ביותר: לוחמה אלקטרונית מוטסת, ששיבשה את המכ"מים של האויב והקשתה עליו להבין מאין תבוא המכה הבאה, ואיך להיערך נגדה. היתה זו מערכת צרפתית ניסיונית שהגיעה ארצה, שופרה, גוירה כהלכה והפכה מבצעית. היא הותקנה במיכל שנשאו מפציצים מדגם ווטור, וקיבלה את השם יבלת.

עם תחילת התקיפות של מבצע מוקד, הופעלה היבלת בהצלחה אדירה ושיבשה את מערכי הגילוי במצרים: היא שידרה רעש אלקטרוני בתחומי התדרים של אנטנות האויב, ומילאה את המסכים בהחזרים כך שאי אפשר היה להבין מה יש בשמיים ובאילו גובה וכיוון. בהמשך, הופעלה גם בגזרות אחרות.

מיראז'ים בדרך (צילום: AFP)


גל התקיפה הראשון יצא בבוקר ה-5 ביוני ועבד מעל למצופה: 11 שדות תעופה מצריים הוכו קשות בו זמנית, בדיוק ב-07:45 ו-197 מטוסים הושמדו. צה"ל איבד שמונה מטוסים ושבעה טייסים נהרגו (שניים נפלו בשבי).

גל התקיפה השני יצא ב-09:34, והפעם הושמדו 107 מטוסים במצרים; האויב היה כה המום שלא הצליח להתארגן להגנה, וצה"ל לא איבד מטוסים.

שדה תעופה מצרי בוער (צילום: לע"מ)

ואולם, בסוריה וירדן הוקפצו חילות האוויר בתגובה להפצצה הישראלית במצרים, ומטוסיהן תקפו מטרות בשטחנו בשעות הצהרים. צה"ל היכה בעוצמה בשתיהן: חיל האוויר של ירדן הושמד כמעט כולו וסוריה איבדה חצי ממטוסי הקרב שלה.

שלושה מטוסי מיג 21 שנפגעו ונשרפו במצרים (צילום: ארכיון צה"ל)

ואז נכנסה גם עיראק לרשימת המטרות: מטוסים ירדניים ששרדו הגיעו לשטחה, והיא עצמה נערכה למתקפה אווירית - שתצא מבסיס H3 במערב המדינה. מדובר בשדה תעופה גדול, ומטרת איכות קריטית מזה שנים רבות: הוא נקרא על שם תחנת משאבות הנפט הסמוכה לו, ונבנה כחלק מתוכנית ההגנה שלה. המשאבה היתה חלק מקו הנפט מוסול-חיפה, שהושק בידי הבריטים ב-1935 כדי להוביל את הזהב השחור מעיראק לישראל במסלול של 942 ק"מ.

בסיס H3 בעיראק (צילום: Wikimedia)


עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, הוצבו בבסיס H3 מטוסי חיל האוויר המלכותי הבריטי, אך הוא תופעל במלואו בידי עיראק - שניצלה את ההזדמנות כדי ללמוד מהבריטים פרקטיקות תפעול והגנה על בסיס אווירי.

צינור הנפט אמנם נסגר ב-1948 עם הקמת מדינת ישראל, אך בסיס H3 נותר פעיל - כשדה התעופה הצבאי הכי קרוב של עיראק לשטחנו; כל תקיפה בארץ צפויה לצאת משם.

דרך ארוכה. H3 לעומת ישראל (צילום: google maps)

חיל האוויר העיראקי היה יריב מסוג אחר: הוא התאמן בקביעות עם חיל האוויר הבריטי ואימץ שיטות מתקדמות להגנה והתקפה, בדגש על יירוט. בשורותיו הופעלו גם מפציצי טופולב 16 כבדים וארוכי טווח, גם מטוסי קרב הוקר האנטר בריטיים זריזים וגם מטוסי מיג 21 רוסיים חזקים.

בנוסף, בשורותיו פעלו מתנדבים פקיסטניים, שבאותם ימים הדריכו את המקומיים בטקטיקות לחימה אגרסיביות. היו אלה טייסים מנוסים ומיומנים שצברו הפלות במלחמה מול הודו - ומתו כבר להילחם בטייסי ישראל ולברר אם הם באמת טובים כמו שמספרים.

הוקר האנטר עיראקי וטייסים, במהלך השתלמות בבריטניה (צילום: Jawdat Alnakeeb)

צה"ל, מצידו, היה חייב להסיר את האיום של H3: אם ינוטרל הבסיס, תצטרך כל תקיפה עיראקית לצאת מנקודה רחוקה יותר, שתחייב צמצום של מטעני הפצצות לטובת דלק ובכך תיפגע משמעותית אפקטיביות המבצע.

הכלי העיקרי שלנו למשימה האמורה היה הווטור הצרפתי, מטוס יירוט מגודל שהפך למפציץ ארוך טווח והוכיח את עצמו היטב במצרים וסוריה.

גדול, שמן ומגיע לכל מקום. ווטור (צילום: ארכיון חיל האוויר)

לימינו עמד מטוס המיראז' 3 הנפלא, מהיר ורב עוצמה, שתותחיו כתבו את רוב ספר ההפלות של צה"ל. מדובר ביריב שקול למיג 21 ומטוס מהיר בהרבה מההאנטר, אם כי האחרון הרבה יותר קל ממנו, נסק יותר מהר ותמרן יותר בזריזות בגובה נמוך.

הווטור הגמלוני היה טרף קל למיירטים העיראקיים; אם ייפול להם לכוונת לפני שיספיק להטיל פצצות יהיה כבד ופגיע במיוחד.

מטוס הקרב העיקרי של ישראל במלחמה. מיראז' 3 (צילום: אתר חיל האוויר הישראלי)

ב-14:15 יצאה התקיפה הראשונה: שלושה ווטורים של טייסת 110, ללא ליווי של מטוסי קרב. ההפתעה היתה גדולה: הווטורים עטו על הבסיס ופגעו במבנים ותשתיות, כשמטוסי האויב והנ"מ שלו לא הצליחו לפגוע בהם. גם כשפנו לחזור לישראל זינב בהם חיל האוויר העיראקי בנחישות אך לא הצליח להפיל אף ווטור.

בתגובה, שלחה עיראק מפציצי טופולב 16 להכות בישראל
, כשאחד הטיל פצצות על נתניה, יורט בגזרת עפולה והתרסק על מחנה עמוס (להערכת צה"ל היה זה מטוס בודד, בעוד העיראקים טוענים ששלחו זוג).

מפציצי טופולב 16 (צילום: NARA)

מיד הפך שדה H3 למטרה בעדיפות גבוהה. התקיפה השנייה שלו יצאה יצאה למחרת בשש בבוקר, והפעם נשלחו ארבעה ווטורים בליווי זוג מיראז'ים של טייסת 117.

המתקפה היתה מוצלחת אפילו יותר מקודמתה: מיגים והאנטרים ניסו להפיל את הווטורים, והופתעו מהחיפוי המצוין של אנשי 117; שלושה טייסים עיראקיים חזרו לקרקע עם מצנח. גם הפעם תשתיות שדה התעופה נפגעו, והכוח שב לבסיס ללא אבדות.

רביעיית ווטורים באוויר (צילום: אתר חיל האוויר (iaf.org.il))

אבל בשלב הזה משהו השתבש; מטה חיל האוויר החליט שחובה לבצע תקיפת השלמה, שהרי מסלולי H3 עדיין לא נפגעו, ואם ירצו העיראקים - יוכלו להמשיך ולהוציא משימות מהבסיס המסוכן.

חיל האוויר העיראקי, חד ועירני, העריך שישראל מבשלת מכה נוספת ותגבר את בסיס H3 בתותחי נ"מ ניידים. כמו כן, הפטרול סביבו הורחב ועתה חיכו באוויר שמונה מטוסי האנטר, מוכנים לעוט על כל פולש.

הוקר האנטר (צילום: BAE Systems)

והפולש לא איחר לבוא: למחרת ב-10:23 בבוקר נשלחה טייסת 110 לתקיפה שלישית. הפעם יצאו הווטורים ללא מערכת היבלת, שהיתה בטיפול תחזוקה בעקבות גיחה קודמת. הסיכון היה גדול מאוד, אך בחיל החליטו שאי אפשר לחכות.

ביחד עם הווטורים נשלחו ארבעה מיראז'ים, שנשאו בעצמם פצצות מפצחות מסלולים. אם יצליחו לפגוע בדייקנות, יצא שדה H3 מהמשחק ולעיראק יהיה קשה מאוד להתערב בלחימה בהמשך, כמעט בלתי אפשרי.

ווטור ממריא למשימה (צילום: ארכיון חיל האוויר)

אבל הפעם התגלה הכוח התוקף בשלב מוקדם, ומטוסי חיל האוויר נכנסו לקרב עוד לפני שהגיעו לקרבת המטרה. במאמץ עצום התקדמו המיראז'ים ל-H3 - והחטיאו המיראז'ים את המסלולים; קשה לכוון ולדייק כשיש לך מיגים והאנטרים על הזנב, ופגזי נ"מ מפלחים את השמיים.

מיד שברו והחלו להתרחק, כשהאנטר עיראקי התקרב ונצמד לאחד המטוסים. מיראז' ישראלי פנה לעברו והפילו בתותח, וברגע לאחר מכן כבר בער בעצמו: מדריך פקיסטני שם לו טיל בזנב. הטייס גדעון דרור נטש ונפל בשבי.

ווטור בכוונת האנטר. אילוסטרציה (צילום: object490a)

רביעיית המפציצים חטפה אש קשה: הווטור המוביל נפגע והחל להתרחק דרומה; טייסיו שלמה קרן ואלכס ענבר נאבקו לייצב את המטוס, אך איבדו שליטה ונהרגו בהתרסקות.

ווטור נוסף נפגע מאש נ"מ וטייסו יצחק גולן נטש ונשבה. גיחת H3 השלישית לא הצליחה לנטרל את השדה, והמחיר היה איום ונורא. מה קרה שם בעצם?

הקברניט מלחמת ששת הימים מיראז' ווטור (צילום: REHAN SIRAJ)

חיל האוויר פעל ללא אף אחד ממכפילי הכוח של מבצע מוקד: אין הפתעה, כי לאויב ברור שאנחנו באים; אין יתרון חימוש, משום שהמטוסים שנשאו את הפצצות נדרשו גם להגן על כוח המפציצים האיטי והפגיע; ואין לוחמה אלקטרונית, כך שהאויב תיאם ביעילות קטלנית בין מאמצי ההגנה שלו.

לא ברור מדוע למה יצאה בצורה הזאת; על פני השטח היו לחיל האוויר די מטוסים זמינים כדי להוסיף רביעיית מיראז'ים לליווי, תיקון מערכת היבלת היה אורך שעה-שעתיים לכל היותר, וניתן היה גם לשלוח מיראז'ים ללא ווטורים, למתקפה מהירה יותר. גם התכנון היה לקוי: פערי מיפוי לא איפשרו תכנון ציר חלופי והמטוסים הגיעו בדיוק באותו נתיב בו טסו קודמיהם.

קרב האוויר בגזרת H3. אילוסטרציה (צילום: warthunder)

ברמה הטקטית, תקיפת H3 כשלה - שלוש הגיחות עלו לעיראקים בהשמדת 21 מטוסים, מהם רק שני מפציצים. ועקרונית, היו יכולים להשמיש במהירות את השדה ולהשיב אש. אבל ברמה האסטרטגית, הפכה תקיפת H3 להצלחה בלתי צפויה.

אחרי הגיחה השלישית הבינו העיראקים שיש להם פה הזדמנות נדירה ביותר: סוריה ומצרים נמצאות בקרב בלימה כושל, בעוד צה"ל כובש מידיהן עוד ועוד שטחים. ולעיראק אין גבול עם ישראל כך שבעצם, לא נמצאת בסכנת פלישה ואינה יכולה להעביר בזמן תגבורת לסורים ולמצרים. בירדן ישב חיל משלוח עיראקי גדול - ארבע חטיבות וגדוד קומנדו - אך לא הוטל לקרב מול ישראל.

בסיס בוער, בו טופולב 16 ששרד את המתקפה (צילום: אתר חיל האוויר הישראלי)

העיראקים עשו חושבים וקלטו שיש פה נקודת יציאה נהדרת מכל הסיפור: הישראלים תקפו אותנו ואיבדו מטוסים, אנחנו תקפנו אותם ואיבדנו מטוסים, יצאנו פיטים. וכך התנתקה עיראק ממלחמת ששת הימים, מבלי לאבד שטח, יוקרה או כוחות גדולים.

וכך, נבלעו כשלי הגיחה השלישית בחגיגות הניצחון. במשך שנים נטען שיצאה בחופזה מיותרת, כמעט כלאחר יד; אך יתכן שבלעדיה, לא היתה עיראק ששה לצאת מהמלחמה, ואולי היתה אף נמשכת יותר משישה ימים - מול יריב מרוחק, מתוחכם ורב עוצמה. טיסה נעימה!

👨‍✈️הקברניט👨‍✈️
https://www.calcalist.co.il/calcalistech/article/byyhke1y9



שלדג https://youtu.be/IAEYStljnS8


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה         (ניהול: למבזק)        
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  תענוג כצפוי. תודה רבה ושבת שלום מעצר בית 10.06.22 15:33 1
  יפה. אחד האדם 10.06.22 15:35 2
     אכן, זו היתה הבעיה הגדולה של התקיפות שם דמבו 11.06.22 08:25 9
  מרתק! קסאוס 10.06.22 15:40 3
  תודה רבה. האם הפסקה-הלפני-אחרונה היא רק ספקולציה ישראלית, או שיש לכך אישור (אפילו מאוחר) גם מעיראק? ilanka 10.06.22 22:53 4
  מעניין ונהדר לדעת. שחורי 11.06.22 08:06 5
     לא מספרו את הצינורות, אלא את תחנות השאיבה. הבאבא תור 11.06.22 17:32 16
         צודק ! שחורי 11.06.22 17:48 18
  הסקירה מעניינת אך חסרה התייחסות לגורל השבויים וההרוגים inature 11.06.22 08:10 6
  לא הכרתי את הסיפור. מרתק!!! תודה asafros2 11.06.22 08:17 7
  עוד פרק אליפות! הפוך גוטה 11.06.22 08:25 8
  מעולה כרגיל מיקלו ארבע אותיות 11.06.22 08:36 10
  הי אשר שמואלביץ 11.06.22 08:51 11
     מעניין shmuel 11.06.22 09:01 12
     תודה על ספור מרתק dudi_du2 11.06.22 09:26 13
     תודה שחלקת את הסיפור המרתק Beatman 11.06.22 19:36 21
  תודה רבה ! yd33 11.06.22 10:23 14
  כותרת שקרית. תוכן לוקה בחסר. גנימד 11.06.22 16:37 15
  אם יהיה לצה''ל של היום עשירית מהאומץ והתעוזה של צה''ל של פעם.... דפורמביל 11.06.22 17:45 17
  קראו מפי הטייסים מה קרה שם בשתי הגיחות הראשונות(זה אינו חלק ממבצע מוקד כי הטייסים לא ידעו איפה זה) Yenta Press 11.06.22 18:47 19
  מידע מעניין ולא נפוץ על מלחמת ששת הימים Beatman 11.06.22 19:27 20

   
   
מעצר בית לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 27.11.20
1794 הודעות, 10 מדרגים, 20 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בסיון תשפ''ב    15:33   10.06.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. תענוג כצפוי. תודה רבה ושבת שלום  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אחד האדם לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 15.1.15
42628 הודעות, 63 מדרגים, 103 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בסיון תשפ''ב    15:35   10.06.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. יפה.  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
בתמונת השער כמובן הוקר האנטר ולא ווטור.
לווטור היו 4 תותחי 30 מילימטר. זהר, סימקין ( טייס ווטור) הפיל שם מטוס עירקי בקרב אויר.
מה שלא סיפרת זה איך בכלל הצליחו להגיע לשם ( טווח). בטייסת עשו הרבה חישובים תוך שימוש בגרפים, כולל מצב של טיסה על מנוע אחד לחיסכון בדלק בחלק מהזמן.
כלומר, מי שנכנס שם לקרב אויר, סיכוייו גם לחזור היו נמוכים כי נגמר הדלק.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
דמבו לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 3.6.21
2568 הודעות, 20 מדרגים, 40 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בסיון תשפ''ב    08:25   11.06.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  9. אכן, זו היתה הבעיה הגדולה של התקיפות שם  
בתגובה להודעה מספר 2
 
  
כלומר, מי שנכנס שם לקרב אויר, סיכוייו גם לחזור היו נמוכים כי נגמר הדלק.

לא ניתן לשמור על הזנב ללא דלק ולכן אלמנט ההפתעה היה כל כך משמעותי.

בכל אופן, טור מעניין על גיבורים ישראלים שחרפו את נפשם כפשוטו וסיפורם כמעט ולא מסופר.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
קסאוס
חבר מתאריך 22.1.22
25 הודעות
יום ששי י''א בסיון תשפ''ב    15:40   10.06.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. מרתק!  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
תודה על השיתוף



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ilanka לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 25.4.02
118849 הודעות, 286 מדרגים, 476 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בסיון תשפ''ב    22:53   10.06.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. תודה רבה. האם הפסקה-הלפני-אחרונה היא רק ספקולציה ישראלית, או שיש לכך אישור (אפילו מאוחר) גם מעיראק?  
בתגובה להודעה מספר 0
 



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
שחורי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 6.2.19
1495 הודעות, 5 מדרגים, 10 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בסיון תשפ''ב    08:06   11.06.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. מעניין ונהדר לדעת.  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
אגב, ה-H משמעותה Hifa , כפי שרשמת הצינורות זרמו לנמל חיפה והבריטים מיספרו כל צינור לפי שם היעד שלו H1, H2, H3



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
הבאבא תור לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 28.11.20
1277 הודעות, 9 מדרגים, 18 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בסיון תשפ''ב    17:32   11.06.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  16. לא מספרו את הצינורות, אלא את תחנות השאיבה.  
בתגובה להודעה מספר 5
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
שחורי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 6.2.19
1495 הודעות, 5 מדרגים, 10 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בסיון תשפ''ב    17:48   11.06.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  18. צודק !  
בתגובה להודעה מספר 16
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
inature לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.4.12
6000 הודעות, 30 מדרגים, 60 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בסיון תשפ''ב    08:10   11.06.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  6. הסקירה מעניינת אך חסרה התייחסות לגורל השבויים וההרוגים  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
האם היו חילופי שבויים עם עיראק? אם לא, כיצד הוחזרו לארץ (מניח שהוחזרו בסופו של דבר)?



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
asafros2 לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 13.7.07
12348 הודעות, 73 מדרגים, 133 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בסיון תשפ''ב    08:17   11.06.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  7. לא הכרתי את הסיפור. מרתק!!! תודה  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
הפוך גוטה לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 14.3.16
29735 הודעות, 251 מדרגים, 481 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בסיון תשפ''ב    08:25   11.06.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  8. עוד פרק אליפות!  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ארבע אותיות לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 15.2.16
17341 הודעות, 121 מדרגים, 190 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בסיון תשפ''ב    08:36   11.06.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  10. מעולה כרגיל מיקלו  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אשר שמואלביץ לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 10.10.17
756 הודעות, 4 מדרגים, 8 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בסיון תשפ''ב    08:51   11.06.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  11. הי  
בתגובה להודעה מספר 0
 

להשלמת הסיפור, חסר עוד פרק אחד.
כאשר נודע בח"א על הטייסים שנהרגו ועל טייס שנטש, הוחלט לשלוח מטוס נורד עם מערכת "שרה" (מערכת לחיפוש והצלה) כדי לאתר את הטייסים.
המטוס טס מעל ירדן והגיע ליעד כאשר התקבל דיווח מהארץ שמטוס מיג 21 יושב על הזנב של הנורד.
הנורד הענק והאיטי החל בתרגילי התחמקות כאשר עם ההגאים יושב טיס מילואים של אל-על.
כדי לחמוק ממטוס הקרב, הנורד הנמיך תוך הפעלת המנועים בעוצמה מלאה.
המטוס פתח בצלילה עד שהגיע למהירות של 250 קשר (המגבלה היא 210 קשר).
כדי למנוע התרסקות על הקרקע, הטייס הוריד גלגלים כדי ליצור גרר ולהאט את המהירות.
בינתיים הנורד הצליח לחמוק מהמטוס אויב, אבל נוצרה בעיה חדשה, המהירות גבוהה מאד ומתקרבים במהירות לקרקע.
ממש בשניות האחרונות הצליח המטוס להתיישר ולנוע אופקית ואז התברר כי בגלל המהירות הגבוהה שבה הורדו הגלגלים, לא ניתן לקפל אותם חזרה לגוף המטוס.
וכך טס הנורד כל הדרך מעל ירדן עד שנחת בתל-נוף.

איך אני יודע את זה?
כי הייתי בטייסת בזמן המלחמה.


לא חשוב מה התכוונת להגיד - חשוב מה הצד השני הבין. ואם הוא לא הבין - הבעיה אצלך ולא אצלו.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
shmuel לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 23.6.14
1622 הודעות, 17 מדרגים, 26 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בסיון תשפ''ב    09:01   11.06.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  12. מעניין  
בתגובה להודעה מספר 11
 
  
תודה לכם


חתימה דיסלקט סליחה מראש על טעויות הכתיב .


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
dudi_du2 לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 26.6.09
21640 הודעות, 195 מדרגים, 353 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בסיון תשפ''ב    09:26   11.06.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  13. תודה על ספור מרתק  
בתגובה להודעה מספר 11
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Beatman לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 11.12.13
24683 הודעות, 161 מדרגים, 317 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בסיון תשפ''ב    19:36   11.06.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  21. תודה שחלקת את הסיפור המרתק  
בתגובה להודעה מספר 11
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
yd33 לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 5.8.10
21784 הודעות, 131 מדרגים, 254 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בסיון תשפ''ב    10:23   11.06.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  14. תודה רבה !  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גנימד
חבר מתאריך 7.3.22
207 הודעות
יום שבת י''ב בסיון תשפ''ב    16:37   11.06.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  15. כותרת שקרית. תוכן לוקה בחסר.  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
מכיר היטב את הפרטים וגם מספר טייסי ונווטי ווטור מהתקופה ההיא.
כתבה סוג ב' לדעתי.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
דפורמביל לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 29.11.21
1250 הודעות, 5 מדרגים, 3 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בסיון תשפ''ב    17:45   11.06.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  17. אם יהיה לצה''ל של היום עשירית מהאומץ והתעוזה של צה''ל של פעם....  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Yenta Press לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 28.7.14
1001 הודעות, 14 מדרגים, 28 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בסיון תשפ''ב    18:47   11.06.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  19. קראו מפי הטייסים מה קרה שם בשתי הגיחות הראשונות(זה אינו חלק ממבצע מוקד כי הטייסים לא ידעו איפה זה)  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
יומן מלחמת ששת הימים של טייסת אבירי הצפון(חפשו "H")
http://iafe.net/pdf/110%206.pdf
לקרוא כשלון ל3 תקיפות על קצה הטווח שבהן הושמדו על הקרקע ובאוויר יותר מ20 מטוסי אויב ועוד מתקנים מול 3 מטוסים שלנו(טייס ונווט הרוגים ו2 טייסים בשבי) ובסופם החליטה עיראק להתרכז בהגנת שמיה במקום לשלוח מטוסים מערבה היא הגזמה.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Beatman לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 11.12.13
24683 הודעות, 161 מדרגים, 317 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בסיון תשפ''ב    19:27   11.06.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  20. מידע מעניין ולא נפוץ על מלחמת ששת הימים  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
תודה!



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד

  

תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
   
   


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות